Hvis benene hæver, har hesten pænt meget muk, og man bør derfor iværksætte en behandling af det hurtigst muligt.
Behandlingen kan i første omgang være forskellige ting, nogen vælger at vaske tørre og smøre.
Personligt har jeg glimrende erfaringer med udelukkende at holde hestens ben rene og tørre, dvs. evt. vaske og tørre dem, og derudover bare holde hesten i en ren tør boks, og sætte den på en tør fold hver dag, - altså ikke noget med mudder så længe den har muk.
Der en en risiko for blodforgiftning hvis benene hæver rigtig meget op, bla. derfor er det vigtigt at tage muk 100 % alvorligt så snart det giver hævelser, hermed kan man undgå at det bliver alt for slemt.
Derudover kan hesten få meget store smerter pga. sårene, hvis de når at udvikle sig for meget.
Hvis man tager muk i opløbet kræver det sjældent dyrlægebesøg.
Derfor holder jeg meget øje med hævelser og sætter ind så snart jeg observerer noget.
Det er min erfaring at hævelserne bedres betydeligt i løbet af en uges tid, med den rette pleje.
Herefter skal man selvfølgelig være varsom med at udsætte hesten for samme forhold som før, da dette vil kunne fremprovokere en ny omgang muk.
Jeg anser ikke nødvendigvis hævelser som "aggresiv muk" eller absolut dyrlæge-påkrævet, men jeg ser det som et tegn på at alle midler skal sættes ind NU og her, for at stoppe udviklingen og få mukken til at mindskes hurtigst muligt - for ellers er det netop at det kan udvikle sig til noget der giver komplikationer