Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Tandkapper
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 18:31
Altså I må hjælpe mig... Har brug for gode råd!

Vores shetlænder, Trunte som bliver 4 til sommer, spiste MEGET mærkeligt søndag aften. Eller det vil sige, hun spiste ingenting, tog lidt i munden, det blev til en masse skummende savl, og maden røg ud igen.

Mandag havde vi dyrlæge (ringede til vagtlægen søndag aften, som ikke mente det var noget akut). Han raspede hendes hjørnetænder. Og sagde at alt ellers så fint ud. Mandag aften var det det samme. Ringede til dyrlægen igen. Han mente, at det nok var bedøvelsen og evt. hævelse/irritation fra "indgrebet" og at vi skulle se tiden an.

Det var det samme tirsdag, eller, det var blevet lidt bedre. Men hun spiste stadig ikke som hun plejer! Tabte sin mad og var meget længe om at spise.

Onsdag ringede jeg til en anden dyrlæge. De ville kun se på hende, hvis jeg kom op på klinikken med hende. Dette blev vi herhjemme enige om var voldsomt, for noget som vi så som værende i bedring. Vi kan ikke selv køre med trailer, og har ingen trailer... Så det ville blive en stor udskrivning.

Fik fat på vores vanlige dyrlæge. Han ville så igen komme og se til hende i dag, torsdag. Han var der i formiddags. Bedøvelse fik hun og lidt smertestillende. Og så ellers i gang med mundspærren igen. Denne gang lykkedes det ham at spærre hendes mund LIDT højere op end i mandags. Og han fik raspet 2 tandkapper af. Han kunne se, at der sidder en på den bagerste kindtand også. Men den sad ikke løst, så den kunne han ikke fjerne...

Har lige været oppe og fodre dem nu. Hun var mere end dobbelt så lang tid om at spise i forhold til de andre 2. Og det selv om hun kun fik foder, og ikke nogen gulerødder.

Det jeg nu tænker er, om det KUN er tandkappernes skyld, at hun ikke kan spise??? Kan det være ømhed fra dagens "operation"??? Kan det være den sidste tandkappe, som endnu ikke er løs??? Eller er der noget helt andet i vejen med vores lille Trunte??? Altså, det er ikke sjovt at se på, at ens lille hest lide på den måde. Vil dog sige, at hun virker mere glad i dag, end hun har gjort de sidste dage.

Hvad siger I, kære HN'ere???

Hilsen Camilla.

Formand for Møllers Fanklub

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 19:32

Ja det er helt sikkert den sidste tandkap der laver balladen. få fat i en anden dyrlæge og få han til at tage den tandkap væk. Min dyrlæge har sådan en der ligner en skruetrækker som han sætter ind under tandkappen og slår et lille slag og vupti af er den. Jeg har haft flere med tandkapper og det har aldrig været et problem at få dem af og de skal af.

Held og lykke

Venlig hilsen Helle Markussen.

www.123hjemmeside.dk/oldenborgavl

Den frygtede lungebetændelse Rhodococcus hos føl, står bekrevet på hjemmesiden.

0
0
Svar på denne tråd

Desværre
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 21:49

Camilla, så tror stadig ikke på den dyrlæge.

Selvfølgelig kan en hest få både spidser og kapper, men med mindre det drejer sig om en løs (meget) tand eller en tandbyld, så virker det altså forkert. Tandspidser skråstreg tandkapper kommer ikke lige "over natten".

Jeg har bare slet ikke nogen forslag til, hvad hulan problemet så kan være.

Venlig hilsen

Zanne (den gamle) der stadig savner Bæ9
0
0
Svar på denne tråd

Tandskifte...
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 23:18

Du skriver hun er 4 år... Kan det ikke være et tandskifte der er på vej ???

Held og lykke med hende...

Hilse Eneri

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider