Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hørfrø
Forfatter: 
Dato:  26-11-2003 10:05
Hej

Jeg ved godt at emnet har været oppe et par gange, men igår var jeg til et St Hippolyt møde, og der kom vi lidt ind på hørfrø igen.
Der menes i forsamlingen, vi var vel en 60 stk, at man bare skulle knuse frøene så var det den bedste måde at heste kunne optage dem på, ikke noget med at koge dem fordi den masse man fik ud af det, ville igølge Hyppolyt og en dyrlæge der var til stedet, ikke kunne nå igennem hele hestens system, og så er det jo værdiløst, men i tør og knust tilstand ville de kunne arbejde sig igennem hele systemet.
Er der nogen der har lidt erfaring med hørfrø i tør og knust tilstand, da jeg er lidt nervøs ved at bruge dem, da man jo har hørt noget om gift, hvis de ikke bliver kogt.

Knusss Heidi.
0
0
Svar på denne tråd

Tør - men knust?
Forfatter: 
Dato:  26-11-2003 11:37
Ja, min veninde har af dyrlægen fået anbefalet hørfrø tørt, i foderet. Efter dyrlægen skulle en lille håndfuld i foderet hver dag forebygge mod kolik (som hendes hest i perioder led meget af). Ved begyndende anfald kunne man give hesten en større potion, men da skulle det opblødes i vand (ikke nødvendigvis koges).

Egentligt undrer det mig lidt, at en lille håndfuld (nærmest bare 2 skefulde) om dagen kan gøre nogen forskel. Jeg har dog aldrig hørt, at frøene skulle knækkes, men det lyder korrekt, at de vil optages nemmere.

Lotte
0
0
Svar på denne tråd

hørfrø ok
Forfatter: 
Dato:  29-11-2003 20:09
Hej Heidi

Har en arbejdskolega med en hest der altid fik kolik
det kunne være nok for den bare at skifte boks så fik den kolik. Hun har nu i 10 år brugt hørfrø i tør tilstand og hoppen har haft 1 anfald siden hun begyndte.
Hun fortalte om det da min hyp var ved at dø af kolik.Dyrlægen sagde knald eller fald og så kom han på ekstra besøg søndag lige for at tjekke om den stadig var i live. Alle hypperne får en håndfuld nu.

Må tilstå at jeg var gået tør og mente at jeg godt kunne overleve ca 1 uge inden jeg skulle i grovvaren efter fodder og diverse. Med kolik tilfølge. Så ja her mener vi at det virker.

Hilsen Sys
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider