|
|
| går for lavt på dragterne. |
|
|
Godmorgen alle. er der nogen som har har erfaring med, når hesten går for lavt på dragterne, på bagbenene? dyrlægen anbefaler at den får sko på, skal den så have på alle 4 eller kun bagpå? og kommer hesten til at få problener med det senere, hvis den bliver passet med smed og sko? mvh sandie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke ekspert |
|
|
men tror du skal have sko på alle fire ben, jeg har ihvertfald aldrig hørt om at man kun satte på bagbenene. Ved godt det ikke er den store hjælp, håber der er andre derude der ved lidt mere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke ekspert |
|
|
det er jeg heller ikke, men hvis man kan nøjes med kun er på foran, burde man så ikk osse kunne det samme bagpå? mvh sandie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du må få smeden ud |
|
|
Det er smeden der er eksperten - han kan fortælle dig hvorfor den er blevet for lav i dragterne - er det fordi den er langtået og der går for længe mellem beskæring?? -så vil den komme til at slide dragterne fordi den ikke kan lave en korrekt overruldning og fordi bæringspunktet bliver forskuppet. Problemet er at det er selvforstærkende.. jo længere tåen bliver jo mere forskydes bæringspunktet og jo mere forkert slider den hovene. Måske skal der bare sættes ind med hyppigere beskæring så den begynder at slide sin hov korrekt. Normalt sætter man ikke sko kun på bagbenene - smeden kan forklare dig hvorfor -jeg kender ikke årsagen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sagen er den |
|
|
at det er en hest som jeg er ved at købe, og dyrlægen vil ikke godkende den før den har fået sko på, hvis den vel og mærke, går i gennem bøjeprøve der. men må da indrømme at jeg alligevel er lidt nervøs om det er noget den ville kunne komme til at bøvle med siden hen. mvh sandie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det skal lige siges |
|
|
at min dyrlæge er rigtig dygtig og mener den er et kig hver igen når den har fået sko på. men jeg vil nu alligevel gerne høre folks erfaringer med dette, gerne gode som dårlige. mvh sandie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... |
|
|
du kan evt få din dyrlæge ud og vurdere den - men det er jo sælger der skal sørge for at hesten er sund og rask - vil de ikke det ville jeg - næsten ligemeget hvor sød hesten er - finde en der var mere velpasset. -Sorry. Det er altså ærgeligt at købe sig til problemer - og hvis den ikke kan gå igennem bøjeprøve kunne det godt tyde på at der er problemer med bentøjet - sko eller ej.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lave dragter |
|
|
MIn smed fortalte mig en gang at det næsten altid er på dragterne man kan se om hesten behøver sko, hvis de er for lave skal hesten gå med sko. Så sandsynligvis er der ikke andet galt med hestens hove end at den behøver sko. Så må man jo som køber tage stilling til om man vil have en hest der har brug for sko. Hvis man vil det, så få den skoet og få lavet et nyt tjek på den. Hvis ens egen dyrlæge laver en handelsundersøgelse på hesten og siger god for den, kan man ret sikkert stole på det. Det ville jeg gøre hvis det var mig. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej igen |
|
|
dyrlægen har været ude, og han mener han den bare lige skal have fusser på, og at den så vil gå igennem, men det er nemlig den med at købe sig til problemerne jeg tygger lide over. derfor søger jeg råd herinde, gerne fra nogen som har prøvet noget ligende mvh sandie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hippo. |
|
|
det er nemlig osse det min dr dyr siger, og det er min egen dyrlæge, men har aldrig før haft en hest med sko, så ved ikk helt så mget om det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lave dragter |
|
|
Min pony gik uden sko da jeg købte hende og var meget lav i dragterne. Selv efter hun fik sko på blev det ved med at være sådan. Så skiftede jeg smed, og VUPTI! Benstillingen på bagbenene blev iorden og nu har hun helt normale dragter på baghovene. Her er FØR-billede:  EFTER:  Lidt dårlige billeder  Det kan sagtens tænkes at din nye hest bare skal have sko på, men lyt hellere hvad dyrlægen siger 
♣ I may not be perfect, but I'm all I got ♣
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| prøv at lægge mærke til |
|
|
at hun på det øverste er væsentlig længere i tåen... dejligt at du fik skiftet smed!!! -så igen lave dragter er ofte et symptom på for lang tå...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hest med sko |
|
|
Som sagt har din dyrlæge sandsynligvis ret, men du kunne også få en smed ud og vurdere hesten. Uanset hvad, synes jeg at du skal tage med i overvejelserne, at du sandsynligvis køber en hest der behøver sko. Hvis du har været vant til at have heste uden sko, så er det jo altså en væsentlig forøgelse af de faste udgifter, at have en hest med sko. Men okay hvis det virkelig er drømmehesten, så betyder det måske ikke alverden. Jeg har iøvrigt herinde hørt om folk der havde heste som kun havde sko på bagbenene, der er så ikke lige nogen af dem der har svaret i denne tråd, og jeg har heller ikke selv oplevet det i virkeligheden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kun bagsko |
| Forfatter:  |
katrunte |
| Dato:  |
22-03-2007 15:02 |
|
Min fik bagsko på - og kun bagsko på - lige efter at jeg havde købt ham. Han havde slidt vinger på baghovene og de var store til at kunne korrigeres ad 1 gang. Så for at komme problemet til livs fik ham bagsko på i en periode. Det gik forholdsvis hurtigt og senere fik han dem af. Det var dyrlæge og smed der vurderede det. mvh. katrunte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ihh tak |
|
|
for alle jeres svar, det er dejligt med en masse input, det er jo rart at vide helt præsist hva det er man går ind til. mvh sandie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| katrunte |
ostvest ♣hest♣ |
22-03-2007 15:28 |
|
Nu har jeg noget tid været nysgerrig... Hvad vil det sige, at han havde slidt vinger på baghovene???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vinger |
|
|
Nu slider de måske ikke ligefrem vinger - de danner vinger pga. forkert slid og manglende beskæring. En vinger er når hoven på siden af hoven går for meget udad og i en udad brudt vinkel fra kronranden. Den starter som regel et stykke op ad hoven og hvis man kigger godt efter kan man se at hoven kommer ned i en retning (den rigtige) oppe fra kronranden - men et stykke nede ændrer den retning og går mere udad. Ofte danner det også sprækker/revner i hoven da hovvæggen "må give op" overfor presset.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min har også |
Michel ♣Draupnir♣ |
23-03-2007 10:46 |
|
min hyp har også lave dragter. og det er ved at blive meget bedre. han har sådan nogle specielle såler under skoene. de er grønne med firkantede huller i. tåen var også AAALT for lang. men det er også ved at rette sig:) det er alså ikke godt for hesten at hava lave dragter sordi den slider skævt. det kan fremprovokere gigt på længere sigt. det er jeg bange for allerede er sket med min hest... desværre  så vær forsigtig med at købe hest, som ikke er tip top!
