Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Dårlig mave, vand??
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 19:28

Hej.

Vi har en hest i stalden den er lige kommet, og hver gang den prutter er det som om der kommer noget, ja undskyld mig men lidt lortevand med ud, altså der løber lige lidt.

Hvordan kan det blive bedre? Der er intet forandret ved ham, han har bare lige dårlig mave, men underligt nok er hans afføring fast... Ikke noget tyndt i det.

Vi har fjernet wrapen og giver ham hø i stedet for for at se om det virker. Han skiftet foder da han kom ud til os, hans fuldforder altså.

Knus Emma

0
0
Svar på denne tråd

Smøft..
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 21:01

Er det slet ingen der har et bud, el. på anden måde kan hjælper mig, med lidt info? Undskyld min tålmodighed, men forstår det virkelig bare ikke... Og det kunne være lækkert at få lidt at vide.

Knus Emma

0
0
Svar på denne tråd

"@!#$-vand"
Forfatter: 
Dato:  17-03-2007 02:47
Jeg har kæmpet med netop det problem on and off i 3 år.

Jeg har været igennem mange foderskift og forskelligt hø, vitaminer etc.

Det hele eskalerede i efteråret sidste år hvor hun efter 7 uger med konstant dårlig mave (meget vand ved afføring men afføring forholdsvis fast) blev indlagt på KVL. En morgen var hun totalt dehydreret og på vej i chok så det hele skulle gå ret hurtigt ellers ville hun dø. Heldigvis gik det hele i orden.

Jeg sammensætter nu selv hendes foder så jeg hele tiden kan se hvad hun ikke kan tåle.

PT får hun lucerne, regulator complete, olie, havalger, tørgær og irish mash 2-3x ugentligt. Det fungerer rigtig godt. Derudover får hun hø. Dog kan jeg pt ikke få fat i godt hø fra 1 slæt så hun får hø fra 2. slæt men det er ikke helt optimalt for hendes mave men det er acceptabelt.

Ud over foderet så har det, for min hest, stor betydning med fold og daglig ridning/motion. Hun er en meget varm hest så jeg skal passe på hun ikke bliver stresset. Derfor skal hun motioneres hver dag og på fold mange timer om dagen, ellers begynder maven at slå knuder.

Så kig på hestens temperament, daglig motion og fold, kraftfoder og grovfoder. Og skynd dig at få taget en prøve for bændelorm som også kan give disse symptomer.

Held og lykke med projektet.

Mvh

Marie & Finesse
0
0
Svar på denne tråd

Tak for svaret
Forfatter: 
Dato:  17-03-2007 18:27

Vi snakket med dyrlægen i dag, og han har nu kun fået hø også sit foder, men wrappen er taget helt fra, og bare fra igår til i dag, nu er der ingenting. Så dyrlægen, mener at det er hans system der har brug for noget hø frem for wrap, da hø jo er helt tørt. Så indtil videre, er der ingenting. Så det er dejligt.

De gange i dag han lige pruttede kom der ingenting med ud, alt var normalt. Så vi håber det bare var det der skulle til.

De går på fold fra tidlig morgen til det bliver mørkt, og bliver rørt hver dag, og har lige skiftet til noget bedre foder. Så alt det er iorden. Han hygger sig og tvives på folden med de andre, derfor mener dyrlægen ikke der er grund til at være nervøse.

0
0
Svar på denne tråd

hjkdsfs
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 09:59

Hej Emma

Øv, hvor jeg dog kender det triste problem med alt det " vand" der står og siver ned ad ben og sokker

Jeg har prøvet flere forskellige muligheder, før i tiden også at gå fra wrap over til tørt hø...uden held!

MEN nu har jeg igen gjort dette forsøg, og givet hø de sidste 1½ uge, og han er ENDELIG blevet tør i måsen Håber det holder denne gang, for hvor er det bare belastende..

Håber også du slipper for problemet nu.

Kærlig hilsen

Charlotte Bursche

clairvoyance på mennesker og dyr

læs mere: www.mindnsoul.dk

0
0
Svar på denne tråd

clairvoyanten »Charlotte Bursche
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 10:18

Det er da dejligt, din hest også er ved at være over det... Det er nu træls, at man er nød til at vaske dem bagi hver dag, for de er pæne, og det er synd for hesten...

Misforstå mig nu ikke, men er da glad for det ikke kun var mig der havde det problem.. Blev lige lidt nervøs lige da jeg så det, og det forsatte. Men nu køre han kun på hø her også, og 7 9 13, der er ikke noget, i nat fik han dog lidt wrap blandet ved, ikke ret meget, men han er ikke vild med hø, så der skal lidt tifor at lokke ham til at spise det, men der har ikke være noget og hans afføring er også helt normal igen. Så puha det var dejligt det bare var det der skulle til.

Så næste vinter bliver det nok kun hø han skal køre på.

Det må bare heller ikke være sjovt for hesten at hver gang den slå en lille prut, så løber der lidt med ud... Men nu er han også frisk igen, så det er jo kun dejlig, og dejlig for dig det har hjulpen på din også.

Knus Emma

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 14:10

det samme problem, så er glad for, at jeg lige har set denne tråd.

Har godt tænkt på, at det måske er wrappen der gør det.

Havde egentlig tænkt mig at spørge min dyrlæge til råds, da hun snart skal ud og ordne hans tænder...

Men jeg vil da helt klart prøve det andet nu...

har også tænkt at det kunne være fodret... tror jeg dog ikke...

han får udover en masse wrap;

naturmüsli fra hippolyt,

lucerne,

valset byg

og en smule havre

samt en smule opblødte roepiller...

Han ser rigtig fin ud i pæls osv nu, så ville nødigt skifte anden foder ud... Men kan jo være nødvendigt!

Har dog hørt en masse dårligt om hippolyten, og tænkt, at det måske også kunne være den???!!

Men jeg tror da, jeg vil prøve nogle af jeres råd om, at skifte wrappen ud med hø, til at starte med :o) Tak!

0
0
Svar på denne tråd

hoppedyret
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 14:25

Mit hoppedyr får også tynd mave hvis hun kun får wrap. Hun står på spåner og jeg er derfor nødt til at give hende godt halm eller hø sammen med wrappen for at hun ikke har tynd mave... men altså her virker både halm og hø fint sammen med wrappen for en fastere mave.

Tanja

0
0
Svar på denne tråd

happy23 ♥Piil♥
Forfatter: 
Dato:  20-03-2007 09:09

Jeg troede faktisk også det kunne være foderet, men dyrlægen var ude i dag, hos en anden hest i stalden. Og snakket lige med ahm om det, og nogen heste kan få dårlig mave af at skifte foder, hvis det ikke bliver gjort over en periode på en uge ca. Men han sagde nå nu det hjalp at give hø, var det 99,9% at det var lige en periode uden wrap han havde brug for.

De kan få perioder hvor de har brug for andet end wrap, og nogen heste udligner det selv ved at spise halm, men ham her rør ikke halm, kun wrap og til nøds kan hø spises...

Og roepiller var godt for maven, så det er faktisk godt det er blevet så populært at foder med det.

nu kender jeg ikke lige noget til naturmuesli fra hippolyt, da jeg bruger eggermann, men her foder vi med eggermann vi køre på mærker, men mest cool mix og classismix, roepiller, lucerne, warp og hø.

Havreen er vi gået væk fra, da de ikke have brug for det, og det har ingen betydnin haft. Men det lyder heller ikke til at der er noget galt i dit foder, ved selvfølgelig ikke hvor meget han får hver dag.

Men det lyder da fornuftigt det du har sat sammen, så tage en periode med hø, efter 2 dage her er alt normalt igen, har nu prøvet at blande lidt wrap i ellers spiser han ikke så meget af det..

Knus Emma

0
0
Svar på denne tråd

Til Emma
Forfatter: 
Dato:  20-03-2007 10:58

Min vallak han får også masser halm, men får stadig tynd mave... Så ved sku ik?! Men jeg vil da prøve at skifte til hø ihvertfald og hvis ikke det hælper, så må jeg jo få dyrlægen til at hjælpe mig...

Det er da godt nok også hurtigt, at det har hjulpet på din hest... Det er jo alletiders ;O) men tak for hjælpen...

Hilsen Heidi

0
0
Svar på denne tråd

tynd mave..
Forfatter: 
Dato:  20-03-2007 13:30

Min hest havde også for nogel dage siden tynd mave

Men der skulle lige en balle hø til og intet wrap og nu er det overstået. Så det er alletiders...

Nu får han lige wrap ved siden af, og indtil videre har der ikke været noget bare han får hø også.

Til Heidi: Min venindes hest har også lige haft dårilig mave, og hun brugte hippolyt, og hun prøvet forskellige ting, men da hun skiftet foder, der stoppet det. Men det er jo forsklelligt fra hest til hest, men hendes hest fik dårlig mave af hippolyt.

Lene

Rasull, min dejlige fjollerhest...

0
0
Svar på denne tråd

lene308
Forfatter: 
Dato:  21-03-2007 14:31
Okay! Ja, måske det er det foder?! Jeg må prøve mig frem med høen først og hvis ikke kan det være jeg skal skifte hippolytten Hmm... Sikke en jungle... tak for svaret!
0
0
Svar på denne tråd

Tjah, jeg...
Forfatter: 
Dato:  21-03-2007 15:15
...har opgivet at finde en løsning på problemet - for det fortsætter uanset om hesten spiser hø, wrao, korn, sukker, klid - whatever.

Det eneste, der har skyggen af effekt er en blanding af roepiller og klid - det bliver (tror jeg nok) en sule VÆRRE hvis ikke hun får en god stor portion roepille-klid-snask.

Men ellers kommer og går det her "tarmvands-fænomen" som det nu har lyst til.
Jeg vasker, så meget der er behov for. Er det i en periode slemt smører jeg hale/bagben ind i madolie, så sætter snasket sig ikke så nemt fast.

... 8-) - 99E - 8-) ...
Love - Language - Leadership - Lightness

Grønhøj Rideklub - Et Godt Sted At Være!
2 allergibokse + ponybokse udlejes.
Grønhøj Rideklub - 7470 Karup J
www.youtube.com/99E
0
0
Svar på denne tråd

99E...
Forfatter: 
Dato:  21-03-2007 23:01
Jeg havde også opgivet at finde en løsning. Jeg havde prøvet så meget og fik meget lidt hjælp fra div "eksperter" Men da hun var ved at dø af det ja så begyndte dyrlægerne at tage det meget alvorligt. De foreslog mig at prøve med et fordemiddel ad gangen. Dvs halm, derefter hø og hvis det var godt så lucerne etc

Derefter har jeg fundet ud af at det ikke er alt hø hun kan tåle og at fold og motion også har en stor indflydelse på hendes mave.

Det eneste som jeg mangler at prøve er ysy eller hvad det nu hedder... nogen her der har erfaringer med det?

Mvh

Marie & Finesse
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider