Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hvinsk. hvordan ser jeg det...
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 03:52

Hej alle.

Jeg har en blandings hest en hoppe på 10 år. Den har fået to føl mens jeg har haft den. Efter nr to føl i april 2006 begyndte jeg at ride hende igen i sommeren 2006 pludselig, tabte hun sig adskellige kilo, jeg gjorde alt for, at få hende i god foderstand uden held. Så for 3 uger siden skulle jeg ride igen efter forsøget med, at fede hende op hun begyndte så at sparke bagud, og hvine og man kunne ikke fastholde sig på hende.. jeg kontagtede dyrelægen som sagde, at vi lige skulle se tiden an og longerer hende hver dag i 14 dage. det har jeg så gjordt. men hun gør det stadigvæk.. hvad skal jeg stille op!!!Nogen siger hun er hvinsk, andre siger hun tager falsk luft ind i skeden, hvis det er tilfældet, hvordan ser jeg så det, for der er intet når hun bliver longeret...hjælp.

hilsen karina

0
0
Svar på denne tråd

Hvinsk
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 21:01

Det er tit sådan med hvinske hopper at de bliver ufattelige følsomme, pirrelige og kan slet ikke tåle at blive rørt ved. Huden bliver hyper sensitiv. De hviner og sparker og er meget irretable.

Jeg ved ikke om din hoppe er hvinsk, men noget kunne da tyde på det! Men når det har varet så længe ville jeg få dyrlægen ud til et tjek. Det er ikke rart for hende.

Held og lykke.

Smil... Det varmer:-)

Rid på det bedste- rid Frederiksborg.

0
0
Svar på denne tråd

hvinsk hoppe
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 23:15

Jeg har kendt en hvinsk hoppe. Den hvinede så det sang i ørerne og sparkede til højre og venstre, hvis nogen den ikke kendte godt af vanvare kom til at røre den. Det var en lille pony, men den gav mig med tiden så mange blå mærker, som jeg aldrig nogen sinde ellers har fået. Jeg holdt mig allerede for ørerne inden jeg gik ind i stalden, sikken en harpe - men sød var hun nu alligevel. Hun var hvinsk alt den tid jeg kendte hende, men ved ikke hvad der egentlig var blevet gjort for at afhjælpe det.

mvh. katrunte

0
0
Svar på denne tråd

tak for svaret kanoa2
Forfatter: 
Dato:  07-01-2007 00:19
Mange tak for i ville svare mig, det varmer. Ja jeg ringer til dyrlæge i næste uge og så må vi se. jeg har hørt at man kan give nogle humoner imod hvinskhed humm ved det ikke. jeg håber bare det vil fortage sig for man jo ikke ride på hende og jeg kan heller ikke få hende solgt. synd for hende..

hilsen karina

0
0
Svar på denne tråd

tak for svaret katrunte
Forfatter: 
Dato:  07-01-2007 00:22
Jeg håber at du er kommet dig efter de blå mærker..der er ikke noget med hende på stald og når jeg longerer kun når jeg rider..

hilsen karina

0
0
Svar på denne tråd

hvinske hopper
Forfatter: 
Dato:  07-01-2007 16:29

min venindes hoppe er hvinsk, den er ikke vild med at blive striglet eller få løftet ben + sadles op i alle situationer er den sur irritabel og sparker tit så det synger i luften.. det sjove er bare at det eneste tidspunkt hun er sød på, er når hun bliver redet.. der er hun det flinkeste og roligste, men hun er blevet meget bedre efter en masse tid og tålmodighed men det går jo aldrig væk og det vil aldrig blive en hest man går for tæt på bagparten af...

der findes urter til hvinske hopper og man kan også få lagt en sølvkugle op, det skulle vist også hjælpe...*s*

min veninde har ikke prøvet nogen af delene (hvilket jeg ellers synes hun skylder hesten + dens foldkammerater).

men held og lykke med hyppen...

Studerer til DAT & er inkaneret dressur rytter!!

1 fuldblod, 1 trakehner og ALDRIG andet. :O)

EN KRONE OG EN BØLGE ER DA EN SELVFØLGE....;o)

0
0
Svar på denne tråd

Luft i skeden
Forfatter: 
Dato:  07-01-2007 17:23
Hvis det skyldes luft i skeden kan man lave en lille enkel operation, som forhindrer det, hvilket er noget nemmere end hormonbehandling, så jeg krydser fingrer for dig :-)
0
0
Svar på denne tråd

hvinskhed
Forfatter: 
Dato:  07-01-2007 17:39

Det kan jo også være, at den prøver at fortælle dig, at den har ondt?

Få den tjekket af en kiropraktor, og få dyrlægen til at tjekke for falsk luft.

Og hvis det bliver konstateret at den er vinsk derefter, så kan der ikke gøres mere, så lever man med det, eller afliver den.

Foderplaner udarbejdes specielt til din hest, med hensyntagen til specielle behov!

Stald Skyttehus - nu med massage og terapi!

0
0
Svar på denne tråd

og hvis dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  07-01-2007 17:46

ikke mener at det er falsk luft i skede så gør dig selv den tjeneste at ringe til en kiropraktor og få den tjekket, det har jeg måtte gøre og det ser ud som om det hjælper.

Tina

Med en ven deles
minderne fra i går,
glæden fra i dag,
og håbet for i morgen.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider