Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hoste!!
Forfatter: 
Dato:  20-12-2006 16:49

Håber at der er nogen herinde som måske kan komme med nogen gode råd:

Jeg har en pony på 16 år, som der hoster hver dag.. ikke voldsomt, men sån en tør hoste et par gange om dagen.

Da jeg havde dyrlæge til hende i juli bemærkede dyrlægen, at hun trak vejret lettere besværet. Hun trækker det nærmest med maven og nogengange er næseborerne også udspilet.

Men han mente bare at hun måske havde en lille snue...

Dengang hostede hun ikke rigtig.

Da jeg så satte dem på stald for vinteren sidst i oktober begyndte hun at hoste- som sagt ikke så meget, men nok til at jeg er bekymret.

Stalden er MEGET åben og der var ingen problemer sidste år.

Det eneste der er anderledes i år er, at de får hø i stedet for wrap, så jeg prøvede at fjerne høet fra hende og gi hende wrap i en periode på ca. 3 uger, men der var ikke rigtig nogen forbedring og heller ikke rigtig nogen forværring, da jeg så prøvede at give hende hø igen.

Hun går på fold hver dag i min. 10 timer og det er faktisk på folden, at det er værst nu??(jordfold+hø)

Der er ingen snot, bare lidt hoste og til tider den besværede vejrtrækning.

Nogen som har oplevet lignende?

Nogen gode råd imod tør hoste?

Dyrlægen bliver kontaktet, hvis jeg ikke inden for længe ser nogen bedring, men ponyen virker bare ikke syg og har heller aldrig været det.

På forhånd tak for hjælpen.. Og spørg endelig hvis i mangler informationer..

Mvh Heidi

0
0
Svar på denne tråd

har en islænder
Forfatter: 
Dato:  20-12-2006 21:53

som hoster af og til fagtisk lidt samme symtomer som din pony,jeg er helt holdt med at give hende hø da der er mange svampesporer i som hun ikke kan tåle,jeg har en anelse om at det måske er høet at din er begyndt at hoste af måske pga svampesporer men er da ikkke sikker,min islænder trækker osse af og til vejret nærmest med maven dyrlægen sagde til mig at det var pga lidt svage luftveje at hun gjorde det,hoster hun når i rider ? for det gør min islænder af og til mest under trav/galop,jeg er nu begyndt og gi hende hvidløg skærer 4 fed ud til hende om dagen samt hun er kommet på løsdrift og det ligesom jeg kan ane en bedrig nu,måske du skulle prøve med hvidløg hippolyt laver osse noget mod hoste,hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at skrive.

mvh katrine

© Yrja og Prins ©

MERRY MERRY CHRISTMAS

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-12-2006 23:50
vi har en alergi hest i stalden og vores stald er meget lille med lavt til loftet og kun 5 bokse... vi har den aftale at vi skal have ordnet boks (muget og strøet og andet der støver) inden kl 13... så mindsker vi støvet til hestene kommer ind... han står på spåner og får vandet sit hø og det er allerede efter 1 uge begyndte og blive lidt bedre...

En gang st. hippolyt, altid st. hippolyt....

Søger part til min unghest på 4...

Søger Wintec Spring sadel...

0
0
Svar på denne tråd

Hoste..
Forfatter: 
Dato:  21-12-2006 12:12

Hun bliver ikke redet, men når hun løber rundt på folden med unghesten er der ingenting...

Jeg fjernede høet fra hende i 3 uger, hvor hun fik wrap(56% tørstof) men der var ingen bedring... heller ingen forværring da hun fik høet igen.

Jeg vil prøve med hvidløg og det hoste nedsættende, men jeg kan desværre ikke fjerne høet fra folden... det bliver lagt ud aftenen før, hvor der bliver rystet godt i det.. netop så der overhovedet ikke er noget støv i det. Men det støver altså ikke høet, er pænt grønt osv har ikk fået regn og var 100 % tørt da vi tog det ind.

Jeg kan ikke fjerne det, da det så ville betyde, at de ikke fik noget i over 10 timer...

I stalden er der der hvor hun står åbent til kip der er ikke træk i stalden men døren er ikke tæt og det betyder at der altid er frisk luft derinde.

Jeg har bare meget svært ved at forstå hvordan man kan lave en allergi hest på dette?

Hun har aldrig fejlet noget.. har altid fået hø indtil for et par år siden hvor hun begyndte at få wrap pga opstaldning...

0
0
Svar på denne tråd

høet er genen
Forfatter: 
Dato:  21-12-2006 14:47
jeg har også en pony der hoster, men kun hvis hun får hø eller frøgræs.. derfor får hun nu kun halm. og så har jeg købt muccolyt fra hippolyt som er mod luftvejs gener, der har hjulpet rigtig meget. god bedring
0
0
Svar på denne tråd

urter...
Forfatter: 
Dato:  21-12-2006 18:08

Du kunne jo også prøve at købe urter fra www.askhim.dk mod luftvejslidelser.

Min knapper fik i sommers et astmalignende tilfælde. Jeg købte urter fra ovennævnte og han har ikke haft noget siden.

hilsen og God Jul

JANE

SUPER WELSH MOUNTAIN PONY SÆLGES -

se på westernportalen under andre racer sælges.

GAUPEN 2-HESTETRAILER UDLEJES (står i nordsjælland)

ring 2176 2201

0
0
Svar på denne tråd

Tak for alle
Forfatter: 
Dato:  22-12-2006 19:10

de gode råd.. Jeg har til at starte med købt nogle hvidløg til hende, da den lokale foderstof ikke havde de andre mærker, så hun må lige nøjes med det til efter jul.(og hun spiser dem sørme-madglad er hun jo selvom hun blev bange for lugten, men når det er i maden- så er det jo ikke farligt mere!!)

Hvor lang tid går der normalt før end de forskellige urter virker? Askhim og hippolyt?Hvidløg?

Mvh Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Måske astma..
Forfatter: 
Dato:  23-12-2006 00:10

Jeg har en pony med astma.

Den hoster også nogen gange, og når hun har det dårligt puster hun også og hendes næsebor er også helt udspillede.

Står din hest på halm...

hvis den går kunne det måske være en god ide at sætte den over på noget andet strølse, f.eks spåner, tørv og hamp eller noget i den stil...

Min står på spåner.Du kunne også prøve at vande dens hø...

Man kan få lavet en prøve hos en dyrlæge der viser, om der er noget den ikke kan tåle.

Det er lidt dyrt, men så hvis der er noget den ikke kan tåle kan man vaksinere i mod det eller prøve at undgå det...

Held og lykke med den...

0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  17-01-2007 23:34

Hej Freja...

Hoster din hest endnu, eller er det holdt op...

Mvh Michelle..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider