Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Stakkels smede!!
Forfatter: 
Dato:  20-03-2007 17:13

Jeg har lige læst at der er 260 beslagsmede i Danmark og 185.000 heste. Det lyder lidt som den videnskabelige redegørelse for hvordan julemanden ikke kan eksistere og her er hvorfor:

Hvis der er 185.000 heste og kun 260 smede, skal hver smed have 700 heste.

Hver hest skal have ca. 7 skoninger/beskæringer pr. år (hvis de skal have ordnet fusser ca. hver 8. uge)

Det bliver til 4.900 skoninger/beskæringer pr. år pr. smed.

Der er 200 arbejdsdage i et år.

Dvs. en smed skal sko 25 heste om dagen.

En arbejdsdag er på 8 timer (hvis man ikke tæller frokost og kørsel med)

En smed skal derfor være under 20 minutter om at sko/beskære hestene inkl. kørsel!!

Det er lidt tankevækkende...

0
0
Svar på denne tråd

lalalalala
Forfatter: 
Dato:  20-03-2007 17:32

Ja det må godt nok være hårdt!

Vores beslagssmed siger også at han selv syntes han tit har FOR meget at lave.

Men til gengæld ved man da hvad man får når smeden er uddannet. Jeg kunne ikke drømme om at bruge en ufaglært smed.. dertil er mine hestes fusser for dyrebare:)

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2007 17:44

Men jeg husker da at deres formand Michael Kjær ikke mente at vi mangler beslagsmede i Danmark, da han blev præsenteret for disse tal.

BeritH

0
0
Svar på denne tråd

Du kan i hvert fald
Forfatter: 
Dato:  20-03-2007 21:26

ikke regne det ud på den måde du gør det. Der findes jo et utal af uregistrerede smede ligesom mange mennesker stadig beskærer deres heste selv (især nogle hestehandlere osv). Mange islændersteder, hvor der traditionelt er mange heste samlet, bruger også deres egne - ofte islandske- smede.

Men der er da ingen tvivl om at gode smede er en mangelvare, i hvert fald her på Fyn og ingen af dem tager mig bekendt nye kunder ind.

Ingen er både ærlig og fjendeløs

0
0
Svar på denne tråd

Desuden ved
Forfatter: 
Dato:  20-03-2007 21:35

vi jo ikke hvor mange af de 185000 heste som aldrig ser en smed, uregisteret eller ej. Vi ved heller ikke hvor mange af hestene som går med uden sko og kun beskæres.

Men tankevækkende det er det da

Med venlig hilsen
Bettina

Passier grand gilbert dressursadel til salg. Sort, velholdt, bom 27½ (dvs. medium), 17". Købt brugt for 3½ år siden så er vel en 6-7 år gammel. Se billede på præsenstationen

0
0
Svar på denne tråd

Udover det Louise E påpeger
Forfatter: 
Dato:  20-03-2007 21:47

Så har du læst at der er 260 registrerede beslagsmede, men dette tal er ikke reelt. Nogen af dem arbejder ikke som beslagsmede, så der skal trækkes nogen fra og så eksisterer der flere uddannede beslagsmede som ikke er registrerede og de skal lægges til

Så er der også dem der benytter barfodstrimmere, så et egentlig regnestykke kan nok ikke sættes op, men der er mangel på smede

Mvh

Charlotte, der accepterer at andre har deres egen mening.

Vil du undgå sadelproblemer i fremtiden, så se her:www.heste-nettet.dk/forum/9/201113/ 201113/

0
0
Svar på denne tråd

Ikke uddannede smede
Forfatter: 
Dato:  21-03-2007 05:52
Jeg vil selvfølgelig hesten det bedste lige som alle andre - men den med at de registrede smede ønsker at forbyde ikke danske uddannede smede er lige langt nok ude for mig.
Hvis smeden har gennemgået smedeuddannelsen i et andet land - er det så ikke godt nok? Hvorfor er den danske uddannelse bedre?

Man kan da ikke forlange at en smed der måske kommer til landet som 40 år gammel skal tage sin uddannelse om...

Vi bruger da udenlandske læger kan vi så ikke bruge udenlandske smede?

Ellers må de jo lave en test som man skal op til - hvis man skal kunne sko lovligt i danmark.

Jeg har selv brugt både en smed som var uddannet i Italien og to fra USA.
Og alle 3 smede lavede et noget bedre stykke arbejde som mange danske smede jeg har set.

Eftersom vi har mangel på smede kan det ikke hjælpe noget at man skærer endnu flere potientielle smede fra. Var det ikke bedre at man testede om de kunne deres kram og så lagde dem til puljen. Ikke for at forklejne smedeuddannelsen, men der er nogle af de smede der kører rundt som har fungeret som beslagsmede i en halvt liv - så et eller andet kan de nok finde ud af.
Man kunne måske lave en opdeling i registrede uddannede smede (de dansk uddannede som ønsker at være med under registrede smede) og så kunne man måske lave en pulje for godkendte smede.
Bare et forslag.

Hilsen
Daniela
0
0
Svar på denne tråd

ja skræmmende
Forfatter: 
Dato:  21-03-2007 08:49

Hvis lovforslaget bliver vedtaget - så er der vidst mange der kommer til at forbryde sig mod loven - for de registrerede smede kan ikke nå rundt - om de skal sko eller "bare" beskære så skal hestene stadig ordnes - og det bør jo faktisk være tiere end hver 8. uge! og selv på 20 min kan man dårligt nå en beskæring!!! (min skal f.eks have ordnet fusser hver 4. uge!!)

Håber at der kommer en form for trimmeruddannelse - og at de kan få opgraderet dem der egentlig godt kan men som "bare lige" skal op til en eksamen og bevise at de har styr på det!!!

Vi er med i opvisningsholdet "PÅ PLETTEN" se os på www.pletshow.dk

Medlem af foreningen www.sundehove.dk

Medlem af Foreningen til Den Frie Mans Bevarelse

0
0
Svar på denne tråd

også mig...
Forfatter: 
Dato:  21-03-2007 12:41

jeg mener ikke at registrering = god uddannelse. har da eks hørt om en gruppe reg. smede (unge) der var på kursus og ikke vidste hvad hovbenet var og hvor det sad !!! meget skræmmende. Min smed var selv med og han var dybt rystet da kurset var overstået.

og ja - hvad med udenlandske smede? jeg bruger lige nu en smed uddannet på en af verdens største og mest kendte heste universiteter i USA !! skulle hans 10 gange mere grundige uddannelse ikke kunne leve op til dansk standart ?

jeg er mega kritisk og jeg er tilfreds med ham.

jeg brugte også en dygtig islandsk smed førhen. tror ikke han er registreret noget sted. men uddannet det var han da. Og meget god i sin omgang med dem.

den lille pony: ja synd for den. også at skulle klappes af så mange børn hver dag.

Formidling af LUSITANO heste.

Fra Portugal.

Salgsheste på præsentation.

kontakt ang. ledige pladser til Golega/Portugal tur i nov.

0
0
Svar på denne tråd

Regnestykket
Forfatter: 
Dato:  21-03-2007 13:16
er overordentligt reelt HVIS man antager at lovforslaget vedtages. For så ER der 260 smede til den samlede bestand af 185.000,- heste! Hverken mere eller mindre!

Jeg ved at de de sidste smede jeg har haft har sagt 1 hest pr time som max for at passe på sig selv. Det vil altså sige at der pt kun er REGISTREREDE smede til noget der ligner 1/3 af den danske bestand af heste. Forudsat naturligvis at de allesammen skal beskæres/skos hver 7. uge.

Sjusser vi lidt på det så er vi stadig ude i at vi mangler mindst det dobbelte antal registrerede smede hvis lovforslaget vedtages - hvordan det skal kunne lykkes når vi er mange der allerede i dag har alverdens problemer med at finde smede - det ved jeg simpelthen ikke.

/Trine T =)

What We Do in Life Echoes in Eternity
0
0
Svar på denne tråd

smed af heste
Forfatter: 
Dato:  21-03-2007 14:50

hej ja det lyder vildt. '

først må jeg lige sige der er visse typer hest der måske kun behøver smed en eller to gange om året (f.eks. shetlandsponyer, ponyer m.f. ) min pony (hoppe 10 år 1,48) får smed ca. tre max 4 gange om året, hendes hove gror ikke meget og hun slider dem ikke så meget selvom hun bliver redet.

min shetlandspony på 3 år har lige fået smed, og hun får ca. smed en gang om året...

desuden kender jeg flere avlere der beskærer selv,

men jo smedene har travlt..

men ikke så travlt.

mvh Birgitte

hyggerytteren med Molly og Tessa
0
0
Svar på denne tråd

Kan du forklare mig
Forfatter: 
Dato:  21-03-2007 18:52

Hvis smedene ikke har så travlt, hvordan det så kan være at de her på Fyn ikke tager nye kunder ind? Jeg fandt til sidst en, dog kun med hjælp fra andre, som var villig til at tage mig ind, alle andre jeg ringede til sagde at de havde alt for meget at lave!

DianaB

0
0
Svar på denne tråd

ak ja de hestesko
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 00:11

Min gode gamle ven blev uddannet beslagsmed på Flyinge for mange år siden, han holder hårdnakket på at 80 % af de heste der nu går med sko ikke egtl har behov for det pga lidt ridning på blød bund osv. Jeg er ikke utibøjelig til at mene der er noget om snakken. (Og dette er fra FØR barfodsbeskæring blev "moderne")

Det kunne da løsne knuden lidt at pille skoene af nogen af hestene.

Hilsen Marie- der er lykkelig for at smeden kommer med dags varsel når der er behov for det.

Jo langsommere man bevæger sig, desto større bliver verden.
0
0
Svar på denne tråd

No no no
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 00:15
Bare fordi at hesten går uden sko betyder det ikke altid at du kan forlænge beskæringsintervallerne. Nogle heste vil slide deres hove pænt naturligt - men der er mindt ligeså mange der slider dem både i nord og syd - og de skal tages med kortere intervaller for at holde benstillingen så optimal som muligt i henhold til den benstilling hesten har fra naturens side...

Støt en god sag - kig ind på www.politihesten.dk

0
0
Svar på denne tråd

Smed til heste
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 07:23

Hver 8 uge pr. hest er godt nok højt sat... min plag har det kun været nødvendigt at beskære 2 gange på et år og det var endda under tvang for min registrerede smed mente godt han kunne vente lidt .

Hoppedyret er det hver 8 uge med, hun har sko på.

Kærlig hilsen Ann-Rikka :-)

Kravlegård og bæresele købes

Termin d. 28/6-2007. Skal giftes d. 29. september 2007.

Mor til englebarnet Tika 18/03-2006, R.I.P.

Hestene Chico Dot DK og Lamells Sweet Jossie

0
0
Svar på denne tråd

Højt sat ???
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 08:54

Mener du at det er lang tid imellem ??? for så forstår jeg ikke din sætning med at det har kun været nødvendigt at beskære din plag 2 gange på et år.

Jeg troede højt sat betød at det var overdreven længe imellem

Anyway 8 uger ER alt for højt længe for mange heste at gå uden at få rettet hoven.

Jeg har en overgang været nød til at strække den til 8. uge, men altid med tyndslidte sko. Men det var kun en overgang.

Nu er han nede på en 6 til 7 uger og det er ikke fordi skoen er slidt eller løs, men fordi det er det bedste for hans gl. ben at hele tiden gå bedst muligt.

Tøse Dullen laver ikke dagens motiongerning, men hun skal da have rette sine hver 12 uge.

Og efter Mini Mules dårlige hovbehandling, inden jeg fik hende, så skal jeg ikke nyde noget med at " selskabs og minier eller shetter de kan sagtens nøjes" nix det skal rettes om det så kun er 2 mm.

Basta.

På 72 timer har jeg fået 2 UNDSKYLDNINGER af DKK!!!

Ved det jo ikke,men tror ALDRIG det er sket for nogen før..

.

Riders Cup 2.-6. maj i Tybjerglille, Sjælland

0
0
Svar på denne tråd

Interval
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 09:04

Hvis man vil beholde benstillingen optimal - og det bør man uanset om hesten laver noget eller ej, så vil jeg mene at hesten bør checkes hver 6. uge som minimum.

Mine som begge går uden sko checkes hver 4. uge om sommeren, hvor hoven gror lidt mere, og hver 5. uge om vinteren. Ellers er det ikke muligt at styre vækstretningen optimalt.

BeritH

0
0
Svar på denne tråd

ja ligesom...
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 09:15

... der er nogen som IKKE får deres heste skoede hver 8. uge, men kun når der er behov for det!

Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-alt om krybbebidning og vævning
0
0
Svar på denne tråd

beskæring
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 09:25
min smed kommer ud til både mine og min mors, han kommer mellem hver 10. og 12. uge og beskærer dem, og de ser alle fine ud :)
0
0
Svar på denne tråd

ja og jep
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 10:14

Der er lige så forskellige intavaller som der er heste.

Derfor kan man heller ikke bare sætte trumpf på og skrive hver 8. uge eller hver 12. uge.

Man skal gøre som det er optimalt for hesten.

På 72 timer har jeg fået 2 UNDSKYLDNINGER af DKK!!!

Ved det jo ikke,men tror ALDRIG det er sket for nogen før..

.

Riders Cup 2.-6. maj i Tybjerglille, Sjælland

0
0
Svar på denne tråd

Trimmer-uddannelse
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 11:42

Jeg synes også som nævnt ovenfor at en "trimmer-uddannelse" ville være en glimrende idé.

Det er jo ikke nødvendigt at vide en masse om beslag og sygebeslag og hovsygdomme osv. osv. for at trimme en helt normal ukompliceret hests hove.

En hest der går uden sko og ikke fejler noget.

Hvis man lavede sådan en trimmer-uddannelse - så ville det aflaste smedene, og ingen ville være nødt til at tage en u-uddannet smed til hesten fordi ingen registerede i området kan tage nye kunder ind.

0
0
Svar på denne tråd

Der menes
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 12:55

8 uger pr. hest giver et højt gennemsnit for hvor tit smedene skal ud... Hvilket nok ikke er realistisk.

Med mit eksempel fortæller jeg netop at der er stor forskel i hvor tit hestene skal have smed...

Jeg får dem begge tjekket hver gang (8 ugers interval), men sidste år blev der kun skåret i ungdyret 2 gange.

At skoene bliver slidt er en ting, hvilket i høj grad afhænger af hvor meget man rider, men også hovvækst har betydning. Skoene på hoppen kan holde (løst gæt) 10 uger, men hoven har behov for en beskæring når der er gået 8.

Kærlig hilsen Ann-Rikka :-)

Kravlegård og bæresele købes

Termin d. 28/6-2007. Skal giftes d. 29. september 2007.

Mor til englebarnet Tika 18/03-2006, R.I.P.

Hestene Chico Dot DK og Lamells Sweet Jossie

0
0
Svar på denne tråd

trimmeruddannelse
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 13:24

kommentar til Hippo:

Jo trimmere skal vide meget om hovsygdomme!!! -mange ting kan tages i opløbet eller kan ordnes uden sko.

Smede og dyrlæger burde også vide meget mere! - oplevede til min skræk at jeg kendte mere til hovens opbygning end den dyrlæge der besigtigede min hests hovskade

Dyrlægen mente at lamellerne var synlige - men det var heldigvis kun den upigmenterede del...

Vi er med i opvisningsholdet "PÅ PLETTEN" se os på www.pletshow.dk

Medlem af foreningen www.sundehove.dk

Medlem af Foreningen til Den Frie Mans Bevarelse

0
0
Svar på denne tråd

lovforslaget siger endvidere
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 23:42

Jeg vil bare påpeje at lovforslaget foreskriver at heste beskæres og evt skoes med passende intervaller. Under anbefalinger står der efter behov, typisk hver 6. uge!!! Der står også at arbejdsgruppen er bekendt med at mange heste går med sko hvor det ikke er nødvendigt. Der står også at de nuværende heste i danmark beskæres enten af reg smede, ureg smede, trimmere eller af ejeren selv. Og at der findes fejlbeskæringer og skoninger i ALLE grupper.

Så jeg er spændt på at om man i fremtiden, ville acceptere at en plag eller en hyggepony/ æsel kan nøjes med to beskæringer om året?? Nu har man ikke netop katagorisret at netop de to grupper kan gå længee mellem beskæringer/ skoninger. Den første gruppe, opdrættet siges man jo at skulle være ekstra omhyggelige med og deres hove vokser i reglen hurtigere og hyggeponyen slider af gode frunde ikke ret meget på hovene og er disponeret for forfangenhed hvorved behovet for smed øges.

Nu er der ikke defineret eksakt, hvor meget en hov må være for lang før det et upassede, misrøgtede eller direkte dyrplageri. Det savner jeg nogen mål for, i det mindste i anbefalingerne, for ellers vil det stå lige så åbent som det har gjort hidtil.

Punkt 2: Når der nu ikke er nok uddannet personale, hvordan med lille Lise, der ikke kan få fat i en smed til sine heste? Men hoven skal passes for ellers er det misrøgt? Hvis smeden ikke tager sin telefon ikke dukker op og der bliver en anmeldelse af de lange hove, hvem sidder så med l...?

Jeg vil lige sige at jeg klart går ind for en uddannelse, og gerne en uddannelse på endnu højere niveau. Men der skal findes en løsning ellers er der mange hesteejere der ville enten være nødt til at forbryde sig mod loven ved enten at vente i køen på en smed, eller endnu værre ikke at kunne få nogen og A må klippe noget af hoven selv (ikke forbudt medmindre hesten påføres smerte eller ulempe)B må bruge en ufaglært og så er både ejer og smed kriminelle eller C lade vær at få passet hoven og få en påtale for overtrædelse af dyreværnsloven når hoven når en vis længde, som nok er individuel vurderet fra politimand til politimand.

Hvis en ejer emeldes for at hovene er for lange på hesten, skal hun kunne dokumentere at smeden har været der for nyligt? Eller skal hun fremvisse de 100 ubesvarede beskeder hun har lagt til smedene i området om at komme og beskære ponyen??

Og nu vi er igang hvad er værst at hesten efterlades med snabelhove så den ikke kan gå eller at en "fusker" har klippet et stykke af hoven? Og er det ikke bedre at bruge en fusker som trods alt har lidt øvelse i at beskære evt sko end at ejeren forsøger sig selv?? Hesten er jo nok ligeglad med ejereforholdet når den har ondt.

Ja der er mange spørgsmål her...

MVH

Christina

PS Jeg undres såre at smede der har taget et svendebrev virkelig kan synes det er okay at føl/plage går halve åpr imellem beskæringer. Jeg vil sige at de smede må have brug for en tur til Synoptik! Eller også har de glemt den teoretiske lærdom omkring konsekvenser ved for lange beskæringsintervaller for hestens holdbarhed.

Løsdriftplads ledig pr 1. maj i HIT stald

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider