Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Når hesten vinker
Forfatter: 
Dato:  08-02-2007 17:38
Når en hest vinker med forbenene, hvad betyder det så for dens fremtidige brug. Jeg har ladet mig fortælle at det kan trænes mere eller mindre væk. Altså en unghest uden træning og balance kan vinke mindre efter træning og den har fundet balancen...er det rigtigt?
Jeg vil høre hvad I mener om det og hvad i ved/tror man kan gøre ved det!??
0
0
Svar på denne tråd

Hmmm
Forfatter: 
Dato:  08-02-2007 18:59

Vinker? Jeg tror ikke at jeg helt er med?

Skøn shetlandshoppe søger godt blivende hjem hvor hun kan gå i løsdrift eller ude hele dagen med andre heste/ponyer. Salg eller udlån. Kun til rette sted.

0
0
Svar på denne tråd

vinker
Forfatter: 
Dato:  08-02-2007 19:03
Når hesten feks traver så "vinker" hestens forben ud til siden når de løfter dem ;)
0
0
Svar på denne tråd

Det hedder...
Forfatter: 
Dato:  08-02-2007 19:28

Mon ikke du mener det man kalder at hesten "fransker". Dvs. at hesten har fransk benstilling og netop i trav kan det være ret tydeligt at se, når benene ryger ud til siderne istedet for lige ind under hesten (når man ser på hesten forfra).

Om det kan trænes væk ved jeg ikke, men det er der måske andre der kan svare på?

Men så vidt jeg ved har det intet at gøre med om hesten er unghest, men om benstillingen er korrekt. Min unghest fransker ihvertfald ikke og løber nøjagtigt som en ganske almindelig voksen hest ville gøre det.

Mange vrinskene hilsener

Sara & Ulrika

Ulrika, Holstener. Den bedste lille prinsessehest!

Fanatic og Sikando...leg godt i dyrehimlen. I vil altid være i mit hjerte.

0
0
Svar på denne tråd

Omvendt
Forfatter: 
Dato:  08-02-2007 19:33

Det er nu omvendt, en hest der "vinker" er indfodet. Mens en hest der er fransk vil bevæge benet indad og dermed ramme sig selv på piben.

Til dressurbrug er indfodet knap så slemt som fransk, mens det er omvendt for springheste.

Manglende balance og for højt ridetempo kan gøre det værre.

0
0
Svar på denne tråd

Jamen...
Forfatter: 
Dato:  08-02-2007 20:28

Når han står har han en perfekt benstilling...har nemlig fået ham tjekket af en prof!!

Men når han løber stærkt så vinker han. Han er hverken fransk eller indfodet...

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 18:50

Det kan godt have noget at gøre med hvor høj føringen også er. Mine shireheste vinker også og de er ganske korrekte i benstillingen. Jeg ved at det ihvertfald ikke har betydning for den race med hensyn til holdbarheden.

Spørgsmålet med træning og om det så forsvinder, det aner jeg ikke noget om.

Mvh Christine

Drumhorse.dk

Avl af shireheste og drumhorses.

Shiregårdens Gimli

Tilbyder bedækning.

0
0
Svar på denne tråd

Medfødt
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 19:18
Han har så nok været indfodet som føl/plag og har fået det rettet, oftest forsvinder de vinkende ben ikke alligevel.
0
0
Svar på denne tråd

balance mm.
Forfatter: 
Dato:  10-02-2007 01:03

Jeg passede engang en ung rideskolehest, der ankom med forsko på. Den vinkede også meget under rytter uden at være det mindste indfodet. Den fik skoene af, og har ikke haft dem på siden, så jeg ved ikke, hvad de skulle gøre godt for, nu den har klaret sig uden problemer uden de vel 8 år, der er gået, siden den kom.

Men altså efter skoene (der vist heller ikke lå supergodt ifølge rideskolens smed, der dog i mine øjne var ret talentløs) kom af og hesten faldt til ro og fik mere balance under rytter osv forsvandt vinkeriet. Den var ret hidsig til at starte på (var heller ikke redet så meget) og jo mere hidsig den var, jo mere flagrede forbenene rundt.

0
0
Svar på denne tråd

Kan blive bedre
Forfatter: 
Dato:  10-02-2007 09:54

Min hest - som står fint på benene (hverken fransk eller indfodet) - vinker også. Det er blevet meget mindre med årene/mere ridning - hun er nu 8 år, og gør det næsten ikke mere. Hun er først rigtig vokset færdig som 7 års.

Afhængig af hvor slemt det er, tror jeg godt du kan regne med, at det bliver mindre jo flere muskler og bedre balance den får.

Det er forøvrigt mest et kosmetisk problem, det vigtige er, at den lander lige på benene, når den sætter dem i jorden.

Hilsen,

Lene

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider