Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Sommer Eksem - dækken og tjærecreme
Forfatter: 
Dato:  20-02-2007 14:46
Hejsa,

Til min store skræk er vores lille hvide hoppe inden for de sidste par dage begyndt at klø man og hale - meget. Halen er endnu intakt - men store totte er allerede røget af hendes kæmpeflotte og lange man.

Jeg er begyndt at smøre hende med KillItch fra Carr Day & Martin (aktiv ingredient er Benzyl Benzoate), og det ser ud til holde det hen for nu. Men vi er jo kun i Februar måned - og snart kommer varmen og mitterne.

Jeg fandt en god info side om sommer eksem - www.hesteklinik.dk/inf...reksem.htm og har kigget lidt på de forskellige sommer dækner - men ville lige høre inden jeg købte et, om der er nogen her på HN som kan anbefale et godt et.

Ligeledes med tjærecremen som anbefales - hvor finder jeg sådan en? - Eller er der andre som har et godt middel der har vist resultat?

...

For to år siden var vi igennem det samme - vi havde en anden hoppe som også udviklede sommer eksem - med en så voldsom reaktion at vi til sidst måtte sælge hende. Jeg smurte hende dagligt hele vinteren to til tre gange over næsten hele kroppen - men for hendes ve og vel besluttede vi at sælge hende inden foråret begyndte. Det var hårdt.

Vores lille hvide hoppe - Zurina, skal IKKE sælges. Hun betyder så meget for min søn, hvor de to i de sidste par måneder har udviklet et så stærkt bånd at jeg er villig til at prøve alt og alting.

Små fødder sætter også dybe spor
0
0
Svar på denne tråd

Det lyder mærkeligt synes jeg...
Forfatter: 
Dato:  20-02-2007 15:11

.. at det skulle være sommereksem nu?

Har du talt med en dyrlæge om sagen? Hun kunne jo være i over-/underskud af et eller andet, der giver kløen?

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

Er sikker
Forfatter: 
Dato:  20-02-2007 15:24
Nu bor jeg jo lidt længere sydpå - og vi har for eks. stadig myg fra sidste sommer, da der i denne vinter ikke har været en kuldeperiode lang nok til at udrydde dem. Om dagen ligger vi omkring 12-15 grader lige nu.

Kender desværre symptomerne for godt og er helt sikker på at det er en begyndende sommer eksem.

Små fødder sætter også dybe spor
0
0
Svar på denne tråd

Super bra hestesalve-grøn
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 17:49

Vi kan anbefale denne salve - har kun fået super gode tilbagemeldinger fra kunder (primært islandske heste) som har prøvet den på deres "sommereksemheste"

Kig på www.optihorse.dk for yderligere info.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har prøvet
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 23:11

alle mulige og umulige salver og lignende til vores lille shetter, som døjer med sommereksem - og intet hjalp, jo måske i mindre grad, men slet ikke som det gerne skulle.

Det eneste effektive "middel" er et eksemdækken efter min erfaring. Jeg købte et gennem et eller andet islænderforum, som også solgte i de helt små ministørrelser, som passer vores lille Frederik på ca. 80 i stg.

Mvh

Line

DV hoppe, 3 år, efter Churchill,kan købes. Forventet stang ca. 162. Longe- og sadelvant, men selvfølgelig ikke tilredet. Skriv for mere info.....

Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 23:14

Hva med at ringe til "Kasernens hesteklinik" som artiklen er fra!

Det kan også være, som nævnt af andre i tråden, at hesten mangler nogle mineraler eller lignende.

Måske Biotin kan gøre det!

Jeg bruger selv Helosan salve (med solfaktor om sommeren) og når det rigtig klør blander jeg Helosan´en med en tjæresalve. Det er dog ikke det samme som den i artiklen. Jeg vil nu godt anbefale

den tjæresalve jeg bruger. Fluer og andre "dumme" insekter kan ikke li tjærelugten og den er go til småsår,skrammer, muk og andre hudirritationer. "Hestsalva" hedder den. Kan bla. købes hos

www.hooks.dk

Som en sidste ting. Har du tjekket hende for lus?

Når det nu er i man og hale at det klør?

Go´bedring med hende.

Julie

0
0
Svar på denne tråd

sommereksem
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 09:20

Hejsa!

Min veninde har en hoppe som lider af sommereksem, hun har prøvet alt fra urter til eksemdækken, uden de storer resultater.

Men efter at vores dyrlæge havde tjekket hesten har hun nu fået en vaccine til den som den skal have med jævne mellemrum året rundt, derud over går den med eksemdækken hele sommeren.

Så mit råd, få din dyrlæge til at tjekke din pony.

hilsen Majken

0
0
Svar på denne tråd

jeg har hørt
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 11:11

jeg har hørt at mange typer sommer eksem kan være fodrings betinget. ? men kender ikke mere til sagen end det.

og jo - nogle heste starter allerede nu med at klø.

jeg kender nogle islænder ryttere der har problemer med sommer eksem - og nogle af dem har prøvet et produkt fra et tysk firma: Rokale der hedder : rokaeks. det er vist noget pulver man skal putte i foderet allerede nu for at forberede hesten. og når den så begynder at klø skal man bruge to slags spray på de angrebne steder- de hedder riebex spray og rokasom.

De virkede ret godt (tog vist ca 14 dage - 3 uger) og hestene holdt op med at klø og hårene voksede ud igen ret hurtigt. de skulle ikke gå med eksem dækkener mere.

forhandleren sagde så at hvis den fik eksem igen året efter så kunne man måske nøjes med fodermidlet for at forhindre at det kom igen. men at man nok skulle have spray klar også.

Ku´ du tænke dig at komme med til hestefestival i portugal til nov? Info møde d. 20. kl 19

Formidling af Lusitano heste. Fra avlere i Portugal.

Salgsheste på præsentation. Eller kom m.eget ønske.

NYE NU

0
0
Svar på denne tråd

Sommereksem-Equidan
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 11:34

Hej Tine

Jeg har ingen personlige erfaringer med disse produkter men en bekendt har brugt det med gode resultater

www.equidan.dk/HESTE/index.htm

Caroline
Heste er født med en fri vilje og nogen gange gør de brug af den

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider