Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Diagnose: Blodforgiftning
Forfatter: 
Dato:  28-02-2007 13:21
Hej Alle HN'er...

Ja som overskriften siger - min hest har fået blodforgiftning

Det startede med, i går, at han var noget hævet ved kodeleddet, men staldens ejere valgte dog at lukke ham ud på en fold for sig selv - så kunne han da bare få lidt frisk luft, og stå stille.

I går da jeg kom derned (kom der sent da jeg først var hjemme ved 17 tiden fra skolen), var hans hase meget hævet. Ringede efter dyrlægen straks, men staldens ejere mente dog stadig vi skulle vente til dagen efter, efter lidt snakken frem og tilbage med dem.

I dag har dyrlægen så været der, og vi regnede meget med det blot var en hovbyld eller en forvridning - men søreme nej, diagnosen var blodforgiftning.
Så nu står min hest med et ben, der er dobbelt så stort som det andet, og hævet helt op til baglåret, hvor det slutter i en pølse nærmest.

Han skal sprøjtes hver dag med 2 kæmpe sprøjter, af dyrlægen, men dyrlægen sagde dog at ville blive 100% okay igen - ca. 10-14 dage efter vil jeg kunne ride ham igen.

Desuden har dyrlægen beordret KUN spån (normalt står han på spån nederst og halm øverst), så nu har vi været ude at købe spåner, wrap, gulerødder og godbidder, og desuden skiftede hans dækken til et let og luftigt - så han så ud til at have det super trods sygdommen :-)

Men kære alle sammen - er der nogen der har haft erfaringer med dette ?

- Det skal også lige siges, at grunden til denne blodforgiftning er højst sandsynligt et lille bitte muk sår han har haft på bagbenet - så sådan et lille sår kan søreme gøre meget skade :/

Jeg hører spændt om andre har oplevet dette :-)

Mvh
Christina og Scirrocco

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Scirrocco Ashk

TEAM RC
- Vi kan, vi vil, vi gør det!

- Ejer af en broget skønling (:
0
0
Svar på denne tråd

nej heldigvis
Forfatter: 
Dato:  28-02-2007 13:34
Stakkels hyp! det lyder da ikke rart!!!

Vi er med i opvisningsholdet "PÅ PLETTEN" se os på www.pletshow.dk

Medlem af foreningen www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Nej...
Forfatter: 
Dato:  28-02-2007 16:51

Det har jeg ikke oplevet. Har fået dyrlægen ud med antibiotika, før det kom så vidt. Senest for nogle måneder siden, da mit føl stod med et tykt ben og knapt ville gå (han er lidt pylret), da de skulle ind fra fold. Om morgenen var der en lille bule omkring såret (der så ganske uskyldigt ud), hvilket der også havde været dagen før, hvor hævelsen svandt i løbet af dagen. Så ud med dyrlægen til aftentakst.

Stod på et tidspunkt opstaldet hos en travmand, der også synes vi var vildt pylrede, når vi fik dyrlæge til sår, der gjorde, at benene begyndte at hæve opad over sårene. Han mente kloraminomslag kunne gøre det, men vi frygtede også blodforgiftning.

0
0
Svar på denne tråd

lymfangitis-tråde
Forfatter: 
Dato:  28-02-2007 21:33

Hej Christina

Søg herinde på Lymfangitis, så kommer der nogle ret nye tråde om emnet.

God bedring

mvh. katrunte

0
0
Svar på denne tråd

min skal indlægges i morgen tidligt
Forfatter: 
Dato:  28-02-2007 21:36

min har fået trådt sig selv på v. bag ben for godt en måned siden og hans ben hæver også helt vildt...og såret heler ikke...

dyrlægen har været ude mange gange nu og da det lige var sket startede vi med pencilin med det samme i 5 dage og hævelsen forsvandt lidt med ikke helt så dyrlægen ud igen og han skulle så have finadyne i 5 dage der forsvandt hævelsen helt og nu her to dage efter er han vildt hævet igen han er ikke halt... så vi besluttede i dag at indlægge ham de næste 5 dage hvor han skal sprøjtes to gange dagligt og have laser på såret i håb om at det vil hjælpe...så min lille hyp skal afsted i morgen tidlig da han er blevet sprøjtet i dag der hjemme...

iiihhh hvor jeg håber at det nu hjælper og at såret vil begynde at hele og at hævelsen forsvinder...

jeg fik han 5 januar i år og jeg har haft dyrlægen ude mange gange nu... så nu vil jeg håbe for ham at han bliver rask...

0
0
Svar på denne tråd

hov det halve forsvandt
Forfatter: 
Dato:  28-02-2007 21:38
rigtig god bedring med din hest jeg håber at den kommer sig hurtigt...
0
0
Svar på denne tråd

overskrift...
Forfatter: 
Dato:  28-02-2007 23:07

Min stod med hvad dyrlægen sagde var lige før det blev til rosen/lymfangitis i sommers, det var også af et lille muk sår. Hans bagben hævede også først bare omkring koden, næste dag var det op til piben og to dage efter var det hele benet der var hævet kraftigt.

Min har staldkramper og det gik det i, så et par dage kunne han ikke flytte på sig uden at benet krampet helt op under maven.

Min fik en enkelt sprøjte og så fik vi noget antibiotika pasta som han skulle have sammen med smertestillende mener jeg.

Det tog kun en dag eller to efter dyrlægen så ham, så var hævelsen væk. Min dyrlæge anbefalede forresten også staldbandager, for at hjælpe hævelsen med at falde.

God bedring med din hest, Hilsen Nina

0
0
Svar på denne tråd

også her
Forfatter: 
Dato:  01-03-2007 07:20

Min hest har haft lymfekarbetændelse, også kaldet blodforgiftning (iflg. dyrlægen) hele 3 gange.

Han har haft det i forbindelse med en temmelig stor skade, hvor han fik revet stræksenen over.

Han fik antibiotika og hævelsen forsvandt hurtigt.

Han er ikke helt god endnu, men det er ikke pga. forgiftningen.

Kamilla

0
0
Svar på denne tråd

blodforgiftning
Forfatter: 
Dato:  01-03-2007 17:16
Tak for rådene og erfaringer alle sammen :-)

I dag (torsdag) kan han næsten gå normalt på benet, og har hverken feber eller specielt store smerter.
Hævelsen er faldet en lille bitte smule, men ikke meget. Dyrlægen har været der i dag og givet ham sprøjte og sagt det var meget positivt det hele.

Jeg må måske gå en lille tur med ham i morgen, hvis jeg kan komme ud for al den mudder...

Så jeg har lige været nede og gøre boksen ren og pæn, fyldt nye spåner i og lavet et bjerg af wrap og hø og puttet gulerødder i det - så han kan nok få lidt tid til at gå med det

Så jeg håber selvfølgelig stadig at det går hurtigt over...

Dyrlægen sagde forresten også, at det lille bitte muk sår han havde, kunne næsten ikke have indflydelse på hans forgiftning.
Hun sagde at i meget meget sjældne tilfælde var det fra muk - men nu var min hest's sår nu også så uuultra småt ...

Det er mærkeligt at det bare lige pludselig kan komme ud af den blå luft...

Scirrocco Ashk

TEAM RC
- Vi kan, vi vil, vi gør det!

- Ejer af en broget skønling (:
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-03-2007 02:43

Puha ikke rart :(

- har oplevet min hest fik blodforgiftning af en bidsår ..

Han blev bidt lige i låret og dagen efter lå han nærmest død ude på marken, maven og benene snart helt i vejret og vi kunne ikke rokke ham ud af stedet !

Dyrlæge kom ud og det var så blodforgiftning der var gået i det .

Heldigvis gik det over igen , men hvor jeg bange for min hest skulle dø !

Robin Surprise, Shalom E´jaaz, Julia & Zijawa Azale <3

- En rigtig hest er fuldblodsaraber :-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider