For at holde Milles hale ren og uden filter (hun får nemlig også de der snoede "dreadlocks") har jeg valgt at lade hende gå med halepose her i muddersæsonen (selvfølgelig ikke om sommeren, hvor hun skal bruge den mod insekterne)
Da hun har en meget tyk hale, tager det på den gode side af 1½-2 timer, hver gang man skal ordne den, så nu er den flettet i tre fletninger og puttet i en pose syet til formålet - og så er den nem lige at rede igennem ind imellem, samtidig med at den holdes ren og fri for mudder.
Det med haleposer er ret udbredt i westernverdenen, det er da også her jeg har "opdaget" det, men det er faktisk en ganske simpel og enkel ide, som jeg ikke forstår, at flere ikke tar til sig.
Ellers er den bedste hjælp du kan få en grundig vask med efterfølgende "balsamering". Vask halen grundigt (lad gerne shampooen sidde og virke i 15-20 min) gentag, til alt skyllevandet er rent. Derefter kommer du balsam i rigelige mængder i halen og lar det sidde i mindst 20-30 min, evt længere - stadig med balsam i, er halen nu lige til at rede igennem. Herefter skylles, kommes showshine i og så er det her, jeg ville flette og putte pose omkring (altså en halepose, IKKE en af plastic!).
Husk, når du vasker, ikke at "krosse" halen, men lad den hænge ned, mens du forsigtigt masserer rigeligt med shampoo og balsam i, oppefra og ned, for at undgå ekstra filter.
mvh Maria