Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Forhøjet nyreslagstal
Forfatter: 
Dato:  19-02-2007 18:12

og hvad gør jeg så?

Min hyp havde vejrtrækningsforandringer. Dyrlægen blev kontaktet. Hun kunne ikke hører noget på lunger/hjerte mm.

Derfor blev der taget en blodprøve, og den kom på penicelin (skaves).

Svaret har jeg nu fået og der er forhøjet nyreslags - orme - muskelhalløjstal. (kan ikke huske hvad hun kalde det)

Så derfor fik jeg afvide at jeg skulle kontakte en foderkonsulent. Men jeg vil nu alligevel havde lov at spørge jer også. Jeg har ikke kendskab til at hesten har haft nyreslag før.

Ormekuren blir givet efter penicelinkur - anbefalet af dyrlæge.

Jeg har haft hestem fra okt. måned og han er ikke redet meget gns 3 gange ugl. Han var ikke vant til at være meget på fold. Hos mig er han på fold ca. 8-9 timer dgl. i bakket terræn. Derfor har han fået motion så hatten passede det første stykke tid.

Hans foderplan (Han er indsnæveret ved flanke samt ribben skal anes. Fjordhingst 5år let arbejde

Morgen- eftermiddag-aften

400g havre

150g bio majs (blir erstattet med 150g soyaskrå om aftenen)

200g lucerne alfalfa

50g travo E (morgen/aften)

2-3 dl roepiller

Hø af lib. tro det er omkring 12-15kg dgl.

Hvad er der galt?

Søger råd

*Stutteri Schelhase*

- Der hvor fjordhesten kommer fra

0
0
Svar på denne tråd

Fandt.
Forfatter: 
Dato:  19-02-2007 20:52
selv svaret. for meget stivelse

*Stutteri Schelhase*

0
0
Svar på denne tråd

din hest har jo været nede
Forfatter: 
Dato:  19-02-2007 21:49

Nu fandt man jo flere ting på din hest som godt kan indflyde på tarmfloraen generelt: orm = dårlige foderudnyttelse og en flytning kan betyde stress. Der er flere typer nyreslag men hvis den skyldtes pH fald så er det klart at det du kan gøre rent fodringsmæssigt er at give nul korn. Selvom den anførte mængde ikke er alarmerende, jeg tror bare du har været uheldig at få et skravl der ikke har været passet ordentligt der hvor den kom fra. Ja det bedste du kan gøre, udover det din dyrlæge har sat igang, er at give nul korn, flere roepiller lidt olie. Og så synes jeg du skal give den noget til at stabiliser maven, penicillin er ikke just guf for nyreslagsheste, så giv YSY, Dianon eller lignende.

Hvis han var ramt massivt med orm og han nu har fået den kur der tager dem, så skal han nok tage på igen.

MVH

Christina

0
0
Svar på denne tråd

Spillers High Fiber Cubes
Forfatter: 
Dato:  20-02-2007 08:30

Hejsa

Ja din hest har sikkert svært ved at omsætte stivelsen i fodret, jeg har en hest med samme problem. Eller det vil sige at problemet FORSVANDT da jeg skiftede til Spillers High Fiber Cubes. Det er et pille foder med LIDT stivelse - under 10% hvilket er et af markedes mindste.

Så skift foder, og dit problem er løst - husk at hesten skal have lidt pause, og langsom genoptræning.

Mvh

Lene

0
0
Svar på denne tråd

hej marumze
Forfatter: 
Dato:  20-02-2007 17:45

Der er alt for meget stivelse i foderet så hesten ikke kan udnytte foderet særlig meget, og al den stivelse giver sygdomme så som forfangelse, kolik, diarre og nyreslag, dernæst ødelægger det tarmer og mave... Jeg vil anbefalde dette:

200gr lucerne

6 - 8kg hø dagligt

100gr roepiller, som opblødes

500gr gulerodder

100gr havre

50gr travo e

Dernæst bør du give elktrolytter og sliksten...

Drop bio majsen...

Men for en sikkerhedsskyld, så få udregnet en foderplan, jeg anbefalder brogaarden... De vil finde den perfekte foderplan til din hest med et forhøjet nyreslagstal... Husk at nævne det... Og dernæst hvis du stadig er i tvivl bør du anskaffe dig den store foderbog fra brogaarden, som jeg syntes er meget nyttig og meget god at have, jeg fortryder ikke at jeg købte den ;)

held og lykke

Venlig hilsen terja og islænderen toppur

Alle heste skal behandles ens, uanset race og sind, og alle heste kan tæmmes med din tålmodighed og tid

0
0
Svar på denne tråd

Der er korrekt
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 10:09

At hesten ikke er passet ordenligt, fra avlers side.

Der burde jo have været en alarmklokke som ringede mht hans huld.

Sådan som jeg har forstået det har han ikke nyreslag, men risikoen er forhøjet, selvfølgelig skal han jo have anden foderplan, men som Keppie så er stivelsens mængdende jo ikke alarmerenede.

Nogle som har erfaringer med RC

*Stutteri Schelhase*

0
0
Svar på denne tråd

Muskelværdier
Forfatter: 
Dato:  21-02-2007 12:26

Hvis blodprøven har vist for høje muskelværdier, så skal du passe på!

Nyreslag er ikke noget at spøge med - det er en ret kritisk sygdom.

Læs mere her:

www.hesteraadgivningen...p?ArtID=39

DRESSURHOPPE KØBES
Jo mørkere jo bedre, 3-5 år, ca. 167-170 cm. super temperament, hjertet på rette sted.
Godt gående og med mere mellem ørerne end blot en pandelok.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider