Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

æder direkte af hestepærer
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 20:23

Hej med jer, hvorfor går min hest og spiser direkte af bunken med hestepærer på folden??

Jeg fik ham for en måneds tid siden. 8-9 åt urørt hingst som har gået på den samme døgnfold, alene, hele sit liv uden ormekur bla. Fik havre i ret store mængder kan jeg forstå og Horse Mix. Vist ikke rigtig noget stråfoder..

Han blev så flyttet og det gik egentlig ok, men selvfølgelig et kæmpe miljø skifte indtryk.

For et par uger siden kom han sammen med de andre og det gik også nogenlunde ok, ingen brækkede ben.. Så blev Jazz aflivet og nu går han kun med Pony Santos 2½ årig I-hingst. Han flytter sig for bettemand men de kan sagtens stå sammen og spise wrap. Kemimæssigt er de ikke et tip top team med de går sammen.

Han var til den tynde side med ormevom og er det stadig lidt, har fået lavet analyse med efterfølgende behandling. Han havde lige nok 'positiv' til de ville give ham.

Han er lidt en psykehest med ½ araber tænding.

De gør i løsdrift nu, de har godt wrap ad libitum, får 2½ skovl roesnask (ved ikke hvad det vejer) 2 gange om dagen og 2 dl rapsolie fra Aldi, ca ½ dl, hørfrøolie, salvimin grøn, og 2-300 gr soyaskrå, og lade med havrehalm.

Selvom der er koldt nu så tager han stadig på.

Så hvad mangler han? har han mavesår?, der er sket store ændringer i hans liv.

Jeg har dog kun set ham gøre det en gang.

Accept af forskellighed er individets største problem.

Karl Johan Lindrup Olesen

0
0
Svar på denne tråd

Smagsprøve?
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 22:19
Jeg har for knap 3 måneder siden fået en ny hoppe som blev sat på fold sammen med den anden hoppe, og jeg har faktisk haft samme oplevelse. Den "gamle" hoppe lavede pølle og den "nye" gik med det samme hen til bunden og tog en pære i munden som hun spiste. Hun tog faktisk lidt mere indtil hun blev distraheret af en lyd. Jeg har også undret mig lidt over det men ikke set det siden. Måske der kunne være tale om en måde for hestene at lære hinanden at kende på? Jeg mener, de snuser til hinanden osv., måske kan det at smage på hinandens pærer give dem flere informationer om hinandens sundhedstilstand, hormonbalance og hvad ved jeg...
Min nye hoppe havde i øvrigt også temmelig meget ormevom da hun kom, men efter en grundig kur svandt maven ind og hun er begyndt at tage på. Det går langsomt, da der er sket store ændringer i hendes liv, men hun er ved at komme efter det. Hun går på fold døgnet rundt og tog allerede efter tre uger lederpositionen (hun er en karakterfast araber).
0
0
Svar på denne tråd

mangler han noget?
Forfatter: 
Dato:  10-02-2007 03:05

Det lyder ikke som om, han er blevet fodret optimalt, kan det være, at han har et underskud på mineral/vit - siden, og synes, han kan hente noget i pærerne?

Ellers har jeg hørt et råd til heste, der mangler tarmflora, nemlig at blande en pære fra en rask hest op i vand, i en sprøjte og i munden på den syge - *mums* Nå, men dette skulle kunne give et tilskud af tarmbakterier. Jeg kan ikke fortælle dig om det er en skrøne eller om det er rigtigt. Men hvis det er rigtigt, er der måske tale om en form for selv-medicinering?

Hvis hesten ikke fik hø det gamle sted, vil tarmfloraen sikkert ikke have været i super-duper stand, da du fik ham - og så er der kommet et foderskift oveni, selv om det sikkert har været til det bedre. Er der andet, der kan tyde på, at hans mave ikke fungerer? Måske et tilskud af protexin eller probiotic 500 kan hjælpe tarmfloraen i gang (altså hvis det er det, det handler om :-))

mvh. tina

Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
0
0
Svar på denne tråd

Det er tarmfloraen
Forfatter: 
Dato:  10-02-2007 14:26
som han regulerer på. Præcist som Tina siger. Tag det helt cool- det holder op igen og gør ikke noget.

Klatter er jo en blanding af græs og bakterier - det er bare os der synes noget andet.

Eva

Sorø:Opstaldning tilbydes.Ridehus, bane, tæt ved skov, super folde. Masser af grovfoder.
Undervisning i både sportsdressur og klassisk-akademisk dressur, fra grundridning til og med S niveau.
0
0
Svar på denne tråd

ok så tager jeg det roligt.
Forfatter: 
Dato:  10-02-2007 15:10

Jeg har faktisk stadig noget probiotics stående fra Jazz, det giver jeg ham også lige så.

Accept af forskellighed er individets største problem.

Karl Johan Lindrup Olesen

0
0
Svar på denne tråd

Fint at faa det paa plads!
Forfatter: 
Dato:  10-02-2007 15:39
Jeg laeste lige med. Der var godt at faa det af vide med tarmfloraen. Den har nok vaeret lidt i uorden pga. orm hos min. Sikke et gavnligt forum her :-)
0
0
Svar på denne tråd

tarmflora
Forfatter: 
Dato:  11-02-2007 17:00

Lige et lille tillæg:

Føl går også nogle gange og nipper til de andre hestes gødning, det er også normalt, på den måde opbygger de også en bedre flora, men al den mælkesyre de får.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider