Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hest går ude om natten med dækken på
Forfatter: 
Dato:  08-03-2007 15:44

Hej !

Min svigerfar er en garvet hestemand og fortalte at hans genbo, har lukket en hest ud som er vant til at være i en varm stald om natten , nu går den stakkels hest ude om natten , med et dækken der ik er vand tæt. Jeg er ik sippet, men er GAL i skralden, hvad HELVED tænker de med , der regner og er koldt om natten og den har ingen skur at søge ly i . Jeg er bare så rystet. hvad skal man gøre, jeg vil heller ik virke som en @!#$, men tænker jo på det stakkels dyr . Der fryser og ik kan holde varmen .Jeg er bare rystet over at der er nogen der kan finde på at gøre det, de siger de ik kan finde et sted den kan stå , @!#$ og papir der er mange steder, men det koster, det skulle de bare have tænkt på inden de fik hesten. Er bare så forundret over at man kan finde på at gøre sådan noget.

M V H

fruhestepige

Rigtige kvinder

er hestepiger . .

Rigtige kvinder

rider ponyer. .

Min Hjemmeside

www.123hjemmeside.dk/staldsoekaeret

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-03-2007 16:49

Hvad har du tænkt dig at gøre ved det?

For det er jo klart i strid med loven det de gør. Dækken eller ej, så skal hesten have et læskur som minimum.

Nysgerrige hilsner fra Gitte, som nok ville kontakte de implicerede personligt for at hjælpe både dem og hest.

Så kom lille Louise til verden. Tirsdag d. 23.jan.2007 kl. 13.43.

4090 gr. og 55 cm lang.

0
0
Svar på denne tråd

dækken
Forfatter: 
Dato:  08-03-2007 17:03

Hej Gitte !!

Der er blevet sagt til dem der har hesten af garvet hestefolk, at det er forkert det de gør , men de ignorer det bare og lar stå til . Ved ik hvad jeg skal gøre , om jeg skal melde dem eller håbe på at de kommer til fornuft.Det er svært da jeg har diskuteret om hestevelfærd med ham før og det endte med at JEG tændte totalt af på ham . Han havde købt en hest på et marked med kværk og lukket den ind til en anden pony , han ringed ik til dyrlægen , han solgte den vidre . Han SKAL slet ik have dyr hvis JEG skal bestemme .

M V H

Hanne ( fruhestepige )

Rigtige kvinder

er hestepiger . . .

Rigtige kvinder

kan hvad

de vil . . .

Min Hjemmeside

www.123hjemmeside.dk/staldsoekaeret

0
0
Svar på denne tråd

kontakt!
Forfatter: 
Dato:  08-03-2007 22:56

Jeg synes du skal tage kontakt til ham på en PÆN måde og fortælle ham at det han gør er forkert.

Først og fremmest fordi der er en lov om at det ikke er tilladt at have hest på døgnfold nu uden skur med strøelse! Men dernæst også fordi at et ikke vandtæt dækken gør større skade end gavn! Han endte med at dyret dør af lungebetændelse.

Jeg synes du bør fortælle ham at enten får han tingene i orden. Dvs bedre dækken samt skur eller også melder du ham med det samme til politiet!

Går den i øvrigt alene? For det er jo også ulovligt! Og det skal jo også stoppes... hvis ikke er der jo også en anden der overtræder loven ved at lade deres hest gå ude sammen med hans hest.

Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-alt om krybbebidning og vævning
0
0
Svar på denne tråd

Det er desværre...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2007 08:31

ikke ulovligt at lade den gå alene, men frem til 1/4 skal den ganske rigtigt have adgang til læskur el. lign med tørt leje.

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

loven er da ikke
Forfatter: 
Dato:  09-03-2007 08:34

trådt i krafte endnu vel?

altså den med om de går alene.

jeg ville også melde manden og det uden at advare ham for han er tydeligvis ikke en der kan tales med.

mvh hilsen
SUNFLOWER

0
0
Svar på denne tråd

kljhdlksjf
Forfatter: 
Dato:  09-03-2007 09:36
anmeld ham.

Accept af forskellighed er individets største problem.

Karl Johan Lindrup Olesen

0
0
Svar på denne tråd

lovligt eller ej
Forfatter: 
Dato:  09-03-2007 19:59

Siger loven ikke, at hesten under vinterlignende forhold skal have adgang til skur eller tørt, opstrøet leje? Og vinter, det kan man ikke kalde det nu.

Kan du ikke foreslå ham at give hesten et regndækken på om natten, i stedet for et der ikke er vandtæt?

Mvh

Christina & Prinsesserne

www.Skrydenlyst.dk

æsel-nettet

0
0
Svar på denne tråd

Den 1 maj?
Forfatter: 
Dato:  11-03-2007 22:14

Er det ikke i perioden "efterår" til den 1. maj at de ikke må gå på døgnfold uden læskur? Det er da stadigvæk risiko for nattefrost og så synes jeg da det kan kaldes vinter...

Åndsvagt at vi er nød til at lave regler for sådan nogle ting! Det bør bare være en selvfølge at man behandler sine dyr ordentligt og har fornemmelse for hvad de kan tåle og bestemt ikke kan!

Jeg ville melde ham uden at blinke med øjnene.

0
0
Svar på denne tråd

Kan slet ikke forstå
Forfatter: 
Dato:  12-03-2007 00:00

du tøver med at anmelde ham.. selv ville jeg ikke kun holde ud at se på at en hest blev behandlet på den måde (men kan du jo heldigvis heller ikke :-)).. jeg havde kontaktet politiet med det samme

GØR NOGET !!!

Mvh Mette

Lykkelige ejer af Sir Aidan Skye !!

Hvorfor har mænd én hjernecelle mere end en hest?
Det er så de ikke drikker af spanden når de vasker bil. :-)

0
0
Svar på denne tråd

øhhh...
Forfatter: 
Dato:  12-03-2007 08:11

Nu har de jo faktisk lovet super godt vejr i næste uge, så at den dør af kulde er måske så meget sagt.

Ved i at hesten ikke får skiftet til regntæt dækken hvis regnen skulle komme ?

AT det er lovbrud er en ting som vi hverken kan eller skal diskutere, men at hesten skulle lide under disse forhold er jeg ikke enig i..

Med præmietøserne lille limer og lille Lichi - hvor heldig kan man være
Bitches
have more fun

0
0
Svar på denne tråd

Rolig nu, venner...
Forfatter: 
Dato:  12-03-2007 08:13
...Det er i "vinterperioden" og "perioder med vinterlignende vejr" heste ikke må gå ude på døgnfold uden læskur m. "tørt leje".

Og det er hverken vinterperiode eller vinterlignende vejr.

En anden diskussion er: Hvornår er det "døgnfold"?
Hvor mange timer skal hesten være INDE om dagen - før det ikke længere er døgnfold? 8 timer? 6? Er 4 timer nok? Eller 2? Og skal det være om natten?

Jeg ville venligt kontakte ejeren, og forklare ham at selvom hesten har godt af at komme ud i den friske luft er det bedst hvis den har et vandtæt og åndbart dækken på, så den ikke bliver våd og fryser. Enten dét, eller også må han vente med at lukke den på døgnfold til det er varmt nok til, den kan klare sig uden dækken.

Jeg synes også, det ville være dejligt, hvis alle bare vidste hvad heste kan tåle og ikke kan tåle - personligt ville jeg fx ikke have de store skrupler ved at lukke min hest på døgnfold nu. Men min hest går også på en fold, der allerede er tørret næsten helt af (dvs. der ER tørt nok til at ligge på) og hun har god pels og ville aldrig have stået en hel vinter i "en varm stald" (men i givet fald i en hysterisk KOLD stald...)
I øvrigt sov vallakken i løsdriftsskuret i går, mens min sov i sandbunken udenfor.

... 8-) - 99E - 8-) ...
Love - Language - Leadership - Lightness

Grønhøj Rideklub - Et Godt Sted At Være!
2 allergibokse + ponybokse udlejes.
Grønhøj Rideklub - 7470 Karup J
www.youtube.com/99E
0
0
Svar på denne tråd

Hold da op
Forfatter: 
Dato:  12-03-2007 19:54
folk tager på vej. Jeg kunne da også godt finde på at lukke mine heste på døgnfold nu. Ved godt det er ulovligt, men hvad tror i hestene helst vil??? Bare dumt med et dækken som ikke er regntæt. Så er det bedre at tage det helt af.
0
0
Svar på denne tråd

Det er IKKE...
Forfatter: 
Dato:  12-03-2007 19:56
...ulovligt at lukke hestene på døgnfold nu - medmindre man mener 10 graders varme og solskin er vintervejr - eller at 7 grader (som jeg har her) om aftenen/natten er.

... 8-) - 99E - 8-) ...

www.youtube.com/99E
0
0
Svar på denne tråd

ude og inde
Forfatter: 
Dato:  12-03-2007 20:30

Ja døgnfold er mange ting.

Vores har nogengange gået ude til ved 01 tiden - hvis vejret har været til det - og jeg fx har skullet på arbejde og syntes det var synd at tage dem ind meget tidligt - folk der har set dem kl 00.30 kunne nok få den tanke at de gik ude døgnet rundt.

Om det er synd eller ej at gå på døgnfold nu - kommer jo an på om hesten fryser - tag hen og kig til den om den fryser - det er meget tydeligt at se hvis den gør.

Mht. dækkenet så har jeg ikke forstand på dækkener da vores går uden, men hvis det er et problem med et almindeligt dækken i regnvejr, så er det jo dér problemer ligger. :-)

0
0
Svar på denne tråd

jeg opfatter
Forfatter: 
Dato:  12-03-2007 20:32
også problemet i denne sag som værende det, at hesten går med et vådt dækken, men jeg tager måske fejl?

Mvh

Christina & Prinsesserne

www.Skrydenlyst.dk

æsel-nettet

0
0
Svar på denne tråd

Skingur...
Forfatter: 
Dato:  12-03-2007 21:12
...de fleste brokker sig faktisk over - og vil have hesteejeren meldt for - at hesten går på døgnfold "om vinteren".

At hesten går på døgnfold eller natfold eller hvad-ved-jeg NU synes jeg ikke er det store problem.
Går den på døgnfold med dækken er det heller ikke noget problem. Medmindre dækkenet ikke er vandtæt, men vådt.
(Et ikke vandtæt dækken i TØRvejr er jo sådan set heller ikke noget problem.)

... 8-) - 99E - 8-) ...

www.youtube.com/99E
0
0
Svar på denne tråd

måske det (igen)
Forfatter: 
Dato:  13-03-2007 07:07

handler om de følelser og egenskaber, vi tillægger hesten, - at det er et problem at skelne menneskelige behov fra hestens.

Selvfølgelig er det synd, hvis hesten går helt alene.

Selvfølgelig er det synd, hvis hesten står med et drivende vådt fleecedækken el. lign.

Selvfølgelig er det synd, hvis hesten har stået i en varm stald - ingen heste trives i varme stalde! Men mennesker gør!

Selvfølgelig er det synd, hvis hesten står og knagfryser og jeg ville selv have været på barrikaderne, hvis hesten blev lukket på døgnfold i snestormen. Men en sund hest burde kunne trives på denne årstid - men selvfølgelig ikke med et vådt dækken og helt alene.

Jeg synes nu ikke, det er grund nok til at melde manden for vanrøgt, og i betragtning af at heste nærmest skal være synligt døde for at man får noget ud af at melde dem, tror jeg heller ikke det vil bidrage til andet end nabostrid.

Som jeg skrev allerede den 9., er det ikke vinter eller vinterlignede forhold nu, men i betragtning af at de fleste stadig lader deres heste gå med solide vinter - eller overgangsdækkener ude (og inde!) i disse dage, hvor temperaturen sniger sig over 10-15 grader, kan jeg godt forstå bekymringen.

Mvh

Christina & Prinsesserne

www.Skrydenlyst.dk

æsel-nettet

0
0
Svar på denne tråd

jeg har læst-
Forfatter: 
Dato:  13-03-2007 21:41

-et sted at hestens idealtemeratur er på 5 grader og menneskers er på 20, så det må jo betyde, at de har det lige så godt ude om natten nu, som vi ville ha' det en tropenat?

To af mine tinkere er også lige røget på døgnfold, da de stod og var fugtige af sved mellem forbenen og under manen, når jeg kom ned til dem om morgenen selvom jeg nu synes det var ret køligt. Tro det eller ej, de lever endnu...!

Jeg tror generelt langt de fleste af os er alt for pylrede omkring vores heste, men vi vil vel allesammen deres bedste? Måske det bedste for dem er, at vi hesteejere sætter os mere ind i hvordan det er at være hest, og ikke bare at kunne smide dynen når vi sveder om natten...

Sidst min dyrlæge var, spurgte han om jeg var glad for at muge ud og jeg svarede at det var da ikke det jeg holdt aller mest af, hvorefter han sagde, at han da så ikke så nogen grund til at mine muler (3 tinkere, 1 welsh cob, 1 connemara) skulle sove inde... hmmm stof til efterretning...!

Noget helt andet er jo så at man lægger dækken på dem, og ødelægger deres naturlige regnslag.

-Og vi kan også godt blive enige om, at INGEN heste skal gå alene i længere perioder.

Hvor meget folk pylrer om deres heste, og hvor mange penge de bruger på lyserøde grimer og dækkener må de selv om, for mig er det også hul i hovedet først at klippe hesten så den ikke sveder, for så at lægge 3 dækkener på så den ikke fryser?

Alle gør vel hvad de synes er mest rigtig, så pas på med at anklage andre.

Nu håber jeg ikke nogen melder mig for dyremishandling

Samværet med heste giver mig mulighed for at lære mig selv at kende på både godt og ondt...

(Har en lækker, lækker Welsh cob hingst med engelsk hingstelicens, som står til rådighed for dejlige hopper

0
0
Svar på denne tråd

???
Forfatter: 
Dato:  14-03-2007 07:34

jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal siger...

jeg kan virkelig ikke klare dyremishandling...

jeg syntes du skal melde ham og det skal gå hurtigt...

jeg er elsker dyr og ville ikke havde dyr skal behandles sådan...

MELD DEM er mine ord og mange andres så det ville jeg føreslå.

hej jeg hedder julie og jeg elsker heste over alt på jorden

jeg har redet i 4 år men altid godt kunne lig heste..

vrinsk julie

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider