Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Protein.
Forfatter: 
Dato:  15-02-2007 17:22

Mojn!

Nu har jeg læst i flere bøger om fodring af føl/plage og ungheste at de skal have masser af portein.

Jeg har fået anbefalet det foder min hingsteplag (2 år d. 1/7 07) får at spise:

(Dagligt)

600 g. Roepiller

150 g Salvimin Grøn

Ca 1½ teske Salt

Wrap ad libitum

God halm som strøelse - men spiser ikke meget af det.

Det skulle dække ham... men når jeg kigger i bøgerne så syntes jeg ikke at der er ret meget protein i det han får. Er det rigtigt? Og fodre jeg forkert? Skal der evt. tilføjes noget? Hvad med soyaskrå? giver det protein? Eller???

Hjælp mig, med at gøre det bedste for min dreng.

** Trine **

Ejer af: Nydam's Mr. Milan

Ejet af: Frosti - hustyranen...

0
0
Svar på denne tråd

Måske grønpille???
Forfatter: 
Dato:  15-02-2007 17:54

Vil det være en fordel at tilføre grønpiller i hans foder? Det skulle da indeholder en vis mængde protein.

Hvis ja, hvilke mænde? 1:1 (lige meget roepille og grønpille) eller?

** Trine **

0
0
Svar på denne tråd

Proteiner
Forfatter: 
Dato:  15-02-2007 19:24

Hej.

Min hest har lige fået afvide at den skal have flere proteiner, og jeg har derfor købt soya skrå til hende, hvilket der er en masse proteiner i...

0
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger
Forfatter: 
Dato:  15-02-2007 19:28

Jeg bruger lucerne til mit føl, han får 300 g om dagen, sammen med suregrow, 300 g roepiller og al det hø han gider æde, så skulle han være dækket ind med alt.

Mvh Rikke

Stor kat 3 hoppe sælges, se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

wrap...
Forfatter: 
Dato:  16-02-2007 10:08

Normalt indeholder wrap mere end protein nok... og hvis plagen får ad libitum wrap, så vil jeg mene, at den er dækket ind med protein.

Den nemmeste måde at vide det på, er jo ved at få lavet foderanalyse af sit wrap og lægge værdierne ind i et foderplanprogram.

Hvis plagen ikke får protein nok, ville jeg da foretrække et tilskud af sojaskrå. Mine plage får altid 300 gram sojaskrå om dagen, når de får HØ som grovfoder, men får de wrap, får de ikke ekstra proteintilskud.

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

LeneG...
Forfatter: 
Dato:  16-02-2007 10:20

Tak for dit svar.

Jeg er igang med at få lagt foderplan... for det har åbenbart vist sig at jeg både sulter og mishandler min stakkels plag... han er i underkud af stort set ALT

Han er i underskud af stort set alt følgende:

Han får alt for lidt at spise i FE for det første (han får det som jeg har set mange andre plage herinde får, og hvad jeg har snakket med en "ekspert" om. Men kan godt se at han er ved at tabe sig lidt, så fodermængden er sat op).

Der til har han et stort underskud på fordøjelig råprotein (det var det jeg var mest nervøs for, da der ikke er ret meget protein i roepiller - men i wrap, hvilket han får mere end rigeligt af).
Dertil har han store mangler af følgende: lysin, calcium, fosfor, magnesium, salt, kobber, mangan, zink, selen, jod, D-vitamin, E-vitamin, B1 vitamin, B6 vitamin, B12 vitamin og folinsyre!

Er det lige til at tude over eller hvad? Salvimin Grøn skal byttes ud... med RC måske? Eller??? Nogle gode forslag?

Soyaskrå vil bliver indkøbt (hvis det stemmer med foderplanen) så nart foderplanen foreligger. Puha... hvor er jeg rent faktisk ked af det lige nu... jeg har jo faktisk mishandlet min hest med fuld overlæg... troede virkelig ikke at det var så slemt. Havde jo mistanken til proteinene... men alt det andet!!!

** Trine **

0
0
Svar på denne tråd

Protein...
Forfatter: 
Dato:  16-02-2007 11:03
Sidste år fik min etårs sojaskrå, men igår skal hun ikke have proteintilskud iflg foderplanen. Så jeg ved ikke, om de skal have mere protein som etårs end som toårs? De vokser jo da noget mere det første år. Sidste år fik hun sojaskrå, Salvimin Grøn, Fase I, roepiller og wrap og jeg tror faktisk også, hun fik lucerne. I år får hun RC, wrap og roepiller. Og jeg ville gerne give lidt lucerne for at få lidt smag i roepillerne, men det må jeg ikke for foderplanlæggeren, da der i forvejen er rigeligt med protein. Ifølge foderplanen skulle hun faktisk også have 1dl olie og 1kg havre, men hun klarer sig fint uden, og ser faktisk rigtig godt ud. Og så er det også noget rigeligt godt wrap, de får. De mangler ihvertfald ikke protein at dømme efter lugten i boksene. Så for min skyld må de godt pille proteinen ud af RC'en. Mangler de, er det nemt og billigt at give sojaskrå.
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-02-2007 19:03

Jeg fik lavet en foderplan til min plag.

Den får grønpiller, salvimin, olie og masser af hø.

Jeg ville gerne have haft givet den lucerne, men den fik allerede masser af protein og måtte hellere ikke få sojaskrå.

Et gammelt ordsprog siger at

"Man strigler i krybben"

0
0
Svar på denne tråd

Vejleholm.
Forfatter: 
Dato:  17-02-2007 11:09

Det var dog en let foderplan.

Olien er jeg nu ikke helt sikker på... Milan må ikke tage mere på... han har lige været en tand for tyk, men er nu nede hvor han skal være.

Jeg regner med at flytte ham inden for en mdr. Hvad angår foder ved jeg så ikke om der måske er mulighed for at fodre med det samme som de andre i stalden får.

Men tak for ALLE svarene...

** Trine **

0
0
Svar på denne tråd

Men Trine
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 13:41
hvor meget wrap SPISER han faktisk ?

Man kan ikke sige noget om noget uden at kende wrapmængden. I kilo.

Og hvordan er wrappens kvalitet ? grov, tør, grøn, fin, våd ...???

Han burde ikke være i underskud med alle de ting du siger på 150 gram SG og wrap ad libitum ???

Det lyder som om noget er galt i beregningen. Hvem har regnet hvad ud ??

Mine plage får 3-400 g RC (afh af størrelse), wrap ad libitum (grov og tør, 7-8-9 kg kan de spise)), 1 kg roepiller, 300 g sojaskrå eller 500 g hørfrøkager. ALT stemmer.

Og SÅ meget anderledes er SG altså ikke.

Eva

Eva

Sorø:Opstaldning tilbydes.Ridehus, bane, tæt ved skov, super folde. Masser af grovfoder.
Undervisning i både sportsdressur og klassisk-akademisk dressur, fra grundridning til og med S niveau.
0
0
Svar på denne tråd

Eva...
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 15:33

Milan får god wrap (våd og fin), og han spiser vel 12-3 kg ud af de ca. 15 han får ind.

Det er en herinde fra der har regnet det ud i et foderprogram. Og jeg må indrømme at jeg var meget meget overrasket. Især fordi at jeg hele tiden havde fået af vide at med SG var han dækket ind.

Nu er han sat op til 1 kg. Roepiller dagligt og ca. 200 g SG, og så venter jeg på at høre hvad hende herinde fra kan finde ud af.

Overvejer at flytte ham. Der fodre de med Salvana Müslie. Er der nogen der har en i de med hvordan det ser ud til en plag???

På forhånd tak

** Trine **

0
0
Svar på denne tråd

Hm...
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 17:00
Jeg tror altså også, der er gået et eller andet galt med den beregning. Hvis han virkelig spiser så meget wrap, tror jeg ikke, han hverken får for lidt FE eller for lidt protein, hvilket selvfølgelig er svært at sige uden analyse på wrappen. Så skulle det da være noget sjaskvådt wrap. Min plag får som sagt ikke sojaskrå eller andet proteintilskud. Bare god wrap, og at dømme efter lugten i boksen mangler hun bestemt ikke protein. Dog er der jo så protein i RC i modsætning til SG, men din får så noget mere wrap end min.
0
0
Svar på denne tråd

Roepiller...
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 18:14
Iøvrigt godt at høre, at det denne gang lykkedes dig at få ham vænnet til at spise roepiller.
0
0
Svar på denne tråd

DitteH
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 19:17

Tak for dit svar.

Jeg er rigtig glad for at han er kommet på roepiller. Og selvom jeg kraftigt overvejer at flytte ham, og han vil få Salvana Musli der, så vil jeg fortsætte med roepillerne. Evt. til natmad. For hans boks har aldrig været pænere. Og han æder stort set ingen halm mere. Og det vil jeg da gerne holde fast ved, selvom jeg ikke selv skal muge :)

Hvordan vil denne kombi evt. lyde:

1 kg. Roepiller

600 g. Musli

150 g. Salvimin Grøn

Han vil det nye sted komme på hø frem for wrap... vil det have betydning? Mængden regner jeg med vil forblive det samme.

** Trine **

0
0
Svar på denne tråd

Min er dækket 100% ind.
Forfatter: 
Dato:  18-02-2007 21:29

Jeg har lige leget med et foderprogram og min hoppe fra 2005 for følgende og er dækket 100% ind med alt, uden at den hverken for meget eller for lidt.

500 g. suregrow

700 g. havre

300 gr. raps olie

300 gr. Lucerne

5 kg. god wrap

Mvh Nanna :-D

OBS!

Sommergræs 2007 på Gjorslev Gods for 1,2 og 3 års - Lækre kæmpe folde i skoven, lige ved havet.

Se mere på: www.heste-nettet.dk/ma...y=desc&e=0

0
0
Svar på denne tråd

Korn...
Forfatter: 
Dato:  19-02-2007 07:58

Jeg kan også sagtens give Milan korn... jeg er bare ikke glad for det.

For det første kan han ikke tåle byg, og jeg kan ikke lide havre til en unghest.

Milan er jordens nemmelste hest at omgås på alle tænkelige måder, men han ændre sig dog alligevel når han er på havre. Hviler ligesom ikke helt så meget i sig selv.

** Trine **

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider