Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Mild sur stråle - hvordan ser det ud?
Forfatter: 
Dato:  12-02-2007 12:21

Hejsa

Er der nogen der er gode til at forklare - eller har nogle billeder af - hove med mildere grader af sur stråle?

Jeg har (heldigvis) ikke haft problemer med det før og synes jeg har lidt svært ved at vurdere om jeg bør behandle alle hove stadig.

Jeg kan godt se og lugte det hvis det er meget slemt, men hvordan må en sund stråle se ud??

Da jeg startede behandlingen var strålekløften meget smal men dyb. Nu har den "åbnet sig" - det er vel godt, selvom den stadig er forholdsvis dyb?

Hvordan må en stråle se ud - og stadig være sund? Jeg har tidligere haft heste med sunde hove og stort set ingen strålekløft.

Er en kileformet halv-dyb kløft overgangen fra en smal og tynd (og syg) til en lav (og rask) ???

Håber nogen kunne finde hoved og hale (eller hov!) i mine forklaringer!!!

Tine

0
0
Svar på denne tråd

Lugten...
Forfatter: 
Dato:  12-02-2007 13:03

Jeg er for det meste gået efter lugten af sure "sutter" ;-)

Ellers kan hoven være blød og sort i det angrebne område.

Kærlig hilsen Ann-Rikka :-)

Termin d. 28/6-2007. Skal giftes d. 29. september 2007.

Mor til englebarnet Tika 18/03-2006, R.I.P.

Hestene Chico Dot DK og Lamells Sweet Jossie

0
0
Svar på denne tråd

Vil gerne forsøge
Forfatter: 
Dato:  12-02-2007 14:56

En begyndene sur stråle, bliver sort og blød som Kubling skriver og den begynder at rådne op, se evt. link:

www.smedjeriet.dk/sur%20s.gif

En hest kan dog godt have sur hovlugt ligesom, vi andre har sure tæer uden at det betyder, at den har sur stråle. Lugten er anderledes, men svær at forklare på skrift Men sur stråle lugter som "Rådent" og sur hov som lidt a la sure tæer

Mvh

Charlotte, der skriver sin mening, men accepterer folk tager deres egen beslutning, så har jeg ikke trådt nogen over tæerne

vel?

0
0
Svar på denne tråd

Sur stråle
Forfatter: 
Dato:  12-02-2007 17:58

Hvad siger smeden?

Jeg plejer altid at spørge min smed, hvis jeg er i tvivl.

Men hvis den ikke lugter mere og kløften er bred og der ikke er nogle "hemmelige" lommer helt nede, så vil jeg da mene at den er ok, selvom den stadigvæk er dyb.

Den skal jo lige gro ud først

Mvh Alette

0
0
Svar på denne tråd

Det er
Forfatter: 
Dato:  13-02-2007 01:31

et godt fingerpeg at gå efter lugten (y) Desuden bliver hornet blødt.

Hvis strålen er dyb, må man ikke rense i bund med en jernhovrenser, så kan man beskadige den :-( Man skal være forsigtig og evt. bruge en børste (y)

:-) fra Nina

Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider