Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hvad pokker gør man.
Forfatter: 
Dato:  19-01-2007 08:37

Hvis man har 2 gamle hopper som har gået sammen i mange år, køber en ung vallak og det viser sig at den ene af hopperne ikke vil akseptere den nye.

En af mine venner står i denne ulykkelige situation at hendes nye vallak ikke kan gå på fold med de 2 gamle uden af den ene jagter, bider og sparker ham uafbrudt til han løber gennem hegnet. hun har prøvet stort set alt. Ladet dem stå ved siden af hinanden på stalden, lukket kun de 2 ud sammen,...mange gange. men næsten hver gang ender det med at han løber gennem hegnet af frygt for hoppen.Han er nu kommet til skade og er halt. I øjeblikket går han derfor for sig selv...han er forståeligt nok hunderæd for hoppen. Den anden hoppe er der ingen problemer med.

Ejeren er selvfølgelig ked af at alle hestene ikke kan gå sammen

0
0
Svar på denne tråd

del dem op.
Forfatter: 
Dato:  19-01-2007 08:45

Jeg ville sætte den nye på en anden fold så den gik alene. Hvis de andre heste går ved siden af, så er han jo ikke alene og i stalden står han jo også sammen med andre heste. Synes det er mere synd for ham hvis han skal jages rund og komme til skade. Det er jo også både dyrt og besværligt med at lave hegnet og dyrlægeregning.

0
0
Svar på denne tråd

Det er også det
Forfatter: 
Dato:  19-01-2007 08:49
som hun gør lige i øjeblikket...men ville jo bare så gerne at hun kunne finde en løsning så de kunne gå sammen
0
0
Svar på denne tråd

se tiden an
Forfatter: 
Dato:  19-01-2007 08:56
så ville jeg se tiden an og lade dem gå ved siden af hinanden i et længere stykke tid, så kan det være at det bliver bedre.
0
0
Svar på denne tråd

der er en som har
Forfatter: 
Dato:  19-01-2007 09:02

foreslået hende at hun skulle prøve at få den hoppe som der ingen problemer er med opstalder ude en lille månedes tid og så håbe på at det ville få den sure til at akseptere ham når han var det eneste selvskab.

de første par dage lade dem gå ved siden af hinanden og derefter lukke dem sammen

0
0
Svar på denne tråd

omvendt...
Forfatter: 
Dato:  19-01-2007 11:44

Jeg ville gøre det omvendt.

Når man har en hest, der "hersker" på den måde og er så voldsom i sin adfærd, så ville jeg lade den opstalde ude i noget tid og så lade de andre to finde melodien sammen. Når den "sure" så kom tilbage igen, kan det være at der er så godt sammenhold at der ikke kom så store gnidninger...

Men altså den bedste løsning er jo nok at dele dem op, for det er bare ikke alle heste der kan gå sammen og slet ikke når det er hopper, de er sgu nogle mærkelige skabninger.

Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-alt om krybbebidning og vævning
0
0
Svar på denne tråd

giv tid
Forfatter: 
Dato:  19-01-2007 12:26

Jeg ville gøre som Sarah beskriver, lade dem gå adskilt.

Sådan har jeg selv haft gjort det, og der kan ske VIRKELIG meget med hestenes forhold til hinanden, simpelthen ved at lade tiden gøre arbejdet.

To af mine heste var fx 4 måneder om overhovedet at kunne være i nærheden af hinanden på folden (efter at de i ½ års tid havde startet med at gå på hver sin fold) - idag er de de bedste venner.

Så giv tid og tålmodighed - og skil dem ad i starten - de vænner sig til hinanden selvom de ikke decideret går på fold sammen, og man undgår de værste skader derved.

Det vil være et meget bedre tidspunkt at starte med at lukke dem sammen til sommer, når der er masser af lækkert græs glemmer de nok at hade hinanden :-)

0
0
Svar på denne tråd

gå adskilt
Forfatter: 
Dato:  19-01-2007 19:46

jeg ville vælge at lade dem gå adskilt et stykke tid, dog synes jeg ikke det er valakken, der skal ofres og gå alene - det bliver situationen ikke bedre af!

Jeg ville fjerne mokke-hesten, så de andre to får tid til at lære hinanden ordenligt at kende, og så kan det være han får lidt mere selvtillid, så han måske kan forsvare sig.

mvh Maria

Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

0
0
Svar på denne tråd

risikoen er der stadig
Forfatter: 
Dato:  19-01-2007 20:58

hvis den sure hoppes adfærd skyldes at det er føre hoppen, så mener jeg ikke at det hjælper at fjerne hende et stykke tid. Når hun så bliver lukket sammen med de to andre igen, så vil hun bare vise at det er hende som bestemmer og så kan det hele starte forfra.

Erfarng: Min venindes heste gik sammen med nogle andre. Hendes store hest var efter en mindre hoppe og det tog flere dage før de kunne enes. Så bliver hoppen taget ud af flokken, da den skulle på dyrskue og så ikke måtte gå og spise så meget græs ( tror den var ude et par uger, det var ikke vildt lang tid ). Da dette er overstået blev hoppen så lukket tilbage til de andre og så var den store hest efter den igen og det tog igen nogen tid før der blev ro i flokken.

0
0
Svar på denne tråd

svar på..
Forfatter: 
Dato:  21-01-2007 13:53

Du kunne købe en anden lille fredelig hest til ikke så mange penge som bare kan være hyggehest.. Til din nye..Altså vi har stået i samme situasion.. Mine heste skulle sættes sammen med to heste som var større og stærkere.. Til at starte med sparkede de hinaden og bed.. Så vi satte hegn på midten og 4-7 m. væk fra hegnet, stod der et anden hegn.. Så dvs. at der var 4-7 m. mellem hestene.. Så kan de se hinanden bare ikke røre.. Så efter et par uger rykker du hegnet lidt tættere på.. og sådan bliver du ved.. Så når de har lært hinanden at kende kan du sætte dem sammen!!

Håber du kan bruge mit råd.. ( Har selv prøvet det )

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider