Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

sløv hest...
Forfatter: 
Dato:  14-12-2006 07:43

jeg har en pony hoppe på snart fire år.. hun er gjort ryttervant.. men hun er mega sløv.. nogen der har et godt råd til hvordan jeg kan få hende til at vågne lidt??

jeg rider hende ikke hver dag.. og jeg veksler meget i vores træning.. så ikke det bliver for kedeligt for hende...

håber der er nogen der kan hjælpe...

cleopatra og anton

de dejligste små

hypper...

0
0
Svar på denne tråd

Jo da prøv havre
Forfatter: 
Dato:  14-12-2006 07:46
Har du prøvet at give den havre det er benzin til en hest.

En hest er en Oldenborger Jan ;-D
Alle andre er bare billige efterligninger :-D

Sadelmageren ! Hils på Maxi , måske er han hjemme
Monty Roberts Hatten af og tør fødderne fø
0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-12-2006 07:54

Jeg rider og en hest, der er mega sløv :-(

De eneste råd, jeg kan give, er:

-sørg for at hesten får den rigtige energi i sit foder

-lær hesten, at et tryk med benene betyder frem MED DET SAMME man trykker (det har hjulpet mig meget med min)

Min bliver aldrig nem at ride, da man hele tiden skal være efter hende, for at hun holder tempoet, men nu ligner det da i det mindste ikke længere, at vi rider baglæns :-P

Held og lykke med projektet.

Mvh. Julie

---

Nu med Alexia af Vodagergård til låns!

*Dansk Oldenborg Avl*

0
0
Svar på denne tråd

hun får..
Forfatter: 
Dato:  14-12-2006 08:12
hun får havre og fiber lux og travo E to gange dagligt... kan bar eik forstå at sånden en ung hest er så sløv.. jeg bruger ben som aldrig før og har prøvet med pisk men intet hjælper det...

cleopatra og anton

de dejligste små

hypper...

0
0
Svar på denne tråd

Vitamin mangel
Forfatter: 
Dato:  14-12-2006 08:17

Vitamin mangel giver udpræget træthed.

En blodprøve kan vise om hendes værdier er gode nok.

0
0
Svar på denne tråd

vitaminer
Forfatter: 
Dato:  14-12-2006 08:26

Som ovenstående svar eller fordi den vokser. Bændelorm?

Jeg ville sige dyrlæge og så prøve fx. Suregrow et par måneder samt en pause.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

Kender det...
Forfatter: 
Dato:  14-12-2006 08:27

godt. Marengo var også ret sløv. Selv når han var dækket ind med vitaminer og foder.

Det hjalp dog en stor del i den periode hvor han blev motioneret hver dag. Så kvikkede han lidt op og man skulle ikke drive ham konstant.

Men ellers ville jeg nok lige snakke med dyrlægen og få tjekket om hun er dækket ind som hun skal være.

Før kendt som Vibs(Marengo)

Se min hjemmeside.

0
0
Svar på denne tråd

sløv hest
Forfatter: 
Dato:  14-12-2006 08:46

Jeg har engang prøvet en sløv unghest, problemet i det tilfælde var sadlen problemet. En ny sadel = ny hest, den gamle tryggede på skulderen, intet under at den ikke ville gå frem.

Kender en er havde sløve heste fik lidt ekstra tilskudsfoder ( vitaminer og mineraler) efter 14 dage, vupti bukspring og små løben, så Tjek både udstyr og fodring.

Ledige hestebokse se præsentation......
0
0
Svar på denne tråd

Pas på -
Forfatter: 
Dato:  14-12-2006 08:49

- med for meget protein.

Mvh. Tinka.

0
0
Svar på denne tråd

jeg bruger
Forfatter: 
Dato:  14-12-2006 08:55

feed complex, vi er mang i stalden der i øje blikket suplerer med jern og vitaminer, da flere af hesten virker sløve.

en har fået fero complex med gode resultater, jeg er selv meget glad for feede complexen, bruger den altid i vinter måederne eller i konkurance øje med

med venlig hilsen Susanne.

Sød 100% børnevenlig kat3 Welshpony sælges med alt udstyr

Din uderskrift kan hjælpe. www.animalsmatter.org/

0
0
Svar på denne tråd

noget andet
Forfatter: 
Dato:  14-12-2006 09:19

Jeg kender også en unghest,der er MEGA sløv.

Og hans blodprøver og ormeprøver viser ingenting .Og han får nu også ekstra vitaminer og havre,så det fatter ejeren bare ingenting af.

Mvh Graven

Dygtig ponyrytter søges til at ride stor kat I ponyhingst !
0
0
Svar på denne tråd

sløv hest.
Forfatter: 
Dato:  14-12-2006 09:22

Måske den bare skal i træning/kondition. Kan godt se det ikke er nemt hvis den ikke vil gå... :o)

Det de andre skriver er også en mulighed.

Da min islænderhoppe var blevet tilredet kunne den ikke klare at ride ret længe så var den bare mega svær at få fremad men det hjalp efterhånden som hun blev redet - meget skridt og lidt trav og faktisk ikke galop da det stort set var umuligt at få den frem. Det tog næsten et helt år... at få den i rimelig kondition og blev mere villig til at ride fremad...

0
0
Svar på denne tråd

tak alle..
Forfatter: 
Dato:  14-12-2006 20:53

tak alle sammen for jeres råd... min hoppe skulle ik mangle noget mener min dyrelæge.. jeg rider hende ikke hver dag, da jeg har fået a vide at for meget ridning for ungheste kan blive kedeligt for dem.. så jeg bruger også massere a tid på at lege med hende.. men det hjælper bare intet.. jeg har prøvet at løsspringe hende og det virkede som om at det var det eneste der kunne få hende kvikket lidt op...:-)

så måske hun bare bliver min spring pony... jeg ved godt at hun ikke er helt i top form endnu så vil da også gi det tid, men syntes bare det virker utroligt at hun dårligt nok gider løfte benende... jeg galopere ikke på hende endnu, for hun er umulig at få frem... jeg kan ligge an til at galopere og så løber hun lidt stærkere i ca 5 sekunder også er hun nede i samme tempo igen...

hilsen mette

cleopatra og anton

de dejligste små

hypper...

0
0
Svar på denne tråd

raket er
Forfatter: 
Dato:  14-12-2006 20:56
der også en masse energi i

Ratster Zoo

I er velkomne til at komme og besøg mig og hilse på 26 af de 28 dyr jeg PT har. Skriv dog en PB først så i er sikker på jeg er hjemme når i kommer :)

0
0
Svar på denne tråd

Sløve ungheste
Forfatter: 
Dato:  14-12-2006 20:59

Er det lang tid siden den er blevet tilredet?

Tit hvis de lige er blevet redet til, kan de få en sløv periode. De skal ha opbygget "gejsten" til at arbejde og musklerne også. Rider nogle ungheste, og de har alle sammen haft denne periode. Det kommer lige pludselig, så vågner de :)

Sådan har jeg oplevet det, og det samme siger ham jeg arbejder ved

0
0
Svar på denne tråd

Pas på!!
Forfatter: 
Dato:  14-12-2006 21:00

Du skriver, at du både fodrer med fiber lux og travoE, det er altså dobbelt op af vitaminer og mineraler

Vitaminer og mineraler er et behov som skal dækkes ind, men ligesom man kan blive syg af for lidt, kan man altså også blive syg af for meget.

Hvis jeg var dig, ville jeg vælge travoE fra, da fiber lux, har en konstistens, der giver længere tyggetid.

Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

hmmm..
Forfatter: 
Dato:  14-12-2006 21:12

altså for at sige det på pænt dansk så har jeg ikke en fis forstand på foder.. jeg har fået a vide at jeg skal give hende både fiber lux og travo E pga at der ikke er de vitaminer osv i fiber lux...

hun blev redet til først på sommeren men blev ikke trænet i noget.. gik kun rundt med rytter på i skridt og trav både i ridehus og på vej..

skal jeg prøve med nogen pony spore eller ville det være dumt...??

hun reagere nemlig slet ikke på pisk?? nu skal det heller ik lyde som om jeg tæsker løs på hende med pisk, for det gør jeg slet ikke.. jeg har ALDRIG redet med pisk før, men blev rådet til at prøve at bruge det på hende.. men det hjælper intet...

cleopatra og anton

de dejligste små

hypper...

0
0
Svar på denne tråd

Hvem siger, at du
Forfatter: 
Dato:  14-12-2006 21:18

Skal har sagt til dig, at du skal give hende begge dele? forhåbentlig ikke en foderkonsulent...Det er under alle omstændigheder en rigtig dum ide, at give hende begge dele.

Prøv at læse indholdet på TravoE og Fiber lux'en, selv om du ikke har forstand på det, burde du kunne læse dig frem til at du giver hende dobbelt af vitaminer/mineraler Det overbelaster især nyrerne, når de skal "Knokle" Tager de også energien fra andre organer i kroppen.

En hest som din og på den måde du beskriver, ville jeg ikke bruge pisk på.

Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

undersøg
Forfatter: 
Dato:  14-12-2006 21:42

evt for svampe infektion, det kan opstå fra grovfoder hø osv og kan resultere i sløvhed, ned sat appetit (men ikke altid) hvis din hest har fået svampe spore ind i systemet. tal evt med din dyrlæge om det. ofte hvis det er hø vil dette være støvet, wrap er meget udsat, især hvis der går hul i plastikken.

det kunne være en mulighed

eller er det bare vitaminmangel, havre er altid godt men kun inden en præstation. dvs giv det en time inden du skal ride.

det er hurtigt om sat energi.

Rigtige hestepiger kender ikke til slid og slæb det hele er ren fornøjelse

0
0
Svar på denne tråd

massør
Forfatter: 
Dato:  15-12-2006 08:32

Få ponyen tjekket af en massør/kiropraktor.

Har haft min hest i 4 år, og han har altid været sløv- TROEDE vi! så fik han massør for 2 uger siden, som sagde at hun da sagtens kunne forstå hvorfor han ikke KUNNE gå frem, og altså bruge bagparten, for han havde en gammel skade i lænden, som han kunne have fået allerede som føl, og han er altså 9 år nu.. så han skal til kiropraktor i næste uge, og så skal han lige have renset systemet ud af kiropraktoren et par dage efter, og så skulle jeg gerne have en helt ny hest

nå ja, og skaden betyder at han ikke kan bruge sine lænde og bugmuskler ordentligt, dvs. det gør ondt at bruge bagparten..

0
0
Svar på denne tråd

Har hun vinterpels
Forfatter: 
Dato:  15-12-2006 09:07

og sveder når du rider?

Måske det så kunne være en idé at klippe hende, fx. bare under halsen og under maven (der hvor hun sveder mest).

Det har jeg forsøgt med min her til vinter - han er nemlig også noget sløv i det (tit er det dog bare dovenskab :)) og indtil videre virker det som om det hjælper :)

KATRINE

.:. MED "DAMP-HESTEN" VALDE .:.

0
0
Svar på denne tråd

usikkerhed måske
Forfatter: 
Dato:  15-12-2006 09:30

Hvis hesten ikke har været redet ret meget og som du hentyder til, stadig er i stadiet "ryttervant" , - kan sløvheden sagtens skyldes usikkerhed hos hesten.

Nogen heste forsøger at løbe fra det de er usikre på, andre bliver træge og tøvende at arbejde med.

Det er svært over nettet lige at sige hvad det er.

Det kan være alt fra usikkerhed som vil gå naturligt over af sig selv, - til kedsomhed og vitamin-mangel.

0
0
Svar på denne tråd

har den lært hvad frem betyder?
Forfatter: 
Dato:  15-12-2006 09:31

En unghest ved jo ikke hvad schenkel, pisk og drejen til siden betyder. derfor kommer man hurtigt til at få redet dem mere dovne end de er.

Susan har skrevet et flot indlæg om det for nylig på træning, men jeg skal prøve at gengive det her.

Man er nødt til at lære hesten hvad de forskellige signaler betyder. Dvs rose den når den har gjort det rigtigt og ignorere når den gør det forkert.

Ved fremadkommandoen gør man det ved at lægge schenklen til. når man får den ønskede reaktion slipper man trykket. det skal være med det samme hesten går fremad. når den så holder op med at gå frem kan man gentage, lægge schenklen til og give efter når den går fremad. Gøres det rigtigt vil hesten hurtigt forstå hvad man vil med schenklen.

Mange gør den fejl at de ikke roser hesten når den går fremad, de bliver ved med at sparke fordi de ikke vil have den går i stå. dette sløver reaktionen for schenklen rigtigt meget.

lidt på samme må er det med pisken. hesten ved ikke fra naturens side at pisk betyder se så at komme afsted med dig.

Med venstre hånd
Line og Calano

Sød juniorhest sælges:

www.heste-nettet.dk/lo...st/119731/

Allé rideudstyr

0
0
Svar på denne tråd

jeg...
Forfatter: 
Dato:  15-12-2006 09:46

når jeg rider hende er der ik rigtigt noget problem når vi skridter.. jeg kan mærke på hende at hun godt ved hvad jeg mener når jeg ligger benende til hende.. hun starter lige med det samme når jeg prikker til hende i skridt.. hun starter også hurtigt i traven, men det går bare mega langsomt..

hun er ik klippet, men jeg træner hende ikke hårdt så hun kommer til at svede.. hun er lidt fugtig, men slet ikke badet ind i sved.. men jeg har overvejet at klippe hende og smide dækken på hende..

jeg ved at hun er blevet tilredet af en prof. og han har redet hende uden saddel og først lagt saddel på efter hun havde vændt sig til at der sad en på hende.. jeg fik også a vide at hun ikke er jordens hurtigste hest.. og det vil jeg heller ik have.. men lige da jeg fik hende hjem for 2 mdr siden var hun frisk og ikke doven.. det er først begyndt her de sidste 14 dage.. så jeg har spekuleret meget på om hun keder sig??? hun får det samme foder som hun fik hos tidligere ejer.. og de sagde til mig at jeg skulle bruge travo E og fiber lux og havre.. men som i alle skriver er det dumt.. så jeg dropper travo E og prøver med noget andet.. nogen der kan anbefale noget??

cleopatra og anton

de dejligste små

hypper...

0
0
Svar på denne tråd

Pelsen.
Forfatter: 
Dato:  15-12-2006 10:05

Hvis den setter pels eller taber pels nu kan det også påvirke hesten meget.

Mange heste får sløve perioder når de setter/taber pels.

Det kan også være en ide at klippe hesten om den har rigelig med pels.

Den varme vinteren vi har nu gjør at mange heste ikke orker så meget da det er varmt for dem som har meget pels.

Vi klippet for første gang vår pony nu iår,han var også meget sløv.

Det hjalp og han gikk godt og villig frem. De få dagene det har vært lidt køligere har han gått ennu bedre, så jeg tror det har noget med pels/varme at gjøre.

GOD JUL TIL ALLE!!!

Hilsen Ellen

KIG IND !

0
0
Svar på denne tråd

Hvis du fortsætter med
Forfatter: 
Dato:  15-12-2006 18:59

At give fiberlux skal du ikke give noget andet i stedet for travo

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Det gør jo an på..
Forfatter: 
Dato:  16-12-2006 12:23
Hvis du ikke giver nok fibrlux til at hun er dækket ind, skal du give travo-E!

Jeg giver fx. kun min 500 g. fiberlux, og så giver jeg salvamin grøn ved siden af.

Du bliver nødt til at skrive hvor meget du giver af hver i kg./g.

- Line.
med Queen og Darling.
SUPER PONY SÆLGES - LA4 DRESSUR MB SPRING.
Hest købes - ml. 4-8 år, min. 165 cm, maks 45.000,-
0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider