Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Billigere alternativ til Hesta-musli?
Forfatter: 
Dato:  19-02-2007 08:38

Hej

Jeg har de sidte år brugt Hippolyt's Heste-mysli til min blandede pony/heste flok, med godt resultat. Men nu hvor jeg skal til at købe nye forsyninger hjem overvejer jeg om jeg skal skifte til noget andet der også (eller bedre) kan bruges bredt til alle ponyerne og som også gerne er lidt billigere.

Jeg har primært meget nøjsomme kat 3-ponyer (welsh M.), men det er både plage, drægtige hopper og en unghingst. (Den ene af de drægtige Welsh hopper er vanskelig at holde i huld efter et længere sygdomsfoløb)

Derudover fodrer jeg på en håndfuld rideponyer kat 3-1 også af den nøjsomme slags, der i øjeblikket bliver redet meget lidt (1-2 gange om ugen).

Og så har jeg 2 rideheste (varmblod og fuldblod), der ikke er så nøjsomme som ponyerne. De rides 3-4 gange om ugen. .

Grundfoderet er wrap fra 1. slet i sommers, fin, grøn kun let fugtig. Pt. får de ca 5 kg hver. Ponyerne går i løsdrigt og har fri adgang til frøgræs/byghalm.
Derudover bruger jeg hel havre og pt. Grøn salvamin til de 2 rideheste.

Hvad ville I bruge? - jeg vil gerne nøjes med så få produkter som muligt, så jeg kan købe større ind. Overvejer også at begynde at bruge roe eller grøn piller.

Glæder mig til at få input.

Stutteri Englykke
Avl og opdræt af skønne Welsh Mountain ponyer.
www.brevadt.dk/welshgold/index.html

Bedækning ved palomino hingst tilbydes et begrænset antal egnede hopper.

0
0
Svar på denne tråd

Eventuelt droppe det???
Forfatter: 
Dato:  19-02-2007 09:37

Hvorfor har du brugt Hippolyt Heste-müsli? Nogen særlig årsag?

Alle dine heste kan fodres tilfredsstillende med de andre produkter, du nævner?!

Salvimin Grøn kan dække alle typer ind med vitaminer og mineraler. Wrap og korn - + evt. udblødte roepiller/grønpiller, hvis du har lyst til det - kan dække ind med FE, og mangler der protein i foderplanen til diegivende hopper, føl og åringer, så kan der suppleres med sojaskrå.

Har du en hest, som har svært ved at holde huld, så giv den ekstra wrap eller hø, alternativt udblødte roepiller. Nu hvor det i dit tilfælde er en drægtig hoppe, så kan du prøve 100 gram sojaskrå.

Man kan selvfølgelig kun vide nøjagtigt, hvor meget FE og protein, der er i wrap og hø, hvis man får lavet foderanalyse af grovfoderet.

Udblødte roepiller kan du læse mere om i andre tråde her på HN. Roepiller kan sagtens blandes med grønpiller.

For mit eget vedkommende har jeg DV'ere... en 14 år gammel hoppe, som er mor til 3 afkom på nu 4, 3 og 2 år. Hoppen bruger jeg som ridehest nu. De får som grundfoder wrap, og jeg vil tro, at de får omkring 8-10 kg. om dagen hver. Plagene får 2 gange om dagen omkring 1 kg. roepiller hver (udblødt er det krybben fuld!!), 14+4 år får vel 1 kg. totalt. Alle får 100 gram Salvimin Grøn 1 gang dagligt iblandet roemosen samt 100 gram Suplex Yea Sacc Top Mix og 100 gram sojaskrå. Indtil for 14 dage siden har jeg fodret med hø som grundfoder, og da fik de mere sojaskrå, den yngste plag 300 gram, de andre 200 gram. Jeg mener, at de er dækket ind med protein, når de får wrap, så jeg er ved at trappe dem ud af sojaskrå, men sækken skal lige bruges færdig!!

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

foderskift
Forfatter: 
Dato:  19-02-2007 09:37

jeg har selv brugt samme foder som dig - men er skiftet til PAVO's NATURES BEST se mere på www.pavo.dk det er billigere og min kræsne shetlænderhingst vil hellere ha det...

Pris: 135,- for 20 kg.

MVH.

Betina

Avl af stambogsførte shetlandsponyer

se mere på: www.stutteri-lyngholm.dk

0
0
Svar på denne tråd

tak for fine svar...
Forfatter: 
Dato:  19-02-2007 10:20

Jeg har vel mest brugt Hesta-muslien, fodi jeg blev forledt af en dygtig sælger, det ser lækkert ud (for mennesker) og hestene er ret vilde med smagen. Men man betaler jo også for det.

Jeg skal lige høre - hvad er det bedst at bruge roepiller eller grøn piller. Jeg overvejer kraftigt at begynde at fodre med en af disse ting efter at have læst trådene. Især håber jeg at kunne reducere mængden af frøgræs/halm der bliver spist, da de små bliver ret vommede af det.

Stutteri Englykke
Avl og opdræt af skønne Welsh Mountain ponyer.
www.brevadt.dk/welshgold/index.html

Bedækning ved palomino hingst tilbydes et begrænset antal egnede hopper.

0
0
Svar på denne tråd

bedst... tjaeh.
Forfatter: 
Dato:  19-02-2007 13:10

Der er mere protein og "power" i grønpiller end i roepiller. Til drægtige og diegivende hopper samt føl og åringer er grønpiller derfor et hit, til ældre heste med mindre proteinbehov er roepiller et hit!

Jeg har ikke ret mange erfaringer med grønpiller, må jeg tilstå. Jeg bruger kun roepiller, hvor vi køber en stor mængde løs vægt, som vi henter på trailer på DLG - billigst! Heste med højere proteinbehov har fået sojaskrå som proteinkilde, og det har jeg bare blandet i den opblødte roemos.

Nogen oplever, at deres heste går lidt "døde" i roemos (jeg har selv fodret med det i adskillige år uden at opleve det!!), så kan man peppe roemosen lidt op med at blande grønpiller i.

Grønpiller trækker ikke lige så meget vand som roepiller. Hvor roepiller normalt opblødes i vand i forholdet 1:5, skal grønpiller kun 1:3. Men det finder man hurtigt ud af, når man forsøger sig frem og finder den konsistens, som passer til en selv og ens heste...

Apropos smag... man kan jo købe en flaske pebermyntedråber i Matas og blande i roemosen! Eller en lækker urteblanding fra Askhim urter!

Held og lykke med det!

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider