Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Plag med stramme sener..
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 10:34

Min dejlige vallak på 19 mdr. er vist ret hurtigvoksende...han er nu ca. 164 cm...

Han går og trækker bagbenene op under sig, i starten troede jeg det var pga. mudder, at han syntes det var ulækkert at gå i, men min smed siger at det er fordi han vokser, og at senerne er stramme.

Han har ikke ondt, virker i hvert fald ikke øm når jeg trykker på ham, han er heller ikke hævet el.

Synes det startede omkring det tidspunkt han blev kastreret, ca. 2½ md. siden, men han har ikke arvæv eller ømhed der heller.

Nogen der har erfaring med dette...evt. nogle øvelser jeg kan lave med ham??

Smeden mente ikke det er nødvendigt med dyrlægebesøg...

Lotte

0
0
Svar på denne tråd

Det kommer ...
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 10:44

... lidt an på...

Min dyrlæge gav mig fine øvelser til min plag, da den havde alt for korte sener. Men hun sagde det kom an på hvilken sener der var problemet...

Hvor i landet er du fra?

Find en god hestedyrlæge, der kan hjælpe dig. Her på Vestfyn kan jeg anbefale Linda Thomsen fra Dyrlægegården Kauslunde. Hun er til med kiropraktor...

Din smed skal også beskære den specielt, hvis det er senerne. (Men det må man gå ud fra at han har gjort, når det er ham der har sagt det...

Et hård underlag, og massere af fold-motion dagligt er også vigtigt...

MVH Sussie :-D

0
0
Svar på denne tråd

Sussie...
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 10:50

tak for svar...

I dette vejr er der IKKE hårdt underlag...han er ude fra morgen til aften!

Jeg bor ved Nyborg, så mon ikke Linda kører hertil også?!

Smeden er opmærksom på han ben, så det tager jeg helt roligt...

Hvilke øvelser skulle du lave med din??

0
0
Svar på denne tråd

Jeg skulle...
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 11:50

... løfte hendes forben (som når man tager hove), derefter strække benet fremad.

Hun skulle stå med strakt forben, løftet 20-30 cm over jorden, mens jeg holdt omkring koden og trykkede blidt på knæet...

(Håber det er til at forstå... Lidt kringlet at skrive, nemmere at forklare når hesten er foran mig...)

Det tog nogle gange før hun ville, men det hjalp godt. Bagbenene var ikke så stort et problem for os...

Men prøv da at ringe til Linda. Så må hun jo selv sige hvis hun ikke vil kører så langt, om ikke andet kan hun vel henvise til en i dit område...

Hun har tlf 22 23 77 83

MVH Sussie :-D

0
0
Svar på denne tråd

Mange...
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 12:01

tak...

Jo, det er til at forstå...

0
0
Svar på denne tråd

stramme
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 12:23

sener har min fjord også...han har lige været til en undersøgelse og smeden fik ros for arbejdet mm...Her får du min erfaring med unghest og vokseværk.

Det har taget 1½ år at nå her til...

smed vær 5 uge

en super god foder plan som er tilpasset din hest og behov også ift vokseværk/stramme sener.

Mange fold timer og det bedste er løsdrift, skal ud på en fast bund ikke blød bund.

undgå stræk øvelser, det kan skade mere pga de vokser. men få ham massert af en prof... med stramme sener kan der komme ander ømme områder og det er ikke penge ud af vinduet. min blev boks stiv og låste sig fast, så i vinter perioden hvor han stod i boks, fik han massage og mange fold timer.

Jeg har flyttet min hest i løsdrift, han får tit smed og hans foder er nøje tilpasset. når han en gang skal tilrider SKAL han have sko på, for vi kan ikke ratte der sidsre op, så skulle han været behandlet som lille føl og der var jeg ikke ejer...håber min lille historie kan hjælpe dig lidt på vej og pøj pøj.

0
0
Svar på denne tråd

Donnika...
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 12:35
tak skal du have...altid godt at høre om andres erfaringer...
0
0
Svar på denne tråd

det var så
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 18:35

lidt...massagen var kanon han blev glad og kvikket helt op og han ELSKET DET vær gang Ilse kom begyndte han at smaske og savle. Don var ikke boks stiv med massagen..stræk øvelser laver hesten selv ved at komme meget ud og du kunne evt gå lidt rundt i et kuperet område hvis det er muligt...man må ikke tvinge de stramme senet ud i noget som vi ikke 100% har styr på når det gør ondt. Men en gå tur med bakker og på asfalt er super godt for hesten. Don bed mig i armen de dage hvor Don havde mest onde og så blev det kun til fold.

Jeg er kommet meget langt med don ...så langt at han ikke skal under kniven.

dons foder plan er surregrow og MASSER af wrap han må ikke få havre..jo her om vintern hvor han har brug for lidt extra, men kun hele havre. Don er fjord og må ikke vokse for hurtig så han kan undvære havren... er det en fuldblods du har, så kan havren ikke skade..vá er for en race har du?

0
0
Svar på denne tråd

ups...
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 18:40
vá er det for en race du har...
0
0
Svar på denne tråd

Han er...
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 22:28

½ dv og ½ frederiksborg...jeg tror ikke det er så slemt med ham...det mente smeden heller ikke...han er min første unghest, så derfor er det jo nyt med vokseværk etc...

Tak for dine svar og fif...

0
0
Svar på denne tråd

Hanefjed
Forfatter: 
Dato:  23-02-2007 17:58

hesteprut: Går han og trækker bagbenene op som en hane (hanefjed)? Så kunne det dreje sig om habituel knæskalsfasthæftning - der også skyldes stramme ledbånd. Træningen for dette er masser af trækture i kuperet terræn. Såfremt problemet fortsætter kan dyrlægen lave et mindre operativt indgreb.'

Held og lykke!

Badusen

- Smilet fra en Samojed gør hver dag til noget særligt -
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider