|
|
| Fodring kun med wrap? |
|
|
Er det muligt kun at fodre med wrap?
Hvis det er tilfældet skal hesten så have vitamintilskud ved siden? Og får den energi nok bare ved wrappen?
Og det må vel kræve at det er den bedste kvalitet af wrap man fodrer med?
Personligt ville jeg være urolig for om hesten fik nok vitaminer.
Hvad er jeres mening?
♥Tina & Badullen♥
Mødre er engle under oplæring |
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det kommer an på |
| Forfatter:  |
Gitte N |
| Dato:  |
23-11-2003 19:44 |
|
hvor trivelig hesten er og hvad den skal lave
min DV hoppe får kun wrap + vitamin mineralblanding
hun er dog også meget trivelig.
hun bliver redet 4-5 gange om ugen.
hun trives fint med det jeg har valgt denne løsning fordi hun er krybsætter.
så hvis din hest bliver ved med at holde huld og du har god wrap vil jeg sige, at det kan man godt, men husk vitamin mineral.
det er bare min mening
Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kan man i princippet godt... |
|
|
...hvis hesten ikke bliver redet!... men huske at alle heste er individuelle, så hvis den taber sig, så må den have foder igen! Og så skal du jo huske at den skal have wrap hele tiden, ikke noget med kun at give den 3 kg.
Vitamin og mineraler er du nødt til at tilføre den ved noget tilskud. Det kan den ikke undvære!
-miki- Imagine what it must be like for the horse. He understands others in his herd, but can't for the life of him understand what the human is trying to communicate. It's like living in a foreign country for years, struggling to understand others, then overhearing someone speaking your native language. You are instinctively drawn to them because it means instant communication and understanding.Horsemanship!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mængde? |
|
|
Hvor stor en mængde wrap skal man så beregne pr hest? Eller skal det være ad libitum?
Badullen har det sidste år haft svært ved at holde huldet og med den foderplan der kører nu trives hun i stor stil. Så jeg ville nok bekymre mig om hun nu kunne holde vægten.
Selv ville jeg synes det er kedeligt at leve af det samme hele tiden, men man skal jo også passe på ikke at lægge menneskelige værdier i hesten.
♥Tina & Badullen♥
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ad libitum |
Gitte N |
23-11-2003 20:39 |
|
min får alt det den kan spise
før fik hun 4kg.havre+ 1kg.fuldfoder+vitamin mineralblanding
nu får hun kun wrap+ vitamin mineralblanding
Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ad libitum |
Gitte N |
23-11-2003 20:41 |
|
min får alt det den kan spise
før fik hun 4kg.havre+ 1kg.fuldfoder+vitamin mineralblanding
nu får hun kun wrap+ vitamin mineralblanding
Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alt hvad hun kan æde... |
atengstedt |
23-11-2003 21:41 |
|
..så plejer det at gå FINT!
Mine 6 stykker fodres på den måde - suppleret med et godt mineralprodukt.
Derudover har de adgang til foderkalk efter behov
Sanne er jo lakterende og Hardy gror som en vild...De tager nu ikke noget SÆRLIGT af det: men jeg har dog set dem alle 6 med "hvid mule" i ny og næ.
Heste der har svært ved at holde huld har ofte NEMMERE ved det, sår de har adgant il wrap eller hø ad libitum: De kan simpelthen selv supplere med en ekstra FE eller to, om behovet opstår.
Rides hesten intensivt kan det nok blive nødvendigt at supplere med kraftfoder i ny og næ kunne jeg forestille mig.
med venlig hilsen atengstedt
Hvordan ser DIN have ud?? Haveplaner udformes. Kontakt mig for nærmere info og hør hvor nemt og hvor smukt det kan gøres!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ad libitum |
|
|
Ok. Godt at høre at det er et alternativ til kraftfoder. Hvordan giver du dem mineralproduktet?
Men kan det ikke være besværligt at give wrap ad libitum hvis der ikke er mulighed for at de også æder det på folden?
Så kan man vel ikke være sikker på at de når at æde den rette mængde i de timer de står i boks?
Lad os sige at de kommer ud kl 10. Inden da har de fået en stor portion wrap. De går ude uden noget at æde og kommer ind kl 16-17. Der får de endnu en stor portion og så tilsidst et måltid omkring kl 22.
Kan det holde?
Og der skal vel også laves en foderanalyse af wrappen hver gang der kommer en ny omgang baller hjem eller...?
♥Tina & Badullen♥
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| husk at ifølge udkastet til hestehold |
karinpetersen |
24-11-2003 08:11 |
|
må heste max gå 4 timer uden tilgang til vand samt stråfoder/græs.
Vi lægger hø samt halm på foldene dagligt, så hestene altid har noget at nippe til
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Olie til |
bonny |
24-11-2003 09:29 |
|
Jeg fodre også med meget warp, men det er altså ikke nok når jeg også skal ride ham, så han får også olie hældt oven i lucerne + sine vitaminer og mineraler. Men ellers har jeg gode erfaringer med at fodre næsten udelukket med warp.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spørgsmål |
bente [berlioz] |
24-11-2003 09:30 |
|
jeg kom lige til at tænke ..
hvorfor vil du skifte hvis din hest stortrives med den fodring som den er under nu ???
selvfølgelige er det bedste at fodre med så meget stråfoder som muligt, da det er hestens naturlig foderkilde ..
mvh b
- rid klassisk og rid frederiksborg -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Bente |
|
|
Det er ikke min ide men en ide min fodervært går og leger med.
Jeg ved ikke hvad jeg skal synes om den. Vil lige have alle faktorer gennemtænkt først før jeg kan danne en mening.
♥Tina & Badullen♥
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til tina |
bente [berlioz] |
24-11-2003 12:12 |
|
ahhae ok!
jamen så er det jo ret fornuftigt det du har gang i hihi
mvh bente
- rid klassisk og rid frederiksborg -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wrap, pas på |
|
|
Hej..
Hvis du kun skal bruge wrap, skal du passe meget på at din hest ikke får alt for mange proteiner.
Nogle heste kan få proteinforgiftning, som kan ses ved at den får knopper over det meste af kroppen. I meget alvorlige tilfælde kan hesten blive så syg at man tror det er et nyreslag, det blev min gamle hyp. Først da blodprøverne kom tilbage opdagede de at det var proteinforgiftning.
Der er jo meget stor forskel på hvor meget foder hver enkel hest skal have, men har man en som er svær at holde oppe i vægt synes jeg man skal bruge wrap og kraftfoder.
Jeg ved godt jeg er lidt pessimistisk, men jeg har bare fået lidt respekt for foder med så meget protein.
Hilsen Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvis man bruger den i ridningen.... |
|
|
...skal den også have lidt kraftfoder ved siden af. Ikke ret meget, men den er næsten nødt til at have en smule. Det andet ville være synd!
-miki- Imagine what it must be like for the horse. He understands others in his herd, but can't for the life of him understand what the human is trying to communicate. It's like living in a foreign country for years, struggling to understand others, then overhearing someone speaking your native language. You are instinctively drawn to them because it means instant communication and understanding.Horsemanship!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| de fleste.... |
|
|
...sætter en stor balle hø ud på marken, som de så kan gå og nippe lidt til hele dagen. Så er der ingen problemer!
Men du skal også lige huske at tage højde for at:
-Hesten skal have foder hvis du vil ride den.
-Den skal have foder hvis den er ung og i de fleste tilfælde også hvis den er meget gammel!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| for meget |
|
|
Hejsa
Hvis man fodrer udelukkende med wrap skal man sætte doseringen op lidt efterhånden, så hestene ikke får tynd mave.
Et godt tip fra min dyrlæge:
Laver hesten kokager så får den for meget wrap og får den mere får den tynd mave.
Et andet tip jeg vistnok læste herinde et sted er at man tager lidt fra den gamle wrapballe og blander lidt med den nye, så bliver overgangen ikke så brat mht. til FE.
Hilsen
Britta
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wraphø er super.. |
chrisjak |
25-11-2003 19:16 |
|
Godaften
Mine to hopper, 11 og 21 år, er fuld tilfredse med deres wraphøliv..! Kræver topkval.. selføl.. herudover får de halm ad lib og sliksten. Men ingen kraftfodring. Fra Maj til November rides de hveranden dag intensivt og her spiser de hvad deres 6-7 td. paradis fold producerer af hestegræs o.lign. Altså om vinteren kun wrap om sommeren kun frisk græs. Min dyrlæge har lige været og raspe tænder. Han havde kun rosende ord vedr. huld ect. Gødningsprøve gav 0 til den ene og 100 til den på 21 år så de er tæt på ingen behandling mere.. Så mine erfaringer er indtil videre ren succes med at undgå kraftfodring.
Hilsen chrisjak
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|