Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

<b>MUG MUG MUG MUG</b>
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 21:26

Heii...

min hest har et store problem som jeg virkelig ikk ved hvordan jeg kommer af med, den har mug og det har gjordt at den ahr tabt alle hårne i koden, og er helt lyssse rød og der seder store sår på!... hvad skal jeg gøre???`

hvordan behandler man det og må den kommer på fold?

jeg har hørt en masse forskælligt, men syntes jeg ahr prøvet det hele og det bliver bare være og være når den kommer på fold??

hvad skal jeg gøre ???

Hilsen Mia

Pas på jeres heste,

så passer de også på jer.

Elsker min heste : Bounty, Mikkel og Danilo.

NØR styre.

www.nygaard-ridecenter.dk

0
0
Svar på denne tråd

jeg har brugt
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 22:11

noget som hedder Hibiscrub det er godt nok effektivt. Jeg læste en der anbefalede det, så det skulle da prøves. Mit føl havde det i alle 4 koder, men efter ca. 1 uge hvor jeg har vasket det hver dag og smurt med en creme (kan ikke lige huske navnet) ja så er det faktisk væk Hun kommer på fold hver dag, så vaskede jeg bare om aftenen så det virkede natten over Det kan købes på apoteket det koster 65 kr. for 250ml.

Lev livet mens du kan!!

WWW.Billigste-pris.dk

0
0
Svar på denne tråd

Biotex
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 03:29

Vask din hests koder med lunkent vand tilsat god gammeldags blå biotex (et vaskepulver, enzymerne dræber svampen)). Tør dem med et håndklæde og gerne med en føntørrer hvis du har mulighed for det, dup dem så med Atamon der er gammeldags svampedræbemiddel (bruges til syltning).

Muk er en svamp der især er udbredt iår med den milde vinter hvor hestene ikke er på en hårdt frossen fold. Min hest med hvide sokker døjer også med det, da den hvide/lyse hud i koderne er mere følsomme overfor muk.

M.v.h.

Kirsten

0
0
Svar på denne tråd

Trillian50
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 13:02

Trillian50:

Jeg syntes at dit rød med Atamon lød så godt at jeg søgte lidt på det (jeg viste nemlig ikke hvad det var).

Men jeg faldt over denne sætning:

"Atamon må man ikke bruge. Det er nye undersøgelser der har vist at det trænger ind i blodbanerne og kan give resistens over for andre ting".
Om det er rigtigt ved jeg ikke. Det stod der ikke mere om. Måske nogle her på HN ved det?

Mvh

Trine, Frosti og Mr. Milan

En pony er et barns drøm.

En hest er den voksnes eventyr.

0
0
Svar på denne tråd

Hvad så
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 13:07

...når muggen er blevet "tør" - altså der er ikke længere sår, man kan pille skorperne af i totter (pelsen ryger med), og indenunder er der ny hud. Er der så grund til at smøre i dit og dat? Jeg forestiller mig, at det bare gælder om at få skorperne af, så den nye hud kan komme frem? Hesten er overhovedet ikke øm - man må gerne kratte løs

Lea

Hvor voldelig handling ta'r fat,

der standser kunsten brat!

0
0
Svar på denne tråd

Atamon eller desinficerende salve
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 13:09

Det afhænger altid lidt af, hvor meget muk hesten har... men man kan vaske i blå biotex, tørre godt og smøre hesten ind i en desinficerende salve, f.eks. pattesalve, BH skinhealer e.lign.

Men der er flere produkter, som er udviklet til at bekæmpe muk - nogle af dem er dyre, men ret så effektive... jeg tror faktisk, at jeg ville vælge at bruge dem, hvis jeg havde alvorlige tilbagevendende problemer med muk.

Se f.eks. www.solanum.dk og www.equidan.dk. Ellers har jeg også hørt om gode erfaringer med Hibischrub og Virkon S købt på apoteket. Kan man få en penicilinsalve hos dyrlægen, er det også godt at efterbehandle med.

ÆBLE-EDDIKE?! Siges at forebygge... Sprøjt hestens koder og hovsåler med æbleeddike et par gange i ugen og forebyg muk og sure stråler!!

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

minus mudder
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 13:21

Og udover alle behandlingsrådene, så er det også en dårlig ide at lukke en hest med muk ud på en mudderfold, det gør det som du skriver, bare værre.

Hold den på en nogenlunde tør fold indtil mukken er helet helt væk, altså hvis der på nogen måde er mulighed for det.

Hvis der ikke findes en sådan fold på stedet, så brug ridebanen eller ridehuset hvis du kan, eller gå ture med den, så må den stå inde indtil det værste er gået over.

0
0
Svar på denne tråd

Muk og fold.
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 13:58

Milan døjer med muk. Især i den ene kode. Sikke et hyr.

Folden går de ikke på mere, da vi kun har en fold, og der skulle gerne være lidt græs til sommer. Så nu går de på ridebanen. Men er det godt for muk? Vores bane er ret våd og tung. Ved godt at det er bedre end mudder, men tænker jo alligevel.

Ikke at jeg overvejer at lade ham blive inde, nej da, vil gerne have ham mere ud. Tænke bare, ikke andet.

Mvh

"En pony er et barns drøm.

En hest er den voksnes eventyr"

0
0
Svar på denne tråd

muk og fold
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 14:20

Det kommer an på hvor meget muk hesten har.

Hvis den er meget hævet, eller er halt af det, ville jeg holde den væk fra folden, gå ture med den hver dag og ellers lade den stå i en tør ren boks. Det drejer sig jo sandsynligvis kun om 1 - 2 uger på denne måde, før den er så rask at den kan komme ud i sølet igen.

Hellere det end at putte mudder i åbne sår hver dag, det er jo det man i princippet gør.

Men hvis hesten ikke er hårdt angrebet, og bare har nogen skorper og lidt ømhed og måske en ganske lille smule hævelse, så kan den sagtens tåle at komme ud, man skal bare vaske og tørre og evt. smøre benene på den hver aften når den kommer ind, så den er helt ren og tør hver nat :-)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 14:29

Milan er meget lidt angrebet af det på højre bagben, slet ingenting på forbenen, men venstre bagben er slemt.

Han er godt nok hverken hævet eller halt. Men jeg må knapt nok komme til hans kode. Hverken hvis jeg skal rense hove eller ordne kode.

Men i forhold til mange andre heste jeg har set, så er dette nok det man kalder en alm. omgang.

Mit problem ligger nok mest i at jeg ikke kan muge ud hver dag oga skade i skulderen. Han får frisk halm ind 2 gange om dagen. Og så bliver der muget i bund en gang om ugen. Og det er vel næsten det der er det værste, eller?

Mvh

0
0
Svar på denne tråd

vi har prøvet
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 15:40

iod opløsninger i forskellige koncentrationer og det rimelig effektivt på mug baktierne

det man gør er at man køber en stærk iod opløsning i foderstoffen/hestebutik/eller lignende steder.

så fortynder man (efter brugsanvisningen der er forskellige konc. alt efter hvad det skal bruges til og effitivitet.) ioden i en spand. hesten skal helst have benet ned i spanden. (kan være lidt bøvlet i starten, men vores lærte det hurtigt. vær tålmodig for det kan svie på hesten. vær forstående. når benet er i spanden eller du bruger svamp og sårende er gjort bløde piles sårene af vask hele tiden efter med iod, for mug smitter ekstremt hurtigt til andre steder på benet. efter en uge ses der forbedringer med mindre den er voldsomt angrebet så kan der gå to uger. benet skal efter vaks tørres grundet med rene håndklåder.

undgå for lange foldtider hvis disse er meget mudderet. læg evt lidt stabilgrus ud så hestene ikke står i mudder hele tiden.

mine har ikke haft muk siden de kom hjem til mig at stå. hvis jorden er sur og fugtig trives mug bakterierne super. så søg for at fjerne gødning, det minsker næringen undgå halm på folden. det holder på fugten og er godt for utøjet.

ja jeg kan blive ved. men jeg håber det kaster lidt lys over sagen for hvad du kan gøre

0
0
Svar på denne tråd

!!!
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 16:31

PRØV MED HUNNING !

!

!

!

!

<33 Comtessa du er alt!!

<33 Comtessa du er min lille stjerne!

<33 Comtessa du er min lille engel!

<33 Comtessa du er min for evigt og altid!

<33 Comtessa jeg vil altid elske dig!

<33 Comtessa vi vil altid holde sammen!

<33

0
0
Svar på denne tråd

hmmm..
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 16:46
havde en dyrlæge fra landbohøjskolen forbi igår, og spurgte ham om det med muk og han siger:

Blå biotex -hvor har i alle sammen den ide fra?! vaskepulver er bestemt ikke lavet til at rense sår på en hest og det må satme svie!!!

Atamon -gammel skrøne, virker mod mug, som er det vi ser på vores madvarer, og det er bestemt ikke det samme, dette hedder muk med K!

Honning -underlig ide, healer ikke og er ikke vandafvisende.

Køb et ordentligt mukmiddel, hold krikkens ben så tørre som muligt. bad dem i varm vand så skorperne blir bløde og pil dem forsigtigt af. tør benene grundigt og smør så med mukcremen.
er hesten meget voldsomt angrebet kan dyrlægen give en antibiotikakur så den bedre kan stå imod bakterierne..

det var dyrlægens kloge ord!!
håber i kan bruge dem..
0
0
Svar på denne tråd

ikke møg, men jordbakterier
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 17:08

Muk er forholdsvis nemt at komme til livs hvis man får bugt med det i tide.

Her kommer mit bud på en effektiv behandling af almindelig muk.

1. Sårene skal opblødes og vaskes med desinficerende væske.

Her kan bruges iod-opløsninger som fx. iobac, klorhexidin eller andre bakterie-steriliserende produkter. Sæber som ovennævnte Hibiscrub er også fine. Det vigtigste er at de er bakteriedræbnede.

Muk er en jordbakterie.

Atamon bruges til konservering af madvarer for at undgå mug. Mug er en svamp.

Virkon S er til at rense stalde og dyrebure med og kan virke lokalirriterende på huden, det kan nedsætte hudens modstandsdygtighed efterfølgende. Derfor frarådes det at bruge virkon S, da det i realiteten er for kraftigt i produkt til at komme i direkte kontakt med tynde sprukne hud i kodebøjningen.

Nogle dyrlæger fraråder produktet til afvaskninger, enkelte anbefaler det.

2. Benene skal tørres efter afvaskning.

Alfa og omega er at holde bene tørre i en god periode på en uges tid (bortset fra et par enkelte afvaskninger for af bløde nye skorper op.)Det er nødvendigt holde hesten væk fra mudrede folde og sørge for at den for motion i forholdsvis tørre omgivelser.

Muk bliver værre af fugt

Motion på den måde som Hippo foreslår det, evt. ridehus

(Trine med Milan, tag det roligt, det er ikke fra møg, men mudder at bakterierne hentes. Hvis der bliver strøet godt hver dag og muget i bund en gang om ugen, gør det ikke nogen forskel på hestens muk-problem.

3. Der skal smørres en udtørrende, blødgørende og desinficerende salve på.

Dem findes der mange gode af, både hos dyrlægen og i foderstofbutikkerne.

Se LeneG's gode forslag.

Jeg har selv haft rigtigt god gavn af zinksalve til udtørring de første par dage og derefter blue hors skinhealer. Salverne skal kun ikke smøres på, men gnubbes rigtigt ind. Sid gerne et stykke tid og masser den godt ind mellem hårene. Mærk også de steder hvor der ikke er synlige sår. Får man fingrene helt i bund er der ofte små kopper tæt på huden over hele koden. Disse skal også vaskes, tørres og smøres.

held og lykke med det

mvh. katrunte

0
0
Svar på denne tråd

Trine/Milan lidt erfaringer
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 19:36

Lige et ps. til katruntes udførlige beskrivelse :-)

Hvis du slet ikke kan komme til benet, så ville jeg nok alligevel betragte det som lidt alvorligt, for så må der være sår der svier, og de kan få meget hævede ben fra den ene dag til den anden hvis man er uheldig.

Min dyrlæge anbefalede afvaskning i brun sæbe-vand (uanset det da nok heller aldrig er blevet fremstillet med henblik på sår-vask).

Jeg kunne heller ikke komme til benene af hende der var værst angrebet, så jeg tog en børste med et skaft på, og vaskede lige så forsigtigt oppe på benet (og så langt ned jeg måtte), så render vandet jo automatisk ned omkring koden. Til sidst tog jeg vandet i spanden og hældte det ud over hendes ben, ligeledes for at få det så rent som muligt.

Hun kom kun ud på trækture, og græssede lidt alene ude foran stalden hvor der er helt tørt.

Allerede efter en uge kunne jeg komme til benene på hende, og hun syntes selv hun var rask nok til at sætte i turbo-galop da jeg lukkede hende ud til de andre på græsfolden. :-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar...
Forfatter: 
Dato:  04-01-2007 08:55

Hippo:

Tak for dit råd.

Jeg er faktisk selv begyndt med brun sæbe. Og hvilket vidunder. For mig har det endnu engang vist sig at være et uundværeligt redskab i bekæmpelse af skidt og div andet. Og nu også muk hos heste :)

Jeg er begyndt at gøre Milans ben vådt, smøre et rigtig tykt lag brun sæbe på, komme en våd klud om (for at holde på fugten), og så ligger jeg en bandage på for at holde på det hele.

Bagefter piller jeg skorperne af, tørre grundigt og smørre med skinhealer. Og før han kommer på fold spøjter jeg benene med mad-olie.

Jeg gjorde det første gang søndag. Mandag blev det desværre ikke til noget (av mit hoved). Men tirsdag fik han en ordenlig omgang, og igår, da jeg ekstre havde fået Brian med ud for at holde ham (kan ikke med den sk**e skulder), så var mukken faktisk reduseret med 80 %. Og skorberne hoppede faktisk af af sig selv. Wow siger jeg bare. Det kalder jeg fremskridt.

Så jeg fortsætter sådan her i en uges tid endnu. Og så må vi se der.

Derefter vil jeg klart begynde at bruge æble-eddike, hvis det er forebyggende. Det her syntes jeg er synd for den bette.

Mvh

0
0
Svar på denne tråd

TAK for hjælpen
Forfatter: 
Dato:  04-01-2007 12:59

Tak for alle de godt råd.. nu har jeg prøvet nogle af dem ,og min hest kommer ikk på muder fold mere, går går i ridehuset! ... og det er allerede begynt at hjælpe, skal jeg være erlig har jeg prøvet lidt at hvert,de her dage, og nu ser det ud til at hjælpe !! :P

tak

Hilsen Mia

Pas på jeres heste,

så passer de også på jer.

Elsker min heste : Bounty, Mikkel og Danilo.

NØR styre.

www.nygaard-ridecenter.dk

0
0
Svar på denne tråd

Ætsende
Forfatter: 
Dato:  24-01-2007 23:17
Brun sæbe er stærkt basisk og virker ætsende, jeg brugte det til at få hul på en kværkebyld...bare stof til eftertanke
0
0
Svar på denne tråd

tilkald dyrlægen!!!
Forfatter: 
Dato:  24-01-2007 23:37

Hvis jeg var dig, ville jeg se at få dyrlægen til at kigge på det.

Det lyder ikke at meget, når det "bare" er muk, men det kan altså blive ret alvorligt og dit lyder nu temmelig alvorligt.

For noget tid siden troede jeg at min hest gik med muk... dyrlægen gad ikke komme og se på det. Da det ikke gik væk efter mange alternative forsøg på behandling sagde dyrlægen det kunne være dermatofilose og så behandlede jeg for det... Dyrlægen gad ikke kigge på det...

Nu har jeg så fundet mig en anden dyrlæge, som kom ud og tog en skrabeprøve af hesten og hun fandt både stafylokokker og svamp i benet. Dvs det var rigtig slemt. Jeg behandler på livet løs og det er STOOORT arbejde. Det er virkelig blevet uoverskueligt.

Så jeg vil sige heller drlæge en gang for meget end en for lidt, for hvis man ikke tager det i opløbet, så er man på den!

I øvrigt så fik jeg at vide af den nye dyrlæge her, at man skal behandle muk følgende:

Smør hestens mukknopper ind i "salisylsalve", som fåes på apoteket i håndkøb. Lad det sidde i ca 2-4 timer. Derefter vaskes ned med en shampoo ved navn "Ichtoyol" (er ikke helt sikker på hvordan det staves) for at få alt salven af igen. Når alle knopperne er faldet af så smøres hesten ind i jodshampoo eller klorhexidin og lader det sidde i 10 minutter hvorefter det skylles af igen. Til sidst smører man noget salve på til yverbetændelser.

På den måde kommer man hurtigt og effektivt af med mukken.

Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-alt om krybbebidning og vævning
0
0
Svar på denne tråd

mukproblem
Forfatter: 
Dato:  25-01-2007 21:20

min har også muk på alle 4 ben... da jeg opdagede det (for ca 1 uge siden) begyndte jeg med det samme at bade hans ben i sæbespåner. Jeg fyldte en spand med varmt vand, og så satte han sit ben ned i spanden. 10 min fik han lov at stå med benet i vand. Efter 2. gang kunne jeg have 2 ben i blød på samme tid, og efter at have tørret dem godt, fik han lov at stå inde (gør det om eftermiddagen) og lade det tørre godt til han skal på fold næste dag).

Nu er der næsten ingenting, og min hest nyder virkelig at stå med benene i blød. Han er ikke til at "vække" når man vil hans ben op af spandene... Jeg nyder det faktisk også, vi har noget fin tid der, hvor jeg nusser hans ben...

Sæbespåner koster 9 kr for en pose og det holder længere end mukken gør... min får lov at gå på fold med de andre, ellers synes jeg det er lidt synd. Husk at klippe hårene af i koderne.. og nus benene når de er i blød, det er ret effektivt efter min mening...

0
0
Svar på denne tråd

VirkoneS
Forfatter: 
Dato:  25-01-2007 23:18

Hmm jeg har arbejdet i en springstald der Vaskede vi hestens ben i Virkones og så tørrede vi grundigt bagefter med et håndklæde indtil skorperne var væk og så smurte vi det med Zink salve sån noget ganske alm som man bruger til babyer og sån blev vi ved indtil det gik væk hestene gik forsat i skridtmaskine og fold...

Men husk at muk smidter osse via udstyr og jorden nogle heste er meget modtagelige for det og andre er ikke... Sørg os for at håndklædet er rent og ik fyldt med div bakterier så helst et rent håndklæde og d kan jo evt putte salve på indtil der er kommet nye hår på benene...

Nogle gange er det os nødvendig at få en dyrlæge ud at sprøjte hesten, da de kan blive meget halte og hævet pga. muk... Det kan godt være at folk bar sir det jo muk men det kan bli ret alvorligt og blive super svært at komme a med...

0
0
Svar på denne tråd

Vi fik...
Forfatter: 
Dato:  26-01-2007 13:43
dyrlæge ud da lass havde muk. Han var meget hårdt angrebet, begge bagben var en stort skorpe og hævede til dobbelt størrelse.

Han fik penicillin, og så pillede vi skorperne af, rensede med mediscrub-sæbe og smurte en muksalve på. Og så stod han INDE i en uge. Det var ikke noget at gøre, uden pels eller hud på bagbenene op til hasen måtte han ikke komme ud i pløret igen.

Den uge med penicillin og grundig afskrubning hjalp, mukken gik væk og vi er nu flyttet til et sted med tør jord

Anissi
0
0
Svar på denne tråd

Ikke for tørt
Forfatter: 
Dato:  26-01-2007 21:36
Jeg vil bare sige pas nu på at de muk ramte steder og uden om stederne ikke bliver FOR tørre fordi så praller huden af og så har man sku endnu mere muk! Det har jeg prøvet.. :(

Kærlig Hilsen Amalie

Selv uden rytter vil en hest altid være en hest.

Men en rytter uden en hest, vil altid kun være et menneske

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider