|
|
| Hun tager ikke på! Hjælp søges |
| Forfatter:  |
ally |
| Dato:  |
19-01-2007 10:10 |
|
Min hoppe vil ikke tage på i vægt. Hun er ikke meget tynd, men kunne sagtens bruge mere huld på kroppen.Hun er 5 år og ædel af bygning og ca 160 cm. Hun er i moderat træning og hun kommer på fold ca 7 timer om dagen. Hun har fået ordnet tænder for ca en måned siden og er passet med ormekur osv. Hun får hver dag: Hø - alt hvad hun kan æde. (hun spiser aldrig mere end 3-4kg) 2 kg havre 1 kg majs 400 gr raket 2 kg gulerødder vitamin (salvimin grøn) 100 gr hørfrø og en håndfuld melasse da hun er superkræsen og ikke vil æde sin majs uden. Hun nægter at spise roepiller og bryder sig ikke om olie i maden. Gode råd til fedende kost søges Tak for hjælpen katten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej jeg er ik |
sisse nørregaard |
19-01-2007 10:27 |
|
specielt god til foder ,men vi havde en i stalden vis hest ,heller ik ku ta på hun gav den noget der hed cornflakes ,  aner ik om det er nogen hjælp ,men så er der vel flere der kigger og skriver ,når der er slået huld på bylden.  håber du får flere svar. 
nille bulldog medlem af foreningen for pyllerede hestemødre
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke fedende foder |
|
|
jeg finder det mystisk at den ikke spiser emre end 3-4 kg hø.. det burde være dobbelt mængde den ville æde. Mht din foder er det ikke fedende. havre = energi ikke fedt... her er byg bedre (dog ike 2 kg pr dag, men feks 50/50 med havre) jeg ville nok købe en færdigblandet fuldfoder til opfedning, feks Conditioner fra Spillers elelr Build up fra D+H. De er effektive med mindre den fejler et eller andet. Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville købe |
|
|
noget wrap af god kvalitet; det vil de ofte hellere spise end hø og så ville jeg - efter tilvænning- lade hende spise alt det af det, hun vil. Det er/bør være grundlaget i al fodring; især ved heste der har brug for at tage på. Jeg har haft stor glæde af Dodson and Horrels produkter (Brogaarden)som er et foder af superhøj kvalitet, men her før jul gik jeg over til PAVO og fodrer nu med Natures Best. Begge mine har brug for langt mindre foder for at opretholde samme huld. Det er sket i kombination med skift til godt wraphø (før fik de blandet hø og wrap) og det spiller naturligvis også ind. PAVOs müesli-foder (fåes i flere varianter til forskellige hestes behov) er lækkert, støvfrit og hestene er vilde med det.
Twiggy bortgives m. særlige betingelser. HMS-projekt. Kun henvendelse fra voksne. Malinois-tæve på 5 mdr. sælges til absolut godt hjem. DKK. Passet med alt. Ingen er både ærlig og fjendeløs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hello... |
ally |
19-01-2007 10:57 |
|
Karinae: Ja det er meget mystisk at hun ikke spiser mere hø. Men det gør hun bare desværre ikke. Jeg tror at jeg vil prøve at bytte 50 procent af havren ud med byg, som du skriver. Det har jeg da vist også hørt før i mine unge dage. Kommer lige i tanken om remsen: Havre gør dem magre Byg gør dem tyk' Hvede gør dem fede Og så tror jeg at jeg vil fremskaffe lidt wrap også som Louise skriver. Det kan være at hun vil have mere af det end af høet. Jeg vil meget nødigt give fuldfoder da de andre i stalden fint klarer sig på ovenstående menu, men det kan da blive enden på det hvis hun ikke kommer bedre i vægt Tak skal I ha'... andre? Katten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cariba får... |
|
|
dagligt: 6,0 kg Hø 1,5 kg Cornmüsli 1,5 kg Havre 0,5 kg Betfor 0,3 kg Marstall varmebandlede og mikroniserede majsflager Hun tager fint på af det, langsomt men sikkert! Hun er 4 år og 175 cm høj og rides let 4-5 gang om ugen. Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ally... |
|
|
Den er helt gal med din fodring og det er her svaret til hvorfor hun ikke spiser mere hø samt ikke tager på, skal findes. Når du giver den de mængder havre samt så meget majs, så fylder du i den med stivelse og stivelse er lig energi. Derudover så får den 5,5 kg krybbefoder hver dag. Til sammenligning får mine herhjemme ikke mere end 1,5 kg daligt. Det er jo klart at den ikke gider æde mere hø. Det du skal gøre er at lægge din foderplan drastisk om. Grundstenen i fodringen er hø. Dvs den skal have minimum 6 kg hø dagligt og så lad være med at fylde den med gulerødder, majs og havre. Hvis den ikke kan lide roepillerne, så må du forsøge at køre den ind på dem eller bruge betfor istedet for. Og så skift havren og majsen ud med en musli, som får roepillerne til at se lidt mere lækre ud og måske også smage bedre. Det kan sagtens være at de andre heste i stalden ser ud til at trives på den foderblanding, men jeg kan forsikre dig om at man skal ikke lade sig narre. Alle heste er individuelle, men den gense opfattelse i fodring er at man skal holde sig fra alt det stivelse og give fbre istedet for. Og til sidst vil jeg så sige at den gamle remse er helt perfekt... Det er nemlig sådan at hvis en hest får for meget byg giver det tykke ben og hvis man giver den hvede så bliver det til fede stolper... Ja hver sin tolkning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm ja jo altså |
ally |
19-01-2007 12:05 |
|
pretty fancy Hun spiser bare ikke mere hø. Har forsøgt at tage kernen og majsen fra hende, men så blev hun bare uhyggelig at se på. Jeg vil frygtelig gerne give hende mere hø... men men men??? Jeg skal måske prøve igen tak katten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| udskift hø med wrap |
|
|
Wrap??? Det sluger mine som slik og så ellers følge f.eks. mikis forslag.
Kærlig hilsen Ann-Rikka  Termin d. 28/6-2007. Skal giftes d. 29. september 2007. Mor til englebarnet Tika 18/03-2006, R.I.P. Hestene Chico Dot DK og Lamells Sweet Jossie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er det kun i år??? |
|
|
Er det kun i år du har problemer med at hun ikke spiser hø??? Det varme fugtige efterår har nemlig været hård ved høet - måske er det ikke helt i top... og hvis hun er lidt sart (faktisk bare fornuftig) vælger hun ikke at spise alt for meget af det! Jeg vil anbefale dig at købe noget wrap - grovfoder skal være grundstenen i al fodring af heste. Og så skærer ned på kernen (havre og majs) Evt prøve igen med roepiller - start op med 50 g (de skal blødes op i ca 3,5 dl vand) et tip kunne være at hælde ½ dl æblejuice i blandingen inden udfodring i starten, så får roepillerne nemlig lidt ekstra smag (hvis du selv smager på dem vil du finde ud af at de faktisk ikke rigtig smager af noget...) Hvorfor får hun forresten både raket OG salvimin grøn (det er begge vitamin og mineralblandinger) ??? held og lykke med hypsen!
Kristina Super wrap i små baller sælges. Velbjerget hø og spåner haves også. Ring for pris.. Hadsten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foderplan |
|
|
jeg ville nok give hesten et FULDFODER som den ikke skal have så meget af - og så sammen med en smule byg. michen havde svært ved at holde huld - men han holdt sig fint på det her: 800 gr pavo gold 2 kg byg 8 kg wrap pavoen og byggen fordeles på to måltider altså 400 gr pavo gold 1 kg byg pr måltid... og han var dækket ind med det hele...
Karina82 Den, som ikke laver fejl, laver som regel slet ingen ting min hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hov... |
|
|
glemte lige at han også fik 500 gr fiberlux dagligt..
Karina82 Den, som ikke laver fejl, laver som regel slet ingen ting min hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har stor |
10vildeheste |
20-01-2007 17:58 |
|
Vi har stor succes med at bruge Baileys Top Line Conditioning Cubes til heste, der har svært ved at tage på - selv fuldblodshestene, der kan være ufattelig svære at fodre på, tager pænt på med det - hvis du vil vide mere om det kan du sende mig en pb 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jojo. Man kan... |
ouiseL |
22-01-2007 01:47 |
|
Har haft samme problem. Har løst det med: Olie, wrap, og En fibermix den kan lide(den bed først på nr. 5) Derudover: Havre, hvidløg, klid og elektrolytter:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kære venner |
|
|
Det er altså ikke alle heste, der har hørt at de kan leve af wrap/hø. Vi har en hoppe ligesom Ally's der heller ikke spiser wrap/hø i store mængder. Hvis vi giver hende mere end 3-4 kg, så ligger det der altså bare om morgenen. Det er ikke fordi hun får mere krybbefoder end de andre, hun vil bare ikke. Vi har i perioder givet hende en gang Mash som natmad, det giver lige det sidste. Hun tabte sig desværre en del i forbindelse med fravænning af føl, og det har kostet lidt ekstra i havre. Derudover får hun majs og så vores Universalmiddel BioMega. Hun har på 1½ mdr. taget en del på, og har nu fået udskiftet lidt af sin havre med roepiller.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foderplan |
K.T. |
22-01-2007 08:16 |
|
Havde problemet i sommer med en meget tynd hest.Fik lagt en "tage-på-plan",og det har virket upåklageligt. Hvis men oplyser om kvalerne, bliver der jo taget hensyn til dem i planen, og det sparer for en masse utryghed og , ivores tilfælde også n del på økonomien. Held og lykke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mange tak |
ally |
22-01-2007 09:31 |
|
Tak for jeres gode råd. Jeg vil forsøge at skifte noget høet ud med wrap og fjerne noget af krybbefodere. Så må vi se hvad hun siger til det. Charlotte GC kan du mon sige lidt mere om det der Bio Mega?? Katten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er masser af heste |
Eva Lydeking-Olsen |
22-01-2007 09:45 |
|
som skal lære at spise hø/wrap, især de der har levet på halm og havre. Vi får jævnligt opstaldere ind som skal lære det over nogle måneder.
Wrap ender de med at spise. Meget hø ER lidt mistænkeligt og jeg ville kigge skrapt på kvaliteten.
BioMega er essentielle fedtsyrer, der findes også andre mærker. Jeg bruger hørfrøkager til alle mine for at dække det område godt ind og de eeelsker det: det er billigere end olien og det betyder noget når der er 13 muler.
Eva
Sorø:Opstaldning tilbydes.Ridehus, bane, tæt ved skov, super folde. Masser af grovfoder. Undervisning i både sportsdressur og klassisk-akademisk dressur, fra grundridning til og med S niveau.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| for tynd |
|
|
Hej. Lidt mystisk at hun ikke æder mere hø... Er det kvalitets-hø? Så burde hun elske det.. Ellers skift over til tørt wrap. Det fik min tynde hest til at tage på..Og hun spiser det med yderste velbehag. Og så lige en bemærkning om havre; det feder ikke! Det er energi, ja, men og det skal bruges som energi, men det feder ikke. Giv hende evt. en god musli-blanding ved siden af havren. Jeg kan anbefale Naturmusli fra Hippolyt.. Det tager de i hvert fald på af.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
gu-ku-vi |
22-01-2007 11:49 |
|
Jeg blander mig normalt aldrig når der tales om foder, kan ikke argumentere for det ene og det andet, men da jeg fik min meget tynde hoppe hjem (ballet)fodrede jeg praktisk taget døgnet rundt. Du siger hun går på fold i 7 timer om dagen og hvis hun ikke der indtager noget hø, eller wrap, ja så synes jeg det er for længe under disse omstændigheder. Ballet kom ud i et par timer om formiddagen , ind igen og fik en lille mængde foder, havde også fået inden hun kom ud.Igen en lille mængde inden hun om eftermiddagen igen var ude på fold et par timer, atter ind og en lille mængde foder, aftensmad og natmad. Hø det hun gad spise, og vand i krybben, hele tiden. Kraftfoderet var, (nu slår I mig av,av), halvt byg og halvt kalvevalse, tilsat vitaminer der svarede til byggen. Een gang om dagen tilsat kogt hørfrø, ca.50gr. der stod i blød i kogende vand. Mængden pr. gang har nok været en halv liter. det blev så til 6 gange i døgnet. Hun tog rigtigt fint på og blev hurtigt smækker og i dag er hun på det samme som de andre. Gunni.
Er det ikke en araber er det bare en hest. Opdræt af 100% crabbet og Crabbet/Old english fuldblodsarabere. www.gu-ku-vi.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kogning af byg |
|
|
Hej Jeg syntes du har fået rigtig mange gode forslag. Vigtigt at huske på er at foder er individuelt så derfor er det drønvigtigt at du kigger på din egen hest evt. ved hjælp af dyrlæge el/og en foderkonsulent DU stoler på og så sammensætter en foderplan ud fra den ligegyldigt hvad de andre heste får i foder. Jeg vil dog alligevel gerne komme med et lille forslag som jeg har brugt når min hest blir lige skarp nok i kanterne. Du kan som regel med fordel lave et opkog af byg. Tag 1 kilo byg og hæld masser af vand ved. Lad det koge i en gryde lige så længe du orker !! gerne så du med lethed kan knække kornene. I løbet af en måned har hesten som regel taget meget på. Pas selvfølgelig på med ikke at hælde 1 kilo på den fra dag 1 men tag det gradvist.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|