Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Orm-kur-kureret?
Forfatter: 
Dato:  26-02-2007 09:15

Jeg havde efter dyrlæges vejledning fået besked på kun at give ormekur, hvis der var tegn på orm. Det gjorde jeg så.

Lørdag ser jeg så nogle ekstremt lange (nogle nok en 15cm), helt hvide og ca ½cm tygge "aliens" i min plags ellers så fine pærer. Han er den eneste i stalden, der har vist tegn på orm og havde endda ikke regnet den ud, medmindre jeg havde set dem. Han er fin i huld, spiser lystigt og virker fuldstændig frisk/som sig selv.

Men synes bare jeg bliver lidt nervøs på trods af han nu har fået ormekur lørdag aften. Der var stadig nogle stykker i hans afføring i dag og sidste han havde orm i efteråret var det også den samme type.

Når han nu ikke har ændre adfærd, skal jeg så stadig være bekymret? Hans mave/tarme laver lidt flere lyde end normalt..men ikke noget alarmerende endnu..

Shadowfax
(y) FRIESER (y)

Stald AnnesMinde
- Opstaldning, klub og hygge
&
BoisenDokkedal
- Privat hjemmeside & Dyrepension "AnnesCare"
*marsvin han+deguer(reserveret) sælges*
0
0
Svar på denne tråd

dkdkdkdk
Forfatter: 
Dato:  26-02-2007 09:50

Når du nu har set så mange orm, vil dyrlægen sikkert råde dig til at give plagen en ormekur igen om 2-3 uger.

Men helt klart skal du lige have dyrlægen inden om...

Hilsen Anja

0
0
Svar på denne tråd

Jeg forstår ikke rigtig
Forfatter: 
Dato:  26-02-2007 09:52

præcist hvad det er du er bekymret for?

Når du har givet ormekur så kommer de vil ud den vej?

Det kan godt ske du skal få lavet en optjekker om en måneds tid.

Accept af forskellighed er individets største problem.

Karl Johan Lindrup Olesen

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  26-02-2007 09:55

Det må jo betyde at ormekuren har en virkning...

Ville nok også råde dig til at få den tjekket igen om en månedstid.

Annemarie

(Laura & Emma, 20/7-06)

IF YOU CAN DREAM IT, YOU CAN DO IT.

0
0
Svar på denne tråd

undskyld hvis jeg forvirre
Forfatter: 
Dato:  26-02-2007 10:00

Beklager evt forvirring omkring mit indlæg. Men var lidt rundt omkring på forum'et og blev måske bare lidt ekstra nervøs ved at falde over indlæg der var meget oppe og ringe omkring bændelorm=ansager dyrehospital/kolik.

Men i bund og grund synes jeg bare sidst jeg gav ormekur at alt var ved det gamle igen rimelig hurtigt bagefter..så at jeg i dag stadig fandt de lange (døde) orm gjorde nok at jeg kom i tvivl om hvor lang tid der max kan gå før de er helt væk .

Kan heller ik lige huske hvad den type orm hedder.. ?

Har dog helt sikkert tænkt mig at ringe til Dr. Dyr i eftermiddag og få en snak.

Jeg var vist alligevel på nippet til at lave foldskifte nu her, så når jeg lige har snakket med dyrlægen og siger han at den anden hest i stalden også skal have en kur inden jeg smider dem ud, så må jeg jo lige drøne ud og få mig en ormekur mere..

Shadowfax
(y) FRIESER (y)

Stald AnnesMinde
&
BoisenDokkedal
0
0
Svar på denne tråd

Nogle dage...
Forfatter: 
Dato:  26-02-2007 10:23
Der går nogle dage efter man har givet ormekur, før det er ude af systemet. Det eneste syn, der indtil nu har mødt mig, efter jeg har givet ormekur er bremselarver. Og dem kan jeg godt finde i gødningen 2-3 dage, efter de har fået kuren. Så det er ikke unormalt, at du finder orm idag, når han fik kuren lørdag aften. Normalt siger man jo også, at hesten skal på en anden fold (sand/jordfold) de første 2-3 dage efter en kur, så de ikke læsser ormene af ude på deres græsfold og indtager dem igen.
0
0
Svar på denne tråd

dør ormene
Forfatter: 
Dato:  26-02-2007 10:50

ikke af en ormekur?

det troede jeg da.

jeg har da hørt om føl der har fået ormekur og som gik til af det da de havde så store mængder orm i kroppen som faktisk gav dem pølseforgiftning da de rådnede op. derfor har jeg da lært at når hesten får store mængder orm konstateret så gir man ikke bare dobbelt dosis men2 med interval for at de ikke alle skal dø på engang.

jeg tænker her på årsagen til at man skal skifte fold. selve larver og æg blir jo udskidt løbende og det er da dem de æder igen på marken

mvh hilsen
SUNFLOWER

0
0
Svar på denne tråd

Det har så siden lørdag..
Forfatter: 
Dato:  26-02-2007 17:02

Ja, pga vejret og vores foldes tilstand lige nu har hestene stået inde siden lørdag aften..Vi har 3 folde, som de skiftevis går på med 2-3 ugers mellemrum, så hver fold får i hvert fald god tid uden heste til at sunde sig vil jeg tro.

Har også lige talt med dyrlægen og han sagde også det var en go ide med en kur mere til dem om ca 3 uger og så kommer de jo alligevel til den tid på ny fold igen..så håber da det så virker efter hensigten

Shadowfax
(y) FRIESER (y)

Stald AnnesMinde
&
BoisenDokkedal
0
0
Svar på denne tråd

Ikke foldskifte
Forfatter: 
Dato:  26-02-2007 20:11

Man er faktisk nået frem til at man ikke skal skifte fold efter ormekur! De orm der overlever kuren er jo resistente, og hvis man skifter folden er den nye fold kun inficeret med resistente orm. Lader man derimod være med at skifte fold så er der både resistente og ikke-resistente orm på folden. Og der skal 2 resistente orm til førend "afkommet" også bliver resistent.

Læs evt mere her www.joras.dk/MySql/for...p?TID=7457

Linda.

Mor til Freja - født 20/4-06.
Mosegaards El Diablo - en stjerne i svøb.
Medlem af HGK, FHK og Pylreklubben.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider