Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hjælp til foder + evt. supplement.
Forfatter: 
Dato:  27-01-2007 18:40

Hej hej

På min rideskole har de nu valgt at skifte til nyt foder. Jeg har indtil nu selv medbragt foder, men det vil være meget nemmere, hvis jeg kan fodre med det samme som de andre heste får.

Det drejer sig om Aarhusegnen Andels "Müsli-power". Det er et fuldfoder, som suppleres med hø/wrap.

På hjemmeside skriver de flg. om foderet:

Müsli Power

Hvad er MÜSLI POWER

• Et støvfri müsli fuldfoderfoder
  • Indeholder sort havre, der har et højt indhold af olie
  • Tilsat hvidløg og urter
  • Meget højt indhold af vitaminer og mineraler
  • Moderat protein indhold
  • Fodres sammen med hø og halm
  • Anvendes til heste i træning, samt til vedligehold
  • Leveres i sække
  • Islænderfoder

Anvendelse
  • Anvendes sammen med hø og halm
  • Specielt til heste, hvor der fodres med meget halm

Fordele ved MÜSLI POWER
  • Lavt protein indhold
  • Urter og hvidløg der styrker og vedligeholder immunforsvar
  • Grov struktur der stimulerer tygning, som iver god spytdannelse

Jeg vil jo gerne at mine heste er dækket helt ind. Den ene er en plag på 2 år, som jo vokser. Jeg ved ikke om jeg kan fodre hende på dette foder??? (ellers fortsætter jeg med mit eget til hende)

Den anden er en unghest, som er i let arbejde, men som stadig er lidt verbygget og sætter muskler.

Det jeg bider mærke i er det lave proteinindhold. Det skal de vel bruge til hhv. at vokse og sætte muskler.

Er der evt. noget jeg kan supplere med for at tilgodese behovet for proteiner? Evt. sojaskrå eller andet?

Efter anvisningen skal de have 1,4 - 1,8 kg. af dette foder om dagen for at være dækket ind + hø/wrap.

Hvis nogle vil have en oversigt over indholdet og kan beregne hvad jeg skal supplere med ud fra et foderprogram, ville jeg blive MEGET glad.

Hilsen Mette

Med Korsvangs Salina og Luna

Sælges:

Stübben springunderlag, grøn.

Eskadron Flexisoft Cross Country gamacher til forben str. Full

Grå Poly Pad

Købes

Dressur-Læderstøvler str. 38-39, 38 i læg

0
0
Svar på denne tråd

flere oplysninger
Forfatter: 
Dato:  28-01-2007 07:02

Du bliver nødt til at fortælle om det grovfoder du har til rådighed. Har du en analyse på det?

Ved du noget om hvornår det er slået? hvordan er strukturen og farven?

0
0
Svar på denne tråd

Zeusen...
Forfatter: 
Dato:  28-01-2007 12:19

Jeg ville frygteligt gerne kende til en analyse af det wrap der bruges på stedet, men da ejerne ikke foretager en analyse af det er det lidt vanskeligt for mig at trumfe igennem med.

Kan dog sige at strukturen i wrappen er meget fin og det har en grønlig farve, dufter godt og er tør wrap.

Ved godt at det er mindst lige så vigtigt at kende til de værdier der er i wrappen, da det jo udgør hovedparten af fodringen, men desværre er det ikke alle i stalden der går lige så meget op i det de nok vil kalde peditesser, men som jeg finder ganske relevant.

Hilsen Mette

Sælges:

Grå Poly Pad

Købes

0
0
Svar på denne tråd

hej igen
Forfatter: 
Dato:  29-01-2007 01:20

Jeg har set lidt på det. Umiddelbart ser det ud til at det foder mangler zink, kobber og selen. Til gengæld er der rimelig meget protein. Så det er svært at afbalancere, i hvert fald i forhold til din plag.

Hvis du vil have et lidt bedre overblik, må du skrive lidt mere om dine heste. Din plags præcise alder. Forventet vægt som voksen og gerne nuværende vægt.

Den andet du rider skal jeg have det samme at vide, og noget om hvor meget du rider den og på hvilket niveau.

Hvad bruger du selv af foder?

0
0
Svar på denne tråd

foder...
Forfatter: 
Dato:  29-01-2007 12:09

Zeusen: Har skrevet nedenstående i en PB til dig, men sætter det også lige herind, så andre evt. kan se på det:

Der står jo om fderet at det har et lavt proteinindhold, men det har det måske ikke når man kigger på det??

Mht. mine heste, kan jeg lige fortælle lidt mere.

Salina:
Plag, som bliver 2 år til marts.
Pt. 150 i stang, forventes at blive 160
Forventet slutvægt ca. 550 kg. Vejer nu ca. 300-350 kg.
Hun er Pnto (oldenborg/fuldblod) og en spinkel og let type.

Luna:
3 1/2 år
Holstener
Pt. 158 i stang, men er stadig overbygget og forventes at blive 160-162 cm.
Vejer ca. 550 kg.
Hun er lige tilredet og sætter derfor muskler nu. Jeg rider hende ca. 4 gange om ugen i 1/2 time i let dressur. Planen er at hun skal bruges til dressurhest, så træningen optrappes i takt med hendes fysiske og mentale udvikling.

Lige nu fodrer jeg med Fiber Lux Basic fra Dangrønt, lidt havre og olie. Men hvis jeg kan dække dem ind ved det foder de skifter til på rideskolen vil det være langt det nemmeste for mig og dem der fodrer.
Hvis de ikke er dækket ind med nogle af mineralerne, proteiner osv., modtager jeg gerne gode råd omkring evt. tilskud til foderet. Men hvis f.eks. plagen ikke kan dækkes ind fortsætter hun på Fiber Lux :-)

Hilsen Mette

Sælges:

Grå Poly Pad

Købes

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider