Grunden til at for meget stivelse til ungheste ikke er godt er, at stivelse er med til at fremme væksten og det kan i sidste ende forårsage vækstproblemer med mus og andre ledproblemer til føle. Derudover har heste svært ved at optage alt for store mængder stivelse.
Jeg mener dog ikke de dør af lidt havre, så længe de ikke får det i voldsomme mængder. Det er fint du supplerer med lucerne (det gør jeg også) og ellers kan olie jo også erstatte noget af havren.
Jeg holder mig bare fra tilskudsfoder der indeholder korn (da det bliver for meget i mine øjne, hvis også det skal suppleres med korn) og er ellers opmærksom på at de ikke får store mængder af det. Min plag får fiber lux basic, som er et lucernebaseret tilskudsfoder og supplerer med 1 kg. havre om dagen fordelt på 3 måltider.
Det at det er fordelt over flere måltider gør også at de nemmere optager stivelsen, da for store mængder stivelse på en gang blot ophober sig i stortarmen.
Så jeg er opmærksom på ikke at bruge for meget korn, men er heller ikke fanatisk og mener ikke at korn i små mængder er til stor skade.
Hilsen Mette
Med Korsvangs Salina og Luna
Sælges:
Stübben springunderlag, grøn.
Eskadron Flexisoft Cross Country gamacher til forben str. Full
Kyra K vinterjakke str. small
Luksusseng m. pocketfjedre 180x200