Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fodring af ung heste
Forfatter: 
Dato:  16-12-2006 08:43

Nu har jeg tre unge ponyer på henholdsvis 7 måneder, 18 måneder og så en på to et halvt.

De får havre, salvimin grøn, lucerne og hø. Og ham på to et halvt får også lidt majs, da han har tabt sig lidt. Men har set en del skrive at de ikke vil give deres unge heste/ponyer korn pga. stivelsen?

Hvordan kan det være? Og hvad fodrer i jeres unge heste med??

Mange hilsner Line

Nu med William
født d. 9 juni 2006

Og vores første føl : Kærgårdens Blaze kom til verden 18 maj 2006

0
0
Svar på denne tråd

stivelse...
Forfatter: 
Dato:  16-12-2006 09:18

Grunden til at for meget stivelse til ungheste ikke er godt er, at stivelse er med til at fremme væksten og det kan i sidste ende forårsage vækstproblemer med mus og andre ledproblemer til føle. Derudover har heste svært ved at optage alt for store mængder stivelse.

Jeg mener dog ikke de dør af lidt havre, så længe de ikke får det i voldsomme mængder. Det er fint du supplerer med lucerne (det gør jeg også) og ellers kan olie jo også erstatte noget af havren.

Jeg holder mig bare fra tilskudsfoder der indeholder korn (da det bliver for meget i mine øjne, hvis også det skal suppleres med korn) og er ellers opmærksom på at de ikke får store mængder af det. Min plag får fiber lux basic, som er et lucernebaseret tilskudsfoder og supplerer med 1 kg. havre om dagen fordelt på 3 måltider.

Det at det er fordelt over flere måltider gør også at de nemmere optager stivelsen, da for store mængder stivelse på en gang blot ophober sig i stortarmen.

Så jeg er opmærksom på ikke at bruge for meget korn, men er heller ikke fanatisk og mener ikke at korn i små mængder er til stor skade.

Hilsen Mette

Med Korsvangs Salina og Luna

Sælges:

Stübben springunderlag, grøn.

Eskadron Flexisoft Cross Country gamacher til forben str. Full

Kyra K vinterjakke str. small

Luksusseng m. pocketfjedre 180x200

0
0
Svar på denne tråd

nåh ja...
Forfatter: 
Dato:  16-12-2006 09:22
må hellere lige tilføje at fiber lux'en indeholder en lille bitte mængde korn. Vist 8 %, hvilket jeg heller ikke antager for særligt meget..

Hilsen Mette

Med Korsvangs Salina og Luna

Sælges:

Stübben springunderlag, grøn.

Eskadron Flexisoft Cross Country gamacher til forben str. Full

Kyra K vinterjakke str. small

Luksusseng m. pocketfjedre 180x200

0
0
Svar på denne tråd

Hø hø hø
Forfatter: 
Dato:  16-12-2006 10:40

som overskriften siger, så hø og/eller wrap i lange baner og dertil en tilskudsfoder beregnet til føl/plage.

Jeg har i lang tid fodret med Brogaardens Phase 2 som er et kanongodt foder og hestene er glade for det, men teoretisk set kunne han lige så godt have fået en håndfuld havre med vitamin- og mineral-tilskud i.

Twiggy søger nyt hjem. Absolut HMS-projekt.
Se annonce på præsentation.

Ingen er både ærlig og fjendeløs

0
0
Svar på denne tråd

Vores plage
Forfatter: 
Dato:  16-12-2006 18:09

får enten wrap eller hø ad libitum. Også får de Pavo´s veulenbrok eller podosupply, får at sikre os at de får det de skal have.

Jeg ville ikke bruge havre, der ikke er expanderet eller varmebehandlet. Der er alt for meget stivelse i, helt optil 80 %.

Og det kan som tidligere nævnt forstyrre deres vækst. Og gøre skade på deres bentøj.

Held og lykke med fodringen.

Mange julehilsner Lotte.

Stald Topaze - Avl af brogede

kat. 1 ponyer og heste.

FORZA BRØNDBY.

FORHANDLER AF PAVO.

Lauge´s Evita til salg.

0
0
Svar på denne tråd

Min plag får
Forfatter: 
Dato:  16-12-2006 23:21

Hors Balance fra Tjørnehøj Mølle, som er beregnet til plage. Dertil får han roepiller, olie, hvidløg, salt og gulerødder samt 8 kg hø.

Linda.

Mor til Freja - født 20/4-06.
Mosegaards El Diablo - en stjerne i svøb.
Medlem af HGK, FHK og Pylreklubben.
Mangler du et sted til din hest i Skive?? Kom til Team Bilstrup = Paradis for hest og rytter
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  16-12-2006 23:30

Gabbi på knap 6 måneder, hun får ½ kg. pavo veulenbrok to gange dagligt, samt alt det wrap hun kan spise.

Jagt på 2½ år får to gange dagligt 200 gram roepiller(tørvægt), 100 gram betfor(tørvægt), 125 gram regulator complete og 100 gram soyaskrå Han får også alt det wrap han kan spise.

Nanna Hyllested

Sejlflodgaard

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-12-2006 23:48
hvis man vil vil give sine unghest for meget havre kan erstate dele af eller alt havren med udblødte roepiller... 1kg havre = 1kg roepiller (tør tilstand), det skal lige nævnes at udblødte roepiller nok fylder min. 5 gange så meget som havre når de er blødt op...

En gang st. hippolyt, altid st. hippolyt....

Søger part til min unghest på 4...

Søger Wintec Spring sadel...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider