Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Opfedning
Forfatter: 
Dato:  30-03-2007 09:53

Jeg søger et godt råd til at få fedet min hest lidt op.

Efter hun har været væk en måned i tilridning (februar måned), kom hun hjem og var alt for tynd, jeg gætter på at hun ikke har fået nok stråfoder, da hun omsætter ret meget af det... Hun er en hest der er svær at fodre på og får nemt tynd mave, så derfor vil jeg helst ikke lave for meget om i hendes foder, da jeg ikke vil risikere at hun slår maven istykker... Hun skal gerne være ved godt huld inden slutningen af maj, da planen var at hun skulle ifoles der.

Det drejer sig om en pintohoppe på 4 år, ca. 148 cm.

Hendes normale foderplan, som jeg har fået lavet til hende, ser således ud:

1,1 kg roepille

0,1 kg Grøn salvimin

1 dl olie

0,25 kg sojaskrå

10 kg wrap

Efter hun kom hjem har jeg sat hende op til:

1,4 kg roepille

0,1 kg Grøn salvimin

2 dl olie

0,25 kg sojaskrå

10 kg wrap

2 kg hø

Men jeg vil gerne sætte hende yderligere op, da hun kun har taget ganske lidt på den sidste måned.

Kan en evt. opfedningsplan se således ud:

1,5 kg roepille

0,1 kg Grøn Salvimin

3 dl olie

0,5 kg majsflager

0,25 kg sojaskrå

10 kg wrap

2 kg hø

Eller er det helt galt? Andre gode forslag modtages selvfølgelig også meget gerne!

STALD BRATTENSBORG

-Mellem Odder og Skanderborg

Gratis boks tilbydes mod hjælp i stalden!

Hestepassere søges!!

0
0
Svar på denne tråd

*overskrift*
Forfatter: 
Dato:  30-03-2007 12:16

Syntes det ser fornuftigt ud - men ville nok ikke sætte hende op i roepiller da de fylder og ikke feder. du risikere at hun ikke kan spise alt det som skal give hende sul på kroppen når maven bliver fyldt op med roepiller og er min. 75 % vand nå du udfodre dem.

1,0 kg roepille (som hun plejer at få)

0,1 kg Grøn Salvimin

3 dl olie

0,5 kg majsflager

0,25 kg sojaskrå

10 kg wrap

2 kg hø

Du kan så - afhængigt af hvor mange måltider du giver det over - give hende mere majs - det vigtigste med maj er at de skal være varmebehandlet men det plejer flager også at være.

Det tager dog tid at fede en hest op men med denne plan skulle hun gerne være oppe og køre til slutningen af maj - og så kommer græsset så er hun der ikke helt så skal det nok komme med det sidste ;-)

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Tusinde tak
Forfatter: 
Dato:  30-03-2007 12:42

Charlotte: Tusinde tak for svaret... Jeg er ik rigtig bange for at hun ikke kan spise nok, tror ik helt at hun har en grænse... Så har jeg ikke mødt den endnu! ;) Hun spiser normalt alt wrap og hø og roepillerne glider nemt ned... Hun får af og til også 0,5-1 liter varme grønpiller (opblødt selvfølgelig) og det spiser hun også.

Jeg plejer at fodre hende 2 gange dagligt, men tror da at jeg vil forsøge mig med 3 gange istedet så hun evt. kan nå at spise lidt ekstra.

Hun sluger nærmest maden i sig efter hun er kommet hjem, sådan har hun ALDRIG spist før. Hun virker som om hun er konstant sulten. orm er hun tjekket for for ikke så længe siden, men jeg vil nok lige få tjekket hende igen her i april!

Hun er heller ikke katastrofalt tynd, men det kan jo tage hårdt på dem at komme til hingst, så jeg vil ikke sende hende afsted før hun er ved god huld igen.

STALD BRATTENSBORG

-Mellem Odder og Skanderborg

Gratis boks tilbydes mod hjælp i stalden!

Hestepassere søges!!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider