Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Tynd mave vil dækken hjælpe
Forfatter: 
Dato:  14-01-2007 21:50

Hejsa alle sammen

I har før hjulpet mig og nu må jeg bede om jeres hjælp igen

Musse har fået tynd mave det har hun ikke haft før…..Jeg har haft hende i snart 8 år

Det står ud af hende i stråler - det har det gjort i en uge nu

Hun er en blanding af fjord/belgier hoppe og snart 14 år gammel

Hun får :

1 kg mysli fra TM om dagen

Equilick, slikballje t/heste fra P Lindberg
Halm og hø

Hun bliver ikke brugt så meget kun 1 gang om ugen og er hverken for tyk eller for tynd

Hun går på friluftfold og kan gå ind i boks hele døgnet som er med spåner og er tør og fri for træk

Hun går sammen med 3 små shetter som ikke har tynd mave -
De får det samme at spise.

De er alle meget langhåret og bruger ikke dækkener

Hun har ikke orm ( er konstateret )

Dyrlægen siger at det nok går over - mere mener han ikke at ku gøre.

De går hele dagen og spiser af en big balle halm ( som er fra sidste år - den er ok
)

Skal hun ha dækken på da det blæser ret kraftigt derude ?

Ville roepiller hjælpe og hvor meget og hvor meget vand ?

Hvad kan jeg gøre mere

Jeg glæder mig til at høre fra jer

Knus Bettina

0
0
Svar på denne tråd

Myesli
Forfatter: 
Dato:  14-01-2007 22:27

Jeg vil lige sige at det er Myesli breeder hun får *S*

Og at jeg har købt 5 poser ( anbefalet at TM )

så nu må i ikke sige at det er det der er galt.

0
0
Svar på denne tråd

hey...
Forfatter: 
Dato:  14-01-2007 22:56

Personligt tror jeg ikke et dækken vil hjælpe... hvis din hest er vant til at gå ude uden dækken, er det nok ikke det.. Men vejret har været mærkeligt og mange dyr lider under det...

Jeg plejer når min hest har tynd mave at tilsætte en skefuld kartoffelmel i hendes foder i ca 5 - 7 dage... Derefter en pause, og evt. gentage kuren.. det plejer at klare det.. Men noget af det vigtigste er godt stråfoder gerne godt med HØ!

"Dyr er ikke et legetøj, men et ansvar. DIT ansvar!"

SILLE FOREVER !!

Min dejlige hund er sovet stille ind...
Hvil i fred gamle ven. Evigt savnet, aldrig glemt
0
0
Svar på denne tråd

sand i tarmene
Forfatter: 
Dato:  14-01-2007 23:17

kan være årsag til diarre på den her års tid specielt og særligt i år hvor det er så vådt.

jeg ville give den en loppefrøskalle kur fåes hos din dyrelæge, der udover ville jeg give hø.

kartoffelmel ville jeg ikke turde at hælde i vores heste under nogen omstændigheder og slet ikke hvis sand/jord er årsagen !!

0
0
Svar på denne tråd

diarre
Forfatter: 
Dato:  14-01-2007 23:54

Min hoppe havde også diarre for en lille mdr. siden, og dyrlæge sagde at det godt kunne være kulden, så jeg skulle give hende et varmere dækken på, det har hun så fået, og det har da hjulpet en del:-)

Men hun er også en sart hoppe...

0
0
Svar på denne tråd

Roepiller
Forfatter: 
Dato:  15-01-2007 07:50

Min unghest havde igennem en længere periode diarre. Efter at have klarlagt problemet, skulle maven jo stabiliceres igen. Dyrlægen sagde, at jeg skulle bruge en ret stor mængde roepiller (selvfølgelig udblødte) og så en gærkultur (jeg brugte YSY fra Brogaarden). Ifølge dyrlægen, er roepillerne rigtig gode til at bindee væsken i kroppen og gærkulturen genopretter mavens ubalance.

Mvh Vicky

Den eneste virkelige død er den du dør hver dag, ved at du ikke lever...
Michael Strunge

Takket være biblen
har vi lært at
stille spørgsmålene,
men svarene findes

i Peter Plys
0
0
Svar på denne tråd

Tak Tak
Forfatter: 
Dato:  15-01-2007 08:08

Hvor er i bare dejlige mennesker 1000 tak

Jeg vil nu give musse et dækken på og købe YSY fra Brogaarden

Hvormeget skal hun ha af det hun vejer ca 550 kg ( Ja stor dame )

Så vil jeg gi hende roepiller Hvormeget skal jeg gi hende og hvormeget vand skal jeg putte i ?

Skal jeg stadig gi hende myeslien ved siden a ?

og skal jeg blande det hele ( myesli YSY og roepillemassen )sammen.

Knus fra Bettina

0
0
Svar på denne tråd

Tynd mave
Forfatter: 
Dato:  15-01-2007 08:31

Hvis din hest ikke er vandt til at få roepiller, skal den nok langsomt vænnes til det. Almindelige roepiller skal blandes op i forholdet 1:5 - altså 5 liter vand til 1 kg. roepiller.

Min unghest vejer ca. 500 kg og han kunne ifølge dyrlægen godt få omkring ½ kg (tørvægt).

Hvad YSY angår, så står der på spanden, hvor meget hesten skal have. Jeg mener at der står imellem 12 og 15 gram pr. dag. Min dyrlæge sagde, at jeg skulle give min hest mere end der står i vejledningen på spanden, men det vil jeg ikke anbefale dig, at gøre uden at snakke med dyrlægen.

YSY skal blandes i det daglige foder og det kan være en god ide, at blande müslien med roepillerne, da en del heste skal bruge noget tid til at acceptere at spise roepiller uden noget andet.

Mvh Vicky

Den eneste virkelige død er den du dør hver dag, ved at du ikke lever...
Michael Strunge

Takket være biblen
har vi lært at
stille spørgsmålene,
men svarene findes

i Peter Plys
0
0
Svar på denne tråd

Hvad nu
Forfatter: 
Dato:  15-01-2007 15:29

Hej igen

Nu har jeg været på Bårse foderstof og fik a vide :

Roepiller hjælper ikke og

YSY kan kun købes i poser af mindst 25 kg til 340 kr

og da jeg skal bruge ca 12 - 15 gram pr dag vil jeg ikke kunne nå at bruge ret meget af det.

Jeg håber nu at høre om der er andet jeg kan gøre

Der er ikke sand eller jord i hendes afføring

Knus Bettina

0
0
Svar på denne tråd

Hvis du ikke kan
Forfatter: 
Dato:  15-01-2007 15:48

få et pulver til at stabilisere maven, er A38 elign også et udemærket middel til det samme - ca 1/4 - 1/2 liter om dagen. Hestene kan som oftest rigtig godt lide det, når de lige har vænnet sig til smagen.

Det kan være halmen din hest får tynd mave af, hvis det ligger så det kan blive vådt. Der er i år rigtig meget vand, så hvis bare noget af halmen ligger så det kan blive vådt, så kan det være det. En normal sæson vil halmen tørre op engang imellem, men det gør det ikke i år.

Medmindre du har indtryk af, at din hest bliver kold/fryser, ville jeg ikke ligge et dækken på.

Mvh

Jette

0
0
Svar på denne tråd

lucerne!
Forfatter: 
Dato:  15-01-2007 15:58

Jeg har haft min hest i ca 3 år og først nu har jeg fundet en løsning da hun har meget sart mave.

Jeg har før kunnet konstatere at de mindste ændringer i vejret kan have indflydelse på hendes mave så jeg ville prøve med dækken. Efter hun er begyndt at få lucerne har jeg stort set ikke mærket noget til tynd mave... Hun får en god håndfuld lucerne til hvert måltid og det har bare hjulpet...

Synes selv det er lidt underligt men er LYKKELIG over at det virker, jeg har prøvet alt!

Ved ikke om det kan hjælpe på din men det var måske et forsøg værd.. Lucernen jeg køber er fra Dangrønt.

Mvh Camilla.

Stald Lindelund tilbyder opstaldning mellem Ribe og Esbjerg (Jernvedlund) Se vores hjemmeside www.stald-lindelund.webbyen.dk

Smuk New Forest pony udlånes til rette rytter se min præsentation for mere info!!

0
0
Svar på denne tråd

Takker
Forfatter: 
Dato:  15-01-2007 16:14

Ja nu må jeg lige TAKKE igen 1000 TAK

Jeg vil nu prøve med Lucerne og A38 ja selvfølgelig en ting af gangen Jeg vil prøve med A38 i aften

Halmen står tørt og overdækket og på paller og er ikke vådt Det er en big balle og den er kontroleret og iorden. Så jeg tror ikke det er den der er noget i vejen med og de 3 små er der jo heller ikke noget galt med.

Jeg har også taget Equilick, slikballje t/heste fra P Lindberg væk da de på foderstoffen siger at hun er dækket ind med vitaminer i foderet ( myesli breeder )

Jeg må lige Takke igen

Kæmpe knus Bettina

0
0
Svar på denne tråd

Dia-Non
Forfatter: 
Dato:  15-01-2007 23:02

Man kan i de fleste foderstofforretninger købe et produkt der hedder Dia-Non (det er fra Stormøllen så vidt jeg husker) - funktionen er den samme som Yea-Sacc (YSY), men de skal have lidt mere af Dia-Non (mener det er op til 150 gram dagligt). Selv køber jeg Yea-Sacc, en sæk koster 460 kr ca, der er 25 kg i og de skal have 50 gram om dagen (har fået anbefalet at give op til 100 gram om dagen som "kur" ved diarre og 50 gram om dagen som vedligehold). Dia-Non kostede 129 kr for 2,1 kg sidste gang jeg købte det.

Em kur med loppefrøskaller vil jeg også anbefale - så er du i hvert fald sikker på at den ikke har diarre pga sand i tarmene.

Så vidt jeg husker så kan de faktisk godt få diarre hvis de fryser. Når nu hun er vant til at gå uden dækken, så husk at se efter at hun ikke får det for varmt, hvis du giver hende dækken på.

Håber at hun snart får det bedre!

Linda.

Mor til Freja - født 20/4-06.
Mosegaards El Diablo - en stjerne i svøb.
Medlem af HGK, FHK og Pylreklubben.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider