|
|
| Er jeg hysterisk ?? |
|
|
Føler næsten nogle gange at jeg efterhånden har lært for meget og fodring osv. for har svært ved at finde et sted hvor det er tilfredsstillende... Nogle synes jeg er hysterisk fordi jeg ikke er tilfreds med forholdene i den stald hvor jeg står.. hvad mener i ? Foder består af: Hel havre Valset byg Grønt piller Klid Melasse Ingen former for vitaminer bliver givet og de fleste heste i stalden kører på 4-5 kg havre og store potioner melasse.. Der er halm (lidt støvet, men eller ok kvalitet) og frøgræs til rådighed, ingen af hestene får rigtig strå foder.. Og de går på fold på en ikke så stor jordfold 4-5 timer om dagen.. sammen med dem går en 10 måneders hingste plag, som skal gå der indtil efter sommergræs.. Ville i acceptere de forhold ?? Jeg har købt speciel foder til min hoppe (selvfølgelig) og da jeg fandt ud af at det var frøgræs de fik (havde fået oplyst at det var hø) gik jeg igang med at lede efter wrap.. Men det koster mig 2200 kr om måneden med at det jeg skal købe ekstra.. det synes jeg er dyrt når det er selv pas, skal muge, strø og stille foder frem, samt har 4 indluk og foder vagter om måneden.. der er kun ridebane, et stykke (på vej) til skov og intet ridehus i nærheden.. Folk i stalden er ellers super søde og det er ejerne også.. Men ved ikke helt hvad jeg skal gøre.. for føler ikke tingene er som lovet.. og egentlig ikke som jeg ønsker.. Synes tit folk lyver når man ser på opstaldning, især om ting som man først finder ud af når man står der 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flyt... |
|
|
Hvis du ikke er tilfreds, og ikke kan ændre ejerens holdning omkring fodringen, så flyt din hest. Jeg ville heller ikke byde mine heste det foder og de forhold du beskriver. Heldigvis findes der mange gode opstaldningssteder hvor fodring og forhold er i top, og for 2200 kr. om måneden kan du snildt finde et sådan.
Husk at glemme bagateller, Husk at nemme hvad det gælder Husk at elske, mens du tør det, Husk at leve, mens du gør det
Piet Hein Undervisning, trailertræning, kurser tilbydes. Se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Bom størelse har jo mest noget at gøre med, hvor mange muskler din hest har i overlinien. Da vi købte vores hest fik han en sadel med almindelig bom-bredte, efter 8-9 måneder måtte vi skifte sadlen til en med bred bom og efter 8-9 måneder igen, måtte han skifte til den sadel han stadig går med, nemlig en med ekstra bred bom. Han har på intet tidspunkt været for tynd, han satte bare muskler. Jeg tænker at det omvendte vel også ville kunne ske. Jeg ved jo ikke om din hest har været syg, så det er derfor den har tabt muskler. Hvis den ikke har været det, må du tale med din underviser om, hvordan du får lagt musklerne på igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| pony-mor |
|
|
synes heller ikke lige det gav mening  Ciller: Han er gammel galopheste avler.. den type der har gjort tingene sådan i over 40 år og mener det fungere jeg kan selvfølgelig give eget foder 8hvilket jeg gør nu), men så betaler jeg 1200 kr for en boks med halm, og det synes jeg ski' er lidt dyrt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eget foder |
|
|
Jeg køber også specielt mad til min. Der hvor jeg står opstaldet fodres der med havre, iblandet en smule lucerne og 1/4 St. Hippolyt Natur Müsli. Der gives også rask væk 2-3 kg. pr måltid, dvs- 4-6 kg. om dagen (de får gulerødder til frokost). Jeg fodrer min med Marstall Haferfrei E eller Cornmüsli (de er næsten ens), der skal iblandes ca. lige del havre. Hun får så ca 1,5 kg. Marstall, 1 kg havre og 1 l. lucerne om dagen. De får rimeligt med hø, men jeg giver selv ekstra når jeg går fra hende. Hun er ved fint huld og flot i pelsen og har rigeligt energi. Så jeg synes ikke du er hysterisk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan godt forstå dig... |
| Forfatter:  |
Michelle Høyer Hansen |
| Dato:  |
17-01-2007 23:11 |
|
Jeg ville heller ikke give min hest det foder... Det er ikke mugligt at snakke med dem om at du får stald lejen lidt billigere, og så selv køber foder... Håber du finder ud af noget... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil foreslå |
sportspony |
17-01-2007 23:40 |
|
jer at få en foderkyndig - eventuelt staldens dyrlæge ud og fortælle om den rette fodersammensætning. Kunne du ikke foreslå det ? - de andre pensionærer må da også være interesserede i at deres heste fodres optimalt. Hvis foderværten fodrer efter sine egne gamle principper, er der da ikke noget galt i at han får at vide at der er ny og bedre viden kommet til siden man fodrede sådan - mest af mangel på bedreviden. Hna / hun gør det måske efter bedste evne, men ved ikke bedre og måske kan du glæde foderværten ved at " opdatere " ham / hende til 2007 viden.. Jeg ville ikke selv acceptere den nævnte fodring. Held og lykke... S.B.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja du er! |
taina |
17-01-2007 23:42 |
|
Men det er helt i orden Jeg er også hys, og jeg ville ikke bryde mig om den slags opstaldning. Jeg er efterhånden ved at finde ud af at gå på kompromis på nogle områder, men ikke det hele... Jeg er så heldig, at mulerne går på stooore græsfolde hele dagen - så kan man leve med meget andet  Jeg har svært ved at gennemskue, hvor meget der blev lovet inden du flyttede hesten. Men kan du ikke stampe i jorden og kræve at der i hvert fald bliver købt hø, selv købe en vitaminblanding og lave en foderplan af det plus en fornuftig blanding af de ting, der er til rådighed? Det burde kunne give en ok foderplan, regningerne ryger ikke helt op i loftet - og du slipper for at flytte hesten. I hvert fald til du finder det helt perfekte sted, hvor du både har set foldene og haft næsen nede i fodervognen  mvh. tina
Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har prøvet |
|
|
At snakke lidt med de andre pensionære (der er ikke så mange) men det er kun en som er interesseret (hun køber også tilskub + wrap) de andre er ligeglade, de mener at så længe deres heste ser fine ud så har de det godt... Vil bare helst ikke risikere at gøre mig uvenner med ejeren.. Spurgte da jeg flyttede ind, det er ikke muligt at få billigere opstaldning ved brug af eget foder.. bruger dog eget foder alligevel.. Lidt ærgeligt, får lidt ondt af de andre heste når jeg har foder vagt og deres menu består af en 15 liter spand fyldt til toppen med havre og melasse... Men ellers er folk der ude super søde, de er bare langt bag ud med foder viden..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvis de andre pensionære |
|
|
Hvorfor skulle foderværten ændre forholdene på stedet hvis de andre er tilfredse?? Det er jo almindelige markedsføringsmekanismer... Der er jo masser af folk der gerne vil have det billigt og er tilfredse med den form for fodring. Det er nok stadig den mest almindelige i DK. Du må se dig lidt bedre for en anden gang, eller købe selv. Hvis de andre forhold er okay så er foderdelen den nemmeste del at købe selv. MVH Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Christina |
|
|
Selve foderet vidste jeg godt på forhånd, så det var medregnet i mit budget at købe foder selv.. Men fik at vide at de fik hø og man bare kunne tage så meget man ville.. det viste sig så at være frøgræs.. der er bare ingen i stalden der ved at frøgræs ikke er godt nok.. men jeg får 1200 kg god wrap hjem i morgen heldigvis.. Forresten glemte jeg helt at jeg ville have skrevet til dig angående foderplan.. men jeg flyttede jo og bestemmer nu selv foder. hvilket også kan ses, da hun langsomt er ved at komme op på normal vægt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hysterisk eller ej |
|
|
Jeg synes ikke at du er hysterisk, men tværtimod en person med sund fornuft. Jeg kender godt de typer der har gjort tingene på samme måder i 40 år og ikke mener at det kan gøres bedre på trods af beviser på andet. Jeg bliver også beskyldt for at være hysterisk, men synes ikke at jeg er det. Jeg vil bare gerne have at mine heste har gode forhold med fornuftigt foder. Hvis det var mig ville jeg flytte hesten. Held og lykke.
Skøn shetlandshoppe søger godt blivende hjem hvor hun kan gå i løsdrift med andre heste/ponyer. Salg eller udlån. Kun til rette sted. Opstaldning søges i Næstved. Se præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DYRT DYRT DYRT |
|
|
Jeg gad ikke give 2200kr for at stå et sted uden ridehus.kort og godt.. der hvor jeg står koster det mig 1500kr alt incl. også ridehus..så synes 2200kr er dyrt uden ridehus.. og ja så er frøgræs vist ikke det bedste at fodre med... håber du finder et andet og bedre sted til dig og din hyp. kh jeannette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Desværre |
|
|
er jeg ret begrænset angående opstaldning, jeg er afhængig af offentlig transport, og hvis jeg skal nå arbejde og hest, samt se min kæreste bare en gang imellem fungere det ikke med timers transport hver dag.. og når man så bor i Bagsværd er opstaldnings steder ret begrænset..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opstaldning |
pjemm |
18-01-2007 12:30 |
|
Med i dine udgifter skal du jo også beregne dyrlæge og hvad der ellers kommer til når man har en drægtig hoppe... Alene dette havde flyttet mig pr. omgående. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang. fodring |
|
|
Hmmm, hvad med at oplyse den kære staldejer på en pæn måde om hvad han kan spare ved at fodre korrekt. Alt det havre løber da hurtigt op i pris og kan med fordel skiftes ud med billigere og bedre midler??? Jeg tror, hvis de var til at snakke med på stedet, at jeg ville lave en groft skitseret foderplan for alle i stalden samt tilhørende pris og vise det frem på et staldmøde  Jeg har da lært fra mig et sted jeg har stået, nemlig med hensyn til wrap/hø. Det var jo meget nemmere at holde huld på dyret når det fik hø .
Kærlig hilsen Ann-Rikka  Termin d. 28/6-2007. Skal giftes d. 29. september 2007. Mor til englebarnet Tika 18/03-2006, R.I.P. Hestene Chico Dot DK og Lamells Sweet Jossie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dårlige forhold |
|
|
Du er bestemt ikke hysterisk, men en person der i mine øjne ejer en god portion sund fornuft  Frøgræs er der jo absolut ingen næring i! Alle heste har ret til godt hø eller wrap! Det er det bedste for deres fordøjelse, og om vinteren har de brug for noget ekstra næring, som frøgræs ikke kan give dem. Alt det havre har de ikke godt af. De skulle hellere skære ned på dette, og give dem noget ordentlig hø/wrap i stedet. Melasse fodrer jeg ikke med -jo der er lidt i mit lucerne men alt det sukkerholdige foder skal man passe på med. Luftefolde.. Hmm.. Hvor store er de? Og stakkels plag. Den må da kede sig ihjel, og bliver da på ingne måde stimuleret ved ikke at gå sammen med andre unge. Kan den tage sig en legetur på folden?? Hvis ikke ejerne af stedet kan se fornuft i din holdning til fodringen og fold-forholdene (har du prøvet at tale med dem om det?), ja, så ville jeg nok se mig om efter et andet sted, hvor de har forstand på tingene. Det er aldrig sjovt at skulle flytte hest, der er mange ting i det, men vil du kunne holde stedet ud i længden? Tror jeg ikke... Held og lykke og meld lige tilbage, hvad der sker 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej... |
Jannie Tornvig |
18-01-2007 20:53 |
|
det er du ikke! Jeg har selv lige flyttet min hest fra en rideskole hvor forholdene, specielt ang. foder, heller ikke var iorden! Nu må jeg undvære ridehus osv. men tilgengæld har min hest det super godt, og jeg har det godt med selv, at kunne bestemme hans foder  - Jannie
Der findes ingen dumme spørgsmål, kun ubehøvlede og nedladende svar
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej nej nej |
fjordejer |
18-01-2007 21:19 |
|
Du er helt klart ikke hysterisk. Har selv på et tidspunkt flytte min hest fra et sted hvor det eneste "stråfoder" var halm og fodret meget vitamin og miniralfattigt...og det var forbudt at foder med sit eget da de i hvertfald ikke gad give 10 slags forskilligt foder hver dag.. . Stedet var ellers i orden med alt andet. ridebane og stort ridehus...men det nytter bare ikke når de grundlæggende ting for hestens velbefinden ikke var i orden  nu står min hest på en lille gård hvor jeg er eneste pansionær. Der er en ridebane som kun kan bruges når den er helt tør, en gammel men god og funktionel stald, godt foder, Wrap og hø, store gode folde hvor hestene kommer ud Hele dagen-HVER DAG! Supersøde mennesker og pragtfuld natur...for mig meget bedre end en god ridebane og ridehus 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foreløbigt bliver |
|
|
vi stående, da der simpelthen ikke findes bedre inden for mine muligheder for at komme frem.. de andre steder jeg har kigget på havde også mangler i forhold til foder men der kunne man ikke give andet selv... det er godt nok dyrt for mig her, men køber self foder så hun er dækket ind og har lige fået 1200 kg god wrap hjem idag.. Og skal så have snakket med ejeren omkring hingst på folden, det går ikke i længden  men dukker der et sted op som jeg kan komme til, og som har ordentligt foder, fold osv så kunne jeg godt finde på at flytte..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Signe, du |
|
|
er ikke hysterisk - ikke i dette spørgsmål i hvertfald - frøgræs alene er ikke godt nok stråfoder. Det svarer nærmest til kun at give hesten halm som stråfoder  Det er ikke kun for vitaminernes og foderenhedernes skyld, men i høj grad for at de meget vigtige tarmbakterier kan overleve De får ikke nok at 'spise', hvis det stråfoder, de får, ikke er særligt næringsrigt - eller det risikerer man i hvert fald  Hos os har vi haft frøgræs her i efteråret, mest fordi mange af hestene blev aaalt for fede i sommer på lidt for godt græs, men det har ikke været super for de mere almindelige heste. Haflingerne er det til gengæld ok for - det tager så let på og har ikke sarte maver  Så der gik ikke så lang tid, før hestene fik begge dele - altså både wrap og frøgræs efter behov  Men jeg forstår nu ikke - hvis du bor i Bagsværd, så skulle der da være masser af muligheder, der var noget nemmere tilgængelige end Amager  Fx hos Christina Keppie! Der vil din hest få det som blommen i et æg, og du behøver ikke at betale ekstra, for den skal nok få det, den skal have - og så er det praktisk talt lige i din baghave  Nå, det var bare et forslag 
fra Nina Praktisk hverdagsargumentation 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er ikke ok |
|
|
Jeg ville flytte min hest. Det er bare ikke ok at din hoppe skal gå sammen med en hingst, som er så gammel. Det er ikke udelukket at den ikke kan gøre din hoppe drægtit. Desuden er er forholdene med foder heller ik ok. Frøgræs er bare ikke godt nok som stråfoder, de SKAL have vitaminer og så ser jeg ingen mening i at de skal have så meget melasse, det er jo bare sukker. Prisen er også helt hen i vejret. Det må være muligt at finde noget bedre og billigere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Drægtig? |
|
|
Hvis din hoppe er drægtig, kan jeg bestemt ikke forstå hvorfor du ikke flytter den med det samme! Jeg flyttede min Cille dengang hun var drægtig, fordi der ikke var nok græs på foldene, og hun tabte sig. Efter min mening skal forholdene være i orden, og specielt når hun er i fol. Der er det da netop vigtigt at hun får hvad hun har behov for! Jeg ved godt du har stået hos Keppie før, og aner ikke hvorfor du ikke gør det mere, men der findes tonsvis af gode steder, tættere på end Amager. Keppie er nok det bedste, men også ude omkring ledøje ligger f.eks. brydegården. Og det er da tættere på end amager. Eller heroppe ved os omkring Lynge. Her ligger rigtig mange steder, inkl. os selv, der har gode faciliteter og god fodring 
Husk at glemme bagateller, Husk at nemme hvad det gælder Husk at elske, mens du tør det, Husk at leve, mens du gør det
Piet Hein Undervisning, trailertræning, kurser tilbydes. Se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hoppe i fol |
pjemm |
19-01-2007 10:05 |
|
Nu var det mig som spredte rygtet om ifoling tror jeg, det var udelukkende baseret på at hopperne skal gå med en 1-års hingsteplag hele foråret, ciller. For mig lyder det rimelig uundgåeligt. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke hysterisk |
|
|
Nope, Signe - du er ikke hysterisk. Havre, melasse og frøgræs er ikke godt nok. Jeg kan forstå det ikke er strandgården du står på mere? (har redet tur med Sandra, force's tidl. part et par gange - derfor jeg ved hvem du er ) Hvis det er i byområde - fx amager - så er 1200 for en boks inkl ikke dyrt - det er heller ikke billigt, men ikke noget særsyn herinde hvor jorden er lavet af guld... Hvis du ellers er tilfreds med stedet, så synes jeg du skal tage en snak med ejeren og de andre pensionærer om fælles-fodring. Man kan fodre ret billigt på roepiller og salvimin grøn - sikkert billigere end al det korn de får. Hø kan du måske ikke få indført lige med det samme - det er jo dyrt - men roepiller er også et grovfoder, som kan opveje det lidt (kan jeg forstå efter at have læst 1000 debatter om roepiller ) Hvis du talte med de andre pensionærer først, kunne det jo være I sammen kunne overtale ejeren - for det lyder ekstremt uholdbart at hestene ikke får vitaminer - det må de andre da kunne se? Det er da et forsøg værd? Anissi PS. Hvis du vil flytte, og stadig er interesseret i Amager, så er Charlotte (hvis heste jeg rider) ved at starte en god, tør og grovfoder-baseret løsdrift i st. magleby. 350 S kører til døren. Send en PB hvis det har interesse - måske har vi plads til en hest mere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Undskyld Signe |
|
|
jeg kan forstå at du har flyttet mange gange det sidste år- måske skulle du kikke mere på stedet inden du flytter ind- at flytte din hest så mange gange er synd og den bliver forvirret, der ligger mange gode og billige steder nord på, hvor forhold er i orden. Du bør tage rundt og finde et blivende hjem til din hest, det bliver jo også for dyrt for dig med alle de flytninger, det koster jo hver gang man skal flytte eller hvad ? Dette er ikke ment surt, snare som et puf i en bedre retning Hygge d
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Herlev, ja |
|
|
Læste lige igen - Ninas indlæg om Christina Keppies løsdrift i Bagsværd/hareskov/herlev - den burde du virkelig tage ud og kigge på... Det er cykelafstand fra herlev - og busser fra bagsværd. Det er SÅ godt derude. Har redet der før de lavede den top-tunede løsdrift - nu er det vist bare blevet endnu bedre. Og hareskoven er fantastisk at ride i! Så hvis det ikke kan lade sig gøre at 'omvende' det sted du står... Så kan den gård altså anbefales som et blivende hjem.  Anissi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| anissi.. |
|
|
.signe har stået hos keppie, så hun kender stedet. Signe: Jeg er ked af at sige det, men jeg prøvede jo at advare dig inden du flyttede derud, at det nok ikke var noget for dig. Jeg må indrømme, jeg undre mig over, at du ikke er blevet mere grundig med dine undersøgelser af nye stalde, med de dårlige erfaringer du har lavet på det sidste?! Jeg er ked af, at du ikke føler dig tilpas og det ikke lever op til dine forventninger, men omvendt må jeg også sige, at noget så basalt som hø/halm/foder havde jeg tjekket som det første inden jeg overvejede at flytte ind. -Det er faktisk det første jeg tjekker normalt...ligesom vinterfold, for det er som oftest, der de svigter. Jeg håber du finder en god løsning, for både dig og hesten.
Mvh. Tine Vil du til udlandet i et år og passe heste?! Hestepasser søges til stald i Schweiz. Start juli ´07 Kontakt mig for flere oplysninger Kender du en fotograf? www.heste-nettet.dk/fo...742/43742/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| signe har stået her |
|
|
ad to omgange, først flyttede hun pga ridehus anden gang fordi hun ikke følte hun passede ind, pga for meget aka og hms her på stedet. Hun har søgt om plads igen og jeg synes hellere jeg vil have nogen ind, der ved hvad de vil. Ja Signe, jeg håber du ved det ikke er noget personligt mod dig, men jeg ved ikke hvorfor jeg skal tro på det tredje gang. Jeg kan heller ikke lide den tendens du har til at diskutere alle dine opstaldningssteder herinde på nettet, istedet for at tage fat i opstaldningsstedet selv. Giv det en chance der hvor du er, tag en snak med stedet stille og roligt, måske kan det løse sig. God vind til dig og din hest! KH Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| tilføjer |
|
|
Hvis du skal bruge noget hjælp til hesterådgivning, så har jeg lavet mange foderplaner med bedre økonomi til flere opstaldningssteder. Det er noget det vi uvildige konsulenter kan bruges til, hvis der er uenighed med de andre i stalden eller værten om fodringen, foldtid e.lign.. Uanset hvor man har sin hest (om det så er hjemme hos sig selv) så kan man altid ønske sig nogen forbedringer. Det samme gælder for ens arbejdsliv, osv osv. Få lidt ro på dig selv af hensyn til din hest og flyt ikke medmindre du har grundig tjekket de nye forhold. Heste bryder sig ikke om flytninger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| camilla80 |
|
|
Åh nej! Jeg hader computervrøvl. Må have fat i min computermand. Tak for oplysningen!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige for at få |
|
|
rettet nogle misforståelser... Nej min hoppeer ikke drægtig og skal have en snak med staldens ejer og den hingste plag, da jeg heller ikke ønskerhun bliver det.. Min hoppe får det foder hun har brug for og masser af wrap, køber disse ting ved siden af, derfor den høje pris.. så hun går altså ikke på havre og frøgræs.. Og foderet vidste jeg, men så det som en fordel at jeg selv kunne købe og vælge.. vidste bare ikke at det stod så slemt til med fodring af de andre heste.. men selvfølgelig i bund og grund ikke mit problem.. men ja håber da jeg kan ændre deres mening.. Jeg spurgte skam ind til hø, og fik at vide at man selv gav hø og kunne tage alt det man ville.. fandt så senere ud af at det ikke er hø men frøgræs... ja jeg ville ønske jeg kunne have set det, men har aldrig set frøgræs før, så troede det bare var kedeligt hø.. man kan jo ikke vide alt.. I ledøje er der intet ledigt, søgte da jeg skulle flytte fra amager, og Lynge er ret svært tilgængeligt herfra med offentligt... Ja Keppie har en superstald, min gamle hest har stået der, men valgte at flytte da jeg savnede ridehus.. Ja jeg indrømmer gerne jeg er flyttet et par gange det sidste år, også mere end jeg havde lyst til, men ikke fordi jeg havde lyst.. Stod ved skævinge, og var super glad for stedet, men fik nyt job der gjorde at jeg ikke kunne komme derop, da bussen ikke kørte når jeg havde fri.. Flyttede så til amager, da det var tæt på mit arbejde.. fandt et super sted, men de ville ikke have min hoppe stående, så var jo nød til at flytte.. Fandt så et sted i nærheden hvor de kunne gå på sommergræs indtil jeg fandt et permanent sted, der har jeg så¨stået indtil december, men da jeg skiftede job blev amager for langt og desuden steg prisen, samt jeg fandt ud af at de ikke tjekkede hestene, da min hoppe stod med kæmpe sår i 18 timer før det blev opdaget... Har prøvet at snakke med de andre pensionære, men for dem tæller penge mere end hestens velfærd.. og de synes jeg er hysterisk.. de mener at ser hesten nogenlunde ud er alt i orden..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kender |
|
|
det godt, Signe  Men du skal også passe på med at gå for meget i detaljer. Man kan simpelt hen ikke få det hele, hvis man ikke har hesten opstaldet hjemme  Selv på de bedste steder kan man blive uenig omkring fodring med ejerne, så hvis man vil have hest, så må man nok gøre som du gør nu. Finder dig et sted, du kan komme til - og så selv sørger for det nødvendige. Men du bør nok overveje, om du ikke for let bliver så utilfreds at du flytter, og så 'falder for' det nye sted, inden du har sikret dig at forholdene passer til dit behov  Det er godt at være optimist, men det er nødvendigt at være realist, for ellers ender man som pessimist 
fra Nina Praktisk hverdagsargumentation 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LKJLAKJASLK |
Anna-s |
20-01-2007 07:13 |
|
Så skrot ridehuset - det vil åbne MANGE muligheder for dig! De fleste steder har et ridehus i rideafstand (omkring 3 km). Fra "min" stald er der 3 km til flere forsk. ridehuse. Find en stald hvor I selv skal sørge for foder, men hvor der evt. er hø/wrap (ikke frøgræs ) inkl. i prisen. Jeg giver 750 kr. pr. mdr. for en boks inkl. byghalm, som ikke har fået vand inden eller efter høst, ind- og udlukning, 2 gange fodring (køber selv fodret og stiller det frem i foderrummet i spande), 4 kg meget tørt wrap pr. dag. Jeg har så valgt at købe lidt wrap ved siden af, da jeg mener det er mest naturligt for hesten, derfor får Flicka dagligt 6 kg tørt wrap og 600g krybbefoder og trives fint på det. I alt bruger jeg 1100-1200 kr. pr. mdr. alt inkl. på hende og kunne ikke drømme om bedre vilkår for hende - de har tilmed lejetøj på vinterfolden! (Juletræer) De er naturligvis på fold mindst 8 timer hver dag og oftest mere. Var jeg dig ville jeg tilgodese min hest før mig selv, så skrot ridehusetog køb dig et par regnbukser og et regnridedækken til kræet  Hilsen Anna
Anna og Flicka - Et broget makkerpar ! Selv uden rytter vil en hest altid være en hest. Men en rytter uden en hest, vil altid kun være et menneske. Stanislaw Jerzy Lec
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Å nej ikke |
Illum |
20-01-2007 08:57 |
|
Igen. Nejnej jeg hakker ikke på dig. Men det er da vel snart 5 gang der er bøvl med dig og det der tilbydes din hest på et nyt "fantastisk" sted ??? Hvorfor kan du ikke huske hvad der er fortalt dig i de andre 5 tilfælde ??? Søg funktionen er en super ting 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anna... |
|
|
Der er ikke ridehus der hvor jeg står faktisk er der slet ikke noget i nærheden, så nej står der ikke for min egen bekvemmelighed.. Synes godt nok folk er lidt emsige med hvorvidt jeg flytter min/mine heste.. ved da godt det ikke er optimalt at flytte dem for meget, men kan jo ikke blive stående et sted hvor jeg kun kan komme ud 2-3 gange om ugen pga arbejde (og sådan et skal man jo have), jeg kan jo heller ikke stå et sted hvor min ene hest ikke er velkommen, havde dem så på sommergræs (det er der da mange der har) og så har jeg stået et halvt år det sidste sted, men da jeg så flyttede arbejde passede det dårligt ? alle herinde skrev jeg skulle flytte pga. hun havde stået med et kæmpe åbent sår i 18timer uden de havde set det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men altså hvis du har |
Eva Lydeking-Olsen |
20-01-2007 16:09 |
|
en boks med rigeligt halm til 1200 kr i Københaven, så er det IKKE galt.Hvis der er frøgræs på vinterfolden så er det faktisk ret godt...også
Derudover skal du bare bruge:
* hø/wrap 10 kg/d = 300 kr * Vitamin-mineralblanding ca 100-150 kr * lidt ekstra i krybben (roepiller, grønpiller, gulerødder, LIDT havre mm) - og det er jo aldrig over 150 kr.
Så udover boksen holder du hest for ca 1800 kr i København. Det er fuldt ud rimeligt.
Om du har valgt en fancy, dyr, fuldfoderblanding der bringer den NØDVENDIGE foderpris fra 600 kr op til 1000 kr, ekstra pr måned, udover boks og halm - er dit valg.
Samtidig så er vi jo nogen der godt kan huske de lange tråde om en ung hoppe med stress der var ved at udvikle stereotypier: og det kan jeg godt forstå hvis hun gør, hun får aldrig en chance for at falde til - hun skifter foder, stald, flok mm i en uendelighed.
Og du er kronisk utilfreds, lyder det som...istedet for bare at løse problemerne, så forholdene for din hest er OK.
Eva
Sorø:Opstaldning tilbydes.Ridehus, bane, tæt ved skov, super folde. Masser af grovfoder. Undervisning i både sportsdressur og klassisk-akademisk dressur, fra grundridning til og med S niveau.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det eneste |
|
|
der efter hvad jeg kan læser er en "overraskelse" er at hø'et istedet er frøgræs.. korrekt ? så er spørgsmålet jo bare om du selv kan/vil smide de par hundrede kr i selv i vintermdr til wrap. hvis det er det eneste syntes jeg da det er lidt i overkanten at flytte hesten for. så længe du kan fodre med dit eget foder og have wrappen stående på stedet ville jeg være glad. hvis du ikke kunne supplere med eget foder og opbevare eget wrap kunne jeg godt følge dig. hvad de fodrer de resterende heste med er helt deres egen sag, så længe de får mad, så kan os "stivel/grovfoder freaks" jo bare se den anden vej da det ikke rager os, ligeledes kan vi heller ikke blande os i om naboen fodrer sine unger med pizza og slik 7 dage om ugen. hilsen sjanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eva... |
|
|
De får ikke frøgræs på folden.. det er det de andre bruger som strå foder.. Ja hun stod et sted sidste vinter hvor de glemte at lukke hestene på fold hvis det ikke lige passede ind i deres planer og ændrede hendes fodring (til alt for meget havre) uden at informere mig, der begyndte hun at boks vandre og væve, derfor flyttede jeg hende, der kunne jeg ikke have ændret noget.. der var simpelthen for meget uro i stalden og for lidt fold, hvilket ikke var hvad jeg var blevet oplyst og jeg spurgte specifikt ind til foldtid, men kan jo ikke vide at folk lyver.. Så stod hun i stor fællesboks med anden plag på sammen alder i ½ år, men desværre gjorde ændring i arbejdstiden at jeg måtte flytte dem, bussen kørte ikke der ud når jeg havde fri, og da jeg jo var afhængig af arbejde måtte jeg flytte.. det synes jeg heller ikke jeg kunne undgå.. Kom til det nye sted, som var rigtig lækker, med godt foder.. men hun havde selvfølgelig brug for tid til at falde til og var derfor urolig i boksen, især fordi de pludseligt ikke måtte komme ud med de andre heste, så hun stressede når de andre kom ud.. og de ringede efter 3 dage og sagde hun ikke kunne stå der.. så hvad kunne jeg gøre ud over at flytte ? Så kom begge heste på sommergræs i 3 måneder mens jeg fandt et sted.. der var ingen problemer.. Så fandt jeg et sted som fungerede rigtig fint, hun stod i en rolig lille stald afdeling.. og blev kun urolig i boksen ved udlukning og fodring... men så flyttede jeg arbejdsted, det blev svært at nå der ud, prisen steg og de overså et åbent sår på 10x20 cm i 18 timer.. så jeg valgte at flytte hende, da jeg gerne ville have mulighed for at komme hver dag og selv sikre mig hun var okay... igen ikke lige noget jeg kunne have ændret på stedet... Og der hvor hun står nu trives hun, hun væver ikke og bliver kun lidt stresset ved fodring og udlukning, hvis hun ikke er blandt de første... hun kan endda stå alene i stalden og gumle wrap helt roligt og afslappet... også derfor jeg ikke ønsker at flytte hende, men i stedet vælger at bruge en masse penge på foder og wrap så hun er dækket ind... Har brugt en "Fancy" fuldfoder blanding, da hun skulle fedes lidt op, men skal til at køre over på roepiller/grøntpiller og så et dækkende vitamin tilskud.. Men tråden drejede sig jo egentlig bare om hvorvidt jeg var tosset at bruge så meget ekstra på at sørge for hende, når folk i stalden mente at det der er tilgengeligt er fint nok... altså jeg ved jo egentlig godt at jeg har ret.. men svært at argumentere for det når der står 4-5 mennesker der mener det modsatte fordi deres heste jo ser sunde ud, så de behøver ikke vitaminer eller strå foder  Jeg har ikke skrevet at jeg ville flytte, det var alle der svarede der skrev at jeg burde flytte.. men pludseligt skal tråden drejes over til at jeg vil flytte og hvor meget jeg har flyttet, det kan jeg ikke helt følge..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi havde vores pony stående et |
Eva Lydeking-Olsen |
20-01-2007 20:28 |
|
par måneder på en ridesskole til 2700 kr og måtte købe for 400 kr foder ved siden af: Leisure mix og dyre høballer på Brogården til 45 kr/stk.
Jeg kørte med fodersækken og høballen i bagagerummet på vores heldigvis store bil og fodrede HVER dag. Det kunne ikke ligge på stedet, så var det hele stjålet på 5 min...
Så få dem da til at smide noget frøgræs på folden og giv hende hø/ wrap i boksen...
Fancy fuldfoder er komplet unødvendigt.
Vi har faktisk noget frøgræs som kan forveksles med hø- så grønt er det. Og næringsværdien er ikke ringe, heller.Der går 3,5 kg til en FE.
Men de får nu 8-10 kg wrap eller helsæd, efter hvad de bedst kan lide, de forkælede asener, allesammen og kun frøgræs på vinterfolden, ad libitum.
Det er det billigste at fodre korrekt:
Hvis nu en hest spiser 6 kg havre a 2 kr/ kg = 360 kr 15 kg frøgræs a 65 øre= 300 kr det løse (byg, melasse mm)= 100 kr
- så er det DYRERE end at gøre det BEDRE, det er da ironisk. Eva
Sorø:Opstaldning tilbydes.Ridehus, bane, tæt ved skov, super folde. Masser af grovfoder. Undervisning i både sportsdressur og klassisk-akademisk dressur, fra grundridning til og med S niveau.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej igen Eva |
|
|
Desværre er jeg jo afhængig af offentlig transport, så har ikke rigtig haft mulighed for at slæbe foder og halm med.. selv om jeg faktisk da hun gik på græs havde en sæk musli stående i vores lejlighed, og tog med i portions poser, så hun var dækket ind med vitaminer  Jeg smider tit frøgræs ud på folden til dem i et par bunker, så de har noget at lave.. de er dog først kommet på jord fold her i starten af ugen ellers har de haft adgang til græs fold.. den kunne bare ikke klare mere i dette vejr... Det frøgræs vi har ligner kedeligt hø.. derfor jeg i starten troede det var hø, da det var det jeg havde fået oplyst.. Er ved at vænne hende til wrappen, lige nu er hun oppe på 4-5 kg (det er så også kun 6 uger hun har gået uden wrap, så ikke helt nyt for hende) blandet op med lidt frøgræs for at strække det..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foder... |
|
|
Hej Signe, Jeg kan godt forstå din utilfredshed med foderet og synes at det er en rigtig god ide selv at købe det. Jeg har selv været i samme situation, da jeg gerne ville have at min hest fik noget andet foder end det opstaldningsstedet brugte. Jeg køber derfor selv foderet nu, selvom det er lidt besværligt og dyrt. Jeg ofrer 1200 kr om måneden på foder, men er glad for at min hest med sikkerhed får det bedste foder tilpasset ham Så nej, jeg synes slet ikke du er tosset 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| signe.. |
|
|
Hvis din staldvært læser denne tråd, hvad tror du vedkomnende tænker?? Tror du ikke, du risikerer sparket? Eller hvad med dine staldkammerater, du hænger ud her på nettet? MHT til foderviden, så er du så privilligeret at vide noget, du kan prøve at formidle den viden. I små doser og assertivt..Eller når der er foderforedrag et sted, så spørge om de vil med. Eller læg Den store Foderbog ud i stalden som fælles litteratur. Det er jo ikke alle der ved, hvad de ikke ved! Eller også skal du passe din hest som du gerne vil (og har mulighed for!)og blande dig udenom hvad de andre gør (lidt a la: Tilgiv dem, thi de ved ikke hvad de gør). Med den nye lovgivning (?) så vil der jo være krav om en faglig relevant uddannelse for at drive hestepensioner, så vil tingene ændre sig til det bedre, hele vejen rundt. Eva har ret i at fodre med halm, frøgræs, havre, melasse som oftest er dyrere end at fodre med hø/wrap,lidt halm, roepiller/grønpiller og mineraler. Jeg lavede engang en artikel om det, det er pris pr foderenhed ikke pr kg der er interessant.. Hej igen Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Angående ridehus |
|
|
Signe har lige en rettelse.. Der er ridehus og springbaner og store udendørs baner i nærheden... Ved rideklubben... Så passer ikke at der ikke er ridehus i nærheden, tager 15 min at skridte derned.. Men så skal man have ridehus kort, men så slemt er det jo heller ikke... Bare en lille rettelse..:)
Kærlig hilsen AK.  Jeg elsker min Skat af hele mit hjerte.. Jeg elsker Walan og Force af hele mit hjerte..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| AK man kan |
|
|
jo ikke få ridehus kort.. det er i hvert fald hvad jeg er blevet oplyst, de vil ikke have flere ryttere udefra ind.. men man kan få til udendørs banerne, men så kan jeg jo lige så godt bruge vores egen.. Så ja der er ridehus, men man kan ikke benytte det..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Farum/Lynge |
|
|
Hej Signe. Forstår ikke at du udelukker Farum og Lynge. Der er mange, rigtig mange, steder deroppe. Har selv boet i Bagsværd med hest i Lynge, og det tager 30-40 minutter med bus og tog. Tog fra Bagsværd til Farum = 15 minutter max, herefter går der 3 busser fra Farum station direkte til de forskellige gårde i Lynge. Alt efter hvor langt fra stationen stalden ligger tager det fra 10 minutter og mere. Skoven er skøn deroppe, og det er noget billigere og langt bedre end Amager. Her er jeg sikker på at du vil kunne finde et permanent sted til din hest. Det lyder som om du har brug for dette. Jeg er selv flyttet på landet, men arbejder i Bagsværd og hænger altså stadig fast i Lynge rent ridemæssigt. Jeg tager derfor fra Bagsværd til Lynge med det offentlige - fungere fint. Hilsener fra Dorthe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Dorthe |
|
|
Jeg står nu ikke på amager, men i værløse.. jeg udelukker bestemt ikke Farum, men alle de stader jeg har forhørt mig på der, har jeg fået at vide at det krævede bil.. Lynge har jeg bare altid fået at vide var nærmest umuligt med det offentlige, og synes egentlig aldrig nogle derfra reklamere med ledige bokse.. Det er jo tit problemet med de gode steder, de reklamere sjældent, da de når der endeligt er ledige bokse tit bliver lejet ud via mund til mund..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hold da op |
|
|
Ja så kan man lære at følge med i historikken og tidligere debatter...
Jeg var slet ikke klar over at situationen var som den var.
Så mange flytninger lyder voldsomt. Og usundt.
Signe,
Måske er det bedst bare at tage ansvaret fuldt og helt på dig?
At uanset hvor og hvordan den står så sørger DU for at din hest har det den skal bruge?
Lige nu lyder det som om det den mest af alt skal bruge er RO - og en ejer som er tilfreds og signalerer at den kan være tryg.
- Ingen forhindrer dig heller i at fodre med det du finder bedst - så det er der også mulighed for.
Følelsen af at gøre det godt nok er nødt til at komme fra dig selv - dén kan nok så mange heste-venlige opstaldningssteder ikke give.
Anissi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Signe |
|
|
Efter at have læst, hvor mange gange du er flyttet, enten pga. jobskifte eller andre ting, så synes jeg egentlig du, for din hests skyld, skal blive hvor du er nu. Lev med, at du må betale ekstra foder, og sørg for, at din hest i lang tid fremover har faste rutiner, den samme hverdag, samme flok og boks HVER DAG. Du har tydeligvis en hest, der ikke kan klare alle de skift -tænk hvis det var dig selv, der skulle skifte hjem og dermed hives ud af din tryghed hele tiden! Det stresser din hest, og DET er mere synd end det med foder osv. Tag én dag ad gangen, og tal med ejerne af stedet om tingene, når der er gået noget tid. Og lad være med at blande dig i, hvad de andre i stalden gør -endnu. Jeg kender godt, at man tænker sit i forhold til, hvordan andre fodrer osv., og man synes det er synd for hestene osv., men lige nu skal du passe på, du ikke får skabt splid i stalden ved at tale for meget om, hvad du er utilfreds med osv. Bare et godt råd og med tanke på din hest, som helt tydeligt siger fra... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anissi og Kristina |
|
|
Igen jeg har på intet tidspunkt nævnt at jeg ønsker at flytte... lad være med at få det til at lyde sådan.. det er jo ikke min skyld at mange opfordre mig til at flytte... Og min hest trives rigtig fint hvor hun er nu, virker glad og tilfreds.. så forstår ikke helt kommentare om at min hest siger fra der har været problemer andre steder (pga. foder og fold ikke var som aftalt og uro i stalden) derfor jeg har flyttet hende tidligere, da hun tydeligvis ikke trivedes.. her trivedes hun rigtig fint og stresser ikke længere i boksen... Det jeg søgte svar på var om det var mig der var hysterisk at bruge så meget ekstra på foder, for det var der flere i stalden der mener, de synes at det der er med er godt nok...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det ved du jo selv |
|
|
Signe hvad skal du bruge den bekræftelse til? Du tror da på det du selv gør? Bliver du ikke bare mere negativ af at fokusere på de andres fejl end at glæde dig over at din hest trives og du har fundet et godt sted til din hest? Zum zum tænk positivt så bliver du glad! Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Slap nu af... |
Anna rasmussen |
07-02-2007 16:11 |
|
Nu bliver jeg simpelthen nød til at blande mig i denne debat. Signe: 1200kr 14km fra København med bane, foder, halm, Hø(frøgræs)tæt på skov og rideklub er MEGET rimeligt...Det kan godt være at du ikke kan få ridehuskort-men var den ikke også skadet?? Havre, byg, melasse og grøndpiller er en klassisk basismenu. Nogle heste har brug for mere, og ja man skal passe på sine heste.Men som andre har nævnt er der lige så vigtige faktorer som omsorg og tryghed(minus stress) som er lige så vigtige... Ja frøgræs er ikke særlig godt, men nu skal man heller ikke overvudere wrap. Alle har hver deres mening om hvordan heste skal passes. Du skal måske lige feje foran egen dør inden du hakker på andre... Hvis du er i tvivl spørg din dyrlæge istedet for at spørge alle mulige (måske uvidende?)mennesker her inde...Hvis din hest også er så tynd som du giver udtryk for skulle du måske alligevek få den tjekket af en dyrlæge...Og så er det jo klart at havre og byg ikke er tilstrækkeligt. Man skal ikke finde sig i noget, men husk at stille rimelige krav. Pris og produkt passer ofte sammen... Pas på med al det sladder herinde- det køre i nogen debatter helt af sporet. Kontakt fagfolk inden I danner en mening om lidt større ting end muk og sur stråle... Hilsen Anna (dyresygeplejerske)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|