|
|
| Hestebremser!!! |
| Forfatter:  |
Anne-Sofie Jørgensen |
| Dato:  |
10-01-2007 07:22 |
|
Jeg døjer med et kæmpe problem om sommeren, og det er heste bremser. Det var så galt sidste sommer, at hestene kun var ude om natten. Vi bor lige i nærheden af masser af skov og søer, det må være det der tiltrækker de bæster!  Fra midten af juli til midten af september ca står de hele stille her...Jeg kan hverken ride eller noget som helst- man kan lige vovo sig til det kl 11 om aftenen- men det er en ren plage med 500 hestebremser i hælene!!aaddr!! Derfor: Er her nogen som har et kanon godt råd til at holde de bæster væk? Løsningen skal ikke være vildt dyr da jeg har 4 heste 
Super heste tosset gammel tøs på 24 søger andre "tosser"(o: Sød og glad!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er med 99 3/4 % |
Illum |
10-01-2007 08:20 |
|
Sikkerhed IKKE bremser, men den rædsomme KLÆG... Intet virker på den INTET, du kan smørre hesten i alt muligt og nej det virker ikke.. Jeg har så sidste år set en kasse på 4 stænger med et net som en slags tag over og en glaskuppel på toppen, hvor de sataner så flyver ind på en mørk blod for neden op mod lyset og bliver fanger i glasset. Og sådanne vil jeg lave 2-3 stykker af i juni mdr. De kan købes i USA, men ikke om jeg vil gi´det de koster 
Illum I ate British beef in the 90´ and your excuse for being a cow is ? Kan ikke oversættes, forståelse for sproget er påkrævet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| illum.. |
|
|
sådan en tingest kunne jeg godt tænke mig at se.. hvis det kan hjælpe på klæg problemerne..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Nemlig |
Illum |
10-01-2007 10:23 |
|
og sådan nogle vil jeg lave, jeg har den for mit indre øje. 
Illum I ate British beef in the 90´ and your excuse for being a cow is ? Kan ikke oversættes, forståelse for sproget er påkrævet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bremse fri |
|
|
Jeg har en hoppe som er/var meget plaget af bremser og flue. Sidste sommer lykkes det mig endeligt at finde et midel som kunne afhjælpe problemet. Fri-for-bremser hedder det det kan købes i 1 og 5 liters. Prøv at slå det op på nette.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det der.. |
|
|
fri for bremser virkede overhovedet ikke mod bremserne/klæg hos mig i sommers.. derimod var det til gengæld godt mod myggene..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Klæg vs bremser |
Skovvang8370 |
13-01-2007 11:11 |
|
Synes også det lyder som klæg i start-indlægget, som også er blevet vores primære problem her hos os det seneste år...men skulle andre der har problemer med bremser komme forbi denne tråd, så kan en Eqvalan-ormekur normalt gives i januar/februar, (der skal være dagsfrost når det gøres), det vil stoppe deres forplantning på det helt rette tidspunkt. Vi har i nogle år haft plager med bremser, som nu nærmest er udryddet pga. denne behandling - så vi springer over Eqvalanén i år - dejligt ! . Mht. klæg, så er det eneste der redder klæg-plagede hestetyper enten det smarte billed-forslag ovenfor på denne tråd, eller insektdækken, eller et nyt fancy produkt fra England, som netop har vundet en stor pris derovre for dens store virksomhed mod specielt klæg. (Forhandles via SHIRES).
Stald Skovvang - 8370 Hadsten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og hvad hedder |
Illum |
13-01-2007 11:19 |
|
Dette midel. Jeg var rundt i 4 forskellige heste butikker i 2006 i England og INGN af dem havde noget der virkede på klæg. Så et navn please 
Illum So I yank your chain, imagine that…
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Du prøver |
Illum |
13-01-2007 11:52 |
|
Og så fortælle du om det virker. Jeg tror ikke på forhandler, af princip..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg købte noget til kvæg sidste sommer |
|
|
det er vidst nok ikke ret sundt og må kun gives hver anden uge. det skal hældes ned langs rygraden og så må man ikke røre hesten i det område i 24 timer. Det var rigtigt dyrt, men meget effektivt. Jeg har ikke bøtten hjemme så kan ikke se hvad det hedder. men jeg købte det gennem falk-rønne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hedder måske Tectonik |
Illum |
13-01-2007 13:58 |
|
Eller noget andet pour on agtig. Og det virker ikke på klæg. Jeg har kæmpe erfaring udi i hvad der ikke virker, men det har en fin virkning på andre stikkende væsner.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| klæg og bremser |
|
|
klæg er de der forfærdelige grå nogle ikke sandt? vi har de der store stribede man ikke kan slå hårdt nok til at slå ihjel, de er næsten på størrelse med gråspurve, dem virker det på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fandt selv ud af det |
|
|
her beskrives klæg www.vestrehus.dk/Dyresider/fluer.htm, de grå er regnklæg. dem har jeg ikke kunnet få noget som helst til at virke imod. her er et billede af den www.vestrehus.dk/bpix/...nklæg2.jpg de store hedder hesteklæg, nærliggende nok, dem har jeg kunnet få det her stads til at virke imod. jeg bruger det kun på hesten med sommereksem og jeg kunne tydeligt mærke forskel på at ride i skoven på den der var smurt ind i det og den der ikke var. langt færre hesteklæg på den der var. her er et billede af udyret www.vestrehus.dk/bpix/...eklæg1.jpg puha hvor jeg hader dem. specielt det der med at man ikke kan slå dem ihjel ved at daske dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Illum + Anne HH |
Skovvang8370 |
16-01-2007 20:34 |
|
Hej Illum & Anne HH : . Det er netop dette produkt AnneHH linkede til af navnet "Barrier" - jeg fandt det i sensommeren, og købte både cremer og spray hjem - jeg valgte at satse ...og jeg nåede at teste den ene af cremerne, som er til hud som allerede er angrebet og ødelagt og som hesten har meget kløe ved, (jeg brugte det til en hest der var meget plaget og ødelagt i ørene) - Resultat : hesten stoppede straks med at klø sig, og 1½ dag senere var huden lægt og pæn igen...jeg havde kun smurt én sølle gang i et ganske tyndt lag - så jeg var ret så forbavset !!! . Jeg har også købt en spray + en creme mod bremser, myg og klæg i samme mærke - disse nåede jeg desværre ikke at få testet, da disse plager var ovre da produkterne ankom med posten...så jeg er ligeså spændt som Jer - men jeg må sige at effekten på den første creme var helt fantastisk, så jeg synes det tegner godt.  .
Stald Skovvang - 8370 Hadsten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det glæder jeg mig til Illum |
SKatja - tidl. Katja |
16-01-2007 20:39 |
|
Altså ikke klægerne, men til at vi skal producere fælden. Jeg har også flere ideer til løsningen, men har endnu ikke fundet den ideelle "fangst-flaske". Har du en ide til den? Mange hilsner Katja
- Godt fornærmet over at mit HN-navn gennem flere år er blevet planket...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bremser / Klæg |
|
|
Jeg synes det lyder rigtig spændende om den dersens fælde. For et par år siden fik jeg at vide at man kunne blande eddike med citron saft, og smøre det ud på hesten, enten med en sprayer eller svamp. Det var 2 eddike til 1 citron saft. Prøvede det i sommers, og vi plejer at få en masse flueæg, men ikke problem med andet. Der kom ingen flueæg, men jeg ved ikke om det virker på Klæg / Bremser K.H. Regitze
Desie er min øjesten Fernando er min dreng Øjestenen er til salg!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flyvende stik-stikkere |
|
|
Uuuh ja - hold os endelig orienteret om, hvordan de forskellige produkter virker. Jeg har prøvet alt muligt/umuligt - hjemmelavet/færdiglavet/-købt - dyrt/billigt - intet har hjulpet. Dyrtindkøbte præperater fra dyrlægen hjalp heller ikke. Pudsigt nok, så var det kun de 2 røde (hest og pony), der var plaget af klæg'erne og jordhvepsene... Karoline-shetlænder (brun) og Gogge-springfidus (sort) var ikke nær så plaget... heller ikke vores daværende pensionær (skimmel). Eneste "middel" var, at lukke dem på stald. Vores heste-dyrlæge havde samme problem. Hun løste problemet ved at lukke dem ud lidt før midnat og så ind igen om morgenen.
Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine DV = Diverse Varianter; Fan Gogh Trakehner = Tragedier; Taipan Karoline er en shetlænder - og ikke en ko
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skatja. |
Illum |
17-01-2007 08:44 |
|
En sort pose med halm i tror jeg jeg vil bruge. Halm proppes i og en snor bindes op toppen. SÅ skal jeg bruge: 4 tenton stænger 8 vinkelbeslag 4 sider i spånplade 4 træpinde til at holde nettet 1 store tidliger rødbede glas 1 sort sæk Meget fint maske net, hæfteklammer til net, og halm.
Anti Candyfloss clanen, findes. . Så brug dog ordet SNOB i rette sammenhæng.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Illum.. |
Louise(Lukas) |
17-01-2007 10:24 |
|
Og så lige en arbejdstegning, meget gerne trin for trin  Vi var også meget plagede af klæg i sommers af både den ene og den anden art. Regnklægen(de grå) var bare irriterende, mens hesteklægen(der ligner en lille hveps) var enormt agressiv og "jagtede" en rundt på foldene. Jeg købte en spray mod "all biting insects and flies" som der indeholdt tjære (og sikkert en masse andre ting). Den virkede, men skulle sprayes på hver 5. time, hvilket var noget af en opgave. 500 mL kostede ca. 120 kr og holdt til ca. en uge pr. hest, så det var en dyr fornøjelse. Hvordan er det med hjortetaksolie(hedder det ikke det)? Jeg ved, at det har været oppe at vende herinde i flere omgange, men tager det også klæg?
Louise - med George Kanin og Lukas Hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej INTET tar´ |
Illum |
17-01-2007 11:03 |
|
Klæger, INTET. Prøvede HTO sidste år, så mine Smukke stank som en hvidløgs gnaskende stor ryger (HTO) med hang til edikke. Plus han stank af cirtonella og lavendel og 10 andre ting og INTET hjalp på klæg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen... |
Louise(Lukas) |
17-01-2007 11:31 |
|
...Illum den spray jeg havde fat i med tjære, den holdt faktisk klæg væk. Den blev afprøvet med stor succes på både hest og undertegnede, som åbenbart er allergisk overfor klæg og derfor hæver op i 30 cm store områder af 4 cm højde. Den stank, men den virkede. Det var et engelsk produkt, men jeg har selvfølgelig glemt navnet. Jeg synes bare, at det var en dyr fornøjelse at anvende dette produkt, så en billigere løsning ville ikke være af vejen. Smukke må ellers have været noget af en charmepotte med den parfumering  Well...men ellers må jeg til at finde min indre tømrer frem - jeg har dog en mistanke om at denne er ret dybt begravet. 
Louise - med George Kanin og Lukas Hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja han var lækker |
Illum |
17-01-2007 12:04 |
|
Men bestyrkede min tro på at en ryger kysser jeg aldrig med  Måske er mine klæg ekstra seje og de kan vis heller ikke lugte. De navigere ved lys og skygge, derfor er en mørk hest mere plaget end en lys/hvid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralalalalalaj, :) |
|
|
HVIDVINSEDDIKE !!! , kan købes i supermarkeder, det brugte jeg sidste sommer . det stinker meget skidt . men pyt . det holder dem væk, osse fluer . , Jeg hælte det over i en sprayflaske, det er altså genielt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej INTET |
Illum |
21-01-2007 09:07 |
|
holder KLÆGER væk. Det er også prøvet og påsprøjtet for hver 2. time. Virker IKKE.
. I would never pixx on you, not even if you caught fire.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Illum... |
|
|
håber det lykkedes dig at bygge sådan en "fanger" også vil vi andre gerne "låne" en tegning.. det lyder som en kanon ide.. bor selv med udsigt til masser af vand = masser af dumme klæg om sommeren.. myggenen kan jeg sagtens håndtere .. og fluer er intet problem.. men de klæg vil jeg gerne være foruden..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
gu-ku-vi |
22-01-2007 11:03 |
|
Illum har ret der er intet der hjælper mod klæg !!! Der hvor vi boede før prøvede vi også alt, men dyrene måtte indenhus om dagen. Værst gik det ud over fårene, de pokkers klæg gnaskede der hvor hornene skulle sidde, der var totalt blodigt kød og fårene glemte at spise. Arme dyr de lå dagen lang med benene inde under sig og næsen nede i jorden, men panden kunne de jo ikke beskytte. Jeg prøvede også at give dem flydende tjæreplaster på, klægene var ligeglade!!! Alt blev prøvet, intet hjalp, til gengæld var de ikke i løsdriften og mod fluerne hjalp det, at hænge fryseposer med vand op i åbningen, aner ikke hvorfor, men hjalp gjorde det. Her hvor vi bor nu har vi ikke ret mange klæg, men et hav af fluer, måske den anordning kunne fange nogen af dem? Gunni.
Er det ikke en araber er det bare en hest. Opdræt af 100% crabbet og Crabbet/Old english fuldblodsarabere. www.gu-ku-vi.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det vil ske |
Illum |
22-01-2007 11:16 |
|
Og jeg har planen i tankerne  Skal nok vise foto som opbygningen sker..
. I would never pxss on you, not even if you caught fire.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|