|
|
| Roepiller og lucerne= forstoppelse! |
|
|
Læser i en anden tråd, om fodring af fed pony, en advarsel om, at roepiller og lucerne sammen kan give forstoppelse. I tråden er der desværre ingen der har kommet mere ind på blandingen af lucerne og roepiller. Jeg fodre min med en blanding af lucerne og opblødt Speedi Beet. Derfor er jeg meget interesseret i om der er hold i advarslen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Roepiller |
| Forfatter:  |
bimboe (Tine) |
| Dato:  |
23-03-2007 12:33 |
|
skal opblødes. Er de det, ORDENTLIGT, burde de ikke kunne give forstoppelse, ellers kan man komme lidt ekstra vand i, så de er en smule for våde. Jeg har selv brugt roepiller i 4-5 år, uden den mindste smule tegn på forstoppelse. Nogle har vidst nok, har forstoppelse ved brug af lucerne, men sammen med våde roepiller, og ved et ordentligt tandsæt, burde det heller ikke give problemer. Mange, mange, rigtig mange, bruger lucerne og roepiller, og også sammen uden problemer, så fortsæt du bare. Tine
En rigtig hest er en oldenborg. Der hvor volden går ind, går forstanden ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja også her |
|
|
Jeg har brugt lucerne og roepiller i lang tid til mine to, og der har aldrig været problemer. Det er vist en myte der skal aflives.
Alle tænker på at forandre verden, men ingen tænker på at ændre sig selv!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Roepiller/lucerne |
|
|
Hej det er vist min "advarsel" du hentyder til i en anden tråd  Da jeg skulle have lavet foderplan ville jeg gerne bruge roepiller og lucerne sammen men Tanja fra foderplan.dk sagde til mig at det ville hun fraråde da hun havde oplevet flere tilfælde af spiserørsforstoppelse, så det lyttede jeg til. Vi fandt en anden løsning som jeg er super glad for. Jeg siger ikke at man ikke skal bruge det sammen men ville da lige give det gode råd videre som jeg fik af Tanja som er super dygtig. Tror der er mange som bruger det sammen så mon ikke det kan gå.. Det var ikke et must for mig at bruge de to ting så jeg tænkte bare at jeg ikke gad og gå at være nervøs for at det skulle ske så vi fandt på noget andet. Men det var altså bare et videregivet råd nærmere end en advarsel. Tror godt man kan fodre det sammen hvis bare man er opmærksom. Mvh Camilla.
Stald Lindelund tilbyder opstaldning mellem Ribe og Esbjerg (Jernvedlund) Se vores hjemmeside www.stald-lindelund.webbyen.dk Smuk New Forest pony udlånes til rette rytter se min præsentation for mere info!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Roepiller - lucerne |
|
|
Kunne man evt ikke først give hesten/ponyen roepillerne - og når dette var spist, så lucerne..??
Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine DV = Diverse Varianter; Fan Gogh Trakehner = Tragedier; Taipan Karoline er en shetlænder - og ikke en ko
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det lyder godt nok sært |
|
|
At Tanja skulle have frarådet at bruge de 2 produkter sammen.. hun har nemlig lavet min foderplan og der indgår både roepiller og lucerne og hun har intet nævnt om mulighed for spiserørsforstoppelse.. det er ikke ret længe siden jeg fik lavet planen..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det har hun |
|
|
da heller ikke skrevet noget om til mig - jeg bruger da også både roepiller og lucerne sammen og hun har lagt foderplanerne... Mystisk... Nå, men jeg er i hverfald glad for blandingen - min fjordhest har meget sart mave og der har faktisk intet været siden jeg startede med at give lucerne. Og jeg blander det lystigt i det meget våde roepillesmask.
...og hobitterne ♥~Lisa og Kalina~♥
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tra la la.. |
|
|
Det kan da godt være det lyder sært og mystisk i jeres ører men sandt er det uanset hvad. At hun har sagt det til mig og ikke jer kan jeg jo ikke lige gøre noget ved. Synes da bare dem som ønsker at fodre med det skal gøre det - tanja fraråede mig at gøre det - jeg følte det var et godt råd og var glad for at blive gjort opmærksom på det og ville bare give det gode råd videre. Har aldrig sagt man ikke skal bruge det. Mvh Camilla.
Stald Lindelund tilbyder opstaldning mellem Ribe og Esbjerg (Jernvedlund) Se vores hjemmeside www.stald-lindelund.webbyen.dk Smuk New Forest pony udlånes til rette rytter se min præsentation for mere info!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uddrag af mail.. |
|
|
Til jer som synes det lyder sært og ikke har fået det at vide af Tanja (af den ene eller den anden grund) - her kommer det gode råd  Uddrag af mail fra Tanja: Der er endnu en detalje, og det er at der er risiko for spiserørsforstoppelse, hvis roepiller og lucerne udfodres samtidig. Jeg har haft to kunder i efteråret med det problem, så det skal jeg lige gøre opmærksom på. Dvs. de to produkter bør udfodres seperat, og ikke gives samtidig. Mvh Camilla.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stald Lindelund |
|
|
bare lige for en ordens skyld - jeg tvivlede ikke på det du sagde, synes bare det var mystisk at hun ikke informerede mig (og åbenbart andre) om dette... Og jeg har just fået lavet af hende...
...og hobitterne ♥~Lisa og Kalina~♥
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| helt okay.. |
|
|
Bare i orden det er da også lidt sjovt... måske har hun bare ikke lige tænkt over det??? Skriver det også bare så jeg ikke bliver misforstået for det var jo bare et råd...  Mvh Camilla.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stald Lindelund |
|
|
Ja, det var din advarsel jeg havde læst. Anede ikke at blandingen kunne give problemer. Jeg har desværre ikke min hest i baghaven og derfor bliver hesten fodret med blandingen, af den der nu har staldvagten (selvpasserstald). Der er ikke mulighed for udfodring seperat.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| roepiller/lucerne |
|
|
Okay det var da ærgeligt, men det lyder jo også til der er mange som bruger det sammen uden problemer  To af mine SLUGER deres mad så jeg turde ikke løbe an på det, men se på hesten... hvis den spiser stille og roligt så tror jeg godt jeg ville turde det. Mvh Camilla.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Han spiser |
|
|
langsomt. Det er faktisk roerne og lucernen som giver den ekstra tyggetid. Jeg slår kold vand i blodet og fortsætter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Camilla... |
|
|
Mit indlæg skulle bestemt heller ikke ses som kritik eller mistro af dig.. undrede mig bare over at hun ikke skrev det til mig.. min sluger nemlig sin mad.. hun har dog fået det i et par måneder nu uden problemer..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Signe.. |
|
|
Bare i orden Signe der bliver ind imellem uddelt mange hårde ord herinde på HN og nogle angriber meget hårdt. Og det er det som er så svært med tekst - det kan måske lyde anderledes end det er ment. Alt forladt  Til dig Hanne: Jeg tror roligt du kan fortsætte hvis den spiser langsomt. Mvh Camilla.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| som skrevet.. |
|
|
Som der er en der skriver tidligere i indlægget. Hvis der er nok vand i roepillerne burde det ikke kunne give nogle problemer. Heller for meget vand end for lidt vand:D Jeg har også længe brugt de to ting sammen. men efterhånden synes jeg ikke lucernen tiltaler hverken mig eller min hest. Så det er droppet..:D
Hilsen Jette med den dejlige Nazal. <3Hvil i fred Loke. Død D. 24-8-06<3 <3Hvil i fred San Diego. Død D. 5-11-06<3 <3I er begge elsket og savnet<3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har også... |
|
|
... hørt advarslen før. Dog ikke lige roepiller og lucerne sammen. Men jeg har faktisk hørt om nogle stykker der har fået spiserørsforstoppelse af lucerne. Men lidt sjovt er det så at ALFA-Beat jo er roepiller og lucerne sammen. Men netop pga lucernen har min hest ikke fået det endnu...
** Trine ** Ejer af: Nydam's Mr. Milan Ejet af: Frosti - hustyranen... Ting sælges. Se min hjemmeside: http://mrmilan.webbyen.dk/ - under Udstyr sælges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|