mvh Anna Michel Nielsen -nu med hundehvalp:)
Tænk før du handlerHjælp andre- så vil der også komme hjælp igen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ja hun var alt for langtået da jeg købte hende. På det øverste billede havde hun ikke været til smed i 3 måneder hos den tidligere ejer. Men selv efter hun blev beskåret og fik sko på bagbenene, så var hun stadig alt for lav i dragterne og havde en bagtil brudt tåakse. Først da jeg valgte at skifte smed, så kom der orden på tingene 
♣ I may not be perfect, but I'm all I got ♣
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| halløj... |
|
|
Min havde præcis samme problem, den var forkert beskåret, og min smed sagde at jeg skulle få på alle 4 ben, og det med han bare vil tjene kassen tror jeg ikk helt på... Hun er blevet rigtig fin efter 4 gange besøg af smeden, men blir altså ved med at have sko p¨å hende, om ikk andet, så bare lidt endnu... Håber det hjalp lidt,
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak til svensen for svar til ostvest |
katrunte |
23-03-2007 12:56 |
|
Tak Svensen for din forklaring til ostvest hest. Det er helt korrekt og var også tilfælde her, hvor tidligere ejere selv havde gået og "småraspet" på hovene, fordi det kunne de da selv. Resultatet var derfor for lange hove i forkert stilling med vinger (og i øvrigt også lidt sur stråle), heldigvis var det ikke alarmerende og vi fik det rettet hurtigt. Men min reg. smed så det(selvfølgelig) med det samme og derfor skulle det ordnes. Og derfor bagsko. mvh katrunte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vil det sige at... |
taina |
24-03-2007 01:50 |
|
Hesten kan ikke gå igennem bøjeprøve nu? Og dyrlægen mener, at det vil hjælpe, hvis den får sko på? Det ville jeg være betænkelig ved. Der har tidligere været nogle debatter herinde om forfangenhed, hvori det lyder som om, at man for eksempel opdager forfangenhed hurtigere, hvis hesten ikke går med sko, fordi den hurtigere bliver ømtået uden. Som jeg ser det, så er der et problem med hestens hove/ben nu, hvis den ikke kan gå igennem bøjeprøven. Det problem bliver højst sandsynligt ikke løst ved at smide sko på - men det kan måske skjules. Er der taget røntgenbilleder af hesten? Med mindre der er tale om, at hesten for eksempel er bøjeprøvet på grus, hvor jeg godt kunne forestille mig, at den kunne være ømtået? Så må man prøve igen på asfalt eller lignende... I udgangspunktet ville jeg ikke købe sådan en. Hvis jeg alligevel overvejede at købe, ville jeg få en smed til at kigge på den og høre, om han mener, der er noget at gøre beskæringsmæssigt - og evt. med en periode med sko. Og så skulle den dæleme være billig eller også skal der være udvidet returret til det tidspunkt, hvor smeden mener, at problemet skal være løst. Et stort plus ville dog være, hvis der var taget rene røntgenbilleder - så ved man da, at der ikke er noget kronisk, og det burde kunne rettes op. mvh. tina
Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| taina. |
|
|
ja det er faktisk sådan. den reagerede en lille smule i bøjeprøve på højre bagben, den var uren to til tre skridt, og derefter gik den ren, da vi efterfølgende havde den i longe i ridehal, var den ikke halt, men bagparten fulgtes ikke ad, så han lavede en pøjeprøve igen på samme ben, men der var der intet. han anbefalede at den fik sko på og så vil han gerne se den igen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm... |
taina |
24-03-2007 21:14 |
|
Bagparten fulgtes ikke ad? Hvad betyder det? Som jeg har forstået det, er det ikke helt ualmindeligt, at lave en bøjeprøve nummer to - der kan jo være en eller anden lille ting, som lige gjorde det på den første. Sko kan mange ting. For eksempel - modvirke slid. Hvis hesten går på blød bund, og man ofte rider ud på hård bund er hovene ikke gearet til den hårde bund og kan blive slidt. - modvirke ømtåethed på f.eks. grus. Samme mekanisme - hvis hovene er vant til blød bund, bliver de bløde og reagerer på sten. Men hvordan skoene kan ændre på, om hesten går igennem en bøjeprøve på plant underlag forstår jeg ikke. Sko kan ikke gøre dragterne højere - det kan kun korrekt beskæring. Ellers lyder det jo som et plus, at den bestod anden gang - men det der "bagparten følges ikke ad" kan måske godt være tegn på noget, som gør at hesten ikke altid går igennem bøjeprøve? Måske er hesten blevet varm mellem første og anden bøjeprøve, og det er det, der gør at den er god anden gang? Men den skulle jo også gerne gå igennem bøjeprøve som kold... Jeg ville bede min dyrlæge om en ret grundig forklaring på, hvad han egentlig mener, hvis jeg var dig. mvh. tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har haft en pony... |
AnneSN |
25-03-2007 19:48 |
|
der havde sko på kun bagbenene. Ifølge både dyrlæge og smed er det ok, hvis det kun er der, der er et problem !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| absolut,tak svendsen |
ostvest ♣hest♣ |
25-03-2007 20:36 |
|
det er herligt med svar, der er til at forstå. Så jeg siger bestemt Tak herfra.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| taina. |
|
|
jeg mener når hesten traver og du ser på bagparten, skal begge sider følges ad..op ned op ned op ned..der var det lige som om den ene side ikke fulgte med ned igen, det er lidt svært at forklarer. men han mener hvertfald det kun er pga af manglende sko. mvh sandie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er da lidt uklart det der |
|
|
Altså nu er bøjeprøver til for at belaste nogen led for at se om der skulle være noget galt i nogen led, sener og lign. Er der noget galt med hovene, sur stråle, manglende horn og dets lige så vil hesten gå stikkende UDEN at man laver bøje prøve på hårdt underlag eller på et ujævnt underlag. Hvis dyrlægen har mistanke til forkert belastning pga en benstillings fejl som kan forværres af forkerte hove, så burde dyrlægen kunne påpeje dette.Og så skal dyrlægen kunne skelne om det skyldes manglende beskæring eller en medfødt benstillingsfejl! Jeg ville se det som en sygdom hvis hesten er nødt til at gå med sko for at gå gennem en bøjeprøve.. Kom jeg ud til en hest jeg ville købe og lad os sige denne havde sur stråle, så ville jeg smække et par boots på den og så se den gå, så kan jeg udelukke ømhed i selve hoven og kan således se om der skulle være noget galt længere oppe. Så jeg synes der er noget galt her, sikkert et eller andet sted i kommunikationen.. MVH Christina
Løsdriftplads ledig pr 1. maj i HIT stald
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Keppie |
|
|
jamen dyrlægen mener at det er manglende sko som gør udslaget, det jeg søger er folks erfaringer ang dette, om folk har fået løst sådan et problem med sko, eller om de har dårlige erfaringer. det skal lige siges at jeg har en rigtig dygtig dyrlæge som jeg har stor tiltro til, men derfor er det da stadigvæk rart at høre andre folks erfaringer ang dette. men kan godt se det lyder lidt forvirende, er en dør til at formulerer det  mvh sandie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ditte Nicoline |
|
|
Den hest du viser, er kun bagtil brudt pga lange tæer. Så bliver vinkel på hoven for lille. Man behøver ikke nødvendigvis en sko for at rette det op, men man skal tage tilstrækkeligt at tæerne ofte nok så vil hoven komme ud stejlere. Man kan tage mere af hoven (korrigere mere) hvis man beskytter hoven efterfølgende med en sko eller noget andet, f.eks kunsthorn. Der er visse benstillinger der gør at hesten slidder mere i dragten. Skæve benstillinger kan også disponere for skævt slid, enten mere udvendigt eller indvendigt på hoven. Man kan A bruge en sko for at modvirke slid i den belastede side og tage mere af den overgroede side, eller B beskære den så ofte at balancen ikke forrykkes. Er det ikke nok så kan en klat kunsthorn i et par beskæringsperioder gøre underværker.. Et skævt slid eller ubalance, bliver værre med tiden, jo længere interval der er imellem smede besøg Konklusion køb en hest der har fået passet sine hove og har en god benstilling, det minimerer risiko for slidskader sidenhen. MVH Christina
Løsdriftplads ledig pr 1. maj i HIT stald
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Keppie |
|
|
Altså: Selvom hendes tæer blev beskåret så blev hun ved med at være lav i dragterne. Selv da hun fik bagsko på blev hun ved med at være lav i dragterne. Først da jeg skiftede smed blev det rettet op. Måske kan hun smide bagskoene i dag, men hun kunne ikke rende barfodet rundt mere dengang da hun gik så lavt bagtil og havde ømme fusser. Det er bare min erfaring med lave dragter som MinKiePee efterlyste.
