Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Pony med møg kager... klippes
Forfatter: 
Dato:  28-01-2007 17:30

Hvis nu I havde en pony med ekstrem lang pels, og meget tyk pels, der sikker klisterede kager i under hele maven. Meget af det er l*rt i "kager" der hænger i pelsen under maven og ned af benene.

Kan man på denne tid klippe ponyen helt ? og så lægge dækken på den ??

det er nærmest umuligt at strigle ud da pelsen er sammenfiltret mNge steder, og som sagt der sidder l*rt i klumper både på ben, man og under hele maven.

Hvad skal jeg gøre ??

Klippe den med maskine (hvis den kan holde til det ) ? Klippe med saks ?

Har klippet et lille område med saks for at se og ladet ca. 1 cm pels tilbage, det ser ud til at kunne lade sig gøre, men det er altså med en saks.

Jeg har vasket halen, og "sat den i blød" men manen er også helt sammefiltret og klæbrig, den kan jeg jo næsten ikke vaske.

Håber på et godt råd.

Mette

0
0
Svar på denne tråd

Du kan næppe klippe den.
Forfatter: 
Dato:  28-01-2007 17:48
Selv min 350W klipper bliver godt varm, bare den klipper i en tyk, fugtig islænderpels.

Set herfra, så må du vaske ponyen og se om du ikke kan holde pelsen fremadrettet.

Det er ved at være sidste udkald for klipning, men du har en måneds tid endnu, men ponyen skal være ren, hvis resultatet skal være til at holde ud at se på bagefter.
0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  28-01-2007 18:12
Det burde være muligt at klippe den, selvom den har kager af l*rt i pelsen. Jeg har i hvert fald klippet rigtig mange kvier der var klistret ind i møg på lårene. Jeg plejer bare at klippe med hårene for at få kagerne af og derefter klippe mod hårene for at få det til at se pænt ud.
0
0
Svar på denne tråd

ja en "ko"klipper
Forfatter: 
Dato:  28-01-2007 18:15

samme maskiner, men lidt bredere skær, uden at være lige så grove som en fåreklipper.

Min maskine kan godt klippe tæt pels og så selv der er lidt skidt i.

Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre og
Jeg er SUPER stolt over mine 2 piger.

0
0
Svar på denne tråd

Men dens pels er jo
Forfatter: 
Dato:  28-01-2007 18:17

MEGET lang mange af hårene er mere end 5 cm. Har prøvet lige at klippe lidt på den ene ben der er fyldt med møg med en saks og bagefter kunne man måske klippe med en maskine?

Tænker mere på om ponyen kan tåle det ?

Mette

0
0
Svar på denne tråd

Pruhest...
Forfatter: 
Dato:  28-01-2007 18:18

der er MEGET skidt i. Jeg har da aldrig set noget lignende, ikke engang en ko kan komme i nærhededen. :-)

Mette

0
0
Svar på denne tråd

tja nu har
Forfatter: 
Dato:  28-01-2007 18:23

jeg jo ikke set ponyen, noget må da kunne børstes ud? min er en hauptner med 2 hastigheder og køre gerne på den langsomme og meget forsigtigt, men den har klaret ben på en pony med meget dårlig mave, samt ponyer med islænder ligenden pels uden overvældende strigling, forstået på den måde det skidt som kunne fjernes blev fjernet først, men alt det i bunden af pelsen var ikke lige og få ud.

Men pelsen skal være tør, våd pels der klasker er den ikke meget for, men hvis du har ren pels inderst er det et spørgsmål om at kunne komme der ind og klippe derfra om man så må sige.

0
0
Svar på denne tråd

Ja, det afhænger af skærerne!
Forfatter: 
Dato:  28-01-2007 18:37
Ja, sorry!

Mit svar var givet ud fra min egen klipper, som udelukkende er udstyret med et fin-tandet showskær. Den type skær kan ikke komme ind og få fat i en snasket pels, men det kan nogen grovere tandsæt selvfølgelig.

Til sammenligning, så har et showskær ca. 25 "tænder" og et skær til klipning af får har kun tre "tænder".

Jo pænere resultat man ønsker, jo flere "tænder" skal skæret have.

Men i dette tilfælde, hvor det "bare" gælder om at få ponyen ren og den ikke skal til stævne i overmorgen, så er det ko-skær, som nævnt i et andet indlæg nok ikke en helt skidt idé (y)
0
0
Svar på denne tråd

Tjaa...
Forfatter: 
Dato:  28-01-2007 18:52

Jeg tror da godt du vil kunne klippe den ellers skal du måske bare stigle den RIGTIG grundigt igennem hvis du ikke kan klippe den ;)

Men inden du klipper den skal den også være striglet ellers får den en MEGET ulækker pels.

Held og lykke

©Perle&Jolly©

I er mit et,mit alt.

I er mit alting altid.

Simon©

And as you move on, remember me,

Remember us and all we used to be

0
0
Svar på denne tråd

jeg har nemlig en
Forfatter: 
Dato:  28-01-2007 18:56

med kun 15 skær og den kan klare de grumme opgaver. Den hørte med til maskinen da jeg købte den og har været i brug under vanskelige opgaver hvor andre har givet op.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville...
Forfatter: 
Dato:  28-01-2007 19:12

ikke begynde at børste for meget i det, hvis det er meget slemt...da det så vil gøre ondt på ponyen.

Jeg ville klippe med en saks...har selv gjort det før, da det ikke var en pony der skulle bruges til seriøs ridning i ridehal eller lignende.

Og så tag ikke mere af end nødvendigt...

Vores Charmetrolde

Frieseren Thundra & Shetlandsponyerne Clyed, Gabbi, Thilde & Lukas

Hestene er vores partner og ledsager gennem livet

Slå aldrig - vær en blid, kærlig og retfærdig leder

Vær ydmyg

Sig tak

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har striglet en del på dem
Forfatter: 
Dato:  28-01-2007 19:14

men det er sammeklistret kager der sidder og sammen filtret pels. Den enes man ligner den har "dread locks" (staves) tror ikke de er striglet siden starten af sommeren. :-)

Mette

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider