|
|
| For lidt mad? |
|
|
Får han for lidt foder ? han er en slank unghest på 140 . han er bare super sød altid, men er begyndt at blive virkelig grådig , altså han vil bare have mad hele tiden, og vil gøre alt for at få fat i noget, han er begyndt at vende røven til mig hvis jeg vil have ham ud af boksen når der ligger wrap derinde. plejer bare at gå ind selvom han vender røv imod mig, for ved at han ikk kan finde på at sparke, men alligevel er det ikk så betrykkende :s han får 4 kilo wrap aften og 1 kilo om morgenen + lidt hø.. han får 1 cup havre 1½ cup müsli en håndfuld lucerne hvidløg og nogen gulerødder både morgen og aften .. er det for lidt ? eller er det helt normalt. ? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der findes mange... |
|
|
... fodringskyndige her på HN - men de har ikke skyggen af chance for at hjælpe dig, før du giver nogle flere oplysninger: Hestens alder, type/race og omtrentlige vægt Hvad/hvor meget bestiller hesten? - og sidst, men ikke mindst: hvad er en "cup"? Mål hestens foder i kilo og gram, ellers aner hverken du eller andre, hvor meget den får. Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| unghest |
|
|
på 4 år, new forest. han er ude hver dag med en fridag om ugen. vi rider ca en time, nogen gange mere end andre dage, der er også dage hvor det bare er en gåtur eller skidt tur en cup er ca 450 gram. vejede og målte op i cup i august - så kan ikk helt huske hvor mange gram. men er ret sikker på 450 .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Musli... |
|
|
Der er altså også mange forskellige slags musli, hvad hedder det han får? Du skriver du rider 1 time, er det 1 time skridt, hård træning eller??? Er den mængde du skriver, hvad han får pr fodring eller dagligt? Hvis du sørger for at oplyse det, kan jeg godt prøve at regne lidt på det senere. Louise.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja jeg vil |
| Forfatter:  |
Illum |
| Dato:  |
18-01-2007 14:21 |
|
Bestemt mene at han er sulten. Det han får er jo ikke noget han kan forblive mæt af i den tid der går mellem fodringerne.
Anti Candyfloss clanen, findes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg syntes os |
sisse nørregaard |
18-01-2007 14:44 |
|
at det lyder som for lidt foder. 
nille bulldog medlem af foreningen for pyllerede hestemødre
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stråfoder |
|
|
Det er stråfoderet hesten bliver mæt af, ikke de små mængder kraftfoder den får indimellem som måltider. Umiddelbart får den jo wrap og hø nok, men står den i halm? For hvis den ikke gør det, kan den jo sagtens stå og blive sulten når den har opspist rationen af wrap og hø.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| halm.. |
|
|
jeg vil mene, at hvis hesten står på halm, så får den nok mad.. men er det en spånehest ville jeg give den mere wrap/hø. men kig på den. ser den pæn ud i foderstand, så må man vel gå ud fra at den får nok...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville... |
99E |
18-01-2007 15:59 |
|
...under alle omstændigheder give mere hø og/eller wrap + evt.r oepiller - og til gengæld overveje at skrotte havre + müsli og i stedet bruge et vitamin/mineral-tilskud.
... - 99E - ... Love - Language - Leadership - Lightness
Grønhøj Rideklub - Et Godt Sted At Være! 2 allergibokse + ponybokse udlejes. Grønhøj Rideklub - 7470 Karup J www.youtube.com/99E
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeanette J |
|
|
Der vil jeg så ikke give dig ret. Halm er strøelse og ikke foder. Wrap og hø er stråfoder og det som den skal have mere af. Jeg mener at heste skal fri adgang til stråfoder, for det betyder at de kan spise hvad de har lyst til, så de aldrig kommer til at stå sultne og aldrig kommer til at stå og kede sig.
Pernille Medlem af foreningen for pylrede hestemødre
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg vil skyde på |
|
|
at din hest vejer hvad ca 400 kg??? Den skal ha` ca min 8-9 kilo wrap alt af efter om hvor tørt det er. Den skal ca. ha` 4-5 Fe om dagen og en cup havre efter dit mål giver altså kun ca. 0,30 fe og gulerødder skal der ti kg til for 1,0 fe- sååå de tæller ikke. hvidløg heller ikke, det er for lidt ihvertfald. så vidt jeg kan regne ud får din hest ca. 2,5 Fe og det er kun det halve af hvad den skal ha` så du skal nok forøge dens foder ligeså stille. hilsen Linda
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foderenheder |
|
|
Ved en hurtig hovedregning får din pony 2,5 FE fra wrap/hø 1,5 FE fra havre (450 g) og müsli (1350 g) I alt 4 FE, som er meget passende for en pony af den type, som rides let. Jeg ville dog øge stråfoderandelen lidt, så forholdet mellem stråfoder og kraftfoder bliver bedre.
Opstaldning i Kolding V tilbydes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gad godt vide |
|
|
hvilken foder plan du regner efter??? min siger at til 1 kg havre =0,80 så hvis den kun får 450 g ,tjaa så er regnestykket ikke så svært. Den får kun 1 1/2 cup muslie 1 cup svarer til 450 g altsåfår den 625 g ikke 1350 g, eller har min regnelærer smidt sine penge ud til ingenting. 1 kg. wrap med 50% tørstof har 0,33 fe. så ikke efter min foderplan. den får for lidt hilsen Linda
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ups læs lige alt |
|
|
gik ud fra at det var over hele dagen, undskylder meget, hun har vist smidt pengene ud beklager, Fe skal dobles op undskyld mange gange mylady.  hilsen Linda
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|