Jeg har nogle råd og svar til dig:
1. Ja heste kan godt være stressede under ridning, og der følger mange årsager til det, som jeg her vil fortælle lidt om:
A) Det kan være dens foder, der gør den stresset d.v.s. hvis du fodrer meget med havre, som kan give stresssymptomer... Fodrer du med havre, kan du prøve at skifte om til byg for at se, om det måske hjælper, men byg kan give heste stress også, men det er mere almindeligt, at havren giver stress
B) heste kan få stress under ridning, hvis rytteren kræver for meget af den, og den ikke er i stand til at gøre, hvad rytteren ber den om f.eks ber den om at gå i holdning, men den stadig ikke har musklerne til det eller har ømme muskler som gør, at den ikke kan udføre øvelsen... Så kræv ikke for meget af den, men ros den hellere for det den kan...
C) Heste kan blive stressede af hele tiden at skulle træne og ikke få lov til at ride ture, hvor du ikke kræver noget som helst af den, så den bare kan slappe af... Så prøv og rid en dejlig tur på den, hvor du ikke skal kræve andet end skridt, trav og galop så i begge to kan slappe af...
D) Hvis du selv er stresset kan det smitte af på hesten, eller hvis du har negativ tankegang, så tænk positivt når du stiger op, snak beroligende til hesten...
E) Hesten kan blive meget stresset hvis den føler, at du har dårlig tid, det vil sige, hvis du altid skynder dig at strigle den, skynder dig at sadle og lægge trensen på, og skal træne i så lang tid, men du skal jo skynde dig... Det er meget upraktist, så skip hellere ridningen hvis du ikke har tid, og brug hellere tiden på at strigle og nusse om den og snakke til den... Når du skal ud at ride er det vigtigt at du tager dig god til at strigle den og så videre, sør ellers kan hesten blive stresset af tidspress...
F) Og som sagt, lav kun øvelser som hesten kan og træn den gradvist videre uden for meget pres...
G) Nu skrev du ikke, hvilken race den er, men nogle racer har lettere ved at blive stressede end andre...
2. Det med at hesten gøder meget kan være meget forskelligt... Her vil jeg beskrive nogle ting:
A) Det kan være fordi, hvis der ikke er gået så lang tid efter at den har spist, at den skal på tur, og så stadig har mæthedsfornemmelse, som den vil slippe af med med at øde hele tiden, så den kan føle sig lettere...
B) Det kan være dens foder, som ikke har de tilskrækkelige vitaminer, som den kan holde på gødningen...
C) Det kan også være fordi, den er stresset eller at mavecirkulationen er gået rigtig i gang...
3. Det med den hurtige skridtgang kan også være mange årsager som forklares her:
A) Det kan som sagt være at den ikke kan lide ridehuset, måske fordi at den før i tiden har været ud for et uheld eller at der er sket noget ubehageligt der... Eller måske forbinder den det med noget kedeligt, den er måske blevet redet og trænet meget hårdt inde i hallen en gang, så at det har gjort ondt på den... hvis det er det må du bevise den det modsatte... Og rid den ikke træt, hvis det er dens problem...
B) Det kan være usikkerhed eller bangenhed... Du siger, at den ikke virker bange, så er det sikkert usikkerhed... Nogle heste gemmer det mere indeni, og derfor går den hurtigt... Eller måske har den haft en kedelig rytter en gang, som har krævet for meget af den og den er bange for at du vil gøre det samme...
C) Den kan også være ivrig efter at komme i gang og har svært ved at koncentrere sig og svært at slappe af...
4. Det med skummeriet er fordi, at han går godt med det bid du har og den samarbejder godt med biddet...
Jeg ville foreslå til dig, at checke foderet, hvis du fodrer med havre, så kan du prøve at skifte til byg...
Dernæst prøv og rid en afslappende tur, kun i to, så i begge to kan slappe af og prøv og vind hans tillid med at lave meget jordarbejde f.eks longering, øvelser fra jorden og trække den ture...
Håber at du kan bruge mine råd, og at det vil hjælpe dig og din pony 
Venlig hilsen Terja og islænderen Toppur