Mine plage bider også i træværket. De kan mangle noget, eller det kan være kedsomhed.
Jeg har 4 heste, en på 14 og hendes afkom på 4,3 og 2 år. De to yngste bider i deres træværk, mens de to ældste ikke gør.
Hestenes bokse er bygget op i en lade, hvor der er meget synligt træværk, og det er ikke afskærmet.
Hestene har i denne vinter stået mere inde end normalt pga. vejret, men de har haft grovfoder en stor del af tiden, ellers halm. Men det kan godt være kedsomhed. Jeg har hængt legetøj op i boksene i form af nogle gamle dunke, som hænger ned fra bjælkerne - de gør faktisk lykke! Desuden nogle gode "melasse"-sliksten fra Horslyx!
Jeg har overvejet, om plagene kunne mangle noget i forhold til de ældre heste, da plagenes standardbehov for vitaminer og mineraler er højere end de ældre hestes.
Iflg. foderplanprogram skulle plagene være dækket ind med vitaminer og mineraler på 120 gram Salvimin Grøn og 100 gram sojaskrå om dagen (foruden wrap og udblødte roepiller), men i en periode vil jeg give 150 gram Salvimin Grøn (f.eks. i en måned).
Når heste bider i træværk og/eller æder jord, kan det desuden være tegn på mangel på fosfor. Derfor tilsætter jeg i samme periode noget hvedeklid til hestenes roepiller og giver dobbelt sojaskrå.
Sidst - men ikke mindst - har jeg også altid en spraydåse med hjortetaksolie til at stå i stalden!! Så træværket har fået en omgang med det også!! Man kan også købe dyrere produkter til dette formål, f.eks. fra Blue Hors mv.
Om hovfedt skulle hjælpe, ved jeg ikke - så tror jeg mere på hovtjære! Hjortetaksolie hjælper i hvert fald umiddelbart i en periode.