Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Foder til tynd hest på 27 år.
Forfatter: 
Dato:  20-02-2007 22:32

Min veninde har en ældre oldenborgerkrydsningshoppe på 27 år.

Hesten er passet med tænder, gødningsprøver mv.

Den har tidligere været opereret for tarmslyng, og har desværre let til kolik, og var sidste år lettere forfangen.

Hesten fodres efter dyrlægeanbefaling med 16 plus fra D&D - pt. ( de sidste dage er den startet poå det ) med ekstra olie pgra ekstra kalorier, og den får stort set alt det wrap, den kan tygge i sig.

Men den er tynd - og på trods af vinterpels anes ribben og krydset tydeligt.

Har nogle af Jer erfaringer, der kan bruges?

Hesten skal helst blive på 16 plus - den kan ikke tåle for meget stivelse eller sukker, så melasse, majsflager mv. er udelukket.

Hilsen May-Britt.

Healing, pædagogik, heste, hunde, oa......

www.123hjemmeside.dk/MBN/

0
0
Svar på denne tråd

Roepiller
Forfatter: 
Dato:  20-02-2007 22:38

Er også godt til ældre heste. Derudover ville jeg også have foreslået Sixteen Plus, godt med hø, evt en god portion grøntpiller..

Humor er, når man trods alt ler.

Medlem af DÅHM syd

horseauction.dk/

hammelev.com/

0
0
Svar på denne tråd

hø og olie
Forfatter: 
Dato:  20-02-2007 22:49

Har du prøvet at give den hø overhældt med olie og roepiller med lidt hvedeklid i det gør som regel at de spiser lidt mere.

Håber at du får opbygget noget huld

Linda

0
0
Svar på denne tråd

Hejhej
Forfatter: 
Dato:  20-02-2007 23:02

Enig med Silas, sixteen plus skulle være godt og jeg er også enig med Malloy med roepiller med lidt hvedeklid og olie... Roepiller er meget bedre til ældre heste end graspiller eller kan du bruge betfor :)

held og lykke

venlig hilsen terja og islænderen toppur

Alle heste skal behandles ens, uanset race og sind, og alle heste kan tæmmes med din tålmodighed og tid

0
0
Svar på denne tråd

Giv tid giv tid
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 10:08

Der kan let gå 1-2 mdr. før nyt foder begynder at virke...så giv tid giv tid..."16 +" er et fint foder, som let kan være løsningen !!!

.

Men virker det ikke så prøv at kontakt www.foderplan.dk - Tanja Bromley er fantastisk til at sammensætte helt specifikke foderplaner der passer til den enkelte hest...og mit personlige bud ville være noget som : roepiller, rapsolie, majsflager...og hø-hø-hø...(eller endnu bedre WRAP - det feder lidt mere.)

.

Men giv nu endelig det nye foder lidt tid, og se om det ikke får effekt, inden I gør noget nyt...selvom tålmodighed kan være en sand dyd når man ønsker resultater hurtigt.

.

Held og lykke med det...

MVH Marsil
;-)
Stald Skovvang - 8370 Hadsten
Opstaldning tilbydes m. ridebane, ved stor skov, nær ridehal !
www.123hjemmeside.dk/skovvang

0
0
Svar på denne tråd

MBN...
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 10:18

Jeg har jo en gammel mand på 28, der også blev ufattelig tynd på et tidspunkt. Jeg startede også op på 16+ men hesten gad ikke æde det ret længe og den blev ligesom ikke bedre. Så jeg tog fat på en helt ny foderplan.

Han fik derefter lavet en foderplan ud af: roepiller, Fase III fra D&H, olie, hø. Derudover gav jeg ham ekstra "Build up" fra D&H til ligesom at få kiloerne på. Når de er så tynde, så handler det jo om at give dem lidt ekstra i en periode og så fortsætte en vedligeholdelsesplan derefter.

Nu har min gamle jo tabt MANGE muskler og trist at se på efterhånden, men rent huldmæssigt, så er han perfekt.

Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-alt om krybbebidning og vævning
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 10:28

Har også en gammel dame på (snart)27!

Hun har desværre også svært ved at holde på hulden.

Damen min bliver fodret med 16+ og olie som din venindes men får yderligere Musli fra NAG, hvidløg i flager(styrker immunforsvaret), Solanum Flex(for leddene,hun har slidgigt i alle 4 ben)og så masser af gulerødder. Måltiderne er fordelt på 3 omgange da gamle heste ikke kan fordøje store portioner. Det ene måltid får hun 16+ opblødt i vand, ikke fordi tænderne fejler noget men fordi hun er pjattet med det. Af wrap får hun alt det hun har lyst til.

Disco er på fold hver dag men er inde om natten. hun har før gået i løsdrift men brugte alt for meget energi på at holde varmen og tabte sig derfor også. Det er vigtigt at din veninde sørger for at hendes dame får hjælp til at holde på varmen (dækken, osv.)

Disco står på halm om natten for at ha´ noget at tygge på udover wrappen, men der ved jeg ikke hvordan man tar hensyn til forfangenhed!

Du kan måske også foreslå din veninde at få dyrlægen til at tage div. blodprøver for at få styr på om lever og nyrer fungerer optimalt og om hun evt er i underskud af vitaminer og mineraler.

C-vitaminet er tit en "mangelvare" hos de ældre h. og det hæmmer så optagelsen af andre vigtige vitaminer og mineraler.

LANG smørre!!

Og så til sidst, hihi! Det er vigtigt,vigtigt at væbne sig med en umådelig tålmodighed for der går rigtig lang tid før der er synlige resultater.

Jeg ønsker din veninde held og lykke med det. Og det ska nok lykkes!

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Vi har prøvet
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 11:19

en del forskellige mærker, og er kommet frem til, at Spillers Senior Conditioning er det bedste foder, til vores gamle heste. De er super fine i huld. En nyankommen ældre Herrer på 25 år, har aldrig set bedre ud end nu.

Men - har netop hørt at den udgår, da der er tilsat glucosamin, og det tillades ikke i DK. Ærgeligt - så vi har måtte hamstre...

Tina Hansen

www.team-stald-hestehaven.dk

Opstaldning tilbydes -privat hestepension - * Bokse * udendørsbokse * løsdrift * Samt otium for din bedste ven.

0
0
Svar på denne tråd

Alternativt
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 11:23

Hvis det ønskede resultat udebliver med den nuværende foderplan, så kunne "slobber mash" måske være et alternativ eller bruges som et supplement: www.havens.dk/ (og så kan du "klikke" videre til slobber mash'en i menuen til venstre).

Jeg bruger det som ekstramåltid til mit plejebarn (20-årig engelsk fuldblod, som har meget svært ved at holde huld).

:-)

0
0
Svar på denne tråd

PrettyFancy
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 12:07

Hej Miki ;-)

Hesten må desværre få build up, ret ærgerligt fordi hun tidligere er blevet ret flot efter en operation på det foder. Men foderrådgiverne på Brogården mener, hun vil have svært ved at fordøje det? Roepiller gider hun ikke spise :-(

Hilsen May-Britt.

0
0
Svar på denne tråd

Hej alle...
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 12:11

Tusind tak.

Hesten vil desværre ikke spise vådt foder - det er en gammel dame med holdninger ;-)

Og svært når der er hensyn at tage pga koliktendens og forfangenhedstendens.

Tror måske en god løsning vil være hyppigere fodringer?

Den er checket i hoved og bag for alt - og får også mange gulerødder.

Hilsen May-Britt.

0
0
Svar på denne tråd

Stald *Hestehaven*
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 12:23

>>> Spillers Senior Conditioning... Men - har netop hørt at den udgår, da der er tilsat glucosamin, og det tillades ikke i DK. Ærgeligt - så vi har måtte hamstre...

Der findes mange forskellige slags foder med glucosamin i (f.eks. Royal Canin, Olivers) - ved godt de nævnte er hundefoder ;-) men alligevel, hvis de må sælge må hesteforderproducenterne vel også? Mon det er et spørgsmål om det produceres i DK eller udlandet?

MBN:

Det er vigtigt at sørge for at holde gamle heste varme her om vinteren. Jo ældre de bliver jo sværere har de ved at holde varmen.

DRESSURHOPPE KØBES
Jo mørkere jo bedre, 3-5 år, ca. 167-170 cm. super temperament, hjertet på rette sted.
Godt gående og med mere mellem ørerne end blot en pandelok.
0
0
Svar på denne tråd

Linamix
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 13:27

Jeg vil anbefale at give den et tilskud af Linamix som er fantastisk godt olieprodukt i pilleform baseret på hørfrø. Du kan læse mere om produktet på www.unitron.dk

Conni

Forhandler af 1. klasses foder fra Equifirst.

Equifirst tilbyder et unikt totalkoncept i foder og tilskud fra føl til senior

0
0
Svar på denne tråd

E-vitamin
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 13:31

Man kan i en periode give ekstra olie ud over de 3 dl der er anbefalet til heste. Op til 7 dl kan man give - men så skal der ekstra e-vitamin til.

Men måske man her til en start kunne give noget ekstra der og så ellers væbne sig med tålmodighed... Jeg har fundet at billeder er en god ide så man kan sammenligne f.eks. hver 14. dag - for små forandringer lægger man ikke mærke til når man omgåes dyret hver dag...

Støt en god sag - kig ind på www.politihesten.dk

0
0
Svar på denne tråd

Marstall
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 16:08

Jeg har rigtig gode erfaringer med Marstall Senior plus.

2 kg om dagen fordelt på 4 måltider samt alt det hø den gider æde

min erfaring er at det virket og man skal ikke lege den lille kemiker.

mvh

Kurt

0
0
Svar på denne tråd

Jannie:
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 17:12

Det er korrekt, at der findes hundefoder tilsat glucosamin, men det må altså ikke tilsættes hestefoder. Derfor er Spillers' Senior-produkter taget af markedet. Der skulle dog komme et nyt produkt fra Spillers, der magen til, blot uden glucosamin.

Med venlig hilsen

Thomasminde

Forhandler af foder og plejeprodukter til heste og ponyer på Lolland-Falster.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville...
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 18:43
...få lagt en foderplan med fx de dersens Linamix (der også tilfører essentielle olier), fodre flere gange og overveje et dækken.

Så ville jeg se, om fx Dodson & Horrel eller Brogaarden havde et fordøjelsesfremmende produkt - altså noget, der gør at hestens krop lettere optager "ting". Havde de ikke det, tror jeg jeg kunne blive desperat nok til ligefrem at prøve "Parelli Essentials"... :-P

Jo flere gange om dagen, heste får mad, desto større er sandsynligheden for, den udnytter det optimalt.

Så ville jeg se på, hvor mange foderenheder, jeg kunne få hesten til at spise.

Det er selvfølgelig godt, den har masser af wrap, men kan man "snige" ekstra krybbefoder (der ofte er mere energitæt og "hurtigere at spise pr. FE) i den?

Kan man evt. finde et krybbefoder, den i en periode kan have mere eller mindre fri adgang til uden at blive overdoseret med proteiner, vitaminer og mineraler - men som er relativt energitæt?

... 8-) - 99E - 8-) ...
Love - Language - Leadership - Lightness

Grønhøj Rideklub - Et Godt Sted At Være!
2 allergibokse + ponybokse udlejes.
Grønhøj Rideklub - 7470 Karup J
www.youtube.com/99E
0
0
Svar på denne tråd

Marstall Senior
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 19:33

Jeg vil også anbefale Marstall Senior, supleret med olie, og så med alt det hø som den har lyst, som den allerede får.

Annette

Undervisning i Vestjylland tilbydes !!

Forhandling af Marstall foder !!

Er din hoppe klar til de kommende føl og bedækninger ??

Er du i tvivl, så se mere på

sitecenter.dk/stutteri-taldorf

0
0
Svar på denne tråd

mange gulerødder...
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 20:01

Mange gulerødder er jo ikke altid sagen. De mætter jo rigtig meget og feder ikke, så de gavner ikke de gamle heste.

Man kan risikere at de nægter at spise ret meget andet end gulerødderne. Hvis du tager en del af gulerødderne fra og trapper langsomt op i roepiller (en enkelt håndfuld udskiftet med en gulerod hver anden dag) så er den sikkert hjemme.

Roepillerne behøver ikke være sjappede eller våde, bare de får den rette mængde vand. Det skal man eksperimentere lidt med, men mine roepiller herhjemme er ikke våde. Hvis de er våde, så drukner Bob bare sig selv for at nå ned til bunden

Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-alt om krybbebidning og vævning
0
0
Svar på denne tråd

Våde roepiller?
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 20:07

Jeg hælder det overskydende vand fra inden jeg serverer roepillerne.

DRESSURHOPPE KØBES
Jo mørkere jo bedre, 3-5 år, ca. 167-170 cm. super temperament, hjertet på rette sted.
Godt gående og med mere mellem ørerne end blot en pandelok.
0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 20:47

Til Jer alle og tusind tak.

Jeg printer tråden, og giver den til min veninde ;-)

Hilsen May-Britt.

0
0
Svar på denne tråd

Hej May-Britt
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 01:02

Grandi kunne heller ikke lide roepiller, men når der var seniorfoder og olie i - og de ikke var ret våde, så gled de meget gerne ned (y)

Og så er der meget stor forskel på foderenhederne i hø (og altså også i wraphø). Det gælder om at få noget, der er høstet tidligt, så stråene er bløde og ikke for træagtige. Det er bedst til ældre heste (y)

Vi har aldrig prøvet Grønhø, men har hørt det meget rosende omtalt - det kunne måske være en mulighed?

Grandi blev altid tykkest på en 'god' græsmark - så var det lige før han ikke behøvede foder ved siden af (y)

:-) fra NinA

Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

Dejlige, håndsyede, ret ubrugte, lange læderridestøvler m. smalle skafter str. 38 sælges mega-billigt: 700 kr: www.heste-nettet.dk/ma...6&t=19500

0
0
Svar på denne tråd

jeg foreslår
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 01:49

Også Linamix og evt grønhø. Men man skal passe på med proteintildelingen til gamle heste med mistanke til cushing, leverproblemer evt sukkersyge. Fedtkilden er ikke ligegyldig det du får fra linamix eller hørfrøkager er det rigtige fedt! Giv mange små måltider og ikke give fyldfoder, der tager plads op uden at give kalorier, såsom gulerødder, groft hø og halm. Hvis det har stået på længe og den har fået det den burde have(!) så ville jeg få undersøgt hesten. I den alder kan den jo godt have cushing og så taber de ligesom overlinien og bliver skarpe over rygraden, manke osv.. Smerter kan også gøre at de ikke vil sætte muskler eller taber sig generelt.

Har den været underforsynet med kalorier eller fået de forkerte kalorier så skal man regne med mindst 3 mdr før man kan se noget, køb et vægtmålebånd det viser vægtøgning mere præcist end øjet der ser hesten hver dag.

Worst case: Kan den ikke tage på og måske endda taber sig yderligere, selv over sommeren og kan man ikke finde andre årsager ej heller behandle dem, så synes jeg man skal overveje om man skal holde liv i den. 27 år er en rigtig flot alder!! Som en dyrlæge sagde til mig engang, hellere aflive 30 dage for tidligt end 1 dag for sent...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 09:51
har selv en ældre sag på 28.. jeg blander selv hendes foder... valset havre.. alm kraft. mysli. alpine fra hipolyt.. grøntpiller. vitamin briks.. og alm hø. hun er i fin huld.. bliver stadig redet.. er glad og veltilpas... hun kan ses i min præs

mvh linda.. ps,, 2 brugte sadler sælges. en til 400 en til 700kr..

islænderhingst tilbyder bedækning. 5 gænger. rød med stor blis.

0
0
Svar på denne tråd

NinA ...
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 16:24

Hej Nina.

Tak ;-) Det er også lige præcis på en god græsmark Jasmin har det bedst - men også det skal der til sommer passes på, da hun har været forfangen :-(

Hilsen May-Britt.

0
0
Svar på denne tråd

Keppie...
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 16:26

Hej Christina.

Tak :-) - Havde overvejet at kontakte dig - og vi gør det iøvrigt nok også alligevel ;-)

Håber alt er vel?

Hilsen May-Britt.

0
0
Svar på denne tråd

da min
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 20:23

den gamle var omkring de 30 var det eneste der kunne holde

ham i god foderstand al det wrap han kumme æde .

Sammen med foder selvfølgelig det var da vi fandt en god wrap

i stedet for hø han blev rigtig flot igen..

Hilsen jeanett*monique :-)
0
0
Svar på denne tråd

anytime
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 21:51
anytime Majbrit! Alt vel her
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider