Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kasteration, fold med andre?
Forfatter: 
Dato:  19-02-2007 19:45

Jeg har efterhånden hørt mange bud på, hvor tidligt en vallak kan gå på fold med hopper efter kasteration. Nogle siger en måned, andre 14 dage, og andre igen siger, at det kan de når såret er helet op.

Er der nogen der ved, hvornår det er forsvarligt i forhold til, om vallaken kan bedække endnu?

Humor er, når man trods alt ler.

Medlem af DÅHM syd

horseauction.dk/

hammelev.com/

0
0
Svar på denne tråd

Prøv at hør..
Forfatter: 
Dato:  19-02-2007 22:12

din dyrlæge, jeg mener nu at have hørt engang at der godt kan gå op til 3 måneder hvor den stadig kan bedække. Men jeg er ikke helt sikker.

Prøv evt at lave det samme indlæg under avl, der er sikkert nogle der kan hjælpe.

Hilsen jeanne

0
0
Svar på denne tråd

kastration
Forfatter: 
Dato:  20-02-2007 12:16

Jeg har lige fået min 4 års kastreret og dyrlægen sagde at han kunne bedække i op til 2 måneder efter kastrationen.

Hvis han kun skal gå sammen med vallaker så betyder det jo ikke noget. Så afhænger det jo bare af hvordan han er overfor andreheste.

0
0
Svar på denne tråd

Bedække...
Forfatter: 
Dato:  20-02-2007 12:43
Har de virkelig skud i bøssen to måneder efter kuglerne er amputeret - det synes jeg lyder af meget...

Tilridning, ridning og kommision tilbydes. Få ledige pladser fra 1. april

Fuldblodshoppe udlånes - se mere på min præsentation

Sadler sælges - se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

sakset...
Forfatter: 
Dato:  20-02-2007 12:49

Jeg saksede lige følgende fra Tvingstrup Dyrekliniks hjemmeside:

Den nykastrerede hingst kan stadig bedække og have befrugtningsdygtige spermier op til 1 måned efter kastrationen.
Det første døgn efter kastrationen bør hesten holdes på stald til observation.
Herefter tilrådes mest mulig motion - gerne permanent fold.
Den bør ikke gå med andre heste den slås med og stejler op af de første par uger. Dette for at undgå at bugorganerne presses ned i lyskekanalen.
Motion bevirker, at såret ikke lukker, før heling har nået at finde sted fra bunden. Herved vil sårsekret nemlig ophobes og give anledning til hævelse

Tilridning, ridning og kommision tilbydes. Få ledige pladser fra 1. april

Fuldblodshoppe udlånes - se mere på min præsentation

Sadler sælges - se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

hvis de vil springe
Forfatter: 
Dato:  20-02-2007 12:50

Hvis hesten vil springe, så skulle der i hvert fald være skud i bøssen i op til 1 måned efter kasteration, siger min dyrlæge. Så vil man være på den fuldstændig sikre side, så hold den væk fra hopper i 1½-2 måneder, hvis den vil springe.

Min klaphingst blev kastreret for snart 3 uger siden, og jeg synes, at jeg allerede kan mærke stor forskel på hans adfærd. Det hingstede er altså gået meget af ham.

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Hej Silas
Forfatter: 
Dato:  20-02-2007 17:15

Tror at du bør vente mindst 3 måneder... Men held og lykke :)

venlig hilsen terja og toppur

0
0
Svar på denne tråd

Tak for
Forfatter: 
Dato:  20-02-2007 22:34

Svarene..

De svar jeg selv har, som var fra sårheling til 1 måned, er alle fra forskellige dyrlæger og avlere..

Jeg kastererer ham snarest muligt, da han skal på døgnfold med de andre til sommer, og der er minimum to hopper.

Egentlig var min tanke, at han kunne gå sammen med de andre, når der var gået en måneds tid, da han er meget ked af, at gå selv, fordi han lige er kommet ud af løsdrift, og nu ikke har selskab på folden. Han kan se andre heste, men det er slet ikke nok for ham, da han jo er vant til en flok.

Medlem af DÅHM syd

horseauction.dk/

hammelev.com/

0
0
Svar på denne tråd

Da min blev kastereret...
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 15:04

gik han med en gammel pony efter sårene var nogenlunde helet. Tror han gik selv en lille ugens tid. De hyggede sig uden at de sloges. Måske det kunne være en ide med din, så har den jo stadig selskab?

Mvh Nana

0
0
Svar på denne tråd

Nana...
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 15:13

Den mulighed har jeg desværre ikke..

Medlem af DÅHM syd

horseauction.dk/

hammelev.com/

0
0
Svar på denne tråd

ajhdkaasdjk
Forfatter: 
Dato:  23-02-2007 10:51

Hej

Efter at have set dette indlæg spurgte jeg en dyrlæge på Højgård hestehospital ang. dette.

Han sagde at hvis hingsten ALDRIG har bedækket så er der ikke mere at komme efter hvad angår levedygtig sæd efter 3 uger til 1 måned.

Er hingsten kun maks. 2 år er der intet efter 3 uger (må self. ikke have bedækket!)

Er det en gammel avlshingst skulle man vente 1½-2 måneder.

Jeg kan se din er 3 år, hvis han aldrig har bedækkt så luk ham ind til de andre efter 1 måned - det mener min dyrlæge ikke der sker noget ved.

Jeg stoler på ham da vi får en vallak som er kastreret for knap 3-4 uger siden i stalden næste lørdag.

Hilsen Anna

Anna og Flicka - Et broget makkerpar !

Selv uden rytter vil en hest

altid være en hest.

Men en rytter uden en hest,

vil altid kun være et menneske.

Stanislaw Jerzy Lec

0
0
Svar på denne tråd

Han har aldrig bedækket
Forfatter: 
Dato:  28-02-2007 13:19

Så vidt vides

Han bliver kastereret på lørdag, og så ser vi hen af vejen, hvornår han ikke reagerer på hopper længere. Der står nemlig et par stykker tæt på, så vi har mulighed for, at "prøve" ham lidt af..

Medlem af DÅHM syd

horseauction.dk/

hammelev.com/

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider