Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Tjørnehøjs Raket
Forfatter: 
Dato:  30-03-2007 13:03
Hej

Jeg er begyndt at give min pony Tjørnehøjs Raket foder som tilskuds til hendes alm. foderblanding.

Hun har gennem meget meget lang tid været sløv at ride på, og jeg synes ikke hun fortjener at blive tvunget til at gå frem ;) Så nu måtte vi (endnu engang) ændre på hendes foderplan :)
Hun har kun fået dette foder i et døgn, så vi ved endnu ikke om det hjælper. Og i øvrigt så ER hun tjekket i hoved og røv og fejler intet og har ikke ondt nogen steder.

Men jeg er meget spændt på at høre om andre herinde på HN har prøvet dette foder?
Hvordan virker det på heste som skal tage på? er der nogen forandring der?

Det skal lige siges at hun ved siden af dette foder får hø ad libertum, går på græsfold og får Bornholmer Special som består af:

Derudover står der at bornholm special består af:
FE pr. 100 kg:...85,0 FE.
Råprotein:...14,0 %
Råfedt:...2,8 %
Træstof:...7,6 %
Råaske:...7,7 %
Calcium pr. kg:...8,5 G.
Fosfor pr. kg:...5,9 G
Magnesium pr. kg:...2,0 G
Natrium pr. kg:...3,6 G
Lysin:...6,1 G

Råvareindhold:
BYG...34,65 %
HAVRE...18,10 %
HVEDEKLID...13,00 %
MELASSE...13,00 %
SOYASKRÅ 1)...11,00 %
LUCERNEPILLER...4,0 %
SNITTET LUCERNE...3,0 %
FODERKRIDT...1,3 %
FODERSALT...0,75%
MONOCALCIUMFOSFAT...0,75%
HESTEPREMIX 2)...0,25%
MEGNESIUMFOSFAT...0,15%
MYCO CURB DRY 3)...0,05%

1) Fremstillet af genmodificeret soya
2) Tilfører de under garantien nævnte mængder vitaminer og mikromineraler
3) Består af salte fra hhv. propion-, fumar- og sorbinsyre opblandet i silioia og vegetabilske bærestoffer.

Og vi HAR snakket med foderforretningen om at vi giver fuldfoder ved siden af i stedet for korn, og det mente han godt vi kunne - men vi måtte gerne vende tilbage med resultatet.

Vi har også forsøgt at give hende majs, men uden de helt store resultater andet end hun tager på og taber sig igen i løbet af bare en uge - så dette produkt er vraget.

Amanda&Fantacy

Take these burned eyes
and learn to see.

0
0
Svar på denne tråd

Bla bla bla .
Forfatter: 
Dato:  30-03-2007 14:05

Hillo :) .

Det blev jeg ogs anbefalet , det virkede ikk på min .

Kan varmt anbefale St. Hippolyt's Struktur E .

Held og lykke :)

~ Krina <3

Asmindrupgårds Dunhill <3

0
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger..
Forfatter: 
Dato:  31-03-2007 21:26
...raket og havre. Det er godt til min hoppe, der er svær at holde huld på. Jeg giver hende så også betfor, dels for tyggetid, fordøjelsen (roepiller gider hun ikke) og for at give ekstra FE. Udover det får hun wrap og olie (olien er også for ekstra FE). Jeg kan tydeligt se at hun tager stille og roligt på, der er kommet glans i pelsen og gnist i øjnene (den har været syg og stressede over en flytning, så den tabte sig vildt meget).

Jeg forstår ikke hvorfor du giver den både tilskud og fuldfoder, den får jo helt forkerte mængder vitaminer og mineraler. Den må da få alt for meget af noget, og det kan ikke være sundt. Du skal nok holde dig til enten fuldfoder eller tilskud. Tænk på, at Raket kun er tilskud og derfor som sådan ikke feder hesten op. Det er rigtig godt at den får masser af hø, så med Raket og korn og evt roepiller/betfor samt olie, burde du kunne få den fin igen.

Jeg vil anbefale dig at gå ind på Tjørnehøj Mølle's hjemmeside, der har de en foderberegner, der kan hjælpe dig med en vejledende foderplan, og så kan du jo sidenhen bestille en mere præcis foderplan, hvis du synes om det. Foderberegneren er nem at bruge og giver dig en nem overskuelig foderplan, så du kan danne dig et indtryk af din hest's behov, du skal bare være obs på at det er vejledende og på længere sigt får du nok brug for en mere skræddersyet foderplan (som du også kan bestille via hjemmesiden).

Pøj pøj med det.
0
0
Svar på denne tråd

Fantastiske Fantacy
Forfatter: 
Dato:  02-04-2007 15:23
LeneRask *Ocean*

Som sagt har jeg snakket med foderforretningen som synes det ville være okay at prøve med begge dele og se ad.
Ved siden af dette får hun i øvrigt også vitaminer i sådan en slikkesten-form.

Men Raket var som sagt ikke så meget pga. hendes form, mere pga. hendes temperament. Hun har været utrolig doven her på det sidste, og derfor forsøger vi med Raket. Har du erfaringer med Raket på dette punkt?

Amanda&Fantacy

Take these burned eyes
and learn to see.

0
0
Svar på denne tråd

Bruger savimin..
Forfatter: 
Dato:  03-04-2007 14:22

Jeg bruger salvimin, da det er billigere i længden. Raket er ikke nær så koncentreret som salvimin, og derfor skal de have mere for at være dækket ind af vitaminer, hvilket din hest så ikke har været siden den har været sløv..:D

Hilsen Jette
med den dejlige Nazal.
<3Hvil i fred Loke. Død D. 24-8-06<3
<3Hvil i fred San Diego. Død D. 5-11-06<3

<3I er begge elsket og savnet<3

0
0
Svar på denne tråd

<><><>
Forfatter: 
Dato:  03-04-2007 18:10
Til min kørepony bruger jeg selv raket og havre, og jeg har kun haft gode oplevelser med det. Hun har et fint temperament foran vognen..

Fra Bønne og Boline
Du bliver aldrig for stor til en shetlandspony
Bønne kom ud af kaffeposen, ned siden af Boline og bliver der for evigt
>>©<<
0
0
Svar på denne tråd

Temperamentet...
Forfatter: 
Dato:  04-04-2007 22:17
...og energien fejler ikke noget hos min hest, men om det er Raket'en der taler her eller ej ved jeg ikke. Den er generelt ret frisk (også da den var klart underernæret pga sygdom, hvor den jo selvsagt skulle bruge al energien på at tage på og holde varmen.).

Jeg har blot generelt den holdning, at fordi forhandleren anbefaler mig at fodre min hest med 3 typer vitaminpræparater (hvor den sandelig gerne skulle kunne nøjes med 1!) ville jeg bestemt stejle. Forhandleren skal jo tjene penge på de produkter de sælger til os, og ofte ser man, at jo mere de kan "prakke" os på, des bedre er det for dem. Når han/hun vil anbefale dig at købe flere produkter for at dække din hest ind, i stedet for at hjælpe med en enkel foderplan, der dækker den ind, ja så undskyld mig, men i mine ører lugter det langt væk af at han/hun kun tænker på at sælge = tjene penge...

Men det er så nok bare min holdning...

Jeg kan sagtens følge dig i, at den nok ikke er dækket ind på den oprindelige plan, når nu den er sløv, men så var det bare i mine øjne bedre at få en plan der passer til hesten i stedet for at eksperimentere selv. (selv om den der tjener penge på at sælge noget til mig anbefaler det). Kan du se hvad jeg mener??
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-04-2007 19:00
jeg begyndte og gi min hest soyaskraa og efter en uge fik den bare saa meget energi at jeg havde svaert ved og holde ham.. saa jeg jeg hurtig ned i maengde...

En gang st. hippolyt, altid st. hippolyt....

Søger part til min unghest på 4...

Søger Wintec Spring sadel...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider