|
|
| Bule ved kæbe |
|
|
Min hest på snart 3 år har fået en bule i hver side - lige bag ved kæben.. Bulen i højre side er større end den i venstre. Han spiser fint sit foder ( dog kaster han det ud af krybben, hvilket godt kunne tyde på problemer med at tygge ), gulerødder og wrap og han virker ikke nedstemt eller utilpas. Han fik konstateret en ulvetand - faktisk i højre side og en begyndende i venstre her ved årets start men dyrlægen rådede mig til at vente med at fjerne dem til jeg skulle ha bid i munden på ham.. - Kan bulerne ha´noget med disse ulvetænder at gøre? Han skal ha dem fjernet den 16. april da jeg starter tilridningen fra 1. maj. - Er der nogen der har oplevelser med ulvetænder - eller har nogen erfaringer med at det kunne være noget andet der er galt? Hilsen Anja og matinique
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg synes ... |
| Forfatter:  |
anjasm (Gipsy) |
| Dato:  |
03-04-2007 10:12 |
|
Du skulle snakke med dyrlægen. Jeg ved ikke om det kan ha' noget med tænderne at gøre, men umiddelbart tænker jeg kværke.
There´s a crack in everything, that´s where the light gets in´ (Leonard Cohan)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Buler... |
|
|
Min hest har lige haft det samme. Efter at have talt med flere forskellige personer kom vi frem til at det var wrappen. Jeg har nemlig fået en ny portion hjem som indeholder noget ukrudt og der er en ting i som squire reagere på. Men det skifter fra pakke til pakke. Lige nu er der ikke noget. Men han hævede også meget op i ganacherne og lignede en med fåresyge. Der er også en del heste der får det når de græsses op til sommeren. Squires er helt væk nu.
Mvh. Trine Smuk welsh cob hingst til salg. Se præs. for yderligere info. .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bule ved kæbe |
|
|
Jeg tænkte selv på kværke men da han ikke er øm når jeg trykker på bulerne - som de jo er når de har betændelse i lympfekirtlerne - og han heller ikke har feber,udflåd eller hoste så udlukkede jeg dette igen. Han er glad og løber rundt på marken som han plejer.. Angående det med wrappen kunne det godt være en mulighed da der lige er skiftet til en anden type wrap som er lidt kraftigere i lugten.. Den selvsamme wrap har også givet ham lidt diarré...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg havde |
10vildeheste |
03-04-2007 10:56 |
|
Jeg havde en unghest, der fik kværke sidste sommer - han virkede frisk og glad, havde ingen feber eller andet - kun en bule ved kæben, der ikke var øm - så jeg ville få hesten tjekket af dyrlægen omgående.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bule ved kæben |
|
|
Jeg har haft heste med kværke før - og det ligner slet ikke hvad jeg har set før - så hvis du har oplevet en anden form for symptomer må jeg vist hellere få fat i dyrlægen. - Jeg har lige kigget på ham - han har faktisk også en hævelse midt på kæben i højre side samtidig med at han er hævet bag kæben hvor det typisk har noget med svælget at gøre - det gør det for mig endnu mere mystisk..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| græs ??? |
katrunte |
03-04-2007 12:04 |
|
Er han begyndt at komme på græs eller gået over til nyt frisk græs -det kan nemlig, ligesom wrap, give hævede lymfer i en overgangsperiode. mvh. katrunte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bule ved kæben |
|
|
Han har gået på den samme fold hele vinteren og nu.. der er begyndt at komme lidt græs totter rundt omkring. Havde faktisk tænkt på om han har spist jord som har samlet sig og givet ham hævelsen..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tandbuler |
trinehh ♣Ravnemosen♣ |
03-04-2007 12:56 |
|
Vores heste får tit buler når de skifter tænder.. Jeg kalder dem bare tandbuler, men det er som om de hæver lidt i sådan nogle hårde knuder. De kan båbe komme på over og undersiden af kæben. De går væk af sig selv når de har skftet/fået alle deres tænder, men det ser frygteligt indtil da.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bule ved kæbe |
|
|
Han fik fjernet tandkapper på fortænderne i januar - og troede egentlig han var færdig med at udskifte tænder for denne omgang..men lad os håbe det er noget så banalt.. Han får dyrlæge her i eftermiddag...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er .. |
|
|
helt sikkert wrappen. Min havde også lidt tynd mave i starten. Den her wrap er kraftigere end den gamle jeg brugte.
Mvh. Trine Smuk welsh cob hingst til salg. Se præs. for yderligere info. .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| altså.. |
|
|
når heste hæver op i siderne ved kæben, plejer det da tit at være fordi de spiser jord på folden, når de går og nipser til de små skud med græs...nogen siger også at det er pga noget ukrudt de spiser som får dem til at hæve op... ved kværke, mener jeg da at de får en bule under kæben..???eller tager jeg helt fejl...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kværke |
|
|
min hoppe på 13 år har i en lille uge hostet og da de tre andre dyr i stalden også gjore det troede vi det var vores hø. men hun hoster stadig og har også hostet en gul klat op et par gange. her til aften stod hun med en stor bule på den ene side af kæben og var hævet helt oppe omkring øjet. hun var hævet på begge sider hun var frisk og spiste som hun plejer. tilkaldte dog dyrlægen der har behandlet hende for kværke. han mente at det var bedre at behadle end vente og se hvad der skete mere. så få tjekket din hest af dyrlægen
mvh hilsen SUNFLOWER dejlig 3 års til salg. se præs.
SØGER Super låne pony til min datter, skal være begynder venlig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bule ved kæben. |
Stald Miller ♥Stald Millerϖ |
04-04-2007 07:43 |
|
Det kan også være kæbehules betændelse. Og det sker hvis hesten enten har tandrodsbetændelse, eller er af andre årsager har betændelse i kæbehulen. Det har min hoppe, men dog ingen bule. Men det kunne godt have forekommet. Hun har derimod en hævet lymfe i den side betændelse sidder i. Og lymferne sidder jo under kæben. Men det er kun i den side hvor hun har den ekstra tand. Og desuden så lugter hun ej heller særlig godt ud af munden altid. Hun skal til Ansager her i starten af april og have undersøgt og opereret sin ekstra tand ud. Jeg troede også at det var forkølelse der gjorde at hun var var hævet, lige indtil dyrlægen åbnede munden og undersøgte hende grundigt. Mvh. Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bule ved kæben |
|
|
Tak for alle jeres svar på mit spørgsmål.. - Dyrlægen kom ved 15-tiden og der var bulen(rne) allerede aftaget lidt.. - Dyrlægen mente det var en form for allergisk reaktion - hvad han er allergisk overfor kunne han ikke sige.. men det var gudskelov ikke kværke! Idag er hævelsen helt væk - men jeg vil da være på vagt alligevel næste gang det sker...:o)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lidt tanker |
|
|
Det sker altså rigtig tit både ved indgræsning og ved skift af hø wrap osv. Min får det i perioder af wrappen, alt efter hvor det er slået på markerne. Til trods for at det er fra samme sted, så kan hun reagerer på det. Om sommeren er hun også lettere bulet bag kæberne i perioder. Dyrlægens formodning er at der er en eller anden plante hestene reagerer på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sparky... |
|
|
Sparky og et par af de andre på hans fold får det indimellem, oftest hvis der kommer en ny halmballe ud, eller der lige bliver taget hul på en wrap balle som måske er lidt anderledes end de andre. Vi kalder dem hamsterkinder, og de er ganske harmløs. Om det er sådan noget din har, tør jeg ikke sige, men vores har ikke taget skade, og dyrlægen har været kontaktet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|