Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kan hesten være stresset under ridning?
Forfatter: 
Dato:  20-02-2007 13:17

Min vallak gøder meget under ridning. Første gang lige når vi er kommet ind i ridehallen. Herefter oftest 3-4 gange mere. nogen gange mere og andre gange færre. Men oftest er det meget og i store portioner. Det er ligesom om han tømmer maven. Samtidig iler han meget, og tror vi holder væddeløb, og løber igennem hånden. Efter noget tid slapper han dog af og reagerer på de halve parader. Som nævnt i et andet indlæg skummer han også ekstremt.

Han sveder ikke på kroppen specielt meget.

Kan det være noget stres lignende? Hvis ja, hvad kan man gøre for at afhjælpe det.

Mvh Pia og hendes superpony Hannibal Skellerød. Se ham på min præs.

0
0
Svar på denne tråd

Ja naturligvis
Forfatter: 
Dato:  20-02-2007 14:14

Ja selvfølgelig kan heste være stressede under ridning.

Du kan afhjælpe det ved at finde årsagen Ved godt det lyder banalt, men du er nødt at finde ud af præcis, hvad det er, der gør ham utryg.

Kan han ikke lide at være i ridehuset? Er der noget han er bange for? Er der noget der gør ondt på ham? får du sendt forvirrende signaler til ham osv osv

Tilridning, ridning og kommision tilbydes. Få ledige pladser fra 1. april

Fuldblodshoppe udlånes - se mere på min præsentation

Sadler sælges - se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

gfgsfdsfsd
Forfatter: 
Dato:  20-02-2007 14:30

Puh, det er jo svært...

Han virker absolut ikke til at være hverken bange eller utryg...

Ej, heller til at have ondt, men det er jo så svært at vide når de dyr ikke kan tale...

han virker mest sådan til at tænke: yes jeg er klar lad os komme igang med det samme, og så må jeg hellere lige tømme maven, og skridte lidt for hurtigt osv...

Det er lidt svært at forklare...

0
0
Svar på denne tråd

Hej Pia
Forfatter: 
Dato:  20-02-2007 17:04

Jeg har nogle råd og svar til dig:

1. Ja heste kan godt være stressede under ridning, og der følger mange årsager til det, som jeg her vil fortælle lidt om:

A) Det kan være dens foder, der gør den stresset d.v.s. hvis du fodrer meget med havre, som kan give stresssymptomer... Fodrer du med havre, kan du prøve at skifte om til byg for at se, om det måske hjælper, men byg kan give heste stress også, men det er mere almindeligt, at havren giver stress

B) heste kan få stress under ridning, hvis rytteren kræver for meget af den, og den ikke er i stand til at gøre, hvad rytteren ber den om f.eks ber den om at gå i holdning, men den stadig ikke har musklerne til det eller har ømme muskler som gør, at den ikke kan udføre øvelsen... Så kræv ikke for meget af den, men ros den hellere for det den kan...

C) Heste kan blive stressede af hele tiden at skulle træne og ikke få lov til at ride ture, hvor du ikke kræver noget som helst af den, så den bare kan slappe af... Så prøv og rid en dejlig tur på den, hvor du ikke skal kræve andet end skridt, trav og galop så i begge to kan slappe af...

D) Hvis du selv er stresset kan det smitte af på hesten, eller hvis du har negativ tankegang, så tænk positivt når du stiger op, snak beroligende til hesten...

E) Hesten kan blive meget stresset hvis den føler, at du har dårlig tid, det vil sige, hvis du altid skynder dig at strigle den, skynder dig at sadle og lægge trensen på, og skal træne i så lang tid, men du skal jo skynde dig... Det er meget upraktist, så skip hellere ridningen hvis du ikke har tid, og brug hellere tiden på at strigle og nusse om den og snakke til den... Når du skal ud at ride er det vigtigt at du tager dig god til at strigle den og så videre, sør ellers kan hesten blive stresset af tidspress...

F) Og som sagt, lav kun øvelser som hesten kan og træn den gradvist videre uden for meget pres...

G) Nu skrev du ikke, hvilken race den er, men nogle racer har lettere ved at blive stressede end andre...

2. Det med at hesten gøder meget kan være meget forskelligt... Her vil jeg beskrive nogle ting:

A) Det kan være fordi, hvis der ikke er gået så lang tid efter at den har spist, at den skal på tur, og så stadig har mæthedsfornemmelse, som den vil slippe af med med at øde hele tiden, så den kan føle sig lettere...

B) Det kan være dens foder, som ikke har de tilskrækkelige vitaminer, som den kan holde på gødningen...

C) Det kan også være fordi, den er stresset eller at mavecirkulationen er gået rigtig i gang...

3. Det med den hurtige skridtgang kan også være mange årsager som forklares her:

A) Det kan som sagt være at den ikke kan lide ridehuset, måske fordi at den før i tiden har været ud for et uheld eller at der er sket noget ubehageligt der... Eller måske forbinder den det med noget kedeligt, den er måske blevet redet og trænet meget hårdt inde i hallen en gang, så at det har gjort ondt på den... hvis det er det må du bevise den det modsatte... Og rid den ikke træt, hvis det er dens problem...

B) Det kan være usikkerhed eller bangenhed... Du siger, at den ikke virker bange, så er det sikkert usikkerhed... Nogle heste gemmer det mere indeni, og derfor går den hurtigt... Eller måske har den haft en kedelig rytter en gang, som har krævet for meget af den og den er bange for at du vil gøre det samme...

C) Den kan også være ivrig efter at komme i gang og har svært ved at koncentrere sig og svært at slappe af...

4. Det med skummeriet er fordi, at han går godt med det bid du har og den samarbejder godt med biddet...

Jeg ville foreslå til dig, at checke foderet, hvis du fodrer med havre, så kan du prøve at skifte til byg...

Dernæst prøv og rid en afslappende tur, kun i to, så i begge to kan slappe af og prøv og vind hans tillid med at lave meget jordarbejde f.eks longering, øvelser fra jorden og trække den ture...

Håber at du kan bruge mine råd, og at det vil hjælpe dig og din pony :)

Venlig hilsen Terja og islænderen Toppur

0
0
Svar på denne tråd

gfdsfsdfsdf
Forfatter: 
Dato:  20-02-2007 17:43

Hold da op en masse muligheder:)

Først kan jeg sige at min pony er en fjordhest. En vågen en af slagsen.

Han bliver fodret med Havens musli uden havre, ca 1,2kg om dagen. et kg havre om dagen og så 300g horsespeed om dagen. Så får han en halv spand gulerødder, og en masse hø+halm.

Han er ude fra ca 8.30 - 13.30 hver dag mens han står på rideskolen. Derhjemme er det mere, og på døgnfold om sommeren.

Min pony bliver ikke overtrænet, og får lov til at komme på tur så tit vi kan! Han får også lov til at springe engang i mellem. Jeg ser helst at han maks går dressur 3 dage i træk netop fordi jeg ikke vil køre ham træt. Jeg rider ham stort set aldrig virkelig træt. Og lige pt træner vi kun ca 1/2 time pr. gang.

Dårlig tid har jeg ikke, da jeg pt er sygemeldt. Så jeg har god tid og synes selv jeg er god til at nusse om ham. Nogle dage leger vi også i ridehuset, det kan han godt lide, og der følger han mig som en lille hund. Vi har også øvet at neje fx. Der stresser han også lidt når han først har fundet ud af hvad han skal for at få godbiden, så bliver han ved...

Jeg tror mest på den med at han er ivrig og gerne vil igang. For sådan er han med de fleste ting. Som sagt er han en meget vågen fjordhest og han har altid været glad for at arbejde. Men jeg ved det ikke helt. Synes det er svært at vurdere hvad det kan være...

Men tak for dine råd, jeg vil tænke over om det kan være noget af det...

0
0
Svar på denne tråd

Hej pia
Forfatter: 
Dato:  20-02-2007 23:27

Lige en ting til... Du bør holde lidt tilbage med havren... Det er lidt meget havre han får, og det kan skabe stress :)

Venlig hilsen terja og toppur

P.s det var så lidt ;)

Alle heste skal behandles ens, uanset race og sind, og alle heste kan tæmmes med din tålmodighed og tid

0
0
Svar på denne tråd

gødning...
Forfatter: 
Dato:  20-02-2007 23:54

jeg har også en varm formel et til dressurbrug.

jeg har haft ham i snart 8 år og kender ham virkelig godt. han er en glad og fræk hest med mod på livet. han er virkelig arbejdssom og glæder sig når han ser sadlen. han arbejder utrolig meget fremad under ridning, og kan næsten ikke vente til han skal lave nogle forskellige øvelser.

han har også ofte tynd mave og gøder mange gange under ridning. det har han alle dage gjort, og så snart han igen står i sin boks er gødningen helt normal. jeg opfatter ham hverken som bange, stresset eller andet, men blot ivrig, tændt og glad.

jeg tror der er meget forskel fra hest til hest, hvor påvirkelig deres fordøjelsessystem er. i min hest tilfælde, tror jeg absolut ikke at den hyppige gødning er noget negativt tegn - tvært i mod.

Trainers sadel NY - sælges !!!

Rigtig fed Kentaur springsadel sælges !!!

*** TOP PONY SÆLGES ***

Super elegant og velrejst 5 års kat I pony. Mørkskimlet vallak med masser af kapacitet.

0
0
Svar på denne tråd

skummeriet
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 18:29
det med at hesten har det godt med bidet når den skummer er ikke sandt! meget skum er bestemt ikke godt, det er et stress symptom! men en fin "læbestift" er godt tegn. men det er ikke nødvendigvis fordi den har det GODT med bidet. det kan også komme pga bevægelse af bidet- urolig hånd, ridning på tøjlen osv) men meget skum er altså IKKE godt! så måske skulle du tjekke tænderne, biddet, dig selv under ridning- urolig hånd.

mvh Anna Michel Nielsen
-nu med hundehvalp:)

Tænk før du handler

Hjælp andre- så vil der også komme hjælp igen ;-)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 22:55

Kender godt til det med at de går og "prutter" hele tiden, hos os kalder vi det forventningspøller.. Hehe..

En form for stress er det nok, men i mild grad, vil nok mere sige det er forventningen om hvad der nu skal ske, eller de ved hvad der skal ske og kan slet ikke vente..

Min kan godt lide at køre i trailer, og ligeså snart jeg begynder at gøre hende klar, begynder hun at småpølle..

Eller rider jeg tidligt på dagen, småpøller hun også, det er noget nyt, det er spændende, hvad skal der ske..

Så jeg tror også din mule laver forventningspøller, så det skal du nok ikke tænke så meget over, nyd du har en hest der nyder at arbejde sammen med dig, og altid glæder sig over det der skal ske..

0
0
Svar på denne tråd

godt lide trailer?
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 10:09

...Conni - jeg ville ikke være så sikker på, at hesten "godt kan lide" at køre trailer hvis den står og småpøller allerede inden du sætter den i traileren.

Jeg tror nu heller ikke på, at heste har glade forventninger om at komme ud og ride med os - hvis de f.eks. var så vilde med at løbe - som Pia hest også er, hvorfor galoperer de så ikke rundt på folden hele dagen - der har de jo muligheden. Vores heste står dog for det meste stille og græsser eller hvad de nu kan finde på af heste-aktiviteter. Faktisk løber de kun når de bliver skræmt af noget...

Småpølleri, ilen og overdrevent skummeri er efter min mening helt tydelige stress tegn, og jeg kender det desværre fra min egen hest.

Jeg stiftede så bekendtskab med Andrew McLean og hans teorier, og fandt ud af, at min hest var skrupforvirret af alle de modsatrettede signaler jeg gav den. Jeg havde nemlig i lang tid brugt speeder OG bremse på samme tid...ikke godt.

Der er andre herinde (Susan Kjærgård f.eks.), der er meget bedre til at forklare hvordan man kan undgå at forvirre sin hest, så prøv at søge på hendes navn inde på Træning (eller køb McLeans bog - som man snart skulle tro jeg fik procenter af så mange gange jeg har anbefalet den :) www.borgen.dk/product...oduct=1347 )

Mange hilsner,

Lene

0
0
Svar på denne tråd

Link...
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 10:23

Hej igen Pia!

Her er en tråd, der måske kunne være interessant for dig...den er måske lidt lang...www.heste-nettet.dk/fo...577/277577

Hilsen,

Lene

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 10:28

stress??? ved ikke om det er stress eller måske bare iver...

Har en vallak som er halv fuldblod, men sveder meget op under ridning. heldigvis tømmer den sig ikke så meget, da vi selv skal fjerne @!#$ i ridehuset

Han er hverken nervøs eller bange, og han sveder og skummer for bidet helt vildt, selv på en stille tur bruger han en masse krudt på dette. men hesten elsker at arbejde og skummer og pruster(af tilfredhes ikke angst)

Skal lige siges at han ingen havre eller korn får)

Tror nu også på at heste kan være så tændte og ivrige at dette sætter gang i fordøjelses systemet, tror ikke kun det er stress...

Kender en jagt hest, hver eneste gang den hører eller ser noget der minder om jagten, får den tynd mave og hopper og danser, bare af ren iver for at komme afsted.

Ved selvfølgelig ikke med din hest, ville nok bare ta det stille og roligt med den, ride den ud omkring og se om det ændre sig fra sted til sted.

¤Sara¤.

-It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Nye billeder af Toronto - Sommergræs tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

dsfdfsdfsdf
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 10:31

Tusind tak for jeres svar:)

Jeg kan fortælle at jeg har fået en anden dygtig rytter til at ride ham! Hun skal ride ham i en periode for at se om det er mig der forvirrer ham. Hun er ekstremt rolig og god til alle heste..

0
0
Svar på denne tråd

Spændende :)
Forfatter: 
Dato:  22-02-2007 10:34

Det lyder godt...vil du ikke give os en update når der er gået lidt tid?

Held og lykke med det,

Lene

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider