Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

egen blanding
Forfatter: 
Dato:  25-01-2007 21:34

Overvejer at lave en foderblanding til min kræsne lidt for tynde halvskøre hoppe.

Tænker på at lave et foder bestående af

1 del hel havre

1 del valset byg

1 del lucerne

1 del majs

1/5 del raket

1/10 del melasse

tanken er at hun skal have ca 2,5 kg af denne blanding dagligt udover hø og wrap ad libitum

er det for meget?

hvad mener I?

Stengårdens DSP'er - Smukke ponyer med både personlighed og talent!

www.stald-stengaarden.dk

0
0
Svar på denne tråd

eerfrgftgfvctgfvtgf
Forfatter: 
Dato:  25-01-2007 21:47

Majs, melasse og havre skulle de tage på af. Du kan os få noget Slobber. Det skulle os fede..

Elsker joe.. Han er Mijn lille bølle hest.. <33...

Mijn joe Dreng ALTID.. Han Blir kun mijn. <33

0
0
Svar på denne tråd

Fodring
Forfatter: 
Dato:  26-01-2007 10:05

Hej Stengården.

Hvis din hoppe er lidt tynd og "halvtosset", og du i øvrigt har fået undersøgt hende for orm eller tandproblemer, er det ikke kerne der skal hældes på hende.

Masser af godt grovfoder (hø/wrap) giver varme og feder bedre.

Dertil et godt vitamintilskud og noget olie - så er hun snart fin og rund og måske heller ikke så "tosset" mere .

Mange varme hilsner

Nete Lauersen

Foderplaner og månedens tilbud - www.vs-specialfoder.dk

0
0
Svar på denne tråd

bumbum
Forfatter: 
Dato:  26-01-2007 10:22

Hej Nete

Naturligvis er hun tjekket og testet mht både tænder og orm

Hvis du læser mit indlæg igen skriver jeg at hun får ált det hø og wrap hun overhovedet kan æde.Og det er af prima kvalitet

blanding består heller ikke kun af kerne som du kan læse. under 50 % er korn. ellers er det majs og lucerne. (kommer lige i tanke om om majs er korn?)

Men en god olie vil jeg gerne have anbefalet hvis det ikke giver for meget energi, og hvis du har forslag til en vitaminblanding vil jeg gerne høre om det også

Tak for hjælpen

Stengårdens DSP'er - Smukke ponyer med både personlighed og talent!

www.stald-stengaarden.dk

0
0
Svar på denne tråd

Olie og energi.
Forfatter: 
Dato:  26-01-2007 10:29

Olie er en super måde at få fedet en hest op, uden at give den ekstra energi. Jeg ville bestemt også have mine betænkeligheder med at give så meget korn. Der er alt for meget stivelse i. Og melasse er jo ren sukker, det kan også sagtens gå lige i knolden på dem.

Så giv hellere din hest 4 dl rapsolie om dagen. Det tror jeg at den vil have bedre af.

Som vitamin og mineral ville jeg vælge en god musli for at sætte lidt huld på, jeg bruger selv Brogaardens Fase III til mine tynde. De fede får Salvimin Grøn, for det feder i hvert fald ikke.

SIgne

0
0
Svar på denne tråd

Majs er korn
Forfatter: 
Dato:  26-01-2007 17:16

din blanding består meget af korn - altså stivelse, hvilket gør nogle heste skøre, og i større mængder taber nogle heste sig også af det.

Jeg ville undlade kornet, bruge roe/grønpiller, lucerne - hvis du gerne vil, og det passer i et program mht. protein, olie, vitaminer og mineraler og massere af wrap/hø.

Så har du en rigtig god hjemmeblandet blanding.

Tine

En rigtig hest er en oldenborg.

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

0
0
Svar på denne tråd

Halvtossede heste har ofte ikke godt
Forfatter: 
Dato:  26-01-2007 18:21
af korn og majs er korn, så den blanding er MEST korn.
Vi har jo haft flere af slagsen her og

* en reagerede VOLDSOMT på ALLE mikromængder korn, fx bare de der godbidder.Hun flippede skråt ud af fase III og lidt ud af olie.
Hun spiste 15 kg wrap og roepiller/grønpiller/sojaskrå samt vit/min blanding. Kunne klare raps-og hørfrøskrå mht fedtstof men ikke koncentreret olie fra en flaske/dunk.Hvinskhed og uridelighed samt aggressive udfald kureret. Altså en som kunne finde på at slå dyrlæger ihjel...

* en reagerede voldsomt på havre, byg og koncentreret olie- men majs i SMÅ mængder og hørfø OK. Hyperaktivitet, nervøsitet og lettere hormonkuller bedret meget.

Olie går "lige i hormonerne" så de lidt hormonfjollede hopper giver vi ikke olie mere, men hørfrø(kager) ser ud til at funke som olieerstatning - og det har faktisk en LET hormondæmpende/regulerende virkning.

Eva

Sorø:Opstaldning tilbydes.Ridehus, bane, tæt ved skov, super folde. Masser af grovfoder.
Undervisning i både sportsdressur og klassisk-akademisk dressur, fra grundridning til og med S niveau.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider