Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Øm om sin bagdel - trækker den ind
Forfatter: 
Dato:  08-01-2007 08:48

Hej er det nogen der har et bud på hvorfor vores gamle hoppe Urta lige pludseligt er blevet mærkelig - hvis man bare nærmer hånden til hendes bagpart så trækker hun den ind under sig! Hun er altså "håndsky" om sin bagpart!

Hun begyndte på dette for ca to uger siden - ganske pludseligt. Vi kan ikke finde sår eller hævelser efter eventuelle spark. Hun er godt nok lidt øm, giver sig først man rør ved bagparten - men falder straks til ro hvis man bliver ved med at røre ved den. Så det fortolker jeg som at hun er øm, men at det ikke gør afsindigt ondt.

Urta er 18 år gammel, islænder og går i løsdrift.

Sidste fredag havde hun - angivelig for første gang i sit liv - kolik. Men det gik over. Lørdag og søndag var hun OK - spiste godt og var glad for at komme på tur i skoven og også for undervisning i ridehus. Hun er ikke halt - vores skrappe ridelærer ville straks spotte hvis hun ikke var perfekt rengående. I fredags rumlede maven ikke særligt meget når hun udviste kolik symptomer - men bagefter og også lørdag og søndag lød der at være godt gang i maven.

Lidt forhøjet temperatur havde hun om fredagen - men lørdag og søndag morgen var temperaturen helt normal - omkring 37. Efter ridetur og spisning var den steget til 38,69 - men det siger dyrlægen at er ganske normalt.

I dag har dyrlægen endeligt tid at komme og undersøge hesten - jeg håber dyrlægen kan finde ud af hvad Urta fejler.

Men jeg hører gerne fra andre som har oplevet lignende symptomer hos sin hest!

Vi købte hende i september, men kender hendes historie og tidligere ejere mindst 7 år tilbage i tiden - og i den tid har hun i hvert fald med garanti ikke blevet mishandlet!

mvh

Catharina H.

PS naturligtvis er der ikke nogen der har slået hende, vil jeg lige pointere for en god ordens skyld.

0
0
Svar på denne tråd

aner ikke hvad det
Forfatter: 
Dato:  08-01-2007 14:22
hvad det er men lyder måske som om hun har fået et slag eller har lavet et forkert vrid og derfor er øm i skroget??? da det er kommet pludseligt ville jeg få en dyrlæge/kiropraktor eller evt en massør til at kigge på hende - for det lyder til at hun har ondt.

Vi er med i opvisningsholdet "PÅ PLETTEN" se os på www.pletshow.dk

Medlem af foreningen www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  08-01-2007 18:10
Hvad sagde dyrlægen til det?
0
0
Svar på denne tråd

Fantastiske Fantacy
Forfatter: 
Dato:  10-01-2007 10:03
Jeg kigger lige med, for vores ene ismule gør præcis det samme.

Amanda&Fantacy

Take these burned eyes
and learn to see.

0
0
Svar på denne tråd

Hesten er meget alvorligt SYG!!
Forfatter: 
Dato:  10-01-2007 10:10

Så pas på derude hvis jeres hest viser desamme symptomer som min hoppe!!! Det vil sige er ØM om sin bagdel og trækker den ind under sig når man berører den - og FØR man berører bagdelen.

Før dyrlægen nåede at komme blev Urta akut meget meget dårlig - hun viste kolik symptomer. Så i jeg måtte køre akut fra arbejde ud til hesten. Det er gået lidt op og ned med hvordan hun har det. Hun har ikke kolik på trods af koliksymptomerne - at hun kigger på maven, sparker bagbenene op mod maven, vil lægge sig og rulle, ligger på ryg etc.

Problemet er meget alvorligt: Urta har en lammelse af nogle nervebaner!

Koliksymptomerne fik hun fordi hun ikke selv kunne komme af med sin afføring på grund af lammelsen. At hun har været bange for berøring af bagparten skyldes, mener dyrlægen, at hun ikke har helt styr over sine bagben (ataxi) - så hun spænder op for at prøve at kunne holde balancen. Dyrlægen har undersøgt hende tre gange nu og tarmen er blevet tømt grundigt manuelt to gange - og vi har besked på, at indtil videre forsigtigt hjælpe hende af med afføringen hvis den samler sig op igen.(Vi fik engangshandsker og glidecreme af dyrlægen).

At endtarmens åbning er lam kan man konstarere derved, at den naturlige refleks at lukke endtarmen ved berøring af området mangler helt. Dette er noget man selv kan checke! Den refleks SKAL være der! Hvis hesten er rask. Det er en lige så automatisk refleks som den vi har hvis nogen slår os mennesker på knæet med en gummihammer - så SKAL benet spjætte. Hvis vi er sunde og normale.

Halen er også "slap" - og det har den været siden vi købte hesten i september... ved handelsundersøgelsen blev heller ikke anusrefleksen kontrolleret... På trods af lammelsen så strammer Urta ballerne og trækker emod når man hiver hende i halen. Men hendes hale har hele tiden været "slap", intet ordentlig modstand når man løfter halen for at vaske hende bagi.

Nu får Urta både et præparat der er antiinflammatorisk og smærtestillende og siden i går antibiotika. Der er taget masser med blodprøver.

Det er meget vanskeligt at vurdere hvad som har forårsaget lammelsen. Dyrlægen har heller aldrig set et lignende tilfæde.

Ataxi af bagpart og nogen gang også forpart har hun set - hos vilde unge hingsteplager der kan komme galt afsted når de leger. Men aldrig hos en gammel adstadig hoppe som Urta. Og lammelse af endtarmen på denne vis er heller ikke noget hun har mødt før.

Ataxi af bagparten optræder ved hypocalcæmi - men da er der hyppigt også andre symptomer. Og ikke lammelse af endtarmen.

1)Muligvis har hun faldet, blevet sparket el lignende så hun har forvredet lænden så der er kommet nervebaner i klemme.

2)Muligvis er det en infektion (det håber vi).(Det eller et hun har forstrukket sig).

3)Muligvis har hun en tumør i tyktarmen.

4)Muligvis lider hun af en sygdom som gør at nervebanerne degenerer.

Det kan ikke svare sig at lade hende transportere ind til endoskopi af tyktarmen. HVIS det er en tumør så skall hun jo bare slås ned... man kan ikke give en hest stomipose...

Tiden må vise hvorvidt hun kan klare krisen og komme sig.

Der er LIDT håb forude! I går aftes kunne hun selv presse ud en ordentlig pære selv to gange - og hun løftede sågar lidt på halen. Det har hun ikke kunnet siden hun blev rigtig syg - der har af sig selv faldet ned små pærer på størrelse med et hønseæg af og til. Uden at hun har løftet halen eller været klar over at der var en pære på vej ud. Men hun har ikke selv kunnet gøde og presse ud noget som helst før i går aftes - altså siden hun blev akut syg. Vi var ved hende i boksen indtil halv elleve i går aftes og i morges halv seks var der dejlige mængder med gødning i boksen - også store pærer! Og heller intet behov for at hjælpe hende af med afføring - det kan man mærke når man føler efter forsigtigt omkring anus. Hun spiser godt - i går grassede hun mange timer og gumlede wrap når hun kom i boks efter det blev mørkt. Så snart det blev lyst i dag kom hun ud på græsplænen - og der går hun fornøjet og grasser - og har gødet tre gange helt selv. Lammelsen har heldigvis ikke påvirket hendes urinblære - så hun har kunnet tisse selv hele tiden - og stiller sig pænt i hoppe-tisse positur.

Bagbenene er stadig ustabile - og hun går ganske forsigtigt...

men vi HÅBER at medicinen vil hjælpe hende.

Hvis hun står det igennem og stadig lever den 18 - så kommer en superdygtig kiropraktor. Men først skal smærtebehandlingen være overstået.

0
0
Svar på denne tråd

Hammelschwanz
Forfatter: 
Dato:  10-01-2007 10:21
Det er vel ikke sådan noget skidt her:www.netdyredoktor.dk/sw13475.asp Det ville jeg dog mene, at dyrlægen ville have budt på, hvis det var det.
0
0
Svar på denne tråd

Fantastiske Fantacy
Forfatter: 
Dato:  10-01-2007 10:26
Puha. sikke en omgang - det er dog ikke det jeg regner med at vores ismule har - hun har trodsalt været sådan i over 3 år nu.

Amanda&Fantacy

Take these burned eyes
and learn to see.

0
0
Svar på denne tråd

stakkels hyp
Forfatter: 
Dato:  10-01-2007 11:32

Hvor er det synd for hende... godt at det dog trods alt går fremad - håber ikke at det er det der Hammelschwanz...

Håber at du vender tilbage videre i behandlingen.

Vi er med i opvisningsholdet "PÅ PLETTEN" se os på www.pletshow.dk

Medlem af foreningen www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Desværre er Ditte inde på ret spår
Forfatter: 
Dato:  10-01-2007 11:58

Hej Ditte,

det er netop det vi frygter! At det er Hammelschwanz.

Alt for mange af symptomerne passer præcis...

Men nu må vi se!

Det er uhyggeligt mange symptomer der passer med dette sygdomstilstand.

Det der IKKE passer ind i billedet er at hun helt klart er bedre til at selv komme af med sin afføring siden i går aftes.

Men det kan jo være en tilfældig forbedring.

Og så HAR hun haft LIDT feber - 38, 7 - 38,9 som mest.

Og ikke særlig kløen ved haleroden - og dog. I går kløede hun bagdelen mod væggen to gange.

Og ja, hvis dyrlægen bliver sikker på at diagnosen er Hammelschwanz - så skal Urta aflives.

Men vi må afvagte, vente og se.

Hvis det går ned ad bakke og der kommer flere symptomer, eller en forværring af ataxien og lammelsen af endetarmen - så er der jo ikke noget værdigt eller etisk forsvarligt ved at udskyde aflivningen.

HESTENS bedste er det der skal styre førløbet.

Vores dyrlæge er meget kompetent og vil straks sige fra at hesten skal aflives når hun er sikker på, at det er Hammelschwanz.

Men indtil videre må tvivlen komme Urta tilgodo.

Og jeg er flintrende ligeglad med at regningen vi får fra dyrlægen vokser med varje forsøg på at redde Urta. Hun er jo så gammel at hun ikke er forsikret - 18 år. Det må koste hvad det koster. det fortjener hun!

Og jeg er heller ikke ked af, at jeg betalte en blodig overpris for hesten i september - Urta skulle bare have det GODT. Og det har hun haft indtil hun blev syg - hun livede jo gevaldigt op og var ikke så deprimeret mere. Fordi hun blev VÆRDSAT.

En kærere og sødere og DYGTIGERE hest må man lede længe efter.

0
0
Svar på denne tråd

Erfaringer med Hammelschwanz
Forfatter: 
Dato:  11-01-2007 09:51

Hvis nogen følger denne tråd: jeg fortsætter med at skrive om Urtas sygdomsforløb i tråden Erfaringer med Hammelschwanz.

hilsen

Catharina H

0
0
Svar på denne tråd

Hammelschwanz
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 11:11

Hej Catharina

Hvordan gik det videre med din hoppe? Vi har nemlig en der har de samme symptomer.Hun er også 18 år.

Vh.

Jonna

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider