Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Roepiller - oplysning!!
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 13:13

Nu har jeg jo som andre, gået og undret mig over hvorfor der var så stor forskel på farve, størrelse og lugt på de forskellige roepiller.

Derfor satte jeg min lokale foderstof igang med at finde ud af forskellen.

Deres svar var: De store, lysebrune og velduftende ( syntes jeg )er desværre dem vi skal holde os fra. De kommer som regel fra udlandet og indeholder MEST SUKKER.

De små, grå og kedelige, uden lugt eller en "trist" lugt er dem vi skal gå efter hvis muligt, da de indeholder MINDST SUKKER.

Nu håber jeg at spørgsmålene er besvaret, og jeg holder mig ihvertfald til de kedelige grå. Skal lige sige at dem jeg har fået nu (grå), suger noget mere vand end de brune (har lige haft dem). Pt. bruger jeg ca, 10 l vand pr kg. og der er ingen sjap eller væske i bunden af spanden. Det lader til de er mere hårdt pressede, og det virker også som om de opløser sig hurtigere. Ved så ikke om mindre sukker indhold kan gøre det??

Hvis andre har andre forklaringer, så bring them on, mit er jo bare fra en leverandør.

Helle

Ponymor og medlem af DÅHM Sønderjylland

OPSTALDNING TILBYDES:

Mellem Bredebro, Skærbæk og Løgumkloster

Se mere på min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Opløsning...
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 13:42
Det er vel meget naturligt, at små piller opløses hurtigere end store .De sidste mange sække, jeg har fået har været store piller, der ikke kræver så meget vand. Men jeg synes ikke, jeg har lagt mærke til den store forskel i duften og egentlig heller ikke farven ifht de mindre piller. Jo måske en smule mere brunlige.
0
0
Svar på denne tråd

jepper
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 13:51

de brune er de store, og dem der er fra udlandet.

Nu henter jeg i løs vægt på trailer, og når de ligger i hallen i 2 store bunker, er der en verden til forskel på dem.

Er det alm. roepiller du køber?

Helle

OPSTALDNING TILBYDES:

0
0
Svar på denne tråd

Der står på
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 13:56
Indhold halløjen at der er max 7,5 % sukker i de brune, og det mener jeg høre til den lave ende ???

http://www.heste-sport.com/ NYT HESTEMAGASIN, kik forbi...

Riders Cup 2.-6. maj i Tybjerglille, Sjælland

0
0
Svar på denne tråd

glemte lige
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 13:57

At det ikke nødvendigvis er mere naturligt at de små opløses hurtigere.

Hvis du nærlæser det jeg har skrevet, kan du se at jeg bruger det dobbelte forhold end normalt.

- 1 kg. tørvægt til 5 l. vand = anbefalet forhold

- 1 kg. tørvægt til 10 l. vand = mine nuværende forhold

Giver lidt stof til eftertanke...

Helle

OPSTALDNING TILBYDES:

0
0
Svar på denne tråd

det er da også lavt
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 14:01

Men der har været en del snak i tidens løb ang. forskellen. Og som sagt køber jeg det i løs vægt, og der er desværre ikke nogen indholds halløj på ( tankevækkende ).

Men da jeg har 2 ponyer med tendens til overvægt og forfangenhed, er det jo rart at kunne vælge det med mindst sukkker.

Helle

OPSTALDNING TILBYDES:

0
0
Svar på denne tråd

5% sukker
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 14:02

På mine står der max 5% sukker.

de er grå, små og kedelige...

Tjek lige min hjemmeside
Tror på en vej frem uden vold!

Akademisk er vejen for os!!

0
0
Svar på denne tråd

Brune roe...
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 14:04

De roepiller jeg bruger er brune, men der er kun omkring 8% sukker i, så det er da til den lave ende.

Mine heste rører ikke de grå roepiller.

Mvh Rikke

Stor kat 3 hoppe sælges eller byttes, se præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Lidt fakta...
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 14:20

Der findes tre typer roepiller (som her dækker over Betfor, Speedibeet, roepiller mv):

Roepiller, tørret (umelasserede), må maksimalt indeholde 10 procent sukker.

Indholdet af sukker i melasserede roepiller er typisk ca. 20 procent, og det er noget højere end i roepiller uden melasse som følge af den iblandede melasse.

I Danmark sælges der også importerede roepiller, som ofte har en stor variation i indhold af aske og sukker sammenlignet med danske producerede roepiller. Der ses ofte et indhold af 10-15 procent melasse i varer, som sælges som umelasserede.

Selv bruger jeg Betfor.

I Betfor findes 23 % sukker og dette sukker kommer fra tilsætning af ca. 35% roemelasse (indeholder ca. 45% sukker). Der er altså ikke direkte tilført sukker.

Hvis man giver sin hest 500 g Betfor/dag (tør vægt) får hesten kun tilført 115 gram sukker/dag, hvilket for en hest, på f.eks. 500-600 kg, ikke er meget. Jeg har derfor ingen bekymring over sukkerindholdet i Betfor.

Man bør desuden se på længen af fibre i roe-produkterne, her har Betfor længere fibre end f.eks. Speedibeet og alm. roepiller.

Mvh Tine

0
0
Svar på denne tråd

Speedibeet
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 14:54
bruger jeg selv

Jillow

Opdragelse er de voksnes organiserede
forsvar mod ungdommen.

www.vildhesten.dk
0
0
Svar på denne tråd

I sække...
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 19:21
Jeg køber i plastiksække ved Den Lokale Andel. Størrelsen og hvor meget vand de suger varierer. Jeg har også prøvet at købe et andet sted, hvor de er lidt billigere, og der er 5 kg mere i sækken, men de var af typen, der ikke suger meget vand.
0
0
Svar på denne tråd

De roepiller som Sedoj får...
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 22:42

er fra DLG. Det er egentlig fra løsvægts-systemet, men har tigget mig til at få fra den portion i sække, da Sedoj ikke vil æde andet.

De er tyske, og såkaldt letmelasseret. Jeg har ikke spurgt mere ind til det, for købte de almindelige hvide plastiksække med roepiller en gang, og Sedoj ville bare ikke spise det.

Men de suger da rimeligt Sedoj får 1.7 L vand i en portion af 200 gram. Og det er så 8,5 L til 1 kg. Så de ligger lige midt i mellem. Der er så en lille smule vand i bunden...

Venlig hilsen Susanne og Sedoj
Se vores hjemmeside her

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor roepiller??
Forfatter: 
Dato:  17-03-2007 09:04

Jeg har godt hørt en masse snak om roepiller til heste, men alligevel har jeg et par spørgsmål

Hvorfor giver i dem til jeres heste? Hvad er de godt for? Er det bare fyldfoder eller hvad? Jeg syntes det lyder vildt med alt det vand, eller er det ikke noget problem??

Mange tak for hjælpen

0
0
Svar på denne tråd

Malene (piaff) - søg og du skal finde...
Forfatter: 
Dato:  17-03-2007 12:57
Søg på roepiller her på HN - og du vil finde svarene på dine spørgsmål.

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

søge på roe piller
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 21:27

jeg kunne også godt tænke mig at vide mere om roe piler jeg kan se der er mange der kun fodre med det og mineraler og vitaminer, og hø, og billigt er det i forhold til fuld foder ...

men har ikke fundet ud at man kan søge oplysninger her på hn

hvad søger man under og hvordan , , hilsner Christina

0
0
Svar på denne tråd

Søg...
Forfatter: 
Dato:  22-03-2007 23:31

klik på "Søg". Det står lige under overskriften "Røgt og Pleje", og lige over den rubrik, du skriver dine svar i. Så kommer der nogle muligheder frem mht hvor langt tid du vil søge tilbage. Efter 23 mener, jeg det er, kan man søge ubegrænset. Ellers et år tilbage. Og så skal du også vælge, om der kun skal søges i det forum, du er i, eller om det skal være alle fora.

Roepiller spørges der jo til konstant, så der vil komme rigtig mange muligheder frem.

0
0
Svar på denne tråd

Vand...
Forfatter: 
Dato:  23-03-2007 11:09

Jeg skiftede også mærke her sidste gang jeg skulle have. Før brugte jeg roesnitter fra Tyskland. De var utrolig nemme at have med at gøre, og slugte ikke ret meget vand.

Men de her... hold da op. Det er store piller i en kedelig farve. Lugter ikke af noget særligt. Hverken før eller efter. Og 1 kg. i tørvægt sluger snilt 9-10 L vand. Og der er ikke vand i overskud.

Og ved foderstoffen sagde de ellers ca. 5 dele vand til en del roepiller. Men det måtte jeg lave om på :)

Men uanset hvad, så elsker Milan sine roepiller (trods startvanskeligheder). De giver en utrolig god mæthedsfornemmelse, så han ikke støvsuger sin boks bagefter. Jeg blander sojaskrå i, og lidt hvidløg, og så få han musli til morgenmad. Så han er en glad lille hest, der begynder at se UTROLIG godt ud :) Han har tabt alle de ekstra kg. som han fik taget på inden vi skiftede foder, og det var jo det som var målet. Og det har taget ca. 3 mdr.

** Trine **

Ejer af: Nydam's Mr. Milan

Ejet af: Frosti - hustyranen...

Ting sælges. Se min hjemmeside: http://mrmilan.webbyen.dk/ - under Udstyr sælges.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider