Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Erstatning for hø!?
Forfatter: 
Dato:  01-03-2007 22:46

Da vi stort set ikke kan opstøve høre mere(i nordjylland) hvad gør man så når hø nu er en vigtig del i plagens foder ration!?

Håber at der er nogle der kan hjælpe.

Mvh "lymme"
Hubertus flexline dressur 17" sælges
Ældre sadel, men pæn
2500 kr.
Kontakt via HN
0
0
Svar på denne tråd

Wrap...
Forfatter: 
Dato:  01-03-2007 22:53

Har i mulighed for at købe wrap? Ellers må i nok tage turen for at finde hø i andre dele af jylland.

Skovtursrytter søges til Kanoa. I Næstved. Se præs.

Alle tænker på at forandre verden, men ingen tænker på at ændre sig selv!!

0
0
Svar på denne tråd

ikke undvære
Forfatter: 
Dato:  01-03-2007 22:56

Man hverken kan eller skal undvære hø !!!

Som Kanoa skriver så må I køre til andre dele af Jylland og evt skaffe wraphø.

Mvh Graven

Smuk Velgående Welsh cob sec D tilbyder bedækning !

Billeder kan sendes og et besøg er velkommen.

0
0
Svar på denne tråd

hmm...wrap
Forfatter: 
Dato:  01-03-2007 22:58

Ville gerne købe wrap, men d den går i løsdrift, så må jeg indrømme at jeg ikke gider at fodre på den opstaldede hest, desuden kan vi nok ikke nå at bruge den.

Da det er min mor der skulle hente, kniber det lidt med overtalelsen med hendblik på at hente anden steds i jylland!?

Er der slet ikke andet man kan gøre!?

Mvh "lymme"
Ældre sadel, men pæn
2500 kr.
Kontakt via HN
0
0
Svar på denne tråd

Hej Lymme
Forfatter: 
Dato:  01-03-2007 23:06

Du kan evt. købe grønhø: www.dangroent.dk/index...Path=53_61

Eller Dangrønts grass. Begge dele dyrt.

Opblødte grøntpiller giver ham noget af det der findes i høet, men så mangler han stråfoderet.

Dyre løsninger, men giver dig tid til at finde hø

Mvh

Charlotte, der skriver sin mening, men accepterer folk tager deres egen beslutning, så har jeg ikke trådt nogen over tæerne

vel?

0
0
Svar på denne tråd

bliv ved med at søge
Forfatter: 
Dato:  01-03-2007 23:24

på de fleste maskinstationer (også i vestjylland, for jeg kunne heller ikke finde hø, og har været på "dangrønt" metoden i 1 måned, øg øv hvor dyrt, men har i dag fået leveret prima klvalitets wrephø fra en maskinstation)

vi er også lige flyttet, så kender man heller ikke området ordentligt endnu...

så fat knoglen og slå maskinstationer op på nettet og begynd at ringe.

hvis maskinstationem ikke har hø, kender de sikkert en landmand der har, og de fleste landmænd og maskinstationer leverer somregel lige til døren!

så er du ude over problemet med at din mor ikke vil køre.

det koster dog nok at få leveret, men i forhold til at være på "dangrønt" er det billigere.

her i området gir vi 250-300 kr for 400 kg prima heste wraphø (ja jeg er også glædelig overrasket!)

ang str på baller fås de fleste i 600 kg, 400 kg 80 kg og enda helt ned til 60 kg, så det er bare med at finde det rigtige, for hesten kan ikke undvære hø...

venligst anne w- der stadig lugter af sød wrap efter "natuddelingen" i stalden...

Stald Smokie
- ponyclubben med et`medlem-

Ponypiger og drenge søges i hemmet!

Skriv en besked hvis du vil vide mere

0
0
Svar på denne tråd

Hvordan mener du?
Forfatter: 
Dato:  02-03-2007 23:22

Den går i løsdrift og du gider ikke fodre på den opstaldede hest?

Hvordan mener du det? Hvis din fik hø ville den opstaldede vel også få noget af dét når de går sammen?

Hvorfor er det anderledes med wrap?

0
0
Svar på denne tråd

asjdhajksdhk
Forfatter: 
Dato:  03-03-2007 08:51

Prøv da at tjek markedspladsen!

Jeg fandt nemt 3 annoncer for wrap i nordjylland.

Og køb så lige ind til resten af sæsonen for det bliver kun sværere jo længere tid der går.

Hilsen Anna

Anna og Flicka - Et broget makkerpar !

Selv uden rytter vil en hest

altid være en hest.

Men en rytter uden en hest,

vil altid kun være et menneske.

Stanislaw Jerzy Lec

0
0
Svar på denne tråd

hmmm..
Forfatter: 
Dato:  03-03-2007 10:00

Hej

Du skriver.

Ville gerne købe wrap, men d den går i løsdrift, så må jeg indrømme at jeg ikke gider at fodre på den opstaldede hest, desuden kan vi nok ikke nå at bruge den.

Da det er min mor der skulle hente, kniber det lidt med overtalelsen med hendblik på at hente anden steds i jylland!?

Er der slet ikke andet man kan gøre!?

Du vil gerne købe wrap så kom dog afsted med det samme,hesten/hestene kan IKKE undvære hverken hø eller wrap.

Du gider ikke fodre på den opstaldede hest,hvordan får din egen så hø??.Stik dog den anden noget wrap også.

Kan da ikke se problemet i det,når du aligevel skriver at du nok ikke kan nå at bruge det hele.

Overtalelsen kan da ikke være så svært,tænk hvis det var jer selv der manglede mad,ville i så ikke kører land og rige rundt efter mad??.

Ja det var jo så med fare for at få nogle over trynen,men det tager jeg da så med også.

0
0
Svar på denne tråd

green power
Forfatter: 
Dato:  03-03-2007 11:18

Hej. Først og fremmest så kan jeg godt forstå at du ikke gider at foder på en andes hest. Det ville jeg godt nok heller ikke. Jeg har selv haft et hø problem. Det hø jeg havde var blevet så støvet at jeg smed det ud, man skal også passe på med hø efter jul pga svampesporer. Så gik jeg over til wrap, men her løb jeg også ind i nogle problemer. Så resultatet blev, at jeg nu bruger opblødte roepiller samt green power grass.

Sidste år gav min veninde sin hest en masse gulerødder som grovfoder. Ja så er der nogle som mener at gulerødder ikke er grovfoder.Der er jo mange meninger, men kan kun sige at den hest ikke døde af det.

Håber at du finder en løsning.

0
0
Svar på denne tråd

Gulerødder som grovfoder?
Forfatter: 
Dato:  03-03-2007 12:20
Så skal hesten sørme have haft mange kg. gulerødder for at dækket behovet! Hvis man overhovedet kan det?

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er på dangrønt...
Forfatter: 
Dato:  04-03-2007 10:35

Og bor også i Nordjylland. Det er nemlig bare ikke til at opstøve noget godt heroppe - og slet ikke når man som mig har en allergihest...

Wrap i små baller er prøvet - for de 4 islændere jeg har kan ikke nå at spise en stor = stort spild! Af de små baller blev der MINDST et ligeså stort spild; halvdelen var dårligt, og jeg var hele tiden i tvivl om det de fik var godt nok. Og det var fra et sted som rygtedes at være godt, så det kan man ikke lige gå efter..

Hvis nogle gerne vil have en af mine opstaldet, og fodre på den skal I endelig melde jer ;) Det lyder til at viljen er stor hos dem der har let ved både det praktiske og økonomien i at fodre.. lad os sige det sådan at jeg er på den, hvis jeg får en uplanlagt dyrlægeregning! Jeg bruger hurtigt 3000 kr på foder om måneden, og aner ikke hvad jeg skal gøre for at løse problemet; udover at bygge en ny stald, hvor jeg kan få leveret big baller hø ind i... Men så igen; er der nogle der kan det - de er svære at finde synes jeg...

Greenpower Grass er dyrt - men jeg kan ikke finde andre løsninger :( Til gengæld har jeg så god samvittighed, fordi jeg har gjort hvad jeg kan. De fodres også kun med det og så lige vitaminer... I løbet af sommeren håber jeg så på at kunne gøre noget drastisk, for næste vinter er jeg måske elev, og der er der ikke økonomi til den fodring... Men det er ok at fodre med, hestene vænner sig hurtigt til at gå til og fra det som hø, så de ikke bare kværner hele sækken med det samme.. Mine spiser ca en pr dag - i kolde perioder halvanden pr. dag..

Vh Signe

0
0
Svar på denne tråd

hvad med ?
Forfatter: 
Dato:  04-03-2007 14:11
hvad med wrap ? det dækker de samme behov .
0
0
Svar på denne tråd

tak for alle svarene
Forfatter: 
Dato:  04-03-2007 22:33

Jeg takker mange gange for alle der har skrevet, løsningen er besluttet til at være green power grass.

Tanken havde været på wrap, men da jeg er bange for at få for dårlig kvalitet=syge heste, så droppede jeg de tanker igen.

Da historien omkring den opstaldede hest er lidt indviklet, så gør jeg det kort.

1 stk dv hoppe, der ejes af et par i norge, går og afventer en retur sendning til avler, da den fejler mus,spat osv.

Pris for opstalning(fuld pension i løsdrift) 750 kr.

De 750 dækker kun lige vand,strøm indkøb af halm og hø osv.

Da wrap er noget dyrere end hø er vi ikke interresseret i at føde på den med dette(wrap), da vi jo så ikke kan holde udgifterne indenfor de 750 kr.

Dem der har lyst til at vringe på næsen af dette, ja så gør bare det, men det bliver ikke anderledes end det er.

Og denne hesten trives fint.

Mvh "lymme"
Ældre sadel, men pæn
2500 kr.
Kontakt via HN
0
0
Svar på denne tråd

Stakkels-
Forfatter: 
Dato:  04-03-2007 22:58
Stakkels opstaldningshest.Lever den af halm og vand? Hvis ikke opstaldningsprisen kan dække udgifterne til ordenligt fodring, så må ejerene da betale noget mere.

En pony bliver til to i April 2007.

Vi glæder os til føllebassen....

0
0
Svar på denne tråd

hallo hallo
Forfatter: 
Dato:  04-03-2007 23:10
Den får selvfølgelig også foder hvad regner i med!

Mvh "lymme"
Ældre sadel, men pæn
2500 kr.
Kontakt via HN
0
0
Svar på denne tråd

Det kan man jo aldrig vide...
Forfatter: 
Dato:  05-03-2007 00:49

Nu ved jeg jo ikke, hvad du fodrer med,Men hvis det er p.g.a økonomien- kunne du jo spare på kraftfoderet og så give vitaminer/mineraler og så masser af whap,mon ikke det ville gå lige op og så er stråfodret meget bedre for hestene.

750 kr. lyder da heller ikke af meget,for fuldpas. Jeg betaler 1000 kr. for en boks med halm.Foder,hø,whap og udmugning står jeg selv for.Det var også derfor at jeg skrev, at så må ejerne betale noget mere.

Nu kan det godt være at nogen vil sige-ja, men det er også på sjælland!men, mig bekendt er møntfoden ens-over hele landet og tingene koster vel nogenlunde det samme...

En pony bliver til to i April 2007.

Vi glæder os til føllebassen....

0
0
Svar på denne tråd

Nu vi er ved hø..
Forfatter: 
Dato:  05-03-2007 09:37

Er der så nogle der ved, om man i Nordjylland kan få leveret en bigballe ad gangen fra for eksempel en maskinstation? Altså en GOD en...

Jeg har nemlig problemer med opbevaringen af mit hø. Og overvejer nu at købe sådan en "ballering" med tag over, hvor de så hygger sig med sådan en fyldt en i et par uger i træk... Det tror jeg godt kan lykkes.. Jeg kan jo bare ikke selv smide maden derind...

Jeg hååååber at nogle har et tip..

Vh Signe

0
0
Svar på denne tråd

Har det samme problem
Forfatter: 
Dato:  05-03-2007 09:52

Jeg står med lignende dillemma. Vi har kun boet herude på landet i lidt over et år nu og har altså hverken fået råd til trailer eller landbrugsmaskiner.

Lige nu er vi også farlig tæt på at løbe tør for hø med jævne mellemrum da vores "hø-aftale" med en nabo ikke altid er lige stabil. Lige nu står jeg f.eks og finder ud af at han hele ugen er i Tyrkiet og jeg er ved at løbe tør. Han kommer ikke hjem før søndag, så jeg får da et problem.

Har ringet rundt til både nabogårde, maskinstationer men ingen har små baller, som er det eneste jeg kan have et par stykker af i vores lille bil. Og selvfølgelig levere de ikke..

Ved heller ik helt hvad jeg finder ud af..men håber der dukker noget op.

Shadowfax
(y) FRIESER (y)

Stald AnnesMinde
- Opstaldning, klub og hygge
&
BoisenDokkedal
- Privat hjemmeside & Dyrepension "AnnesCare"
*marsvin han+deguer(reserveret) sælges*
0
0
Svar på denne tråd

Ko-hesten...
Forfatter: 
Dato:  05-03-2007 19:33

Min lillebror har lige givet en forrygende løsning på vores problemer; vi manipulerer lidt med generne i hesten, så de får 4 maver som koen. Og SÅ kan man ellers fodre løs med tvivlsomt hø Måske kunne man i de rigtig grimme tilfælde overveje at erstatte hestens fordøjelse med en gede-fordøjelse; den praktiske hest... Jeg vil nu se om jeg kan få idéen videre i "Danmarks bedste idé", og hvis ikke jeg vinder må jeg få lavet forsøgene hemmeligt i udlandet ;)

Det kan vel koste omtrent det som vi vist er nogle der efterhånden betaler for dangrønt og diverse løsninger til vores elskede dyr :)

Nogle der vil med i klubben?

VH Signe

0
0
Svar på denne tråd

Kør rundt...
Forfatter: 
Dato:  05-03-2007 22:03

Jeg er også løbet tør for hø og jeg står og skal til Herning hele ugen på job. Jeg brugte 1 time efter fyraften idag, på at køre rundt til de omkringliggende gårde (specielt hvor jeg kunne se heste) og spurgte om nogle kunne sælge nogle baller til mig.

På en gård ikke så langt herfra var der en rigtig flink bonde, der ville levere en bigballe wrap helt gratis. Jeg ville ellers ikke have en bigballe - da jeg ikke kunne hente selv eller nå at bruge så meget på en hest og 3 ponyer. Men så sagde han, at jeg kunne bruge det jeg kunne nå, inden det bliver dårligt og det giver mig så lidt tid til at hente hø i næste uge når jeg kommer hjem fra Herning.

Tænk at man kan være så heldig at finde sådanne flinke folk! Jeg må hellere køre om med en flaske vin eller to til ham, når jeg kommer hjem igen.

KH Pia

5-års rød shettervallak sælges.

Tilredet. Sadel og hovedtøj medfølger. Foto på præs.

BRODERI TIL HESTEFOLKET: WWW.SHOPFREKA.DK

0
0
Svar på denne tråd

hø/ wrap/halm/frøgræs...
Forfatter: 
Dato:  05-03-2007 22:20

Vi er slet ikke uenige om at hesten foretrækker god hø eller god wrap, men en kendsgernening er at rigtigt mange heste landet over udemærket lever med halm alene som stråfoder, og så får dækket behoet for ex vitaminer og mineraler ind af andre foder kilder.

Jeg vil til enhver tid, foretrække en god halm som kilde til stråfoder, end en dårlig høkvalitet. Tilpasses foderplanen, behøver hesten ikke mangle noget af den grund..

Byghalm er at foretrække frem for ex hvedehalm.

Frøgræs halm kommer aldrig ind i vores stald...

Pt fodrer vi med tørt wrap og roepiller og vitaminer, men har da før måtte fordre med et fuldfoder og halm, pga for dårlig hø kvalitet...

Hilsen eneri

0
0
Svar på denne tråd

eneri...
Forfatter: 
Dato:  05-03-2007 23:44

At overleve er ikke det samme som at have det godt.

Men vi er da enige om at alt stråfoder skal være i orden.

Men at fodre en hest på kraftfoder og halm alene, er vanvid og at jonglere med hestens helbred.

Tror lige jeg kan nævne lige her med det samme 3 sygdomme som kan være enten dødelige eller stærkt invaliderende som alle skyldes direkte eller indirekte at hesten ikke får grovfoder nok...

Kolik

Forfangenhed

Mavesår

Og der er sikkert flere.

0
0
Svar på denne tråd

1234556789
Forfatter: 
Dato:  06-03-2007 00:10

Din hest kan ikke undvære hø. Den vil hurtigt få fordøjelsesmæssige problemer.

Du må køre andre steder hen for at købe hø. Ellers må du give den noget tørt wrap.

Kristina & Mademoiselle

OS dressursadel, sort, 17" sælges.

Kentaur dressursadel, 17,5" sælges(helt ny).

(Billeder kan mailes).

Din underskrift kan hjælpe: www.animailsmatter.org

0
0
Svar på denne tråd

Hø i pilleform
Forfatter: 
Dato:  06-03-2007 16:00

er testet hos undertegnede og det er utrolig godt, det hedder PreAlpin og laves af St.Hippolyt koster 167 kr. for 25 kg og jeg gav ca. 2 kg tørvægt dgl. + det wrap der er med i min opstaldningspris. Tyggetiden er ret lang og det kan også udfodres vådt eller sammen med roepiller hvilket jeg også gjorde indimellem.

Dog har jeg nu købt wrap efter at have læst den sindsygt gode artikel i det nye magasinet HEST omkring mavesår og wrappen giver altså stadig den længste tyggetid, men kan det ikke skaffes er PreAlpinen et rigtig godt alternativ og prisen er den samme per mdr.

mvh Jeanne

0
0
Svar på denne tråd

Wrap priser
Forfatter: 
Dato:  06-03-2007 16:59

Dit argument med at wrap er for dyrt,den holder altså ikke en meter..

Wrap er generalt billigere end hø,hvis du ikke køber wrapballer i 50-60 kg størrelsen.

Centreret ridning af Sally Swift købes
0
0
Svar på denne tråd

smlmea
Forfatter: 
Dato:  06-03-2007 18:36

Hø er godt nok dyrt i dit område eller wrappen meget billigt i dit område, for her hos os koster hø 1 kr/kg og wrap i små baller 2-2,5 kr/kg

Opstaldning i Kolding V tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-03-2007 20:03

Øhh... Min nabos heste har aldrig fået hø, og de lider nu ingen nød da.. De er fine i pelsen og det hele, så en hest dør ikke af ikke at få hø..

Jeg giver selv mine heste hø og wrap, da jeg kan få det meget billigt.. :-)

Mette Timmermann Kock

Elbækgaard

Dansk Varmblod er det bedste :-)

Venter føl april 2007! - Som kommer til salg

0
0
Svar på denne tråd

frøgræs halm
Forfatter: 
Dato:  06-03-2007 21:49

prøv at se om du kan skaffe noget frøgræshalm, der kræves en lidt større mængde, men det er også billigere. måske skal dine heste også sættes lidt op i foder, da der ikke er helt den samme fødeværdi i frøgræshalm.

kontakt et par lokale landmænd de har garanteret noget liggende

mvh Birgitte

ps. har selv brugt det de er vilde med det og det kan jo holde sig i modsætning til wrap

hyggerytteren med Molly og Tessa
0
0
Svar på denne tråd

holdbarhed
Forfatter: 
Dato:  07-03-2007 20:59

Har du ikke et sted du kan lægge wrappen så du kan åbne den helt og skille den helt ad ? Det gør jeg i perioder hvor jeg ikke har så mange heste på stald, og det fungerer fint. Wrappen bliver jo kun dårlig hvis den står og koger videre efter der er kommet ilt til.

Jo langsommere man bevæger sig, desto større bliver verden.
0
0
Svar på denne tråd

Alle i kære
Forfatter: 
Dato:  07-03-2007 23:20

Takker mange gange for de flittige svar, det skal siges at vi faktisk har fundet alm. hø, lidt ved et tilfælde, men det er jo bare super godt.

Så nu er der bestilt til resten af sæsonen.

Mvh "lymme"
Ældre sadel, men pæn
2500 kr.
Kontakt via HN
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider