|
|
| små hudflager m pels falder af |
| Forfatter:  |
nate01 |
| Dato:  |
21-03-2007 17:19 |
|
jeg har lagt mærke til at der er flere steder på min hoppe hvor små hudflader med pels falder af, eller sætter sig løs så jeg piller dem af. det er ikke så mange steder, men jeg tænkte på om det han være noget eksem af en art, tør hud (hudfolderne er tøre) eller om det bare er fordi hun skifter pels og evt. hud? nogen der har et bud. flagerne er på størrelse med en lillefingernegl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kontakt dyrlægen. |
|
|
Du skal kontakte dyrlægen, for det er sikkert en hudlidelse af en eller anden art. Enten noget svamp eller dermatofilose. Det er noget skidt og det skal behandles inden det breder sig. Også af hensyn til andre heste på stedet, da det smitter. Da mine heste fik svamp og muk måtte jeg barbere dem helt skaldede og så ellers igang med den helt store behandling. Så kontakt dyrlægen. De vil lave en skrabeprøve på det og så kan du ellers gå i gang med at behandle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jo tak |
nate01 |
21-03-2007 20:20 |
|
det må jeg så gøre. opdagede det et par dage efter han havde været der. typisk sådan noget! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Muk på kroppen |
|
|
Jeg tænker at det din hest har, er det sammen som min har haft. Når hårene falder af er det så i små pensel ligene totter. Min havde fået muk og skulle vaskes i imervorol eller virkon-s som begge kan købes på apoteket. Det har hjulpet efter et par gange. :-) Anna-Maria
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak tak tak |
nate01 |
22-03-2007 19:28 |
|
min staldmutter kiggede lige på det, og sagde at det var meget almindeligt og at det bare skal vaskes med biotex, og at det plejer at virke. så det er jeg igang med at prøve
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blå biotex |
|
|
virker ikke på hverken svamp eller dermatofilose, jeg taler af erfaring!!! Mine har lige haft et udbrud af svamp, der blev behandlet med virkon s og det hjalp ikke, derfor var der kun antibiotikaen tilbage...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nate01 |
|
|
Bare husk på at hvis du fejlbehandler så kan du jo gøre det endnu værre, plus at arbejdet ved at de breder sig bliver kæmpe stort. Jeg taler af erfaring.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det lyder som svamp eller ringorm.. Så ring til dyrlægen...
__________________ Mette Timmermann Kock Elbækgaard Dansk Varmblod er det bedste  Venter føl april 2007! - Som kommer til salg Kieffer Ulla Salzgeber dressursadel sælges, som ny! Se præs.!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| raindrop disease |
|
|
Kaldes det også... eller dermatofilose (ved ikke om det er stavet korrekt) I nogle tilfælde vokser hårene ud hvide der hvor de er faldet af. Det er i nogle tilfælde meget smitsomt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja jeg ringer |
nate01 |
23-03-2007 19:25 |
|
lige til dyr(e)dokteren på mandag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er.. |
|
|
en hudlidelse som kun en 5 dages antibiotika kur kan kurere.. Det skyldes det fugtige vejr som gør at deres pels næsten konstant er fugtig helt ned til huden..og alt det mudder som kommer på denne årstid... det kan specielt være slemt hvis de går i løsdrift. Du kan godt bruge blå biotex når du har fået hesten i behandling. Men husk at der skal være helt tørt bagefter..Men det bedste er en klorhexidin eller andet antibakterielt "sæbe" Det starter egentligt som svamp men går i blodet og kan sprede sig til hele kroppen... Så få endelig fat i dyrlægen, jo hurtigere jo bedre... hårene plejer at vokse rimelig hurtigt ud igen, og det er rigtigt at de kan være hvide...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er svamp |
|
|
Kontakt en dyrlæge det kan smitte andre, havde selv en hest der fik det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu fik jeg at |
nate01 |
25-03-2007 19:37 |
|
vide af tidligere ejer at hun altid har haft det om foråret når hun harhaft dækken på og det gårvæk igen når hun får det af...tror i ikk bare det er det samme? ringer selvfølgelig lige til dyrlægen for en sikkerheds skyld, men hun siger det er uskadeligt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sommereksem |
|
|
Lyder for mig som noget sommereksem, men det fortsætter hele sommeren og skal behandles for at det ikke spreder sig.
Absalon ilder opdræt http://www.absalon-ildere.dk Ejer af den smukke dressurhest Javalonica og forhåbentlig snart min barndoms pony Elmelys Lady Ruwena
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hm... |
|
|
Hejsa. Altså det lyder som det mine har haft nogle år hvor det har været fugtigt... Regn-eksem... Der var ingen grund til at male fanden på væggen, det gik i sig selv igen. Jeg vaskede/duppede det bare et par gange med iobac, men det har kun været lidt små flager på str. med hullet i en 5 krone, lidt rundt omkring på ryggen, men det er aldrig noget jeg har skænket den store tanke, min dyrlæge var også helt rolig da jeg snakkede med ham om det ved vaccinationen...Når solen og varmen kom var det væk igen. Det er nu 2-3 år siden jeg har set det sidst på min den gamle, de andre har aldrig haft det, så smittende tror jeg nu ikke det er. Mvh. Tanja
Super dejlig Frieserblanding (25% Oldenborg) til salg, 4 år til maj. tilredet, meget nem og reel. Se på præs. Sælges kun til godt og hestekyndigt hjem. Sælges pga. tidsmangel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nate01... |
|
|
...hvorfor spørger du herinde hvis du vælger konsekvent ikke at bare lytte til hvad der bliver skrevet... En hest der taber pelsen er ikke rask, og der er en grund til at den gør det, og det er jo tydeligt at tidligere ejer har valgt at leve med den grund, men jeg ved af erfaring at hvis det får lov til at udvikle sig, kan din hest faktisk stå med feber og være tammelig mat i betrækket... Men vask du bare løs i vaskepulver, og lad stå til, hvis det kan hjælpe dig, men prøv da i det mindste at ofre 40 kr på et brev VirkonS, det er i det mindste desificerende... Ja, mine heste har lige været igennem det samme, med en antibiotika kur til følge, dyrt men det eneste der virkede, og det var alle andre steder en der hvor dækkenet var, plus det ikke var kommet af det fugtige vejr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| CheLab |
nate01 |
27-03-2007 08:06 |
|
det var da noget P.S at skrive  hvis du ellers læser hvad der står så ville jeg ringe til dyrelægen og det er gjort!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| desuden |
nate01 |
27-03-2007 08:15 |
|
sagde dyrelægen at man kunne være 95% sikker på det var det samme så...OG hende der ejer stalden har haft heste i mere end 20 år, tror nok hun ved hvad hun snakker om. og det har ikke en skid at gøre med at være nærrig som du hentyder til. jeg er sku den første til at få dyrlægen ud hvis der er noget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen ved du hvad |
|
|
Det er jo ikke til at læse ud fra dine sidste indlæg at du har konsulteret dyrlægen, enhver dyrlæge der fik en sådan opringning ville, ifølge min verden, anbefale at vask i noget desinficerende da det under alle omstændigheder er en bakterieflora der ikke burde være der, samtidig ville dyrlægen, min ville ihvertfald, og gjorde det også, fortælle at det er SMITSOMT!!! Og mht. at have hest i mere end 20 år, jamen velkommen i klubben, det har jeg også, men det gør mig desværre ikke til et orakel indenfor dyre sygdomme, gid det var så vel, så kunne jeg være millionær idag istedet for at være en fattig heste ejer. Men det er jo fint at staldejeren gerne vil udsætte alle opstaldede hest for den smitte risiko der er, mine hoppe blev formentlig smittet af en pensionærs hest, derefter smittede min hoppe min pony og sådan gik det i ring... Og lad mig rose dig for et yderst kompetent og sobert svar til mig, fordi jeg gad at ofre tid på at hjælpe din hest, tak for det... Det er det der gør det værd at hjælpe andre! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg mener bare at det |
nate01 |
28-03-2007 19:54 |
|
er forkert at du sådan flipper og får det ril at lyde som om jeg er for nærrig til at ville gøre noget ved det. for sådan er det slet ikke. jeg sætter pris på at folk også du besvarer mit indlæg, men det er da en grim tone at komme med. at hentyde at jeg er fuldstændig ligeglad med min hst og ikke gider bruge penge på hende. det er også dyrelægen der har sagt til hende der ejer stalden at blå biotex skulle hjælpe. det har jo ikkenoget at gørermed at jeg ikke tager imod rådene, hvilket også er derfor jeg ringede til dyrelægen som der blev opfordret til
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Må vi be om kammertonen ;-) |
|
|
Det kan være alt - lige fra noget ganske harmløst i forbindelse med pels-skiftet, og så til nogen af de slemme ting der nævnes her i tråden. Èn af vores havde det rigtig meget på benene - tror det var forrige forår faktisk. Men det var kun på benene, og det forsvandt af sig selv. Men om det er det ene eller det andet, er jo umuligt at vide uden at have set det. Men hvis hesten har haft det før, så er det jo nok det samme der er kommet igen, - uanset dyrlægen selvfølgelig har ret i at det "kun" er 95 % sikkert det er det samme. Jeg ville - udfra de betragtninger - se det lidt an. Dog er det ihvertfald ikke somereksem, for det viser sig først senere på året, og bliver værre og værre helt til efteråret hvor generne forsvinder igen i takt med at insekterne forsvinder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| he he ja undskyld. mit @!#$ røg bare |
nate01 |
29-03-2007 07:55 |
|
...lige i kog. men det er stort set kun der hvor dækkenet har siddet, specielt der hvor det har siddettæt. der er lige et par på halsen og et i hovedet, men der er ikke kommet flere til så vidt jeg kan se...men jeg ser det også lige an og hvis det bliver værre, så får jeg selvfølgelig dyrlægen ud...ud over at hun selvfølgelig fælder, så ser hendes pels fin ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu ser |
|
|
jeg ingen steder hvor jeg udnævner nogen til at være nærige, men det er vel som man læser det... Jeg skal nok lade være med at kommentere om det, jeg ved hvad jeg havde gjort og har gjort og det er nok... God bedring til din hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det viste |
nate01 |
02-04-2007 19:24 |
|
sig som flere af jer har skrevet, og som stalmutter og tidligere ejer sagde, og som dyrlægen sagde der var stor sandsynlighed for, at det er på vej væk. der er ikkekommetflere efter dækkenet kom af, og de steder hvor det har været, er der begyndt at vokse pels ud igen. i normal farve
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Stacia ♥stacia♥ |
02-04-2007 23:52 |
|
Jeg vil give dig ret i at blå biotex virker til meget, men det kunne lige så vel have været farligt, eller det kan det bliver. Min hoppe tabte pelsen på samme måde i år 2005, dyrlægen sagde at de var dermatofilose, jeg ville så også have ham til at se på noget betændelse på hendes ben men det var bare muk, sagde han uden at bukke sig ned eller bare så meget som at kigge en smule nærmere. men i år 2006 kom det igen og meget være det viste sig hun også i 2005 havde haft sygdommen fotosensebilitet som brød meget voldsomt ud i 2006 hvor en anden dyrlæge så hende. se havde vi nu bare fanget det i år 2005 så havde hun måske ikke været så syg nu. Hun har skade på leveren og kan slet ikke tåle at være ude i solen uden uv dækken på. Men bare du er sikker på det er helt iorden nu så ingen alam, men bare pas på for er der noget vil du virkelig være ked af du ikke greb noget kræftiger ind. Held og lykke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ej ja... |
nate01 |
06-04-2007 18:29 |
|
det lyder da forfærdeligt. altså min har også muk nu.mender er ikke kommet flere af de dersår...eller flager...såmonikk det er i orden nu?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nå nú kom der |
nate01 |
13-04-2007 10:34 |
|
flere så fik lige dyrlægen ud. ingen grund til bekymring- det var bare noget der skal smøres med noget creme jeg får på recept af ham  men tak for svarene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|