|
|
| Hest med dårlig ånde |
| Forfatter:  |
Tanja.c |
| Dato:  |
08-12-2003 08:30 |
|
Hejsa,
Jeg har en vallak som har en meget dårlig ånde. Man kan lugte det selvom man står lidt fra ham.
Hvad kan det evt. skyldes?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tænder |
NinaL |
08-12-2003 08:40 |
|
Hej Tanja.
Dårlig ånde kan skyldes problemer i munden.
Der kan sidde foderrester i tandlommerne, som lugter.
Det kan også skyldes en mund- eller en halsinfektion.
Hvis det fortsætter, bør du få dyrlægen til at kigge på det.
Venlig hilsen
Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Børst tænder |
|
|
Prøv at børste tænder på ham. Jeg er forhandler af Aloe Vera produkter, og vi har en tandpasta, der er meget velegnet til dyr. Egentlig byrde alle børste tænder på deres heste.
Kontakt mig hvis du ønsker yderligere information.
Mvh. Maria
Se evt. min hjemmeside http://www.aloev.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dårlig Ånde |
|
|
Hej
Rigtig dårlig ånde kan også komme fra en bihulebetændelse, det har en af vores heste haft, og det lugtede helt råddent, inden dyrlægen fandt ud af hvad det var. Anbefaler også dyrlæge hvis det forsætter.
Hilsen Yankee.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tænderne |
|
|
hejsa
Jeg fik af vide af dyrlægen, når hesten lugter ud af munden, skyldes det ofte problemer med tænderne.
min egen fik gul snot ud af næsen, men hostede ikke, var livlig og spiste med stor appetit. Jeg fik at vide, at det kunne være bihulebetændelse. Grunden her kommer ofte fra munden, hvor der er gået til betændelse i en tand.
Men jeg fik hestetandlæge(mai nicolajsen) til ham. Han havde så to knækket kindtænder, og det lugtede ud af munden på ham og der var gået betændelse i kindtænderne. Så han endte på pencilienkur i 7 dage, for at sikker at det ikke udviklede sig yderligere.
Jeg var glad for at jeg fik det ordnet, da jeg havde mistanke om, der var noget galt i munden på ham.
Han slå fra i dressuren og kunne heller ikke tygge ordentligt.
Uhanse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skal også sige |
|
|
Dyrlægen var under hele forløbet med hestetandlægen, da hesten skulle bedøves.
Men det vil være en god ide og snakke med dyrlægen eller få ham til at se på det
Uhanse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Madgalone |
bonny |
08-12-2003 12:16 |
|
Jeg vil gerne se et billed hvor du børster tænder på en hest.
Det må de også være en ret dyr fornøjelse. For at kunne kom helt ind til de inderste tænder, så skal hesten have sådan en himstradims på som man bruger til tandraspning.
Da den er spændt godt fast på hoved af hesten, siger vores dyrlæge at hesten skal være bedøvet. for hvis den skulle gå hen og blive bange, kan den smadre tænderne. Den risiko vil jeg personlig ikke løbe.
Så hvis vi i teorien siger, at hesten skal have børstet tænder en gang i døgnet, så kan det godt blive nået af en dyrlæge regning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| børste tænder |
|
|
Jeg har heller ikke hørt, man skal børste tænder på hesten.
De får jo ikke huller i tænderne som mennesker gør.
Men hunde børster man tænder på, da de ofte danner tandsten, som gør at de lugter ud af munden. Dette skyldes ofte dåsemad.
uhanse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Magdalone |
IIMalouII |
08-12-2003 18:12 |
|
Ja, jeg vil egentlig også gerne have et link til et sted HVOR der helt præcist står, HVORFOR man skal børste tænder på sin hest.
Medmindre hesten får sukkerknalder i stribevis, så kan jeg godt nok ikke se problemet! Tror du også hestene lige trak en Zendium + Tandbørste frem i gamle dage, når de havde dårlig ånde?
Næh, jeg tror snarere problemet skal findes hos andre problemer i munden (tandspidser, foderrester eller lignende). Har du lagt mærke til, om han evt. savler meget normalt eller har problemer med at tygge maden ordentligt?
Julehilsener fra Anne & Savannah! ~ Glædelig jul! ~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ingen problemer |
Tanja.c |
09-12-2003 08:39 |
|
Hejsa,
Der er ingen problemer mht at tygge maden eller savle, Han spilder ej heller maden, så jeg tror problemet skal findes i noget korn der har kilet sig fast. Men jeg tjekker lige med dyrlægen for en sikerheds skyld....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tanja c |
IIMalouII |
09-12-2003 14:52 |
|
Ok, det var da ellers lidt mystisk. Det lyder klogt at tjekke med dyrlægen.  Også for at du selv kan få det opklaret!
Du må gerne lige skrive, når du har fundet ud af hvad det er. 
Julehilsener fra Anne & Savannah! ~ Glædelig jul! ~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|