The number of people watching you, is directly proportional to the stupidity of your action...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen... |
99E |
26-03-2007 07:49 |
|
...jeg ville ganske enkelt få eanden dyrlæge ud og vurdere hesten - at "bagparten ikke følges ad" kan betyde mange ting, og de felste af de ting det KAN skyldes har intet med sko/ikek sko at gøre.
Måske har hesten en kiropraktorkrævende skade? Måske kan denne skade ikke 100% helbredes, hvis hesten har gået med den længe. Måske har hesten en øm muskel ell. lign - det gør sko hverken fra eller til! Måske har hesten en benstillings- eller bygningsfejl, der ikke kan rettes op på - og som giver et forkert bevægelsesmønster og øget slid på leddene (og hovene)?
Jeg synes det lyder lidt sært at ville se hesten med sko for at få den gennem bøjeprøve - det giver ikke nogen mening, synes jeg.
Jeg ville få en kiropraktik-uddannet dyrlæge ud og vurdere hesten - og begynde at se efter en anden hest samtidig.
... - 99E - ... Love - Language - Leadership - Lightness
Grønhøj Rideklub - Et Godt Sted At Være! 2 allergibokse + ponybokse udlejes. Grønhøj Rideklub - 7470 Karup J www.youtube.com/99E
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enig med 99E |
taina |
26-03-2007 10:26 |
|
Alle alarmklokker bimler her, det lyder som om, hesten har et problem, der sidder længere oppe. Hvis du smider sko på hesten, den går gennem bøjeprøve (jeg kan ikke se, at det skulle hjælpe, men hvis det nu gør), og du køber den, er der - også - det problem, at du jo og dyrlægen jo har set, at hesten var skæv på købstidspunktet. Det vil sige, at hvis skævheden det viser sig at være noget slemt, så kan du ikke komme og brokke dig bagefter - du vidste jo, at hesten var skæv, da du købte den. Jeg ville også sætte mine penge på en kiropraktik-uddannet dyrlæge! Og kigge efter noget andet samtidig med. mvh. tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min kee Pee |
|
|
jamen hvis den hest du påtænker at købe står med bagtil brudt tåakse (og måske har gjort det i det meste af dens liv ???) og den er halt heraf på en bøjeprøve, så er der jo en belastning et eller andet sted! Ja en korrekt beskæring og sko kan rette tåaksen noget op og flytte belastningen, men det ændrer ikke på at der er en eller anden struktur der er blevet belastet. Og det med uens bagpart får yderligere mine alarmklokker til at ringe, for det viser måske at heste har aflastet gennem et stykke tid, og derfor ikke længere er symetrisk. Havde du tænkt at lave den store undersøgelse på den, med scanning, røntgen, termografi, kiropraktor osv?? Jeg synes det lyder som en hest jeg personligt ville holde mig fra. Syge heste koster penge og giver mange frustrationer. Er det ikke nemmere at finde en hest, UDEN de problemer? Så må sælgerne være lidt mere opmærksomme på hovplejen INDEN de sætter hestene til salg! Der er så mange heste til salg, find dog en der ikke har problemer. Hvis man som køber vil spare sig for en masse forgæves kiggen, så interview sælger omkring hovpleje, fodring og management, og bed om nogen billeder af hestens ben og hove og sorter fra allerede der. Så er der større chance for at vælge med hjernen og ikke med hjertet! Og så ville jeg vælge en dyrlæge, der var lidt mere kritisk. Som køber er det rarest at have en "krakilsk" dyrlæge med.
UDEN HOV INGEN HEST
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uanset hvad |
|
|
Uanset hvad, kan man ihvertfald sige at problemer med hovene bør ikke FORVÆRRES af en bøjeprøve, da den jo intet har med hovene at gøre - men med benene. Men sådan som jeg forstod det i første omgang, handlede det om at hesten generelt ikke trådte ordentligt nok igennem til at man kunne vurdere dens bevægelser. Men ømme hove forværres ikke af en bøjeprøve - så er problemet der hele tiden, og værre på hård bund end på blød.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|