Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Tyk af wrap???
Forfatter: 
Dato:  14-12-2006 17:11

Jeg har lige skiftet opstaldningssted pr. 1/12-2006

Det nye sted fodrer de med wrap. Det er meget fint tørt wrap, som efter sigende skulle være det, der er bedst til heste. Han er da også helt vild med det. Han starter ofte med at spise wrappen i stedet for krybbefoderet.

Problemet er, at han er blevet lidt rundere om mausen. Jeg synes det er ret hurtigt han har taget på! Jeg ved ikke præcist hvor meget wrap han får, da de ikke vejer det, men det svarer vel ca. til ½ skive af en bigballe.

Før fik han kun hø, svarende til 2-3 skiver om dagen. Han vejer ca. 450 kg nu, og er 151 cm i stang og ox-araber.

Ud over wrappen får han fordelt over 2 måltider:

RC - 300 gram

Lucerne 2 litermål - gram??

Gulerødder 2 kg

Urtemix

De har adgang til halm ad libitum på folden!

Han bliver redet ca. hver 2. dag og kommer til svømmetræning 1 gang hver 14. dag.

Tror i det er wrappen han bliver fed af, og hvor meget skal jeg i så fald skære ned på den?

Jeg ved, at man som udgangpunkt siger, at heste minimun skal have 1 kg hø på 100 kg hest og en smule mere, hvis de får wrap, da det indeholder vand!

Skal jeg ha badevægten med ud til mulen og veje wrappen!

0
0
Svar på denne tråd

lidt på sidebenene
Forfatter: 
Dato:  14-12-2006 18:07

Personligt ville jeg nok bare være glad for at hesten får rigeligt rigtig godt foder, og se igennem fingrer med at den blev lidt tykkere om mavsen.

Det er sikkert kun lige her i starten.

Jo wrap indeholder en del energi, men ligefrem smæk-fed af wrap, så skal de virklelig æde meget.

Det er ikke usundt at have en smule ekstra på sidebenene.

Men hvis du er meget imod det, må du jo sætte ham ned i wrap, han vil jo så nok bare æde det mere halm.

0
0
Svar på denne tråd

godt med en masse strå foder
Forfatter: 
Dato:  14-12-2006 19:15

Tyk af wrap.. hm måske , men jeg har ihvertfald god erfaring med at fede tynde heste op med wrap. Det virker hurtigt og effektivt.

Min egen vallak havde tabt sig noget efter, at han var færdig med tilridningen. For 14 dage siden gik vi så over til wrap efter at have brugt det alm. hø.

Han har allerede taget det tabte på, på kun 14 dage.

Noget andet er, at hvis din hest er meget glad for halm, kan det også bare være, at han har fyldt maven godt op med halm, og det er det du kan se...

Ellers vent og se tiden lidt an, jeg ville ikke allerede begynde at ændre i foderplaner.

vh Louise

Opstaldning tilbydes v. Ørbæk, nyere lækre boxe, gode foldmuligheder, ridebane. Ideelt for fx plag/unghest/pensioneret hest.

0
0
Svar på denne tråd

hvis det
Forfatter: 
Dato:  15-12-2006 13:55
Hvis det er kan man jo også regulere på kraftfoderet...selvfølgelig skal hesten stadig være dækket ind, men snakker vi ren energi, er wrap bedre end meget krybbefoder.
0
0
Svar på denne tråd

Takker
Forfatter: 
Dato:  15-12-2006 16:18

Tak for jeres råd. Jeg venter under alle omstændigheder lidt og ser tiden an. Han er jo heller ikke super fed, men lidt godt i stand er han godt nok blevet.

10vildeheste - Ja jeg kunne fjerne lucernen, men synes allerede han får meget lidt kryppefoder. I så fald skulle han kun have RC og gulerødder, og urterne har jo ingen foderværdi! Han får kun 1 litermål Alfa A-lucerne morgen og aften, og det burde vel ikke kan gøre nogen sønderlige forskel på hans vægt? Til gængæld skulle lucerne være godt for en masse ting for blandt ander fordøjelsen og fylde godt i mausen.

Jeg startede også med lucerne fra 1/12 og droppede roepillerne, fordi det ikke passede mulen at spise dem, skønt han kun fik 100 gram opblødt i ½ liter vand. Jeg skiftede til lucerne, da jeg fandt, at var det bedste alternativ til roepillerne!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider