Jeg har 3 Shetlandsponyer og 2 Islændere. Den ene Islænder, en 17 år gammel hoppe, ser altså lidt mærkelig ud og jeg kan ikke la' vær' at tænke på, om det er sådan hun ser ud, eller om der mon er noget i vejen...
Hun har en ret markeret manke og rygrad og så har hun en lidt stor mave, sådan mest omme bagpå lidt på siden (ved ikke om det er til at forstå, som jeg forklarer det, ellers må I spørge)
Få dyrlægen ud. Det lyder som om hun er noget tynd. Du bør få tjekket hendes tænder for at se om hun kan tygge ordentligt. Hvad får de ellers at spise - bliver hun redet?
Det at maven buler ud bagtil kan være det man kalder en halmvom - det er ikke fordi de er tykke - men fordi meget halm får maven til at se vommet ud. Sørg for at hun istedet (hvis hun får meget halm) får mere godt hø eller wrap.
Men vigtigst få lige dyrlægen til at kigge på hende så du er sikker på at hun ikke fejler noget.
Vi er med i opvisningsholdet "PÅ PLETTEN" se os på www.pletshow.dk
det giver somme tider samme udseende, og ældre heste kan være mere modtagelige hvis de er begyndt at blive lidt skrøbelige i helbredet. Jeg ville køre over til dyrlægen med en frisk hestepære taget fra toppen af bæen og få den tjekket. Hvis hun ikke har orm så som Svensen siger, få tjekket bisserne og det skal være med mundspærre og i bedøvelse så de kan se ordentlig efter inde bagved. Du kan spørge dyrlægen om de bruger bedøvelse og mundspærre, ellers få en uddannet hestetandplejer/læge til at tage hende.
Accept af forskellighed er individets største problem.