|
|
| FORKØLET!!!! |
| Forfatter:  |
annemette |
| Dato:  |
07-12-2003 19:15 |
|
Hej...
jeg har en hest, som er blevet lidt forkølet....
som hoster, og snottet kommer nogle gange ud af næsen....
har i en billig måske hurdig behandling mod det......???
hjælp...
m.v.h anne-mette

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvidløg |
|
|
Afhængig af hvor slemt det står til, bør du få dyrlægen til at kigge på hesten. Har den feber? Spiser den normalt? Hvordan lyder vejrtrækningen?
Er der tale om en almindelig lille snue, kan hvidløgsgranulat eller -pulver gøre underværker. Jeg vil anbefale granulat - det støver ikke og sætter sig ikke i næsen (ikke særligt behageligt at gå rundt med en konstant lugt af hvidløg i næsen...). Det renser godt ud, samtidig med at det styrker immunforsvaret.
Kan købes i stort set alle foderstoffer og rideudstyrsbutikker.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og husk.... |
|
|
at en hest som er forkølet, og som hoster ikke har godt af at blive redet. Den skal bare stå stille og hygge sig, så man undgår at få en kronisk hoste-hest.
MVH Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak tak |
annemette |
07-12-2003 19:33 |
|
TAK FOR SVARET MEN NU DET BARE DET, JEG KOM TIL AT SKRIVE AT DET VAR MIN HEST.... DET ER EN JEG HAR PASSET I OVER ET ÅR.... JEG ER MEGET BEKYMRET.. 
JEG TROR OGSÅ HAN HAR ORM....OG DEM DER EJER HAM TAR HAM IKKE TIL DYRLÆGE......!!!JEG VED IKKE HVAD JEG SKAL GØRE........HJÆLP.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| OG...... |
annemette |
07-12-2003 19:36 |
|
HAN HAR KRONISK HOSTE JEG VED IKKE HVAD JEG SKAL GØRE........ 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eller hyben |
Lotte_Rafinell |
08-12-2003 09:43 |
|
Til forkølelse er tørret hyben også godt (kan gives sammen med hvidløg). Det giver lige et ekstra skud c-vitaminer, som er godt ved forkølelse. Du skal bruge 3,5 gram pr. 100 kg. hest - det kan købes på apoteket og er ikke specielt dyrt.
Modsat Charlotte ville jeg nok ride eller longere hesten let - mest skridt og lidt (2 gange 2-3 minutter) trav for lange tøjler (stop hvis hesten hoster voldsomt). Maks en ½ times ridning/longering, evt. fulgt af en træktur. På den måde får hesten lige hostet det slim løs, der sidder og irriterer luftvejene. Dette slim kan ellers blive betændt og give lungebetændelse. Ved forkølelse må hesten selvfølgelig ikke fryse, men frisk luft er vigtig, så du må ikke lade hesten stå inde hele dagen.
Til dine efterfølgende indlæg AnneMette, så er det en svær situation, du står i. Som udgangspunkt kan du ikke andet end blive ved at sige, at du tror hesten skal have dyrlæge. Har hesten det så skidt, at det er mishandling, så har du faktisk pligt til at melde det. Snak med en hestekyndig (voksen) om det, som har mulighed for at tage med ud og se til hesten.
Held og lykke
Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak tak |
annemette |
08-12-2003 14:56 |
|
jeg endnu en sige tak for jeres hjælpene svar...
Jeg prøver med det hvidløgs granulat, og de tørret hyben.... så kan jeg se hvad der sker....
m.v.h anne-mette 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Super blanding!! |
|
|
Hej Anne-mette
Stakkels dig og "din hest":-)
Det skal nok gå!!
Da "min" pony (oz en jeg låner) var forkølet, gav jeg den masser af hvidløgs granulat i dens foder.
Det billigeste er rigtig hvidløg, hvis din hest vil have det..
Jeg gav den ozze noget "snask" hvor man blander:
*Honning, 2-3 spsk.
*Hvidløgsgranulat el. andet hvidløg, 2-3 tsk.
*Hvedeklid, 3-4 håndfulde.
*Kamille the, så hvedekliden er opbløst.
Det funker vildt godt, men syntes din hest ikke så godt om det, så prøv at put mere hvedeklid/kamillethe i det..
Andgående ridning har jeg altid hørt, at laaaannnggge skridt tur for laange tøjler er det bedste (Gerne hver dag).
Hvor hesten rigtig kan komme ud, og få frisk luft.
Vi er jo i den mørke tid, hvor hestene bruger det meste af deres dag, inde i en mørk støvet ridehal/stald.
Det vigtigste af alt er at hesten er varm og tør, og at den står et sted hvor den ikke trækker.
Giv den et uldtæppe hvis den er kold...
Giv den tid til at komme over forkøelsen, det kan godt tage 4-5 uger.
Andgående det med at hestens ejer ikke vil tage hesten til dyrelæge.
Prøv først at spørg en "hestekender" hvad han/hun mener, og hvis personen har mistanke til at den har orm.
Snak da med hestens ejer.
Hjælper det ikke, bliver du nød til selv at ringe til dyrelægen, og få han til at tjække det.
Send regningen til hestens ejer, og se hvad der sker..
Husk at det ikke er din hest, men deres hest=ansvar.
Har selv gjort det samme en gang, hvor jeg passede en pony.
Ejerne ville ikke lade dens hove beskære, og så ringede jeg selv til en smed.
De blev først mega sure da de fik regningen, med da alle andre sagde, at jeg havde gjort det rigtige, bar de over med vreden;0)
God bedring med hesten:-)
Mange Julehilsner Marie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forkølelse/hoste. |
LotteC |
08-12-2003 21:21 |
|
Hej annemette.
Jeg har selv en hest som er forkølet og har hostet.
Problemet er bare at hun har været det i 2 måneder.
Dvs. hun har hostet i 2 måneder med intervaller.
Det enste du kan gøre det er at, lade hende få ro. Hun må ikke være i træning, dvs. trave og galoppere. Altså hvor den anstrenger sig.
En god skridttur gør ikke noget. Det er den anbefaling jeg har fået af 2 dyrlæger. Den ene er min egen, og den anden er på Ansager Dyrehospital.
Dog skal det siges, at hvis hesten har feber, må den ikke komme ud. Så er det bedre den er i ro.
Jeg har altid fået afvide af de andre dyrlæger jeg har haft, at det gjorde absolut ikke noget at ride på hesten hvis den er snottet. Men ifølge de dyrlæger som jeg har nu, så er det mere skidt end gavn.
Grunden er at, de små fimrehår der sidder i broncherierne (jeg ved ikke om jeg har stavet det rigtigt) i lungerne, de får ikke ro til at komme sig.
Derfor kan det tage lang tid, hvis en hest har luftvejsinfektion, at komme over det.
Derfor vil jeg anbefale dig at holde øje med hvor længe den. For at se hvor længe forkølelsen varer.
Men prøv at holde den i ro i ca. 14 dage nu hvor den hoster. Har den ikke feber, så lad den komme på fold hver dag.
Det er de anbefalinger jeg har fået.....og min hest har ikke hostet i snart i en uge.
God bedring med din hest.
Ps. Er der mere du gerne vil vide, så skriver du bare en mail. Mailadressen står inde på min HP.
Mvh. Lotte.
"Danske Oldenborg heste kan og vil"Scooter købes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| naturlige |
|
|
Der findes nu også ecinecea (rød solhat) som "foderpiller" til heste, (lidt dyre) men det er virkelig toppen for deres immnufosvar. Du kender sikkert urten, der også findes i mange populære forkølelsepræperater til mennesker. Foderpillerne kan købes i mange specialfoder-forretninger...
Hvidløg som det tidligere er forslået, er også en rigtig god naturlig måde at styrke imumforsvaret på, men hvad med lidt peberod!? Jeg har aldrig selv anvendt det mod hesteforkølelse, men på andre dyr og mennesker kan det have super effekt. Man siger at peberod naturens pencilin med sine bakteriehæmmende egenskaber. Måske kunne du tilføje lidt friskrevet peberod i fodret, men vær da opmærksom på at friskrevet peberod er skrappe sager. Hvorfor du også lave et afkog af peberod, gerne sammen med hvidløg, - komme det i lidt drikkevand eller sammen med forderet, da det så er mildere. Men stadig ikke særligt velsmagende, så i små doser  I værste fald nægter din pony bare nægter at indtage det.
Hvis det fortsætter vil jeg naturligvis også anbefale dyrlæge...
God bedring med din pony.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pas på hvis det er Kværke |
|
|
Jeg syntes alligevel, at du skal få dyrelægen til at tjekke hesten.
En af hestene her på gården begyndte også pludselig at snotte.
Dyrelægen var her og tjekke hesten og samtidigt min ene hest, der også var begyndt at snotte.
Heldigvis er det kun en let forkøelse, men dyrelægen (og smeden) har fortalt at der er kværke i mit område.
Husk altid at smile. Det får folk til at undre sig over, hvad du har gang i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|