Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Mug! Hvordan fjerner jeg det?
Forfatter: 
Dato:  26-12-2006 17:59

Hejsa,

Jeg har fået til opgave at passe min ridelæres hest i juleferien.

Men så sent som igår, opdagede jeg at hesten var en lille smule hårløs og havde mange sår og mudderrester fra folden. Jeg vaskede benene på ham, men det ville ikke rigtig gå væk. Og jeg ville helst heller ikke vaske ham for meget, da det var så koldt.

Hvordan får jeg det væk?

Og er det overhovedet mug?

Og kan han blive syg af at blive vasket på benene, hvis jeg bagefter tører ham med et håndklæde?

Hjælp mig!

Knus Caroline.

0
0
Svar på denne tråd

til caroline
Forfatter: 
Dato:  26-12-2006 18:06

hej caroline.

nej han bliver ikke syg af at få vasket ben prøv a skrub så meget af som muligt og find ud af hvad det er.

Knus Hawar

0
0
Svar på denne tråd

Se den her tråd
Forfatter: 
Dato:  27-12-2006 17:49

der er mange gode råd

www.heste-nettet.dk/fo...62/374162/

Mvh Lene

Medlem af de anti-skrukkes klub: Børn skal SES men ikke HØRES

0
0
Svar på denne tråd

mug...
Forfatter: 
Dato:  27-12-2006 17:59
hvis det du har prøvet ikke hjælper så prøv at ringe til dyrlægen og spørg ham/hende om hvad det er og hvad du skal gøre ved det
0
0
Svar på denne tråd

Lyder ikke så slemt
Forfatter: 
Dato:  27-12-2006 21:03

Sålænge hesten ikke har hævede ben, behøver du ikke være bekymret, hold øje med om benene begynder at hæve.

Hesten tager ikke skade af at få vasket og tørret ben, tværtimod, gør du roligt det :-)

0
0
Svar på denne tråd

Hippo...
Forfatter: 
Dato:  27-12-2006 21:12
Spørger af nysgerrighed, da jeg har fået forsk oplysninger vdr dette.

Har forstået det sådan at muk i sig selv ikke er farligt, så længe det holdes under behandling.

Hvad nu hvis benene er hævet ? Er det tegn på en mere 'agressiv' muk, eller hvordan?
eller kan hævelse være, ved grelle tilfælde, et evt tegn på blodforgiftning ?

Mvh Og på forhånd tak!

**** The creature's beauty was unsurpassed,
Its gait elegant, its speed lightning fast.
Intelligent, graceful, a regal force -
God's masterpiece, the Arabian horse. ****

0
0
Svar på denne tråd

muk og hævelser
Forfatter: 
Dato:  27-12-2006 21:45

Hvis benene hæver, har hesten pænt meget muk, og man bør derfor iværksætte en behandling af det hurtigst muligt.

Behandlingen kan i første omgang være forskellige ting, nogen vælger at vaske tørre og smøre.

Personligt har jeg glimrende erfaringer med udelukkende at holde hestens ben rene og tørre, dvs. evt. vaske og tørre dem, og derudover bare holde hesten i en ren tør boks, og sætte den på en tør fold hver dag, - altså ikke noget med mudder så længe den har muk.

Der en en risiko for blodforgiftning hvis benene hæver rigtig meget op, bla. derfor er det vigtigt at tage muk 100 % alvorligt så snart det giver hævelser, hermed kan man undgå at det bliver alt for slemt.

Derudover kan hesten få meget store smerter pga. sårene, hvis de når at udvikle sig for meget.

Hvis man tager muk i opløbet kræver det sjældent dyrlægebesøg.

Derfor holder jeg meget øje med hævelser og sætter ind så snart jeg observerer noget.

Det er min erfaring at hævelserne bedres betydeligt i løbet af en uges tid, med den rette pleje.

Herefter skal man selvfølgelig være varsom med at udsætte hesten for samme forhold som før, da dette vil kunne fremprovokere en ny omgang muk.

Jeg anser ikke nødvendigvis hævelser som "aggresiv muk" eller absolut dyrlæge-påkrævet, men jeg ser det som et tegn på at alle midler skal sættes ind NU og her, for at stoppe udviklingen og få mukken til at mindskes hurtigst muligt - for ellers er det netop at det kan udvikle sig til noget der giver komplikationer :-)

0
0
Svar på denne tråd

Tak Hippo
Forfatter: 
Dato:  27-12-2006 22:52
Tak for svaret :-)

Ved du hvad blodforgiftning i et ben kan medføre , og er der andre tegn end hævelse?
Når der er tale om en decideret forgiftning, vil hævelsen så ikke vokse opad?
'sammen med forgiftningen', hvis du forstår.

Spørger simpelthen af nysgerrighed/uvidenhed.

Mvh Lisa

**** The creature's beauty was unsurpassed,
Its gait elegant, its speed lightning fast.
Intelligent, graceful, a regal force -
God's masterpiece, the Arabian horse. ****

0
0
Svar på denne tråd

blå biotex
Forfatter: 
Dato:  28-12-2006 12:28

Hej Caroline

Vask hestens ben i blå biotex, det anbefalede min dyrelæge mig og 2dage efter var min hest mug fri.

Mvh Sabrina

Sabrina & Stald Kelon`s Lerano

0
0
Svar på denne tråd

Lisa...
Forfatter: 
Dato:  29-12-2006 01:41

Blodforgiftningen viser sig bl.a. ved, at benet er hævet 'hele vejen op', altså ikke kun lige ved mukken 8-)

Det er meget vigtigt straks at gøre noget ved det! Men almindelig muk, er der 100000 forskelleige gode råd til ;-)

Vi plejer til daglig - efter råd fra vores dyrlæge - at lade mudderet sidde og ikke skylle, og ikke strigle for meget.

Hvis der så kommer muk, så vasker vi 2-3 gange om ugen med blå biotex og/eller Iobac, eller det man nu kan få, der desinficerer (y)

HVis det er bliver værre, kan man få en muksalve af dyrlægen, som man smører med daglig.

OG hvis det bliver helt slemt (blodforgiftning): Ring straks efter dyrlægen! Så skal hesten have antibiotika som indsprøjtning 8-)

Men man skal passe på med at behandle for meget, for huden i kodebøjningen er sart og bliver let irriteret af for skrappe midler (n) Og det gælder jo om at holde huden sund (y)

Hvis hesten har en meget mudret fold, og de andre heste har muk, kan det være en god idé at forsøge at forebygge med en god creme, fx Helosan. Men husk, at hvis man gnider eller strigler på hestens ben, hvor der sidder mudder, kan det virke som om man bruger sandpapir PÅ den måde kan man ligefrem selv skabe muligheder for muk (n)

Så hvis man har vasket ben, kan man tørre dem med en hårtørrer (y) Men pas på ledningen!

:-) fra Nina

0
0
Svar på denne tråd

!!!
Forfatter: 
Dato:  29-12-2006 19:59
Mener at honning er godt! Ellers tror jeg ikke der sker noget ved at prøve...?

<33 Comtessa du er alt!!

<33 Comtessa du er min lille stjerne!

<33 Comtessa du er min lille engel!

<33 Comtessa du er min for evigt og altid!

<33 Comtessa jeg vil altid elske dig!

<33 Comtessa vi vil altid holde sammen!

<33

0
0
Svar på denne tråd

Atamon
Forfatter: 
Dato:  30-12-2006 00:27
Vand med en sjat Atamon gjorde en bekendts hest mugfri. Og det var efter 3 dyrlæge besøg og mange regninger fra ham og apoteket.

Söger oplysninger på DV VALLAK, Mrk DV114. Hanetrit i perioder. 168 cm , speciel blis, 4 sokker. Se han på min präs eller hjemmeside.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider