Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

mudderfold vs sygebeslag
Forfatter: 
Dato:  28-02-2007 15:10

Jeg vil starte med at sige, at jeg har hest opstaldet på det mest dejlige sted, hvor man står på hovedet for mig for at hjælpe min hest.

Men vi mudderfolde. VIRKELIG mudderfolde! (Alle har nok mudder på foldene i år pga. vejret). Min hest har været igennem et langt sygdomsforløb pga. forkert beskæring, og har stået stille et år. -et år der har kostet helt utroligt mange tusinde kr. til dyrlæger og smed, og ikke mindst en masse bekymringer. Hun fik chancen af min dyrlæger og min nye smed pga. hendes unge alder.

For hver gang hun smider en af forskoene, (de bliver revet af), bliver hendes hov mere og mere skæv og ødelagt. Min smed kan kun rette MEGET langsomt op på hende, og for hver gang skoene bliver revet af, er vi næsten tilbage på 0-punktet.

Jeg ønsker mig jo brændende, at min hest bliver ridehest igen. Men det kræver, at hun beholder de sko på. Jeg har haft smed 7 gange i februar måned..

Der er ingen alternativer såsom andre folde eller lign., og jeg kan ikke lade hende stå inde. Det ville jeg aldrig byde hende. (Hun HADER at stå alene inde, og selvfølgelig skal en hest på fold).

Har I nogle forslag til, hvordan min hest beholder skoene på, selvom der er mudder på foldene?? (Hun går med klokker).

Skoene bliver ikke revet af, hvis hun går på udendørsridebanen, men det er der desværre ikke mulighed for mere...(så det er ikke, fordi hun træder dem af osv. De bliver vel suget af af mudderet, må man gå ud fra).

Jeg håber på lidt råd eller bare forslag, da jeg er på grådens rand over det her

Kristina & Mademoiselle

OS dressursadel, sort, 17" sælges.

Kentaur dressursadel, 17,5" sælges(helt ny).

(Billeder kan mailes).

Din underskrift kan hjælpe: www.animailsmatter.org

0
0
Svar på denne tråd

tja...
Forfatter: 
Dato:  28-02-2007 15:13
hvis jeg var dig, så ville jeg prøve nogle andre sko til hende.

Hilsen Josse

0
0
Svar på denne tråd

Flapsko
Forfatter: 
Dato:  28-02-2007 15:49

Hej Frøken ♥Mademoiselle♥

Nu ved jeg ikke hvilke sko din hest går med.. men min har også store problemer med at holde skoene på.

Jeg har fundet løsningen til min og det er flapsko .. det er en plastsål hvor man lægger ½ jernsko ude i tåen...

Ser således ud (billedet er venligst lånt fra Jannies hjemmeside (www.cherocco.nokke.dk/)

Jeg synes denne sko er genial og jeg har ikke haft problemer med tabte sko siden..

Citat fra Dostojevskij:

"Hvis vi alle turde være lidt mere latterlige, ville vi holde mere af hinanden".

0
0
Svar på denne tråd

boots...
Forfatter: 
Dato:  28-02-2007 15:55
Måske kunne boots puttes på hesten når den var ude - og så tages af når den var inde ?

Bare et forslag :-)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Scirrocco Ashk

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

TEAM RC
- Vi kan, vi vil, vi gør det!

- Ejer af en broget skønling (:
0
0
Svar på denne tråd

Min hoppe
Forfatter: 
Dato:  28-02-2007 16:01

går med ringsko, og når hun har smidt en sko, er det ikke pga. mudder (suget af) men derimod trådt af. Jeg tror ikke rigtig på, at en sko kan suges af pga. mudder. Det er som regel, hvis hun løber sig en ordentlig tur og dermed får et baghov op i forskoen = træder den af.

Hvis folden er dyb pga. mudder, tror jeg ikke rigtig, at klokker virker, for de glider op pga. presset fra mudderet. Mine klokker virker ihvertfald ikke, hvis der ligger dyb sne.

Kan hun evt. gå på en roligere fold, hvor der ikke bliver spænet så meget rundt?

0
0
Svar på denne tråd

Flapsko, boots
Forfatter: 
Dato:  28-02-2007 18:15

(men de kan også trædes af) eller også må smeden lægge kunsthorn på så hoven rettes op og skoen sidder bedre.

Hvis hun kunne gå uden BAgsko ville det også hjælpe da de ikke så let træder forskoen af med "bare" baghove.

Ellers er gummiklokker bedst i mudder - jeg synes at ingen mærker er fuldstændig perfekte, men eskadrons gummiklokker er de bedste af de ca 6-7 par min har kanøflet her i vinter. Køb to par så der er reserveklokker, hvis hun taber en...

Ellers snak med staldejer om at lave en sygefold på 10 x 10-15 meter, hvor I får lagt 10-15 cm knust beton på efter at mudderet er skrabet af.

Det er ikke ret dyrt...få tusinde kroner, når nu du har ofret så meget og stedet kunne vel godt bruge en sygefold ?

Eva

Sorø:Super børnepony sælges, 110 cm plettet hoppe på 7 år, kraftigt bygget - godt redet, stabil, turvant og tilkørt.
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-02-2007 22:02

Tak for alle jeres svar

Josefine; Min hest kan desværre ikke gå med andre sko pga. hendes tilstand. Hun går med Egg Bar sko.

Christina; Ja, har selv tænkt på ideen, men kan man mon putte disse udenpå Egg Bar sko? Og tror du ikke mudderet vil suge dem af? (Idag stod hun i mudder til knæene ved leddet -men ikke på resten af folden som er 4 tønder land).

Hanne; Jeg har set hendes hjemmeside om netop denne type sko, og det er rigtig smart. Jeg vil prøve at høre min smed om den kan erstatte en Egg Bar sko...

Anne; Det er IKKE fordi hun træder skoen af. Hun har gået på ridebane (som der jo ikke er skyggen af mudder på) hele efteråret uden at smide en eneste sko. Det er lige så snart, hun kommer på mudderfold, at problemerne kommer igen. Klokker eller ej. Klokkerne har hun på for at undgå at træde skoen af, når de går på stykket af folden uden så meget mudder.

De spæner ikke rundt på folden. De er 5 heste på 4 tønder land på den fold, og de går stille og roligt rundt og græsser. Det er 5-6 meter fra leddet og frem og på stykket ind til stalden, der er mega meget mudder. Jeg har set mudderet suge den ene sko af, en dag jeg trak hende ind.

Eva; Det lyder da som en genial løsning med ekstra horn. Men hvordan foregår det i praksis?

Det med beton er også en god idé. Jeg har selv tænkt på det, men en decideret sygefold er der ikke derude, alt jord bliver brugt til folde og løsdrift. Vi har brugt udendørs ridebanen som sygefold, men det kan ikke lade sig gøre i længere tid af gangen, da de ødelægger græskanten og bogstaverne rundt om. Så den skal lige have en pause..

Kristina & Mademoiselle

(Billeder kan mailes).

0
0
Svar på denne tråd

Det kan godt...
Forfatter: 
Dato:  01-03-2007 10:14

være at du synes at det er synd at din hest ikke kommer på fold, men hvilke muligheder har du ellers? INGEN hov - ingen hest.

Jeg har selv været igennem et langt forløb med min gamle hest, der ikke kunne gå på mudret eller frosen fold.

Det er meget vanskeligt for smeden at gøre noget, hvis der ikke er noget hov at arbejde med.

Hvorfor kan den ikke gå på ridebanen mere?

0
0
Svar på denne tråd

Julle.
Forfatter: 
Dato:  01-03-2007 11:06

Fordi hun ødelægger den. Hun træder rundt på græs volden hele vejen rundt, og har gravet den op osv. Ødelagt bogstaverne m.m.

Jeg kan ikke lade hende stå inde altid. Hun har stået meget inde pga. det her, og hun HADER det. Løber rundt i boksen, skumsveder, stejler, vælter sig ind i væggene osv. Og det varer ikke kun nogle timer, det varer hele dagen, indtil de andre kommer ind. Jeg har prøvet det sommeren igennem, og det går bare ikke. Hun lider af seperationsangst, og der er arbejdet meget med det, men det med alene i boks går ikke.

Hun SKAL bare på fold. Hun er heller ikke til at styre ridemæssigt, hvis ikke hun kommer på fold.

Og selvfølgelig er det et vanskeligt stykke arbejde for smeden, men han støtter mig i, at hun skal på fold. Hvis jeg ikke kan lukke hende ud, er det det samme som at tage livet af hende.

Men jeg forstår godt dine tanker, jeg tænker jo det samme, men kan se hvor galt det går på andre områder, hvis hun skal stå inde. Det er jo utroligt mange måneder vi taler om, før det er slut med at bekymre sig om tabte sko etc. Først til efteråret måske, hvis jeg er heldig.

Kristina & Mademoiselle

(Billeder kan mailes).

0
0
Svar på denne tråd

Kunsthorn er sådan noget
Forfatter: 
Dato:  01-03-2007 11:44
akryl-agtigt noget som smeden har i en tube og kan bygge på hvis der mangler hov - det stivner og så sidder skoen bedre. Snak med ham om det.Det er dyrt, men supergodt.

Når der er så god plads som 4 tdr land til 5 heste så KAN man altså løse mudderproblemet

1. Lav en mindre, mudderfri fold i hjørnet af den store- mellem 10 og 20 meter på hver led og læg knust beton der.
Det KAN gøres med plasticpæle og el-hegn på få minutter.
HVIS der er en hest her som skal på sygefold her så laver vi den så den stadig er på samme fold med vennerne, men bare ikke kan løbe rundt.

2. Bestil noget knust beton og læg ud på det areal ved leddet hvor problemet er + lidt til. Tegl+beton ligger ikke fast nok, det har vi prøvet i år - så næste skridt er at lægge en bræmme på ca 10 meter op mod leddet og i hele foldens bredde med knust beton 10-15 cm tykt.
Så kan traktoren komme ud med frøgræs-ballerne og hestene kan ALTID stå tørskoet og mudderfrit.

Eva

Sorø:Super børnepony sælges, 110 cm plettet hoppe på 7 år, kraftigt bygget - godt redet, stabil, turvant og tilkørt.
0
0
Svar på denne tråd

så vil jeg..
Forfatter: 
Dato:  01-03-2007 11:54

gøre som nogle af de andre forslår, lave en lille sygefold og evt. lade hende gå der sammen med en anden.

Held og lykke for din hest og dig.

0
0
Svar på denne tråd

Aftrådte forsko
Forfatter: 
Dato:  01-03-2007 12:02

Har selv en hest, som i en periode gik med egg-bag-sko på forhovene.

Han gik i mudder til langt op over koderne - og mere til.

Han har aldrig trådt forskoene af - førned vi flyttede til Fyn og en nye smed skulle stå for hov-arbejdet.

Så røg skoene af for et godt ord... faktisk dagen efter at smeden havde været her...

Har nu fundet en ny smed - og problemet er løst.

Den nye smed har givet hesten nogle større(!) bagsko på - hvorved hesten på en eller anden måde sætter for- og bagben anderledes - og derved undgår at bagskoene træder forskoene af.

Hæng mig ikke op på, om ovenstående forklaring er forkert formuleret - men det var noget i den retning.

Det er en ganske lille smule, der er ændret på bagskoene - uden at det går udover hestens naturlige gang.

Hesten har nu 4 x alm sko på og selv om en beskæringsperiode måske er overskredet (fordi smeden har mega-travlt på grund af sin dygtighed) - så har hesten ikke trådt forskoene af.

Ellers kunne det være at Den Gl Smed fra "downunder" kunne komme med et forslag.

Jeg har selv fået nogle brugbare råd af ham.

Mht til sygefold - så er sand også godt at bruge i en sådan.

Der, hvor vi kommer fra, havde udlejer en aftale med de kommunale børnehaver, at når der skulle udskiftes sand i sandkasserne, så blev det brugte sand kørt ud på foldene...

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Trakehner = Tragedier; Taipan

Karoline er en shetlænder - og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-03-2007 18:10

Tak for alle jeres svar. Man kan altid regne med jer HN´ere

Mademoiselle træder ikke sine sko af. Hun smider dem kun, når hun går i mudder, og ikke når hun går ude hele dagen på banen og tager sig en ordentlig løber ind imellem. Smeden har lagt bagskoene lidt tilbage. Og så har vi talt om de såkaldte "flap-sko" idag. (Så dem på en hjemmeside fra en anden ridepige. Har set billeder af den slags sko i en anden tråd). Dem talte jeg med ham og min dyrlæge om idag, og dem prøver vi næste periode. I stedet for almindelige sko på forreste stykke, får hun plastik sko på. Det er jeg meget spændt på, men de skulle sidde bedre fast ifølge min smed. Så nu håber jeg denne løsning kan hjælpe...

Ang. mudder på foldene: Der er kun mudder ca. 10 meter fra leddet og frem. Resten af folden er helt fin og endda med en smule græs på (kuperede folde). Men når de ikke gider stå ude mere og venter på, at stalden er ordnet, ja så står de i mudderet foran leddet og lige sådan på "løbe"gangen indtil stalden. Det er altid dér jeg finder de smidte sko (hvis jeg er meget heldig).

Jeg vil foreslå ejeren af stedet de ting I nævner, og så må jeg se, hvad hun siger. Jeg har også tænkt på at man kunne smide alt det brugte halm og noget sand ud på de værste steder -foran leddene og på stykket ned til stalden..

Problemet bliver ordnet til næste efterår på de værste steder, så vi både undgår det nævnte problem, men også selv at blive fanget i mudderet, når man henter sin hest. Men det er indtil da, jeg vil finde en mulig løsning. Vi har jo også store problemer derude med muk i stor stil. Men det lider min tøs ikke så meget af så længe jeg skyller ben, og tørrer godt efter.

Men tak igen for alle jeres svar

Kristina & Mademoiselle

(Billeder kan mailes).

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kender
Forfatter: 
Dato:  05-03-2007 22:03

det desværre kun alt for godt...

Min hest har også haft mange benproblemer pga fejlbeskæring, der er dog blevet rigtig pænt op på det vha min dygtige smed. Men lige meget hvad kan hun jo ikke tvinge skoene til at blive på når hesten går i knædybt mudder.

Jeg har besluttet at lade hesten være minimalt på fold, indtil jeg kan få den flyttet. Desværre bliver det først om små tre uger pga kværke i stladen

Men jeg tør ikke risikere dens stænger på nogle få foldtimer...

Hilsen

- Matilde og Shalu :-D-

Uvidenhed står ikke i vejen for fremskridt, illusionen om viden gør
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-03-2007 23:32

Min hest har fået taget bagskoene af, da det ikke er nødvendigt med dem i øjeblikket (hun er vant til at gå uden sko, uden problemer på bagbenene). Og så får hun flap-sko på næste gang, jeg har smed (om 5 uger). Min smed har god erfaring med disse sko.. Stykket med alm. jernsko i tåen, erstattes bare af en plastiksko i hendes tilfælde -lang historie. Så nu må vi se, om det er mudder eller om hun træder dem af (hvis hun træder dem af, er det altså mærkeligt det kun sker på mudder Men det kunne dælme være fedt, hvis det var tilfældet!).

Jeg vil heller ikke risikere min hests ben. Men min hest er meget plaget af at stå alene inde -det har hun også gjort det meste af sommeren og hun er fuldstændig balstyrisk! Og det varer i hvert fald 6-8 mdr. endnu, før der er så meget horn, at jeg ikke skal bekymre mig så meget om smidte sko mere. Kan jeg ikke lukke hende ud, kan jeg lige så godt sige slut. Så slemt er det for hende. Hun bliver gangske enkelt angst. Og vi HAR prøvet alt for at hjælpe hende, træne det, horsemanship osv osv osv. Men hun skal altså ikke undgå fold alle de våde måneder herhjemme. Det er i mine øjne dyrplageri..(-ikke for at starte en debat om det emne )

Jeg har stået på stedet siden dec., og jeg ønsker bestemt ikke at flytte hende. Det er et perfekt sted, hvor der er styr på tingene, og min sarte hest er faldet godt til mentalt (så længe hun ikke står alene inde, men det har ikke noget med stedet at gøre). Så jeg giver det en chance. Også så længe de er villige til at gøre en indsats for at finde en løsning..

Det er foran leddet de står i dyb mudder, ikke på resten af folden. Problmet er at de stuver sammem foran leddet, når de gerne vil ind, og så er der dyb mudder på vejen til/fra folden.

Men måske er problemet snart løst. Jeg vil foreslå den løsning med betonet osv. Det lyder som en god løsning, som de også selv kunne blive glade for.

Kristina & Mademoiselle

(Billeder kan mailes).

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider